Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Nee, het kerstgeschenk bestaat dit jaar uit een doos Merci-chocolade en twee coupons voor een NS dagretour (enkel geldig in NS-treinen en alleen buiten de spitstijden)...
Goh.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
FNV heeft gelijk in deze. Ja, het zal veel geld kosten, een kerstpakket. Maar goed, er zijn ook veel medewerkers in touw.
Inderdaad lijkt het mij slecht te rijmen dat de top uitgebreid wordt.. en onderaan geschrapt moet worden. Als de onderkant minder breed wordt.. heb je immers ook een smallere top nodig voor de span of control (of span of support zoals het tegenwoordig genoemd wordt, begrijp ik), naar mijn mening.
Inderdaad lijkt het mij slecht te rijmen dat de top uitgebreid wordt.. en onderaan geschrapt moet worden. Als de onderkant minder breed wordt.. heb je immers ook een smallere top nodig voor de span of control (of span of support zoals het tegenwoordig genoemd wordt, begrijp ik), naar mijn mening.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Personeel heeft toch vrij vervoer?Ronaldussen schreef: ↑di 22 dec 2020, 21:04 Nee, het kerstgeschenk bestaat dit jaar uit een doos Merci-chocolade en twee coupons voor een NS dagretour (enkel geldig in NS-treinen en alleen buiten de spitstijden)...
Is het bedoeld om anderen te verblijden?
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Volgens mij heeft het rijdend personeel (officieel) 2e klas, al kunnen ze bijbetalen voor 1e klas. En ik gok dat datzelfde geldt voor T&S en ander "lager/Uitvoerend personeel
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Geen idee wat de achterliggende bedoeling is (geweest). Het is in ieder geval een vreemd cadeau in tijden waarin hetzelfde bedrijf en de overheid oproepen om niet te reizen als dat niet noodzakelijk is. En het ziet er niet naar uit dat dat advies snel zal veranderen...
Goh.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ik weet niet hoe lang het duurt om zo'n actie voor te bereiden, maar ik kan me voorstellen dat daar meer dan een paar weken overheen gaan. En toen was de situatie natuurlijk nog net iets beter
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Daarnaast weten we niet hoe lang die dagkaarten geldig zijn. Bijvoorbeeld tegen december 2021 zal de situatie hopelijk toch echt wel verbeterd zijn tov nu...
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ja, klopt. Als je een privé reis maakt, reis je 2e klas. Voor een kleine bijdrage (dacht 50,- per jaar) mag je 1e klas reizen. Dit is hoe het begin dit jaar voor machinisten was, hoe het nu is en hoe het met ander personeel zit zou ik niet weten.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Correct, echter is 200 euro per jaar, geen 50.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ik zie op facebook elke keer gesponsorde berichten komen van de NS dat ze op zoek zijn naar HC's in de regio Amsterdam. Blijkbaar gaat de bezuiniging toch niet door.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Je kan tegelijkertijd bezuinigen en personeel werven natuurlijk, NS vergrijst enorm en er zijn veel medewerkers die toch al bijna met pensioen gaan. Als je echter minder mensen aanneemt dan dat er vertrekken bezuinig je alsnog. Bovendien: er wordt vooral bezuinigd op de stationsposities (Tickets & Service, knoko's/plp's), in mindere mate bij de hoofdconducteurs.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Maar wordt daar ook werkelijk naar gekeken? Met mijn vrij vervoer mag ik bij een niet nader te noemen multimodale vervoerder ook alleen 2e klas reizen officieel, maar in de praktijk zit ik gewoon in de eerste klas.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Los van of het kan of niet, ik heb zelf geen zin om voor elke rit die ik privé maak aan de HC te gaan vragen om ik misschien 1e klas mag gaan zitten (of te hopen dat de HC mij herkent). Zelfde als ik een keer naar het HGB moet of zoiets en ik niet in uniform reis. Voor die 16,67 per maand die het mij kost ga ik daar zelf niet moeilijk over lopen doen.
Tijdens die ritten wordt (tenzij de HC je toevallig herkent) het vervoersbewijs ook gewoon gecontroleerd.
In uniform en tijdens de dienst is het dienstkaartje het vervoersbewijs. Dat is uiteraard een ander verhaal en dan hoeven we dus ook niet in- of uit te checken.
Tijdens die ritten wordt (tenzij de HC je toevallig herkent) het vervoersbewijs ook gewoon gecontroleerd.
In uniform en tijdens de dienst is het dienstkaartje het vervoersbewijs. Dat is uiteraard een ander verhaal en dan hoeven we dus ook niet in- of uit te checken.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
De top wordt toch niet uitgebreid? Er is laatst wel een directeur benoemd en er was gedoe omdat die van buiten NS komt, maar dat is de opvolger van Marjan Rintel die Roger van Boxtel heeft opgevolgd. Volgens mij is er per saldo dus geen uitbreiding in de top, maar misschien heb ik een bericht gemist.Durashift schreef: ↑di 22 dec 2020, 22:20Inderdaad lijkt het mij slecht te rijmen dat de top uitgebreid wordt.. en onderaan geschrapt moet worden. Als de onderkant minder breed wordt.. heb je immers ook een smallere top nodig voor de span of control (of span of support zoals het tegenwoordig genoemd wordt, begrijp ik), naar mijn mening.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Zo te zien gaat het inderdaad om de opvolger van Marjan Rintel. Volgens de website van NS bestaat de Raad van Bestuur nu uit vier leden. Volgens dit artikel in SpoorPro gaat het inderdaad om de nog aan te stellen directeur operatie.
Misschien zou je als OR en vakbond ook kunnen inzetten op een verlaging van de salarissen van de leden van de Raad van Bestuur zolang de crisis duurt? Dat kunnen ze ook bij KLM, waar een deel van de NS-top vandaan komt.
Misschien zou je als OR en vakbond ook kunnen inzetten op een verlaging van de salarissen van de leden van de Raad van Bestuur zolang de crisis duurt? Dat kunnen ze ook bij KLM, waar een deel van de NS-top vandaan komt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Dat heeft de NS-top al gedaan (de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen hebben 10% salaris ingeleverd en alle bonussen; het "hoge management" krijgt geen bonussen over 2020 en 2021).
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Wubbo schreef: ↑wo 23 dec 2020, 19:31De top wordt toch niet uitgebreid? Er is laatst wel een directeur benoemd en er was gedoe omdat die van buiten NS komt, maar dat is de opvolger van Marjan Rintel die Roger van Boxtel heeft opgevolgd. Volgens mij is er per saldo dus geen uitbreiding in de top, maar misschien heb ik een bericht gemist.Durashift schreef: ↑di 22 dec 2020, 22:20Inderdaad lijkt het mij slecht te rijmen dat de top uitgebreid wordt.. en onderaan geschrapt moet worden. Als de onderkant minder breed wordt.. heb je immers ook een smallere top nodig voor de span of control (of span of support zoals het tegenwoordig genoemd wordt, begrijp ik), naar mijn mening.
Wat VIRM al aanhaalt, directeurspositie van NS Operatie is nu niet vertegenwoordigd in de raad van bestuur.
https://www.ns.nl/over-ns/wie-zijn-wij/ ... stuur.html
Wellicht is het niet direct een uitbreiding omdat het vorig jaar ook 5 personen telde.
Maar goed, gezien de ontwikkelingen... had mevrouw Rintel wellicht ook de operatie tak er (voorlopig) bij kunnen doen of verdelen met mevrouw de Vries?
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Die zou je ook andersom kunnen redeneren: juist in een reorganisatie heb je geen directeur nodig die het er 'een beetje bij' doet. Dan heb je volle focus nodig om een reorganisatie goed te doen.
Ik weet niet wat wijsheid is, ik reageerde vooral op dat de NS-top niet is uitgebreid de afgelopen tijd.
Ik weet niet wat wijsheid is, ik reageerde vooral op dat de NS-top niet is uitgebreid de afgelopen tijd.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Het is geen bezuiniging het is een reorganisatie. Er zullen ca 2300 arbeidsplaatsen vervallen (dit betekend niet dat er 2300 ontslagen vallen), de komende 5 jaar. In dezelfde periode heb je een natuurlijk verloop van 2500 medewerkers (pensioen).
Daarbij wordt er in de operatie, HC, machinist, V&S etc. Niet gesneden omdat de dienstverlening vrijwel niet ingekrompen wordt en er nu al een structureel tekort is aan dit personeel. Het plan voorziet ook in omscholing van kantoorpersoneel naar operationele dienst, indien ze daar geschikt voor zijn. Onder aan de streep zal er wel voor een deel van de mensen geen werk meer zijn bij de NS, maar er zullen geen 2300 mensen hun ontslag krijgen.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Heeft de NS dan zoveel "snijdbaar" kantoorpersoneel?
Ik heb geen onderschrift
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Als je deze documentaire ziet, zou je denken van wel
Goh.
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Er gaat door de reorganisatie van de fysieke verkooplocaties volgend jaar in ieder geval her en der al wat personeel afvloeien/ergens anders ingezet worden.
En ook ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat er een vrij grote communicatieafdeling is bij NS
En ook ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat er een vrij grote communicatieafdeling is bij NS
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Dat moet haast wel. Zo wollig om de hete brij heen draaien kan immers alleen een grote communicatieafdeling, een normaal mens communiceert niet zo
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
NS schrapt 341 banen; station zonder personeel wordt de norm: https://www.ad.nl/binnenland/ns-schrapt ... ~a0a0bb86/
Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht
Ik dacht dat NS juist had aangegeven dat er geen gedwongen ontslagen zouden vallen?
Betekent dit dat er ook wordt bezuinigd op medewerkers veiligheid en service op stations? Een paar camera’s gaat het tailgaten natuurlijk niet tegenhouden…
Betekent dit dat er ook wordt bezuinigd op medewerkers veiligheid en service op stations? Een paar camera’s gaat het tailgaten natuurlijk niet tegenhouden…
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten