Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
DDietzen schreef: ↑vr 22 okt 2021, 20:33
De columnist zal vast een toontje lager zingen zodra alle 2e klas-tickets tientallen procenten duurder moeten worden om het wegvallen van de 1e klas (en de bijbehorende hogere financiële bijdrages van de 1e klas-reizigers) te compenseren
Ligt eraan, als je daardoor minder treinen hoeft bij te kopen en kortere treinen kunt inzetten zou het wel eens goedkoper kunnen worden.
en-es schreef: ↑vr 22 okt 2021, 22:00
Die talloze tweede klasse reizigers die gewoon in de eerste klasse gaan zitten betalen ook niet bij.
Als je een conducteur hebt die zijn werk doet betalen die reizigers wel in drie- of viervoud bij.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op zo 24 okt 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei schreef:Als je een conducteur hebt die zijn werk doet betalen die reizigers wel in drie- of viervoud bij.
Eerlijk gezegd heb ik als eersteklasreiziger maar zelden meegemaakt dat een UvB werd uitgeschreven aan een reiziger met een tweedeklaskaartje die in de eerste klas zit, in mijn ervaring wordt de reiziger meestal naar de tweede klas gebonjourd, of mag de reiziger met een smoes blijven zitten ('mijn telefoon is bijna leeg, ik moet echt nu een stopcontact hebben om 'm op te laden!').
En dat is nou ook net het probleem:De doorgewinterde 2e klasreiziger weet dat dus ook en kan dan vaak ongestraft 1e klas reizen,want ik word toch alleen maar weggestuurd naar de 2e klas.
Tarieven 2e klas stijgen met 1,8%, 1e klas met 3%.
Weekend vrij 1e klas wordt een heel stuk duurder, omdat tot nu toe een lagere factor (1,5) in het weekend gold dan doordeweeks (1,65). Komend jaar wordt de factor in het weekend gelijkgetrokken met doordeweeks.
Ik lees in de brief dat "reizen op rekening met NS Flex in het weekend" duurder wordt in de 1e klas. Dan gaat het over reizen met korting of tegen vol tarief: daarvoor betaal je nu in het weekend slechts 1,5 keer de prijs van 2e klas.
Dat geldt dus niet voor Weekend Vrij, de prijs van de toeslag voor 1e klas (€6) heeft niets met de genoemde factor te maken.
reisthijs schreef: ↑vr 29 okt 2021, 14:59
Ik lees in de brief dat "reizen op rekening met NS Flex in het weekend" duurder wordt in de 1e klas. Dan gaat het over reizen met korting of tegen vol tarief: daarvoor betaal je nu in het weekend slechts 1,5 keer de prijs van 2e klas.
Dat geldt dus niet voor Weekend Vrij, de prijs van de toeslag voor 1e klas (€6) heeft niets met de genoemde factor te maken.
Dank voor deze verduidelijking, had het niet goed gelezen
Wat ik overigens niet begrijp, is waarom de NS weer afstapt van het afronden op hele euro's bij abonnementen, straks wordt er op tien cent afgerond.
Gezien de hoeveelheid berichten over personeelstekort bij Prorail en het feit dat we dit nog wel vaker zullen gaan zien, die berichten maar even afgesplitst. viewtopic.php?f=32&t=16368&p=753663#p753663
Even een schopje tegen deze post, want het gelinkte document is spoorloos verdwenen van het publieke internet en ik heb er ook al tijden niks meer over gehoord. Gaat deze perronverbreding nog door, en zo ja, op welke termijn? (En ging dat "alternatief 1b" ten koste van de perronlengte van spoor 4, of wordt dat ongemoeid gelaten?)
Kandidaten worden tijdens de NS Weekly Eindejaarsquiz getest op hun kennis van het NS-nieuws uit 2021. Zo is er onder andere aandacht voor verbouwde stations, de nieuwe tienminutentrein, en de gevolgen van de pandemie voor NS betekent.
Spoorbodem zorgt voor problemen: snelheidsbeperkingen voor nieuwe treinen dreigen
De bodem onder de sporen blijkt op tal van plekken niet geschikt om het toenemend aantal treinen op te vangen. Daardoor moeten sommige treinen langzamer gaan rijden en kunnen geplande extra treinen mogelijk niet doorgaan. Onderzoek moet uitwijzen hoe de problemen opgelost kunnen worden.
Zo is de vraag of de geplande 5e en 6e sprinter tussen Den Haag en Rotterdam door kunnen gaan en of de beoogde versnelling tussen Amsterdam en Utrecht gerealiseerd kan worden. Ook tussen Utrecht en Den Bosch lijkt het spoor geen meer treinen aan te kunnen door de staat van de ondergrond van het spoor.
[...]
De slappe ondergrond hindert ook de nieuwe nachttrein naar Praag, die in de loop van 2022 moet gaan rijden. Doordat de trein door een locomotief wordt getrokken, is de trein voor Nederlandse begrippen relatief zwaar. Op verschillende plekken krijgt die daarom te maken met snelheidsbeperkingen.
Ik weet niet wat er bij ProRail (en NS) aan deskundigheid zit, maar in mijn HTS tijd, 1965-70, werd er bij het vak wegen/spoorwegen al de nodige aandacht aan besteed. Daarnaast was bij de oplevering van 4 sporen Utrecht-Amsterdam (buitenste sporen geschikt voor 200 km/h) met proefrijden al geconstateerd dat het spoor golfde met hoge snelheid. Verder kennen we Zwolle-Kampen, zwabberende portalen; Sneek-Leeuwarden, 4 treinen p/u niet mogelijk, want enkelspoor dus v van 80 naar 100, toen pas bleek slappe grond (die lijn ligt er ruim 100 jaar); dubbeldekkers (VIRM) liever niet op Woerden-Leiden; perikelen met conducteurs om niet te controloren rond Woerden....en zo kan ik doorgaan. Met de aslast kan het volgens mij niet te maken hebben want die is al jaren nauwelijks verhoogd. Dus het verhaal van zwaardere treinen? Het enige zou kunnen zijn dat vroeger de snelheid 120 (125) was, nu 140 en dat er meer treinen per uur rijden.
Nja, sinds afgelopen zondag zijn er meer treinen dan ooit gaan rijden en dan doen na een week die spitstreinen schrappen. Het was toch al duidelijk dat er verlaagde reizigersaantallen waren maar waarom hadden ze de dienstregeling toch veel meer opgeschaald?
De schoolsluiting ("vervroegde kerstvakantie") volgende week is pas dinsdagavond bekend worden, dat zal zeker gevolgen hebben op het aantal reizigers en ook op de beschikbaarheid van personeel volgende week. Dat ze geen einddatum communiceren is logisch door de onzekerheid over het voortduren van de maatregelen, maar dat zal toch tenminste tot en met 9 januari zijn, de vooralsnog nu voorziene einddatum van de kerstvakantie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kalil Nieuw schreef: ↑do 16 dec 2021, 09:40
Nja, sinds afgelopen zondag zijn er meer treinen dan ooit gaan rijden en dan doen na een week die spitstreinen schrappen. Het was toch al duidelijk dat er verlaagde reizigersaantallen waren maar waarom hadden ze de dienstregeling toch veel meer opgeschaald?
Aan een nieuwe spoordienstregeling gaat meer dan een jaar voorbereiding vooraf. Behalve het uitwerken van de wensen van NS zelf en andere betrokken partijen moeten de vervoerders ook hun treinpaden aanvragen en toegewezen krijgen van ProRail. Daarom start de uitwerking van de wijzigingen voor elk dienstregelingjaar twee tot drie jaar van tevoren. In het geval van 2022 betekent dit dat de planners moesten uitgaan van pre-covid reizigerstellingen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Het is op werkdagen in treinen niet meer zo druk als vroeger. En zeker direct na de avondspits kan je sinds de sluitingstijd 17:00 is in sommige treinen langere tijd alleen in een coupé zitten. Het is een vervelende maar daarmee ook begrijpelijke stap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mikos schreef: ↑do 16 dec 2021, 11:26 Op korte termijn wordt ook het vervroegen van de avonddienstregeling overwogen voor de volgende series, maar dat is dus nog niet definitief:
Avonduitsnijding na 18.30 uur
[...] 3100 (Nijmegen-Arnhem) (v.v.)
s3200
Weet je zeker dat het om zowel de 3100 als de s3200 gaat? Beide 's avonds uitsnijden lijkt mij wel erg enthousiast van de NS, dan gaat Arnhem - Nijmegen van 6 IC p/u terug naar 2 IC p/u. Daarnaast sluit de 3600 nogal matig aan op de 32200.