Nieuwe bekleding voor ICM
Nieuwe bekleding voor ICM
Binnenkort worden alle tweede klas stoelen van de ICM treinen op nieuw gestoffeerd. De stoelen die tijdens de laatste revisie geplaatst zijn worden snel vuil en zijn moeilijk schoon te maken. De zitplaatsen worden bekleed met kunst leer, deze stof is ook te vinden in de DDZ treinen
Bron: Rail magazine nr 288
Bron: Rail magazine nr 288
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Hadden ze dat niet van te voren kunnen bedenken?
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Dan nu ook nog een stofzuiger aanschaffen voor de bekleding van de SLT!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
tja, als iedereen echt alles van tevoren zou weten dan kunnen we dit forum ook wel opheffen. Natuurlijk weet jij dat best wel voor je winnende geluksnummers?
Maar op dit topic: jammer, ik zit toch veel liever op dat stof als op dat plastic dat ze kunstleer noemen. Tussen de richels van die kunststof zit trouwens ook vaak enorm veel troep. Vraag me wel af, waarom dat in elke omringend buitenland wel goed gaat met die stoffen bekleding. Toen destijds de wagons (code vergeten, die destijds achter de lok op Amsterdam-Maastricht reden en nu meest IJssellijn) gingen renoveren en er ook stoffen bekleding kwam, zijn er enorm uitgebreide tests gedaan, o.a. ook naar hoe de totale kosten, incl. schoonmaken en vandalisme en levensduur, zou uitpakken.
Maar op dit topic: jammer, ik zit toch veel liever op dat stof als op dat plastic dat ze kunstleer noemen. Tussen de richels van die kunststof zit trouwens ook vaak enorm veel troep. Vraag me wel af, waarom dat in elke omringend buitenland wel goed gaat met die stoffen bekleding. Toen destijds de wagons (code vergeten, die destijds achter de lok op Amsterdam-Maastricht reden en nu meest IJssellijn) gingen renoveren en er ook stoffen bekleding kwam, zijn er enorm uitgebreide tests gedaan, o.a. ook naar hoe de totale kosten, incl. schoonmaken en vandalisme en levensduur, zou uitpakken.
Laatst gewijzigd door Ruben op zo 16 okt 2011, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid verbeterd.
Reden: Leesbaarheid verbeterd.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
ICRm.
En ja, dat zijn dezelfde banken, maar dan met een ander kleurtje.
En ja, dat zijn dezelfde banken, maar dan met een ander kleurtje.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Is dat kunstleer anders dan dat de ICM voor de revisie had? Want dat was toch skai-bekleding?
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Ja dat weet ik, maar je hebt verschillende soorten kunstleer, alleen mijn vraag is of ze precies deze soort weer gaan gebruiken of een ander soort kunstleer.Mark schreef:Skai = kunstleer.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Grappig dit. Iedereen met een beetje verstand had dit al van te voren kunnen bedenken. Als je een gemiddelde ICM bekijkt dan komen de vieze stoelen je tegemoet.
immer kwaliteits posts
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
ICRm heeft ook stoffe bekleding, maar die lijken schoner te zijn...
Ligt het dan aan de stoffering of in welk landsdeel het materieel doorgaans rijdt?
Ligt het dan aan de stoffering of in welk landsdeel het materieel doorgaans rijdt?
Goh.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Eerlijk gezegd vind ik ICRm en VIRM viezer eruitzien dan ICM.
En ook de bekleding van SGM vind ik na jaren van intensief zitten er niet echt vies uitzien, hooguit een beetje versleten.
En ook de bekleding van SGM vind ik na jaren van intensief zitten er niet echt vies uitzien, hooguit een beetje versleten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Bij ICM zie je tegenwoordig vaak donkere plekken op het zitvlak. Bij de ICR-stoelen zie ik dat veel minder, terwijl zachtgeel toch veel besmettelijker zou moeten zijn dan donkerblauw.
@Ronaldussen: valt er dan nog een peil op te trekken op de ICM-inzet dat je iets over zou kunnen zeggen over landsdelen?
@Ronaldussen: valt er dan nog een peil op te trekken op de ICM-inzet dat je iets over zou kunnen zeggen over landsdelen?
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Het laatste half jaar niet meer, maar daarvoor vond ik de stoelen van icmm al snel vuil.
Misschien ligt het toch aan de soort stoffering. wellicht trekt het vuil eerder in de stoelen van icmm dan icrm en is het daardoor lastiger schoon te maken?
Misschien ligt het toch aan de soort stoffering. wellicht trekt het vuil eerder in de stoelen van icmm dan icrm en is het daardoor lastiger schoon te maken?
Goh.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
In het blad zeiden ze dat de stof dunner is dan in de VIRM treinen waardoor het zo snel vuil wordt en het had ook iets met de gladheid van de stof te maken. Ik vond het een summiere uitleg dus ik heb in het stukje alleen het verhaal van de nieuwe ICM bekleding overgenomen.Ronaldussen schreef:Het laatste half jaar niet meer, maar daarvoor vond ik de stoelen van icmm al snel vuil.
Misschien ligt het toch aan de soort stoffering. wellicht trekt het vuil eerder in de stoelen van icmm dan icrm en is het daardoor lastiger schoon te maken?
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
We zijn tien jaar verder en dat is helaas ook aan de 'nieuwe' bekleding te zien. In sommige stellen zit ondertussen in zeker de helft van de kussens scheuren. Zouden er nog plannen zijn om deze te vervangen? Met name de jongste stellen moeten, als ik goed geïnformeerd ben, toch nog wel even mee.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Ik zit regelmatig in ICM, en het wordt er inderdaad niet schoner op.
Maar ik denk dat dit eerder een vraag is die je bij NS moet stellen.
Maar ik denk dat dit eerder een vraag is die je bij NS moet stellen.
Beul van de blindegeleidelijn
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Als er al vervanging van de bekleding op de planning staat, zal dat nog wel ff duren. Zolang DDZ nog aan de kant staat, gaat NS geen extra ic-materieel aan de kant zetten als dat niet strikt noodzakelijk is.
Goh.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Mocht de bekleding binnen enkele jaren wordt vervangen, dan hoop ik dat er wat stoelen van het (tegen die tijd uitgefaseerde) ICRmh kunnen worden hergebruikt. Die stoelen zijn naar mijn idee in een stuk betere staat dan die van ICM en zitten nog fantastisch ook.
Volgens mijn bierviltje zou je met de stoelen uit het ICRmh-park alle zittingen van de ICM-drietjes kunnen vervangen; de viertjes zijn jonger en dus kunnen die stoelen aannemelijk nog wat langer mee.
Volgens mijn bierviltje zou je met de stoelen uit het ICRmh-park alle zittingen van de ICM-drietjes kunnen vervangen; de viertjes zijn jonger en dus kunnen die stoelen aannemelijk nog wat langer mee.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Maar ICM heeft ook niet het eeuwige leven, de oudste stellen zijn ondertussen bijna 40. Ik denk dus dat er stellen aan de kant gaan zodra ICNG instroomt.
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Hou er maar rekening mee dat ICM in grote aantallen aan de kant staat als ICNG flink is ingestroomd. Dat gaat straks heel snel, dus ik zou nu maar zorgen voor mooie filmpjes, foto's en ritjes.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Dan hebben we het voorlopig dus over de drietjes, daarvan zou de uitstroom moeten beginnen als ICNG flink is ingestroomd. Ik denk dan vooral vanaf dienstregeling 2024, dan is het de bedoeling dat de IC's over de Hanzelijn met ICNG gaan rijden.
De ICM-viertjes kunnen nog wel even mee (tot uiterlijk 2030), en dan kunnen onderdelen uit de drietjes of ICRm vast nog goed van pas komen. Er is ook (nog) niet genoeg ICNG besteld om die allemaal te vervangen.
De ICM-viertjes kunnen nog wel even mee (tot uiterlijk 2030), en dan kunnen onderdelen uit de drietjes of ICRm vast nog goed van pas komen. Er is ook (nog) niet genoeg ICNG besteld om die allemaal te vervangen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Hoeveel extra ICNG's zou NS in theorie moeten bestellen om ook alle ICM's te vervangen?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
ICR is pakweg 21.000 zitplaatsen (75 A en 225 B). ICM is zo'n 35.000 zitplaatsen (87 drietjes en 50 viertjes). De huidige bestelling ICNG omvat ruim 33.000 zitplaatsen (49 vijfjes en 50 achtjes). Dan heb je dus nog zo'n 23.000 zitplaatsen extra nodig: met bijvoorbeeld 35 vijfjes en 35 achtjes kom je er dan wel. Let op: da's dus één-op-één vervanging, zonder extra stellen voor reizigersgroei.
Laatst gewijzigd door DDietzen op di 23 nov 2021, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Werd ICR niet vervangen met deze treinen en dan later in een vervolgorder ICM?
Re: Nieuwe bekleding voor ICM
Volgens mij zou met de bestaande order ook al een deel van het ICM vervangen worden. Anders is er wel héél ruim ingekocht, 33.000 zitplaatsen ICNG om slechts 21.000 zitplaatsen ICR te vervangen (waarbij bovendien voor ICR zo'n grote materieelreserve wordt aangehouden dat er effectief maar zo'n 15.000 zitplaatsen tegelijk in dienst zijn). Natuurlijk werd er 'op de groei' ingekocht gezien de populariteit van de IC direct, maar een groei in de orde van 50-100% lijkt me toch licht overdreven.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten