Eurostar Amsterdam - London
Re: Eurostar Amsterdam - London
Volgens mij 10-15 minuten wandelen van St.Pancras naar Euston.
Re: Eurostar Amsterdam - London
En SailRail is bootgebonden, maar kan je ook op de dag zelf kopen. Naar bestemmingen voorbij Dublin betaal je vanaf elk Brits station nooit meer dan 71 pond, boek je vooraf is het 65,50. Naar Dublin zelf is goedkoper, maximaal 49 pond of 43,50 bij vooraf boeken (en dat kan tot de dag ervoor).
Re: Eurostar Amsterdam - London
Er rijden al een paar jaar geen treinen meer van Rosslare naar Cork, alleen nog maar een bus; tenzij je omrijdt via Dublin.dennistd schreef:Nou ja, Ierland is natuurlijk wel lastig om niet per vliegtuig te doen: eerst de Eurostar naar Londen, dan een (waarschijnlijk niet-rechtstreekse) trein naar Fishguard, daar de boot op en vanaf Rosslare dan nog weer per trein naar Cork. Klinkt niet heel aantrekkelijk voor een gemiddelde reiziger... :')
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Eurostar combineren met de boot vanaf Holyhead is een interessante optie. Ik had tot nu toe alleen naar HvH-Harwich + Holyhead-Dublin gekeken, en vond dat te twijfelachtig qua aansluitingen. Het is nog steeds wel aan de dure kant, dus ik vrees dat voor deze verbinding het vliegtuig toch de belangrijkste optie voor mij blijft.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Eurostar Amsterdam - London
Waarom zou je met trein naar Cork gaan. Als je naar Ierland gaat (vakantie) ga je of naar Dublin voor de west of noordwestkust. Cork is met name interessant als uitvalsbasis ri. de Ierse zuidwest kust. Auto huren op vliegveld en dan naar je bestemming, erg gemakkelijk. Ierland is wat betreft trein en bus nu niet zo handig voor de "gewone" vakantieganger als hier in Nederland. Net als Parijs voor Frankrijk is Dublin voor Ierland de uitvalsbasis voor reizen per trein en niet Cork.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Ik ben geen gewone vakantieganger. :D En verder geldt het meeste dat hierboven staat (behalve dan de tegenwoordig onhandige route via Rosslare) ook voor meer westelijke bestemmingen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Eurostar Amsterdam - London
gpvos schreef:Eurostar combineren met de boot vanaf Holyhead is een interessante optie. Ik had tot nu toe alleen naar HvH-Harwich + Holyhead-Dublin gekeken, en vond dat te twijfelachtig qua aansluitingen. Het is nog steeds wel aan de dure kant, dus ik vrees dat voor deze verbinding het vliegtuig toch de belangrijkste optie voor mij blijft.
Code: Selecteer alles
12:10 London Euston Avanti West Coast
14:11 Chester
14:27 Chester Transport for Wales
16:06 Holyhead
16:45 Holyhead Harbour Irish Ferries
19:00 Dublin Ferryport Dublin Swift
Je kunt het Sail&Rail online boeken (ik had het bij TfW gedaan) en dan de kaartjes uit een willekeurige afhaalautomaat in Euston halen (toen Virgin). Je krijgt vier kaartjes: je treinreis (open ticket), je zitplaatsreservering (voor die trein van 12:10), je kaartje voor de boot en je betalingsbewijs :)
Ik heb in Chester even een kort rondje door het centrum gedaan gedurende mijn overstap van vijf kwartier: de poortjes gingen gewoon open.
Het aantal voetpassagiers was op twee handen te tellen. Je gaat eerst nog met een bus van de terminal naar de boot, de bus rijdt gewoon de boot op en zet je daar af (dit was de Swift van Irish Ferries). Je bagage wordt gescand (Schengen) en gaat in een bestelbusje mee op de boot. In Dublin pik je je bagage weer op van de band en is er een particuliere busdienst naar het centrum (4 euro dacht ik). Zo laat rijdt er geen gewone bus meer.
Je moet inderdaad opletten bij het boeken: voor de snelle Swift geldt een toeslag.
Terug heb ik het Sail&Rail online bij Irish Ferries geboekt, hier krijg je dan je tickets bij het inchecken op de terminal. Nog zo'n grote ouderwetse flap in CIV-formaat, handgeschreven. Ik had hier de trage boot van 8:00 uur uit Dublin, enerzijds omdat dat toch een stukje goedkoper was en ten tweede omdat het qua tijd voor mijn geboekte Eurostar toch niks uitmaakte.
De Eurostar had ik overigens in de actieperiode geboekt dat een retour Brussel-Londen voor 69 euro kon.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Is dat zo? Dus ook geen boottrein Rosslare-Limerick meer? Overigens denk ik over een rondje Londen-Fishguard-Rosslare-Dublin-Holyhead-Londen te combineren met Eurostar. De boten van/naar Holyhead gaan nu rechtstreeks naar Dublin begrijp ik. Vroeger gingen ze Dun Laoghaire.gpvos schreef: Er rijden al een paar jaar geen treinen meer van Rosslare naar Cork, alleen nog maar een bus; tenzij je omrijdt via Dublin.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eurostar Amsterdam - London
Al wat meer dan een paar jaar, het treinverkeer op de lijn tussen Rosslare en Waterford is in 2010 stilgelegd.
Rosslare heeft dus alleen nog treinen naar Dublin.
Rosslare heeft dus alleen nog treinen naar Dublin.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eurostar Amsterdam - London
De rechtstreekse treinen Amsterdam-Londen zijn al bekend maar het valt me tegen dat ze nog steeds niet te boeken zijn.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eurostar Amsterdam - London
Omdat nog steeds niet zeker is wanneer die treinen kunnen gaan rijden...
NS International schreef:De voorbereidingen voor de rechtstreekse Eurostar vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Londen St Pancras zijn in volle gang. U ziet daarom al een dienstregeling van Eurostar vanaf voorjaar 2020, maar u kunt de treinen nog niet boeken. Er is namelijk nog geen overeenstemming tussen de betrokken landen over de paspoortcontrole. De datum waarop de rechtstreekse Eurostar in het voorjaar gaat rijden is dus nog niet vastgesteld.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eurostar Amsterdam - London
Op Hafas staat dat ze per 31 maart gaan rijden. Dat klopt dus niet. Jammer, ik had op goede vrijdag de avondverbinding van 18.47 willen nemen.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Nou is het nog steeds niet duidelijk wanneer het akkoord tussen de vier landen getekend gaat worden (al helpt Brexit niet mee), maar als het akkoord getekend is kan Eurostar eigenlijk de dag erna beginnen met rijden. Materieel, personeel en treinpaden zijn geregeld, en zelfs de boekingssystemen staan er zoals je zelf aangeeft klaar voor. Als voor die 31e maart maar getekend wordt kan het nog wel lukken met rijden op goede vrijdag. :)
Re: Eurostar Amsterdam - London
Ik las dat de Britten voornemens zijn volledige grenscontrole te gaan doen, als onderdeel van de onderhandelingen met de EU. Zou dat negatieve gevolgen en of uitstel betekenen voor de directe verbinding, dus zonder douane te Brussel tussen Amsterdam resp. Rotterdam en Londen? De faciliteiten voor de douna staan er immers al.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Je zegt het zelf, de faciliteiten zijn er al in Amsterdam en Rotterdam. Nou weet ik niet wat je precies bedoelt met volledige grenscontrole.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Bij een harde deal of een no deal komen er heel wat beperkingen op de in- en uitvoer tussen de EU en het VK, ook wat je als individuele reiziger mag meenemen. Denk ook aan de limiet van € 430 waarboven je belasting moet betalen (even heel kort gezegd). Dus dan zouden er veel strengere controles moeten komen op je bagage, die je vaak zal moeten openmaken enzovoort. En met een beetje pech krijgen we ook grens- en douaneformulieren zoals je op non-EU vluchten vaak hebt.playertwo schreef:Ik las dat de Britten voornemens zijn volledige grenscontrole te gaan doen, als onderdeel van de onderhandelingen met de EU. Zou dat negatieve gevolgen en of uitstel betekenen voor de directe verbinding, dus zonder douane te Brussel tussen Amsterdam resp. Rotterdam en Londen? De faciliteiten voor de douna staan er immers al.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eurostar Amsterdam - London
Dat hoeft alleen niet te betekenen er dan geen rechtstreekse Eurostar meer kan rijden. Wel dat er meer tijd nodig kan zijn voor controles: dan zul je mogelijk langer van tevoren moeten inchecken.
Tot eind dit jaar hebben we daar nog geen last van, dan zit het VK nog in de Europese douane-unie.
Tot eind dit jaar hebben we daar nog geen last van, dan zit het VK nog in de Europese douane-unie.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eurostar Amsterdam - London
Eigenlijk wat na je wordt geschreven. Als de Britten niet meer in de douane-unie zitten is het regime veel strenger betreffende in- en uitvoer. Mogelijk zelfs met een visumplicht als ze echt willen frustreren. Dan is het natuurlijk maar de vraag of de Eurostars nog wel rechtstreeks blijven te boeken (ook vanaf Londen naar Nederland).en-es schreef:Je zegt het zelf, de faciliteiten zijn er al in Amsterdam en Rotterdam. Nou weet ik niet wat je precies bedoelt met volledige grenscontrole.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eurostar Amsterdam - London
Waarom zouden die hypothetische extra formaliteiten niet in de al aanwezige Eurostar-terminals afgehandeld kunnen worden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eurostar Amsterdam - London
En als je nog langer van te voren aanwezig moet zijn dan wordt het minder aantrekkelijk.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Het is ook vooral een ruimtedingetje: als je meer formaliteiten moet uitvoeren heb je meer fysieke ruimte nodig. De vraag is of dat past in de bestaande ruimtes, die van Amsterdam is bijvoorbeeld niet zo groot, en die van Brussel is nu al te krap op drukke momenten.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Ik hoorde gisteren op BNR, in een discussie over de Schengen verdragen (waar GB niet deel aan neemt maar wel informatie (copy's) over krijgt) dat GB één van de drie landen in de wereld is waar je, zonder personencontrole, het land kan verlaten. Zoals in Amerika ook gebeurd. Strenge ingangscontrole, geen controle als je het land verlaat.playertwo schreef:en-es schreef:(..). Dan is het natuurlijk maar de vraag of de Eurostars nog wel rechtstreeks blijven te boeken (ook vanaf Londen naar Nederland).
Nu begrijp ik dus ook waarom de Eurostar vanaf London wél rechtstreeks naar Amsterdam kon vanaf het begin. Het boeit de Engelsen niet en aan het continent kant heb je dan met Schengen te maken.
Kortom, als de Engelsen geen uitgangscontrole gaan invoeren, dan kan de Eurostar gewoon rechtstreeks vanuit Londen blijven rijden, lijkt mij.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland (de Common Travel Area, zeg maar het Brits-Ierse Schengen) voeren identiteitscontroles uit op alle vertrekkende passagiers bij de veerhavens, luchthavens en ook bij de Eurostar. De controles in Londen St. Pancras zijn Brits en Frans. Overigens moeten passagiers zonder EU-paspoort nu ook al grens- en douaneformulieren invullen als ze met de Eurostar reizen tussen de EU en het VK reizen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Eurostar Amsterdam - London
Nou, nee, want dat heeft daar niets mee te maken. Dat de trein nu al rechtstreeks naar Amsterdam kan rijden komt doordat je in Londen, bij de Franse persoonscontrole, gelijk al het Schengengebied betreedt.Durashift schreef:Nu begrijp ik dus ook waarom de Eurostar vanaf London wél rechtstreeks naar Amsterdam kon vanaf het begin.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Eurostar Amsterdam - London
Dat zijn misschien 30 man per trein, als dat voor alle reizigers moet gebeuren heb je het potentiëel over 900 man. Dat is wel een flink verschil.PHS schreef:Overigens moeten passagiers zonder EU-paspoort nu ook al grens- en douaneformulieren invullen als ze met de Eurostar reizen tussen de EU en het VK reizen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten