Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Dubbeldekstrein zonder trappen (of slechts een enkele smalle), dus met dubbeldeksperrons? (A)
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Ik vind het hele rapport nogal gebakken lucht. Er wordt gesteld dat er in het algemeen geen ruimte is om extra sporen aan te leggen. In de Randstad is dat tot op zeker hoogte waar, maar daarbuiten toch veel minder. Zeker bij enkelsporige lijnen is er bijna altijd wel ruimte om er een spoor naast te leggen. En juist dat zorgt ervoor dat knelpunten kunnen worden opgelost. Zie bijvoorbeeld Zevenaar-Doetinchem.
Het rapport suggereert ook dat vervoerders en Prorail bij een capaciteitsknelpunt de automatische reflex hebben om extra sporen aan te leggen. Dat is volgens mij absoluut niet waar. Bijna altijd wordt juist eerst gekeken of het zonder infra-uitbreiding kan, en als dat niet kan wordt bekeken hoe de kosten en het ruimtebeslag minimaal kunnen blijven.
Overigens wordt gesteld dat extra sporen niet de oplossing zijn, maar niet dat extra infra niet de oplossing is. Dus elektrificatie van bestaand spoor is juist wel een goed idee (want dan kunnen treinen sneller optrekken en ontstaat aldus meer capaciteit).
Het rapport suggereert ook dat vervoerders en Prorail bij een capaciteitsknelpunt de automatische reflex hebben om extra sporen aan te leggen. Dat is volgens mij absoluut niet waar. Bijna altijd wordt juist eerst gekeken of het zonder infra-uitbreiding kan, en als dat niet kan wordt bekeken hoe de kosten en het ruimtebeslag minimaal kunnen blijven.
Overigens wordt gesteld dat extra sporen niet de oplossing zijn, maar niet dat extra infra niet de oplossing is. Dus elektrificatie van bestaand spoor is juist wel een goed idee (want dan kunnen treinen sneller optrekken en ontstaat aldus meer capaciteit).
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Je behoudt een aantal problemen: toegankelijkheid met de Nederlandse perronhoogtes en ruimte die door technische ruimtes (past immers amper wat onder de trein of op het dak) en de trappenhuizen.huibf schreef:Maar een goed ontworpen dubbeldeks?Suus schreef:Een goed ontworpen enkeldekstrein kan bijna dezelfde hoeveelheid reizigers vervoeren als een dubbeldekstrein.
Door de noodzakelijke ronde, bijna eivormige-vorm van de bovenverdieping wordt dat erg lastig.Zou je ook een dubbeldeks sluis kunnen maken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
@starx:
Wellicht denkt ProRail bij knelpunten niet aan enkelsporige diesellijnen?
Wellicht denkt ProRail bij knelpunten niet aan enkelsporige diesellijnen?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Volgensmij kijken ze niet verder dan de randstad.
- dubbel spoor ravenstein = plek zat.
- 3de spoor voorstadsregio Eindhoven.
- dubbel spoor ravenstein = plek zat.
- 3de spoor voorstadsregio Eindhoven.
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Gewoon radicaal de Sprinters uitfaseren.. en overstappen op zelfrijdende bussen... *bus*
.. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
Leuk ballonnetje van de beste man.. ik weet alleen niet hoe hij nu denkt dat de bussen kunnen omrijden.. terwijl zijn eigen advies is dat autonome bussen een eigen rijstrook krijgen.. We leggen nu toch ook niet extra HOV banen aan die voor een eventuele omleiding gebruikt kunnen worden..?? :X
.. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
Bron: https://nos.nl/artikel/2246866-als-het- ... t-dan.htmlNOS.nl schreef:(..) hij denkt dat het beter werkt om op termijn sprinters en stoptreinen te schrappen en die reizigers met zelfrijdende bussen te gaan vervoeren. "Je laat dan enkel nog intercity's rijden, daar kun je er dan veel meer van kwijt op het spoor. De techniek voor die autonome bussen is er nu nog niet, maar over tien jaar wel. Belangrijk is wel dat ze een eigen rijstrook krijgen."
Zo'n bus heeft verschillende voordelen ten opzichte van de sprinter, aldus Hornman. "Er zit geen dure machinist meer in, de bus kan omrijden en je hebt dus geen last van kapotte bovenleidingen of iets dergelijks. Je hoeft dit trouwens niet meteen overal in te voeren, start eerst eens op een paar trajecten. Probeer het uit." (..)
Leuk ballonnetje van de beste man.. ik weet alleen niet hoe hij nu denkt dat de bussen kunnen omrijden.. terwijl zijn eigen advies is dat autonome bussen een eigen rijstrook krijgen.. We leggen nu toch ook niet extra HOV banen aan die voor een eventuele omleiding gebruikt kunnen worden..?? :X
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
He, dat is een leraar van mij!Durashift schreef: .. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
Toevallig weet ik ook waar hij woont, zo'n 60km van zijn werkplek, en de snelweg tussen zijn huis en werk is zeer overbelast. Beetje hypocriet wel. :')"Hier maak je meestal weinig vrienden mee, maar moeten we eigenlijk per se mobiel zijn? Die vraag krijgt meestal niet veel bijval, maar zouden we niet gewoon dichter bij ons werk moeten gaan wonen, of meer vanuit huis werken?"
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Mooi, vraag het hem even na de vakantie.. hoe hij die tegenstrijdigheden denkt op te lossen.
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Welk geestverruimend middel heeft ie gebruikt.Durashift schreef:Gewoon radicaal de Sprinters uitfaseren.. en overstappen op zelfrijdende bussen... *bus*
.. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
Bron: https://nos.nl/artikel/2246866-als-het- ... t-dan.htmlNOS.nl schreef:(..) hij denkt dat het beter werkt om op termijn sprinters en stoptreinen te schrappen en die reizigers met zelfrijdende bussen te gaan vervoeren. "Je laat dan enkel nog intercity's rijden, daar kun je er dan veel meer van kwijt op het spoor. De techniek voor die autonome bussen is er nu nog niet, maar over tien jaar wel. Belangrijk is wel dat ze een eigen rijstrook krijgen."
Zo'n bus heeft verschillende voordelen ten opzichte van de sprinter, aldus Hornman. "Er zit geen dure machinist meer in, de bus kan omrijden en je hebt dus geen last van kapotte bovenleidingen of iets dergelijks. Je hoeft dit trouwens niet meteen overal in te voeren, start eerst eens op een paar trajecten. Probeer het uit." (..)
Leuk ballonnetje van de beste man.. ik weet alleen niet hoe hij nu denkt dat de bussen kunnen omrijden.. terwijl zijn eigen advies is dat autonome bussen een eigen rijstrook krijgen.. We leggen nu toch ook niet extra HOV banen aan die voor een eventuele omleiding gebruikt kunnen worden..?? :X
Er zijn vast nog wel ergens wat Phileassen niet verkocht....
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Daarnaast kunnen treinen ook geautomatiseerd worden natuurlijk. Dat lijkt me zelfs makkelijker dan een bus.
In Parijs rijden al geautomatiseerde metro's, dus die techniek is al wel beschikbaar. Dat zijn dan weliswaar volledig losliggende lijnen, maar in Nederland zou dat bijv. dan al kunnen doen met de lijnen Gouda-Alphen, Kampen-Zwolle en Zutphen-Winterswijk (laatste stukje bij Zutphen dan wel vrijliggend maken).
Dan kun je daarna de techniek verder ontwikkelen, zodat meerdere treinsoorten op een losliggende lijn kan (dan kun je Leeuwarden-Groningen erbij gooien) en daarna met aftakkende geautomatiseerde lijnen (de overige noordelijke lijnen + Dordrecht-Geldermalsen) en zo steeds een stukje verder.
In Parijs rijden al geautomatiseerde metro's, dus die techniek is al wel beschikbaar. Dat zijn dan weliswaar volledig losliggende lijnen, maar in Nederland zou dat bijv. dan al kunnen doen met de lijnen Gouda-Alphen, Kampen-Zwolle en Zutphen-Winterswijk (laatste stukje bij Zutphen dan wel vrijliggend maken).
Dan kun je daarna de techniek verder ontwikkelen, zodat meerdere treinsoorten op een losliggende lijn kan (dan kun je Leeuwarden-Groningen erbij gooien) en daarna met aftakkende geautomatiseerde lijnen (de overige noordelijke lijnen + Dordrecht-Geldermalsen) en zo steeds een stukje verder.
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Helemaal wetende dat vanuit zijn dorp op zondag met het OV wel een heel grote omweg moet worden gemaakt naar BredaChrysa schreef:He, dat is een leraar van mij!Durashift schreef: .. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
Toevallig weet ik ook waar hij woont, zo'n 60km van zijn werkplek, en de snelweg tussen zijn huis en werk is zeer overbelast. Beetje hypocriet wel. :')"Hier maak je meestal weinig vrienden mee, maar moeten we eigenlijk per se mobiel zijn? Die vraag krijgt meestal niet veel bijval, maar zouden we niet gewoon dichter bij ons werk moeten gaan wonen, of meer vanuit huis werken?"
Gezien zijn optredens bij Omroep Brabant hadden wij het laatst over hem op het werk met oud-medestudenten. De eerste reactie die dan bij ons opkomt is dan toch wel daar heb je hem weer die verkeerslichtenman :') (smiley hoort bij citaat)
Overigens wist ik wel dat hij een zekere mening had over het OV maar dat is niet zijn hoofdtaak. Zelf ben ik van mening dat het schrappen van sprinters zeer riskant is gezien de reistijden over de weg steeds minder betrouwbaar worden omdat de weg een grillig verkeersaanbod heeft en het doet totaal geen recht aan de locaties rond sprinterstations, integendeel.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Of gewoon een trein met liften, zoiets bijvoorbeeldSuperGhost schreef:Dubbeldekstrein zonder trappen (of slechts een enkele smalle), dus met dubbeldeksperrons? (A)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Een groot nadeel van een dubbeldekstrein is dat de trappen veel ruimte in beslag nemen. Daarnaast is er geen ruimte onder of bovenop de trein om allerlei apparatuur te plaatsen waardoor dat ook ten koste gaat van ruimte voor reizigers. Je kan met dubbeldeksbakken alleen ruimte winnen als dit bakken zijn die een maximaal aantal zitplaatsen bieden in combinatie met enkeldeksbakken waarin zich de deuren en allerlei apparatuur bevinden. Dat concept is opkomende (Bombardier Omneo, Siemens Desiro HC) maar moet nog wat verfijnd worden om echt goed te scoren.
Dat kan je ook goed zien aan dat een VIRM-IV nou helemaal niet zo ontzettend veel meer zitplaatsen heeft (324+61) dan een ICM-IV (243+59) terwijl een ICM ook al niet een wonder van efficientie is met het grote verlies aan lengte in de koppen, balkons die volstaan met apparatuur en relatief veel eerste klasse hebben.
Dat kan je ook goed zien aan dat een VIRM-IV nou helemaal niet zo ontzettend veel meer zitplaatsen heeft (324+61) dan een ICM-IV (243+59) terwijl een ICM ook al niet een wonder van efficientie is met het grote verlies aan lengte in de koppen, balkons die volstaan met apparatuur en relatief veel eerste klasse hebben.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Mag ik je vergelijking in twijfel trekken? Want als ik op wikipedia de zitplaatsen bekijk, lijkt me dit een valse vergelijking.Klaasje schreef:...Dat kan je ook goed zien aan dat een VIRM-IV nou helemaal niet zo ontzettend veel meer zitplaatsen heeft (324+61) dan een ICM-IV (243+59)...
Want hier heb je bij de ICM-IV de klapzittingen meegenomen (anders had je maar 211 zitplaatsen 2e klas) en voor VIRM-IV heb je die niet meegenomen (net zoals bij ICM 32 stuks) en mis je zelfs nog 2-6 normale zitplaatsen in de 2e klas (326-330) en heb je bij de eerste klas alleen de minimale aantal genoemd (zit tussen 61-63 volgens wiki).
In jouw vergelijking lijkt het daardoor alsof VIRM slechts 27,5% meer zitplaatsen heeft, terwijl het volgens de wiki-cijfers dus 38,7% tot 40,7% is. Dat maakt wel een duidelijk verschil.
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Ik heb gewoon de virm inclusief klapzittingen gedaan. Of heb jij bij de IRM gekeken? ;-)
Edit: ik zie dat ik slordig geweest ben. Niet opzettelijk.
Edit: ik zie dat ik slordig geweest ben. Niet opzettelijk.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Kan gebeuren
Maar je ziet dat het verschil toch al wel aardig wat is
Maar je ziet dat het verschil toch al wel aardig wat is
Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing
Helaas Maar maak nu maar de stap naar een trein met minimaal iedere 50 meter een gelijkvloerse instap. Dan blijft er van die winst heel weinig over. Dan klopt mijn stellingname wel met een half-half trein. De dubbeldeksbakken ontwerp je met een grotere efficiëntie dan VIRM nu terwijl je in de enkeldeksbakken apparatuur, toiletten en een gelijkvloerse instap realiseert.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten