Lees verder: https://www.treinreiziger.nl/nationaal- ... -wel-kans/Nationaal Groeifonds: geen geld voor Lelylijn, Noord/Zuidlijn maakt wel kans
De Lelylijn maakt geen kans op een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. Het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Financiën hebben donderdag de projecten geselecteerd die mogelijk wél in aanmerking komen.
14 projecten maken wel kans, waaronder vier ov-projecten. Die projecten zijn nu doorgestuurd aan de beoordelingscommissie van het Nationaal Groeifonds. De Lelylijn behoort daar dus niet bij. Ook de HSL Utrecht – Arnhem – Duitsland is niet geselecteerd.
Projecten die mogelijk wel in aanmerking komen, is bijvoorbeeld het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Voor het doortrekken hebben verschillende partijen, waaronder de luchthaven, al eerder aangegeven dat ze willen meebetalen. Het gaat om één miljard euro.
Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Is er dan eigenlijk wel ergens geld beschikbaar om het bestaande spoor naar het noorden te upgraden?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Nee, er zijn nu andere prioriteiten.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik kom zelf uit de Randstad maar de provincie wordt wel erg in de steek gelaten. Ook een gemiste kans om verbindingen te versnellen en de economie te versterken met Duitsland onze grootste handelspartner.
Re: Kort Nederlands nieuws
Kom op, Jay20. Het project Lelylijn had een hoog politiek en weinig reëel gehalte. Zie ook weinig relatie met een verbeterde verbinding met Duitsland, die eerder stukken zuidelijker zou moet liggen om veel reizigersstromen te bedienen.
Re: Kort Nederlands nieuws
De Lelylijn is inderdaad vooral voor een snellere verbinding met Friesland en Groningen. Als je sneller naar Duitsland wilt heb je meer een versnelling via Bad Bentheim of Emmerich (afhankelijk waar je in Duitsland wilt wezen). Maar die komt er dus ook niet
De projecten lijken die nu wel doorgaan, doe overigens wel nodig zijn, lijken wel heel erg gericht op de Randstad.
De projecten lijken die nu wel doorgaan, doe overigens wel nodig zijn, lijken wel heel erg gericht op de Randstad.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat alles op Randstad gefocusd is is al jaren zo, de Extra sneltrein Groningen Leeuwarden en de Maaslijn moesten zoveel mogelijk door de regionale overgeden worden opgebracht. Het was niet winstgevend genoeg voor de overheid.
Re: Kort Nederlands nieuws
Noord-Nederland heeft zeker wel z'n OV-verbeteringen, zoals:
- 4e sneltrein Groningen - Leeuwarden
- heropening spoorlijn Veendam
- en straks de ontvlechting Zwolle - Herfte
en daarnaast natuurlijk het succesvolle Q-link rond Groningen.
Dat delen van het noorden minder goed bereikbaar zijn, ligt ook wel een beetje aan de Noorderlingen zelf. Je kiest er zelf voor om Q-liner 315 in te korten tot Emmeloord (en dus geen rechtstreekse snelbussen te laten rijden tussen Lelystad en Friesland). Lekker geloofwaardig: lobbyen om een Lelylijn, maar wel de rechtstreekse snelbus knippen (omdat je blijkbaar nauwelijks doorgaande reizigers verwacht tussen Friesland en de Flevolijn).
- 4e sneltrein Groningen - Leeuwarden
- heropening spoorlijn Veendam
- en straks de ontvlechting Zwolle - Herfte
en daarnaast natuurlijk het succesvolle Q-link rond Groningen.
Dat delen van het noorden minder goed bereikbaar zijn, ligt ook wel een beetje aan de Noorderlingen zelf. Je kiest er zelf voor om Q-liner 315 in te korten tot Emmeloord (en dus geen rechtstreekse snelbussen te laten rijden tussen Lelystad en Friesland). Lekker geloofwaardig: lobbyen om een Lelylijn, maar wel de rechtstreekse snelbus knippen (omdat je blijkbaar nauwelijks doorgaande reizigers verwacht tussen Friesland en de Flevolijn).
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Alleen Lemmer en Joure hebben wat aan een rechtstreekse lijn 315 naar Lelystad, voor Heerenveen en Groningen blijft de trein via Zwolle sneller. Je zou veel beter Sneek, Bolsward en Harlingen een bus naar Lelystad aan kunnen bieden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Inderdaad, helemaal mee eens. En zolang die rechtstreekse Q-liner Lelystad - Sneek / Bolsward er niet rijdt, zegt Friesland eigenlijk impliciet: wij geloven helemaal niet dat er een forse vervoersvraag is tussen Friesland en de Flevolijn.
Voordat de Hanzelijn er kwam, reed er een interliner met een redelijke frequentie tussen Lelystad, Dronten en Zwolle. En voordat de treindienst naar Veendam werd heropend, reed er ook een Q-liner Veendam - Groningen. Die toonden aan dat er vervoersvraag in die regio zat.
Voordat de Hanzelijn er kwam, reed er een interliner met een redelijke frequentie tussen Lelystad, Dronten en Zwolle. En voordat de treindienst naar Veendam werd heropend, reed er ook een Q-liner Veendam - Groningen. Die toonden aan dat er vervoersvraag in die regio zat.
Re: Kort Nederlands nieuws
Er is geen oneindig budget en ik zie provincies niet investeren in verbindingen die over het grondgebied van andere provincies (zoals Lelystad - Sneek).
Re: Kort Nederlands nieuws
voor de noordelijke provincies is flevoland dan ook niet interessant met de hanzelijn,het gaat meer over een snellere verbinding met Amsterdam en Schiphol
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik hoor de rest van Nederland niet. Uitgaande dat Amsterdam Zuid straks het meest centrale NS station wordt, vlakbij Schiphol en eindpunt van alle INT treinen: Reistijd van Leeuwarden, Groningen, Enschede is ca. 2 uur, van Vlissingen en Maastricht ca. 2.30 uur. Ik heb zelf liever, ik woon in Franeker, 7 km van de Waddenzeedijk, geheel dubbelspoor en elektrificering van Leeuwarden - Groningen. Dat zet m.i. in het Noorden meer zoden aan de dijk.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik bedoel eigenlijk meer via Groningen naar Bremen en Hamburg. Daar kun je best in inversteren omdat Hamburg ook de poort naar Scandinavie is.jossevb schreef: ↑ma 18 jan 2021, 09:45 De Lelylijn is inderdaad vooral voor een snellere verbinding met Friesland en Groningen. Als je sneller naar Duitsland wilt heb je meer een versnelling via Bad Bentheim of Emmerich (afhankelijk waar je in Duitsland wilt wezen). Maar die komt er dus ook niet
De projecten lijken die nu wel doorgaan, doe overigens wel nodig zijn, lijken wel heel erg gericht op de Randstad.
Re: Kort Nederlands nieuws
Utrecht Centraal heeft groot scherm terug, maar zonder nostalgisch klappergeluid.
https://nos.nl/artikel/2366870-utrecht- ... eluid.html
https://nos.nl/artikel/2366870-utrecht- ... eluid.html
Re: Kort Nederlands nieuws
Het is einde oefening voor de railcatering
https://nieuws.ns.nl/railcatering-komt-niet-meer-terug/
https://nieuws.ns.nl/railcatering-komt-niet-meer-terug/
Re: Kort Nederlands nieuws
Het is jammer maar het zat er uiteraard aan te komen. De prijzen waren hoog en het assortiment matig. Ik denk eerlijk gezegd dat corona een goed 'smoesje' was om het definitief af te schaffenteun schreef: ↑ma 01 feb 2021, 12:45 Het is einde oefening voor de railcatering
https://nieuws.ns.nl/railcatering-komt-niet-meer-terug/
Re: Kort Nederlands nieuws
In plaats om dingen te verbeteren wordt alles afgeschaft. Als je kijkt naar Slowakije wat ook een klein land is hebben ze prima railcatering op lange afstanden. Hier zijn treinen meer of min metro's geworden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Als iedereen die teleurgesteld is over het verdwijnen van de railcatering er vaker een kopje koffie/thee met een koek had besteld, dan was de railcatering wellicht niet verdwenen
Als ik het mij goed herinner, hadden ze op een gegeven moment de koffie vernieuwd; ze zijn toen overgestapt van oploskoffie naar filterkoffie. Die was prima te drinken en in het begin maar 2 euro ofzo, alleen werd dat snel verhoogd naar 2,50. Dan toch liever de Kiosk voor een echt verse bak
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik had toch vaak medelijden met die jongens en meisjes: een hele dag zeulen in de trein met die zware tas op je rug en dat voor een hongerloon...
Re: Kort Nederlands nieuws
Heeft het echt met de korte afstanden te maken dat de catering in Nederlandse treinen een ondergeschoven kindje is? In Zwitserland heb je restauratierijtuigen op trajecten zoals Basel-Interlaken en Basel-Chur. Dat zijn afstanden en reistijden vergeleken met IC's in Nederland.
Re: Kort Nederlands nieuws
Meer dat het gewoon onrendabel is. Er zijn niet genoeg mensen die iets kopen om het zwarte cijfers te laten schrijven. Dan kan je gaan beredeneren dat het als service voor de klant moet gelden, maar het geld moet ergens vandaan komen, dus dan zullen bijvoorbeeld treinkaartjes duurder moeten worden om het te bekostigen.
Re: Kort Nederlands nieuws
En in hoeverre heeft dat dan weer met de prijzen te maken? Ik kocht er namelijk nooit wat omdat ik het te duur vond. (En ik geen koffie/thee drink)
Als je de prijzen bij wijze van zou halveren verkoop je denk ik een.stuk meer en maak je dus waarschijnlijk ook (meer) winst, maar dan moet je dat allemaal wel ergens kwijt kunnen en laten alle mogelijkheden daarvoor (keukens en (post)kasten) de afgelopen jaren nou vakkundig zijn weggesloopt
Als je de prijzen bij wijze van zou halveren verkoop je denk ik een.stuk meer en maak je dus waarschijnlijk ook (meer) winst, maar dan moet je dat allemaal wel ergens kwijt kunnen en laten alle mogelijkheden daarvoor (keukens en (post)kasten) de afgelopen jaren nou vakkundig zijn weggesloopt
Re: Kort Nederlands nieuws
En toch kwamen negen van de tien railcateraars vrolijk en enthousiast door de trein heen.
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten