Dienstregeling 2018
Re: Dienstregeling 2018
De trein die nu de hele dag Amsterdam Centraal - Enkhuizen v.v. rijdt wordt inderdaad onderdeel van de treindienst richting Eindhoven en verder.
Daarnaast zijn er nu per spits drie treinen in de spitsrichting die deze treindienst aanvullen.
Om de trein Enkhuizen - Amsterdam in de dienst richting Eindhoven passend te krijgen wisselen deze twee treindiensten van tijden, en dat zorgt voor allerlei belachelijke overstappen.
Daarnaast zijn er nu per spits drie treinen in de spitsrichting die deze treindienst aanvullen.
Om de trein Enkhuizen - Amsterdam in de dienst richting Eindhoven passend te krijgen wisselen deze twee treindiensten van tijden, en dat zorgt voor allerlei belachelijke overstappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2018
Het is een bijzonder waardeloze dienstregelingsopzet voor iedereen uit Hoorn en verder die niet naar Utrecht of Amstel hoeft.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2018
Het LOCOV stelde ook voor om dat buiten de spits te doen, waarbij hij dan rijdt in het pad van de spits-IC. Mooiste zou zijn als ze in de spits de spits-IC dan in Hoorn laten starten/eindigen.Wubbo schreef:Dit wordt een post met een hoog speculaas-gehalte, maar ik zet in op terugleggen van de sprinter Hoorn - Alkmaar in de ligging met aansluiting in Hoorn, en na Alkmaar als extra sprinter naar Uitgeest en dan door richting Amsterdam. Het geval uit Beverwijk eindigt dan in Alkmaar.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2018
NS wist van tevoren al dat deze sneltrein zou komen. Toen was er geen bezwaar van ze, maar nu de dienstredeling bekender is, is er ineens bezwaar en moet de provincie de NS gaan betalen.starx schreef:Uit de reactie van het Locov begrijp ik trouwens dat de sneltrein Zl-Es er voorlopig niet komt, omdat die in Zl niet past. Gelukkig maar, want om deze kon alleen worden ingepast door de dienstregeling van de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] zwaar te vernaggelen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
NS heeft van te voren wel degelijk bezwaar gemaakt.
Het bezwaar is toen formeel ingetrokken (zie OV-magazine) met de afspraak dat NS, Syntus en de provincie gezamenlijk naar een oplossing zouden zoeken. Volgens de adviesaanvraag zijn ze er nog steeds over in gesprek.
Het bezwaar is toen formeel ingetrokken (zie OV-magazine) met de afspraak dat NS, Syntus en de provincie gezamenlijk naar een oplossing zouden zoeken. Volgens de adviesaanvraag zijn ze er nog steeds over in gesprek.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2018
Tijdens de aanbesteding is er geen bezwaar gemaakt over die extra sneltrein toch?
Of is het inkorten van de Apeldoorn-trein nu het probleem geworden.
Of is het inkorten van de Apeldoorn-trein nu het probleem geworden.
Re: Dienstregeling 2018
Het bezwaar ging over de inpassing van die sneltrein, maar dat is nu dus nog steeds niet opgelost.
Re: Dienstregeling 2018
Ik blijf de hele discussie over Almelo-Enschede toch wel bizar vinden.
Eigenlijk zijn er twee mogelijkheden voor een regionale trein over het HRN:
1. Het Limburg-model: De regionale vervoerder krijgt in principe het alleenrecht voor de sprinterstations en NS mag IC's blijven rijden.
2. Arnhem-Elst-model: De regionale vervoerder mag over het HRN rijden om door te rijden naar een knooppuntstation, maar slaat tussengelegen stations over.
Overijssel heeft hier voor een soort tussenweg geprobeerd te kiezen en dat heeft het er allemaal niet duidelijker op gemaakt. Ik vraag me bijvoorbeeld af of Syntus de sprinterstations zou kunnen overslaan, zodat NS volgens de HRN-concessie alsnog verplicht wordt om de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] de hele dag te rijden.
En verder: als het toevoegen of aanpassen van treindiensten conflicten oplevert dan heeft de vervoerder van de nieuwe/veranderde treindienst in principe pech. Dat betekent dat die sneltrein er niet komt voordat de infra daarvoor toereikend is.
Eigenlijk zijn er twee mogelijkheden voor een regionale trein over het HRN:
1. Het Limburg-model: De regionale vervoerder krijgt in principe het alleenrecht voor de sprinterstations en NS mag IC's blijven rijden.
2. Arnhem-Elst-model: De regionale vervoerder mag over het HRN rijden om door te rijden naar een knooppuntstation, maar slaat tussengelegen stations over.
Overijssel heeft hier voor een soort tussenweg geprobeerd te kiezen en dat heeft het er allemaal niet duidelijker op gemaakt. Ik vraag me bijvoorbeeld af of Syntus de sprinterstations zou kunnen overslaan, zodat NS volgens de HRN-concessie alsnog verplicht wordt om de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] de hele dag te rijden.
En verder: als het toevoegen of aanpassen van treindiensten conflicten oplevert dan heeft de vervoerder van de nieuwe/veranderde treindienst in principe pech. Dat betekent dat die sneltrein er niet komt voordat de infra daarvoor toereikend is.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Dienstregeling 2018
Dat is niet waar, de capaciteitsverdeling wordt elk jaar opnieuw gedaan door ProRail. Daarbij wordt niet naar voorgaande jaren gekeken. Wel wordt er naar prioriteiten van treindiensten gekeken, deze zijn vastgelegd in het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuurstarx schreef:En verder: als het toevoegen of aanpassen van treindiensten conflicten oplevert dan heeft de vervoerder van de nieuwe/veranderde treindienst in principe pech.
Re: Dienstregeling 2018
Een paar extra treinen voor Noord-Holland in dienstregeling 2018:
http://nieuws.ns.nl/extra-treinen-voor- ... d-holland/
http://nieuws.ns.nl/extra-treinen-voor- ... d-holland/
Re: Dienstregeling 2018
Was er niet sprake van een verslechtering van aansluitingen in Hoorn?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2018
Ja, en de oplossing is blijkbaar niet meer dan een paar kruimels :N
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2018
Inderdaad, 1 miljoen euro voor 6 extra treinen? -o-
Re: Dienstregeling 2018
Toch weer 1560 treinen voor die 1 miljoen. Kan slechter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2018
Zes treinen op weekdagen waarbij er niet gesnoeid wordt. Dus ongeveer 1000 treinen. Dat is duizend euro per trein met materieel wat anders stilstaat. Dat is of heel erg duur of heel weinig trein.
Re: Dienstregeling 2018
Dit is weer typisch NS, mensen blij proberen te maken met een dooie mus. Ze doen alsof ze het probleem serieus nemen ("wij investeren 1 miljoen euro"), maar in feite plakken ze slechts een pleistertje op de wonde. Die paar extra treinen in ochtend- en avondspits gaan natuurlijk echt niet het verschil maken. En dat is jammer, want er zijn wel een reeks goede voorstellen gedaan die de verslechterde aansluitingen kunnen minimaliseren.
Mijn voorstel is dus om een openbare aanbesteding te houden voor deze investering van één miljoen in het treinvervoer in Noord-Holland boven Amsterdam. Eens kijken hoeveel waar we dan voor ons geld krijgen.
Mijn voorstel is dus om een openbare aanbesteding te houden voor deze investering van één miljoen in het treinvervoer in Noord-Holland boven Amsterdam. Eens kijken hoeveel waar we dan voor ons geld krijgen.
Re: Dienstregeling 2018
Voor een miljoen krijg je natuurlijk erg weinig omdat er totaal geen schaalvoordeel te behalen valt.
Re: Dienstregeling 2018
+1, Klaasje. Het is makkelijk om op een forum uitspraken vanuit de onderbuik te doen :)
Re: Dienstregeling 2018
Alleen de aanbesteding zal al wel meer kosten dan dat miljoen... (A)
Re: Dienstregeling 2018
En de kans op een suboptimaal product (nog slechter dan het huidige) is ongeveer 100%, aangezien die nieuwe vervoerder vast niet alleen maar in de ruimte wil rijden waar NS geen trein rijdt.
Re: Dienstregeling 2018
Het probleem in deze is ook niet zozeer om de hoeveelheid treinen maar meer hoe ze op elkaar aansluiten. De oplossing moet hier zitten in het maken van andere keuzes en niet in een paar extra treintjes te laten rijden.
Re: RE: Re: Dienstregeling 2018
Ik doelde dan ook op aanbesteding van het spoor daar, niet op die paar extra treinen... De spoorlijn Haarlem - Alkmaar - Hoorn zou best wel aanbesteed kunnen worden (eigenlijk de hele A2 corridor wel maar dat is een andere discussie). De NS heeft die spoorlijn en omliggende streek in de steek gelaten de afgelopen jaren. Het is een van de weinige trajecten waarop fors bezuinigd is de afgelopen jaren, terwijl haast overal het aantal treinen juist toeneemt. Ik heb in een oud spoorboekje gekeken: vroeger reden daar tot wel zes treinen per uur! Toen hadden de ambtenaren de term ETMET nog niet verzonnen. Toch is het ook een traject waar bij Rover heel veel meldingen binnenkomen over te volle treinen. Het enige voordeel van de slechte aansluiting is dat dit probleem afneemt.Wubbo schreef:En de kans op een suboptimaal product (nog slechter dan het huidige) is ongeveer 100%, aangezien die nieuwe vervoerder vast niet alleen maar in de ruimte wil rijden waar NS geen trein rijdt.
Ik denk dat bij een aanbesteding het er in principe alleen maar op vooruit kan gaan, qua dienstregeling, qua materieel en qua value for money. We kunnen het huidige budget van de NS voor dit traject nemen, daar dat miljoen aan toevoegen en vergelijken maar!
Re: Dienstregeling 2018
De spoorlijn loopt er niet door de dorpen, en de lokale overheid heeft eerst een snelbus van Haarlem naar IJmuiden geïntroduceerd en vervolgens een busbaan waarover die snelbussen kunnen rijden. En vervolgens heel verbaasd doen als de NS dan maar besluit om te bezuinigen omdat er buiten de spits anderhalve man en een paardekop in de trein zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2018
Ik kan me niet indenken dat reizigers van Beverwijk en omgeving veel invloed heeft gehad van de snelbus tussen IJmuiden en Haarlem. Daarnaast is de afstand tussen beide lijnen nogal groot op sommige plekken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten