15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Het idee was nu een Europese vliegtaks, dan helpt vliegen van net over de grens niet meer Naar het schijnt volgens een artikel dat ik ergens las wordt de BTW op treinreizen trouwens alleen op het Nederlandse traject berekend!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Als je het voor een land doet, werkt het inderdaad niet. Maar als je het voor de gehele EU of de EER regelt wordt dat probleem al veel kleiner.
BTW schrappen op vervoerbewijzen is ook geen goed idee, je zadelt dan de vervoerders met een gat in hun boekhouding, ze blijven voor bijna alles wat ze inkopen wel BTW betalen.
BTW schrappen op vervoerbewijzen is ook geen goed idee, je zadelt dan de vervoerders met een gat in hun boekhouding, ze blijven voor bijna alles wat ze inkopen wel BTW betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Euh, BTW die je betaalt als bedrijf krijg je gewoon terug en BTW die je betaalt krijg betaal je terug aan de belastingdienst toch? Er wordt dus minder geld rondgepompt / op z'n minst heeft een bedrijf meer tijdelijke krediet nodig bij z'n bank.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Maar als je als vervoerder geen BTW meer ontvangt over de verkoop van je producten (vervoersbewijzen) maar wel BTW blijft betalen over je inkoop (koffiebekers, conducteurspetjes etc) betaal je meer omzetbelasting dan voorheen.
Immers, de te betalen omzetbelasting is je geïnde BTW minus de betaalde BTW.
Immers, de te betalen omzetbelasting is je geïnde BTW minus de betaalde BTW.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Accijns heffen op kerosine lijkt me iets wat meer zoden aan de dijk zet dan een BTW-heffing. Is ook meer in verhouding met daadwerkelijke vervuiling. Waarom zou iemand die op het laatste moment ergens met grote haast ergens heen moet namelijk meer moeten betalen dan de vakantieganger die maanden van tevoren een ticket boekt voor een vlucht op donderdagochtend om 5.00u vanaf een onbeduidend regionaal vliegveld? Bij accijns op kerosine komt het gewoon uit de algemene pot van de luchtvaartmaatschappij die daarom bij alle tickets een x-bedrag bij zal tellen.
Getuige deze berekening kost een vlucht Brussel-Barcelona 4100kg kerosine. Laten we voor het gemak zeggen kilo=liter. Op een liter benzine zit een kleine 78 cent accijns. Dat is dus €3200 voor deze vlucht als we voor kerosine (nog veel vervuilender overigens) hetzelfde bedrag nemen. Verdeeld over de maximaal 186 passagiers in deze 737-800 komt dat dus op een extra bedrag van een dikke €17 per enkele reis. Dat lijkt me een heel acceptabel bedrag om dichter bij de trein te komen.
Getuige deze berekening kost een vlucht Brussel-Barcelona 4100kg kerosine. Laten we voor het gemak zeggen kilo=liter. Op een liter benzine zit een kleine 78 cent accijns. Dat is dus €3200 voor deze vlucht als we voor kerosine (nog veel vervuilender overigens) hetzelfde bedrag nemen. Verdeeld over de maximaal 186 passagiers in deze 737-800 komt dat dus op een extra bedrag van een dikke €17 per enkele reis. Dat lijkt me een heel acceptabel bedrag om dichter bij de trein te komen.
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Daarom zei ik ook van huis naar bestemming en niet van huis naar station Victoria. Het gaat erom dat als je niet vliegt, je ook niet via Schiphol hoeft met de trein.Mikos schreef:Maar ook niemand woont in Londen op het station van Victoria, dus dan is de reis al niet zo vreemd meer. Hoe je op Schiphol komt of hoe je er weer vandaan komt zal uiteindelijk hetzelfde zijn, dus lijkt me dat niet zo relevant.Littlebusdriver schreef:Natuurlijk een vreemde reis; niemand woont op Schiphol. Als je een eerlijke vergelijking wilt maken moet je dit doen van huis naar bestemming.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Maar dan zit er toch nog geen verschil in? Ze hebben het verschil getest in reistijd van Schiphol naar Londen. Of ik dan in Groningen woon of in Maastricht, hartje Amsterdam of in Breda is tot op de persoon verschillend. Maar als je het wilt vergelijken, dan is dit volgens mij de beste optie.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Voor een gelijk speelveld moet je ook de subsidie op spoorwegen stopzetten......Suus schreef:Ik snap niet zo goed dat de EU nog steeds niet doet. De meest eenvoudige maatregel om een gelijkwaardig speelveld te krijgen is dat voor vluchten binnen de EU voortaan BTW betaald moet worden op kerosine en vliegtickets.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Vanuit Groningen en Eindhoven zijn er ook vluchten naar Londen ;)Mikos schreef:Maar dan zit er toch nog geen verschil in?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Ik vraag me alleen af of dat haalbaar is. Belasting invoeren is altijd lastiger dan er een schrappen en laten we wel wezen: er zijn meer vliegtuigen/banen/reizen die per vliegtuig gaan en heeft in de EU vast een goeie lobby. Een belastingvoordeel voor trein is vast makkelijker in te voeren.dennistd schreef:Accijns heffen op kerosine lijkt me iets wat meer zoden aan de dijk zet dan een BTW-heffing.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Daarom zeg ik ook: Het is voor iedereen verschillend. En als je een vergelijkend warenonderzoek wilt doen, zul je toch ergens moeten beginnen. Die dingen gaan voor de grosso modo op, er zijn altijd uitzonderingen. Alhoewel ik ook wel durf te stellen dat het verschil in reistijd tussen de trein en het vliegtuig vanuit Eindhoven elkaar ook niet zo gek veel zullen ontlopen. Vanuit Groningen is inderdaad een ander verhaal.webguy schreef:Vanuit Groningen en Eindhoven zijn er ook vluchten naar Londen ;)
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Als je het echt goed wil doen moet je alle effecten gaan meten en verrekenen in de prijs. Voor welke partij dat dan positief uitvalt durf ik niet te zeggen, al heb ik wel een vermoeden en denk ik dat het voor de luchtvaart nog wel eens nadeliger uit kan pakken.The Greyhound schreef:Voor een gelijk speelveld moet je ook de subsidie op spoorwegen stopzetten......Suus schreef:Ik snap niet zo goed dat de EU nog steeds niet doet. De meest eenvoudige maatregel om een gelijkwaardig speelveld te krijgen is dat voor vluchten binnen de EU voortaan BTW betaald moet worden op kerosine en vliegtickets.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Welke subsidie? Het soort treinen dat kan concurreren met vliegtuigen wordt over het algemeen niet gesubsidieerd. Die rijden de vervoerders voor eigen rekening.The Greyhound schreef:Voor een gelijk speelveld moet je ook de subsidie op spoorwegen stopzetten......
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
De vraag is natuurlijk welk deel van de infrastructuur je daarbij meerekent. In de aanleg en onderhoud daarvan zit wel belastinggeld.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Je kunt gewoon negatieve omzetbelasting indienen hoor. Dan krijg je dus geld terug van de belastingdienst.Suus schreef:Maar als je als vervoerder geen BTW meer ontvangt over de verkoop van je producten (vervoersbewijzen) maar wel BTW blijft betalen over je inkoop (koffiebekers, conducteurspetjes etc) betaal je meer omzetbelasting dan voorheen.
Immers, de te betalen omzetbelasting is je geïnde BTW minus de betaalde BTW.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
(volgens mij is het dus inderdaad puur een cash flow probleem: heb je het geld dat je normaal kreeg van BTW op de rekening staan om de BTW te kunnen betalen over je inkoop. NS heeft omzet van 5 miljard, dat gaat wel lukken)
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Vanaf welke periode zijn de prijzen van (korte) vliegreizen zo (belachelijk) goedkoop geworden??
Valt dat niet ook samen met de tijd dat prijsvergelijkingen via internet in opkomst was?
Volgens mij moet gewoon het aanbod naar beneden. Als de luchtvaartsector geen tax wil.. dan maar vanuit de overheid het aantal slots beperken?
Overigens, Air France (KLM) is aardig bezig om een stuk aanbod om zeep te helpen.. heb ik zo de indruk.. (A)
Valt dat niet ook samen met de tijd dat prijsvergelijkingen via internet in opkomst was?
Volgens mij moet gewoon het aanbod naar beneden. Als de luchtvaartsector geen tax wil.. dan maar vanuit de overheid het aantal slots beperken?
Overigens, Air France (KLM) is aardig bezig om een stuk aanbod om zeep te helpen.. heb ik zo de indruk.. (A)
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Internet is hier wel een katalysator in geweest ja.
Bedoel, vroeger ging je naar een reisbureau om een reis te boeken. Hoeveel hebben we er daar in onze winkelcentra nog van over? Ook niet zo heel gek veel meer volgens mij (let er verder niet zo op, dus ik hou nog even een slag om de arm).
Bedoel, vroeger ging je naar een reisbureau om een reis te boeken. Hoeveel hebben we er daar in onze winkelcentra nog van over? Ook niet zo heel gek veel meer volgens mij (let er verder niet zo op, dus ik hou nog even een slag om de arm).
🍉
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
@Durashift Vooral Air France is mijn idee. Puur door hun stakingsdrang, duur personeel en een service met de Franse slag slagen ze er niet in om bepaalde toonaangevende bestemmingen vast te houden in het netwerk..
Maar het begin ligt in 1993 toen in de EU hetzelfde begon te gelden als in de VS sinds 1978 van kracht is: Open Skies en daarmee het einde van strenge regels over wie waarnaartoe mag vliegen binnen de EU en voor welke prijs (!) ze dat moesten doen. Amsterdam-Kopenhagen moest, ja MOEST 1200 gulden kosten (!) :X
Een paar kleine spelers waren wendbaar genoeg om hier direct gebruik van te maken door niet vast te houden aan het oude netwerk met hubs waar veel maatschappijen in opgesloten zaten en nog altijd zitten. Een Ier met de naam Michael 'O Leary (die dus geen Ryan heet -o- ) ging, evenals enkele andere spelers ver onder de marktprijs zitten vanaf dag één, makkelijk omdat piloten werk zochten, de economie groeide en ze niet opgesloten zaten in het web der vakbonden. Lekker goedkoop. En zo zijn er nog veel meer dingetjes waar flink op bespaard kon worden. Kleine vliegvelden met lage heffingen, brandstof maar vullen tot je net niet uit de lucht valt als je bijna landt, geen banden aangaan met wie dan ook (dus minder afhankelijk), en altijd mikken op 90-100% bezetting, o.a. met flexibele prijzen.
Het duurde nog wel tot rond de eeuwwisseling voordat het circus echt losbarstte hoor, zeker toen het internet voor deze maatschappijen het ei van Columbus bleek te zijn...
Maar het begin ligt in 1993 toen in de EU hetzelfde begon te gelden als in de VS sinds 1978 van kracht is: Open Skies en daarmee het einde van strenge regels over wie waarnaartoe mag vliegen binnen de EU en voor welke prijs (!) ze dat moesten doen. Amsterdam-Kopenhagen moest, ja MOEST 1200 gulden kosten (!) :X
Een paar kleine spelers waren wendbaar genoeg om hier direct gebruik van te maken door niet vast te houden aan het oude netwerk met hubs waar veel maatschappijen in opgesloten zaten en nog altijd zitten. Een Ier met de naam Michael 'O Leary (die dus geen Ryan heet -o- ) ging, evenals enkele andere spelers ver onder de marktprijs zitten vanaf dag één, makkelijk omdat piloten werk zochten, de economie groeide en ze niet opgesloten zaten in het web der vakbonden. Lekker goedkoop. En zo zijn er nog veel meer dingetjes waar flink op bespaard kon worden. Kleine vliegvelden met lage heffingen, brandstof maar vullen tot je net niet uit de lucht valt als je bijna landt, geen banden aangaan met wie dan ook (dus minder afhankelijk), en altijd mikken op 90-100% bezetting, o.a. met flexibele prijzen.
Het duurde nog wel tot rond de eeuwwisseling voordat het circus echt losbarstte hoor, zeker toen het internet voor deze maatschappijen het ei van Columbus bleek te zijn...
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
:pos:
Duss, het begon tóch met overheidsingrijpen.. dan moet de overheid het nu toch ook maar weer herstellen, vind ik. :Y
Duss, het begon tóch met overheidsingrijpen.. dan moet de overheid het nu toch ook maar weer herstellen, vind ik. :Y
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
€550 voor Amsterdam-Kopenhagen is wel erg duur. €100 enkele reis per persoon zou wel een mooi bedrag zijn voor vluchten tot 2.000 kilometer. Dan zijn ook direct de populairste bestemmingen afgedekt. Voor lange vluchten (vluchten die niet uitgevoerd kunnen worden met een Boeing 737 of Airbus A320) zou minimaal €1.000 enkele reis per persoon wenselijk zijn. De vluchten die er tussen zitten, zullen dan tussen de €100 p.p. per vlucht en €1.000 p.p. per vlucht minimaal moeten kosten. Daar bovenop zie ik het liefste nog een extra toeslag voor bestemmingen die te kampen hebben met massatoerisme, om zo deze steden te ontlasten. Maar zowel Den Haag als Brussel zitten natuurlijk niet te wachten met economie-verstorende maatregelen als minimumprijzen en toeslagen voor drukke bestemmingen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Den Haag en Brussel mogen daar misschien niet op zitten te wachten, maar als de maatschappelijke consensus die kant op gaat zullen ze wel moeten. En als ik goed op de hoogte ben van de discussie, lijkt het toch wel richting dergelijke maatregelen te gaan. Wil niet zeggen dat het dan van vandaag op morgen beklonken is, daar gaat nog wel een jaar of tien overheen.
🍉
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Halverwege jaren 90 begon dat volgens mij. Met name door die Griek van Easyjet. Vliegen binnen Europa was behoorlijk duur en dat vond hij niks.Durashift schreef:Vanaf welke periode zijn de prijzen van (korte) vliegreizen zo (belachelijk) goedkoop geworden??
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Waar is Jesse de Klavertjesplukker, als je hem nodig hebt.Erno-BE schreef:......Maar zowel Den Haag als Brussel zitten natuurlijk niet te wachten met economie-verstorende maatregelen als minimumprijzen en toeslagen voor drukke bestemmingen.
Zal wel met Corendon naar het altijd gezellige Antalya zijn. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Ik denk dat je daarmee menig eiland in de Caribisch gebied in de armoede stort. Veel landen en gebieden leven van toerisme. Heel fijn dat men in Europa zo begaan is met de concurrentiepositie van haar logge, inefficiënte overheidsspoorbedrijven ten opzichte van efficiënte luchtvaartbedrijven, maar andere mensen willen graag een inkomen hebben om eten te kunnen kopen...Erno-BE schreef:Voor lange vluchten (vluchten die niet uitgevoerd kunnen worden met een Boeing 737 of Airbus A320) zou minimaal €1.000 enkele reis per persoon wenselijk zijn. De vluchten die er tussen zitten, zullen dan tussen de €100 p.p. per vlucht en €1.000 p.p. per vlucht minimaal moeten kosten. Daar bovenop zie ik het liefste nog een extra toeslag voor bestemmingen die te kampen hebben met massatoerisme, om zo deze steden te ontlasten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten