Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Milco »

Mwa, ik dacht dat de WINK's vooral op de lijnen rond Leeuwarden werden ingezet, dus vandaar dat ik aan GTW's dacht.

Gaan de nachttreinen overigens "in 2023" rijden of "ingaande dienstregeling 2023"?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

reisthijs schreef: do 16 sep 2021, 17:48Mogen GTW's wel solo rijden tussen Apeldoorn en Amersfoort?
Anders zetten ze er twee in, zo te zien werden er pre-Corona 5 stellen ingezet op Zutphen - Apeldoorn in de ochtendspits, precies genoeg om twee duo's te vormen voor Zutphen - Amersfoort en een solo stel die Zutphen - Apeldoorn rijdt op de tijden dat er wel een overstap op de NS intercity is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Milco schreef: do 16 sep 2021, 18:35 Ik gok met de GTW's die daar overdag ook rijden.
Ik zou er niet op gokken dat Arriva dieselend door de Schipholtunnel mag. Met E-GTW's van de Vechtdallijn zou het natuurlijk wel kunnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Met de WINK mag het ook mits ze met pantograaf rijden. En de WINK hebben ze al in Groningen en Leeuwarden staan (er is momenteel één omloop die ook in Groningen komt)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Karl »

Aangenomen dat er plek is tussen Barneveld en Amersfoort, is er wel plek op het station om te keren?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Lijn 45 »

Ja, 5b in Amf wordt normaal niet gebruikt in het dal.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Stakingsvooraankondiging: vanavond is om 18:00 het ultimatum van de spoorvakbonden over de door NS voorgenomen wijzigingen bij het stationspersoneel en de gewenste loonsverhoging bij het personeel van NS International afgelopen. Er dreigt op korte termijn een staking, te beginnen bij IC Brussel en het stationspersoneel (RTL Nieuws).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: do 16 sep 2021, 22:58 Ja, 5b in Amf wordt normaal niet gebruikt in het dal.
5b ligt sinds de laatste werkzaamheden helemaal aan het oostelijke puntje van het perron, wordt dat überhaupt nog planmatig gebruikt nu?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Ik heb laatst een keer de kippenmobiel genomen vanaf dat spoor, dat was toen geen spoorwijziging zover ik kon zien.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Toevallig heb ik vanmorgen een planmatig op 5b stoppende rit aangekondigd gezien:
Afbeelding

En het zijn er wel meer, vooral in de spitsuren keren er Valleilijn-ritten op 5b ipv 4b.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef: vr 17 sep 2021, 05:35
Lijn 45 schreef: do 16 sep 2021, 22:58 Ja, 5b in Amf wordt normaal niet gebruikt in het dal.
5b ligt sinds de laatste werkzaamheden helemaal aan het oostelijke puntje van het perron, wordt dat überhaupt nog planmatig gebruikt nu?
Als ik het goed zie vertrekt de trein naar Barneveld Zuid daar op het moment dat er een IC uit Deventer naar spoor 4a gereden is (dus alleen in de spits).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Klaasje »

In de avondspits vertrekt de 15600 hier. In de ochtendspits komt dezelfde serie hier aan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Klopt. Spoor 5b is te klein geworden voor die spitssprinter, vandaar dat het is omgedraaid. De intercity Amersfoort-Amsterdam C stopt nu immers al bij de trap en niet meer verderop.

Ik vind het zelf een slechte wijziging, aangezien de Valleilijn nu buiten de overkapping moet stoppen (lekker voor reizigers) in plaats van beiden onder de overkapping staan. Maar bovenal omdat de intercity Deventer-Den Haag C nog wel op 4a stopt en de korte cross-platform overstap (2 minuten) nu erg krap wordt, aangezien deze intercity's niet meer naast elkaar staan en je het halve perron af moet lopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Vindt het zelf juist een grote vooruitgang aangezien de loopafstanden naar de IC naar Amsterdam altijd gigantisch waren op de momenten dat die in Amersfoort keert. Spoor 5b ligt nu wel een stuk buiten de kap, maar nog altijd stukken dichter bij de trappen dan 5a voorheen lag.

Voor de overstap van de 2000 naar de 1500 kon je toch al nooit recht oversteken omdat de perrongebouwen in de weg stonden, maar tegelijk zag ik vroeger altijd vooral erg veel reizigers uit Utrecht overstappen op die IC naar Deventer en dat is tegenwoordig gewoon rechtstreeks mogelijk. Vraag me daarmee af of de benadeelde groep wel zo groot is (het gaat immers alleen om reizigers naar Amsterdam Centraal, naar Hilversum is er op het andere kwartier een prima overstap of rechtstreekse verbinding).

Verwacht eerlijk gezegd dat in een volgende stap van de ombouw van Amersfoort (spoor 2/3/4 zijn immers nog niet vernieuwd) er aan die kant ook nog wat aangepast wordt. Met een seintechnische knip in spoor 4 onder de loopbrug zou je daar immers ook minder grote loopafstanden krijgen vanaf de traverse. En daar heeft men het volgens mij vooral voor aangepast op spoor 5.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Op de oude posities stond er helemaal geen stationsgebouw in de weg, aangezien alleen de achterste bak ter hoogte daarvan stond. Nu staat die achterste bak voor de IC naar Den Haag er nog steeds, maar die voorste bak van de IC naar Amsterdam staat er nog voor. Hierdoor moet iedereen dus nu langs dat gebouw.

Dat ze de IC naar Amsterdam wat dichterbij wilden hebben is prima, maar:
- doe dat pas tegelijk met de IC Deventer-Den Haag, zodat die overstap goed blijft.
- doe die 'knip' dan ter hoogte van de trappen, zodat de treinen op de B-secties ook nog onder de overkapping staan. Als je het sein precies neerzet halverwege de trappen aan de A-zijde, dan staan voor de intercity's met de achterste bak (ri. Utrecht/Hilversum gezien) mooi direct bij de trappen en kunnen de Valleilijn treinen ook gewoon (vrijwel) volledig onder de overkapping staan.

De beste oplossing is wat mij betreft nog altijd om de intercity die op Amersfoort Centraal eindigt door te trekken naar Schothorst (of wellicht zelfs Vathorst ten koste van de sprinter uit Amsterdam, maar dan moeten de tijden eerst wijzigen) en alle intercity's gewoon op 1-2 en 6-7 af te handelen (moet je wel ook tussen de spitsen in 4x per uur rijden op Amersfoort-Deventer, wat me lijkt dat in een aantal jaren wel zou gaan gebeuren).
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Daniel schreef: vr 17 sep 2021, 20:42Verwacht eerlijk gezegd dat in een volgende stap van de ombouw van Amersfoort (spoor 2/3/4 zijn immers nog niet vernieuwd) er aan die kant ook nog wat aangepast wordt. Met een seintechnische knip in spoor 4 onder de loopbrug zou je daar immers ook minder grote loopafstanden krijgen vanaf de traverse. En daar heeft men het volgens mij vooral voor aangepast op spoor 5.
Bij spoor 5 is de boel toch verandert omdat men de wissels verwijderd heeft? Dat zal op spoor 4 niet zo snel gebeuren lijkt mij, de 2000 rijdt namelijk via die wissels naar Deventer omdat op 4b de 31300 staat te keren. Dus de 2000 richting Deventer zal altijd ver van de trappen af staan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het servicepersoneel op de stations en de conducteurs in dienst bij NS International dreigen met stakingsacties. De treinen richting Brussel zouden als eerste getroffen kunnen worden, een datum is nog niet bekend gemaakt.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... oor-aan-ns
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Bemined schreef: vr 17 sep 2021, 21:53Bij spoor 5 is de boel toch verandert omdat men de wissels verwijderd heeft?
Ze hebben zowel de wissels verwijderd als de scheiding tussen beide perronfasen significant verplaatst (namelijk van halverwege het perron ten westen van de traverse naar direct aan de oostkant van de traverse.
Op spoor 4 kan je weliswaar iets minder ver met de wissels schuiven (i.v.m. de boog aan de oostzijde), maar dichter bij de trap stoppen met de 2000 zou moeten kunnen. En zou de 31300 ook op 5b staan dan hoef je nieteens een wissel te verplaatsen om dat voor elkaar te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Z2N schreef: do 16 sep 2021, 23:22 Stakingsvooraankondiging: vanavond is om 18:00 het ultimatum van de spoorvakbonden over de door NS voorgenomen wijzigingen bij het stationspersoneel en de gewenste loonsverhoging bij het personeel van NS International afgelopen. Er dreigt op korte termijn een staking, te beginnen bij IC Brussel en het stationspersoneel (RTL Nieuws).
De conducteurs van de IC Brussel staken woensdag 22 september: https://www.treinreiziger.nl/conducteur ... werk-neer/
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jensch_ »

Het Belgisch personeel zal de treinen wel rijden…
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Hooguit de ritten waar die medewerkers anders ook op zouden zitten, al lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die ritten woensdag gewoon Amsterdam gaan bereiken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

jensch_ schreef: zo 19 sep 2021, 19:11 Het Belgisch personeel zal de treinen wel rijden…
Volgens artikel op RTV Utrecht is dat nog onduidelijk..

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/316532 ... nsdag.html
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jensch_ »

Nochtans is het qua planning niet zo moeilijk dat de Belgen perfect alle treinen kunnen rijden bv enkel het stuk tussen Brussel en Breda (met 1 ipv 2 HC’s per trein).We zullen wel zien wat ze er van maken. Wij worden gewoon geacht te werken woensdag dus.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Karl »

Maar mag je een planning opengooien vanwege een staking? Ik meen te herinneren dat de werkgever dan beticht wordt van het breken van een staking.
Het is een spectrum.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

In Nederland zegt men dan inderdaad dat men de staking aan het breken is. Al is dat staking breken in Duitsland dan weer geen probleem. Daar zijn tijdens de stakingen toch best wel wat basisdiensten opgezet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten