Dienstregeling 2017
Re: Dienstregeling 2017
Volgens de planner vertrekken de IC treinen naar Utrecht vanuit Nijmegen vanaf spoor 4. Dit lijkt me gezien de kruising voor de waalbrug onlogisch. Spoor 1A (waar deze treinen nu vertrekken) lijkt überhaupt niet meer te worden gebruikt. Iemand een idee wat hier de gedachte achter is?posting.php?mode=reply&f=32&t=12386#
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Het is juist vanwege de kruising, dat de IC treinen uit Utrecht binnenkomen op spoor 4.
Op 1a aankomen gaat niet meer ivm de sprinters richting Arnhem (die vertrekken steeds 1 minuut vóór de IC uit Utrecht aankomt).
Andersom is er geen probleem als de IC naar Utrecht van 4a vertrekt, dan is er geen kruising doordat de sprinter uit Arnhem via 5a naar 4b rijdt.
Nadeel is wel dat 4a korter is dan 1a, de IC's kunnen nog maar met maximaal 10 bakken rijden.
Op 1a aankomen gaat niet meer ivm de sprinters richting Arnhem (die vertrekken steeds 1 minuut vóór de IC uit Utrecht aankomt).
Andersom is er geen probleem als de IC naar Utrecht van 4a vertrekt, dan is er geen kruising doordat de sprinter uit Arnhem via 5a naar 4b rijdt.
Nadeel is wel dat 4a korter is dan 1a, de IC's kunnen nog maar met maximaal 10 bakken rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Dienstregeling 2017
Zo te zien zijn er maar zeer weinig IC's Nijmegen - Utrecht die echt met 12 bakken rijden. Mocht dit echt nodig zijn voor een specifieke trein kan er in Arnhem nog een treindeel bijgeplaatst/afgetrapt worden.
Re: Dienstregeling 2017
Daarnaast gaat het natuurlijk om aankomende treinen. Indien een vertrekkende trein met 12 bakken moet rijden, kan deze net zo goed afgerangeerd worden via Nijmegen-REP en worden voorgebracht op spoor 1.
Bij twijfel: gebruik beton.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Dat lukt misschien als er een lost zesje aankomt en er op Nijmegen-REP een ander zesje klaarstaat waar die mee kan combineren.
Maar anders lijkt me een kering van 11 minuten toch wat te krap als je uitgebreid moet gaan rangeren.
Langer keren is ook geen optie als dat te veel materieel kost.
Maar anders lijkt me een kering van 11 minuten toch wat te krap als je uitgebreid moet gaan rangeren.
Langer keren is ook geen optie als dat te veel materieel kost.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Ik denk dat hij bedoeld dat je dan een compleet nieuw treinstel klaar zet op spoor 1a
Het zou inderdaad wel kunnen, maar dat werkt dan alleen voor drukte op Nijmegen->Utrecht, maar niet andersom. En uiteraard moet je dan wel 12 bakken klaar hebben staan op het rangeerterrein.
En spoor 1a zal in de toekomst (wellicht) gebruikt gaan worden voor de treinen Oss/Wijchen->Arnhem, aangezien ProRail geloof ik al aan de aanleg voor dat benodigde wisseltje zit te denken. Dan kunnen de IC's van/naar Utrecht ook weer op spoor 3 keren en wel weer met 12 bakken gaan rijden waar nodig. Alleen hoe lang dat gaat duren is de vraag.
Het zou inderdaad wel kunnen, maar dat werkt dan alleen voor drukte op Nijmegen->Utrecht, maar niet andersom. En uiteraard moet je dan wel 12 bakken klaar hebben staan op het rangeerterrein.
En spoor 1a zal in de toekomst (wellicht) gebruikt gaan worden voor de treinen Oss/Wijchen->Arnhem, aangezien ProRail geloof ik al aan de aanleg voor dat benodigde wisseltje zit te denken. Dan kunnen de IC's van/naar Utrecht ook weer op spoor 3 keren en wel weer met 12 bakken gaan rijden waar nodig. Alleen hoe lang dat gaat duren is de vraag.
Re: Dienstregeling 2017
Ik heb die wissel zien staan bij de geplande indienststellingsdata die hier te vinden is: http://www.prorail.nl/vervoerders/infrastructuur
Die wissel zou er moeten komen eind 2019 en zelfs dat is nog onzeker. Drie jaar om een wissel aan te leggen vind ik wel ontzettend lang. Dat betekent dat NS dus nog minstens 3 jaar met de huidige opstelling door zal moeten.
Die wissel zou er moeten komen eind 2019 en zelfs dat is nog onzeker. Drie jaar om een wissel aan te leggen vind ik wel ontzettend lang. Dat betekent dat NS dus nog minstens 3 jaar met de huidige opstelling door zal moeten.
Re: Dienstregeling 2017
Zo zijn er wel meer ritten, de enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat de NS de vrijheid wil om deze treinen gedurende het jaar op te heffen. Zodra er FLIRT instroomt kan die avondtrein bijvoorbeeld gecreëerd worden door de 5276 in tweeën te splitsen. Je hebt nu op meer plekken dergelijke constructies, Eindhoven - Heerlen wordt ook 's avonds uitgesneden, maar enkele treinen rijden alsnog als LM door met als enige passagier een conducteur die terug moet naar zijn standplaats. Het verschilt echter per dag welke treinen er wel en niet door gaan, en het kan per wijzigingsblad veranderen of de treinen doorgaan of niet, dus de NS neemt ze maar niet op om klachten te voorkomen als de trein van de ene op de andere dag vervalt.RobertT schreef:Nu de 5200 voorlopig met DDZ blijft rijden,vroeg ik me af wat er met de avondovergang halfuur/uurdienst in Tbu gebeurt.
Welnu,het materieel voor de 5275 komt leeg uit Eindhoven(!),op praktisch dezelfde tijd als een normale 5200.Kunnen ze die net zo goed inleggen als reizigerstrein!(5278)
Re: Dienstregeling 2017
IL&T heeft toelating gegeven voor de Flirt. Vanaf aankomende zondag (11 december, nieuwe dienstregeling) zullen er 4 stellen gaan rijden, 2 in de 7500 en 2 tussen Den Bosch en Oss (6700). Expres natuurlijk, zodat ze zo min mogelijk in andere series terecht komen en de reeds opgeleide machinisten binnen een bepaalde pool ingezet kunnen worden.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Dienstregeling 2017
Dan ga ik zondag even een rondje maken in die richting (het treft dat het dichtbij is )
Re: Dienstregeling 2017
Leuk, maar de 6700 rijdt niet in het weekend en de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] rijdt dit weekend door naar Zp als [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie].Mikos schreef:IL&T heeft toelating gegeven voor de Flirt. Vanaf aankomende zondag (11 december, nieuwe dienstregeling) zullen er 4 stellen gaan rijden, 2 in de 7500 en 2 tussen Den Bosch en Oss (6700). Expres natuurlijk, zodat ze zo min mogelijk in andere series terecht komen en de reeds opgeleide machinisten binnen een bepaalde pool ingezet kunnen worden.
En hoe zit het met de geplande [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] ?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Ah, vandaar dat de 7500 ineens 2x/uur rijdt op zondag.
Ik lees dat er 4 stellen gaan rijden. Maar dat is aannemelijk dus pas vanaf maandag het geval.
Ik lees dat er 4 stellen gaan rijden. Maar dat is aannemelijk dus pas vanaf maandag het geval.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Vermoedelijk blijft de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] dan rijden met DDAR en SGM.
Re: Dienstregeling 2017
Klopt, vanaf 28 december stromen er in die serie 20 nieuwe stellen in.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Dienstregeling 2017
Ah okee, dan gaat die serie dus integraal met FLIRT rijden.
Eigenlijk vraag ik me nog wel af waarom de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] dan nog SGM blijft, want dat wordt dan een geïsoleerde SGM-serie. Is dat misschien omdat Zutphen nog van opvangbakken moet worden voorzien?
Eigenlijk vraag ik me nog wel af waarom de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] dan nog SGM blijft, want dat wordt dan een geïsoleerde SGM-serie. Is dat misschien omdat Zutphen nog van opvangbakken moet worden voorzien?
Re: Dienstregeling 2017
Of omdat de opleiding nog niet ver genoeg klaar is, of omdat er nog niet genoeg Flirts zijn?
Re: Dienstregeling 2017
Wat is het voor rare bedoening dat de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] richting Amsterdam in een 28/32 patroon rijdt en richting Rotterdam in een 27/33 patroon? En dan in Rotterdam ook nog een afwisseldende kering op spoor 4 of spoor 12.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Dat is toch sinds de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel? Het spoorgebruik wijkt voor meer treinen af.
Edit: zie nu dat het ook na de werkzaamheden nog is. Wel bijzonder ja!
Edit: zie nu dat het ook na de werkzaamheden nog is. Wel bijzonder ja!
Re: Dienstregeling 2017
Keert die 1000 normaalgesproken in Rotterdam aan het perron of rijden ze nog helemaal door naar stadion?
Re: Dienstregeling 2017
In de huidige dienstregeling keert de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] altijd langs spoor 11, hebben ze ongeveer een kwartier voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Dat is om een naadloze overstap op de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] mogelijk te maken.Suus schreef:Wat is het voor rare bedoening dat de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] richting Amsterdam in een 28/32 patroon rijdt en richting Rotterdam in een 27/33 patroon? En dan in Rotterdam ook nog een afwisseldende kering op spoor 4 of spoor 12.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2017
En om de inpassing van die serie mogelijk te maken op en rond de Westtak.
Re: Dienstregeling 2017
Heeft er al iemand een NS Flirt op de dienst kunnen spotten?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten