Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
'Weigert' is wel erg ongenuanceerd. Feit is dat kwarts heel erg veel voorkomt en kwartsloze ballast daarmee erg schaars is. Daarnaast worden deze hoeveelheden voor lange tijd vooruit besteld. Als ProRail vandaag meer kwartsloze ballast wil duurt het nog een paar jaar voordat dat geleverd kan worden, ervan uitgaande dat het betaal baar is. De inspectie maakt zich er makkelijk vanaf door te zeggen dat het bestaat en dus maar gebruikt moet worden, maar dat kan helemaal niet.
Verder wordt er ook gedaan alsof het gevaarlijk spul is, maar dat valt ook mee. Het risico op kanker is er alleen als je vaak, dichtbij het losse van droge, kwartshoudende ballast staat, zonder stofmasker. In de praktijk wordt de ballast tegenwoordig bijna altijd nat gehouden en is het dragen van een stofmasker tijdens het lossen verplicht (al wordt dat niet zo goed nageleefd).
Verder wordt er ook gedaan alsof het gevaarlijk spul is, maar dat valt ook mee. Het risico op kanker is er alleen als je vaak, dichtbij het losse van droge, kwartshoudende ballast staat, zonder stofmasker. In de praktijk wordt de ballast tegenwoordig bijna altijd nat gehouden en is het dragen van een stofmasker tijdens het lossen verplicht (al wordt dat niet zo goed nageleefd).
Re: Kort Nederlands nieuws
Niet alle treinen hebben Wifi. Ik weet niet of het ondertussen is verbeterdd, maar een paar jaar geleden kon ik niet eens de NS-app openen op de Wifi in de trein.sirvinniei schreef: ↑vr 04 feb 2022, 15:19 Ik vraag me af of Wifi niet beter gebruikt had kunnen worden. De meeste treinen hebben dat toch al en dat is toch al gekoppeld aan de desbetreffende treinserie (je ziet per slot van rekening de vertrek en aankomsttijden bij de inlogpagina verschijnen).Wifi is een stuk minder privacygevoelig.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
De NS-treinen die geen Wifi hebben zijn inmiddels beperkt tot SLT en ICR. ICR gaat binnen enkele jaren uit dienst en ik verwacht dat SLT het bij zijn grote revisie, die kijkend naar de leeftijd van het type eind dit decennium wel zal volgen, wél krijgt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
En bij de regionale vervoerders? Ik ben het wel eens met de conclusie van PHS dat omchecken eigenlijk het enige probleem is dat bij gebruik van gps 'opgelost' wordt, verder zie ik eigenlijk alleen maar nadelen vergeleken bij een 'gewone' QR-code in de app, een bankpas, een chipkaart of je telefoon als vervanger daarvoor.
En hoe zit het met wifi op de stations? Het is voor het systeem immers ook van belang om te weten wanneer je reis afgelopen is, dus wanneer je het station verlaat. Anders krijg je net als bij de rest van het OV een maximale overstapduur, en dat is dan ook weer zoiets. Ik kan op de site van NS eigenlijk niets vinden over welke stations wel of geen wifi hebben, en het laatste nieuwsbericht hierover stamt uit 2013.
En hoe zit het met wifi op de stations? Het is voor het systeem immers ook van belang om te weten wanneer je reis afgelopen is, dus wanneer je het station verlaat. Anders krijg je net als bij de rest van het OV een maximale overstapduur, en dat is dan ook weer zoiets. Ik kan op de site van NS eigenlijk niets vinden over welke stations wel of geen wifi hebben, en het laatste nieuwsbericht hierover stamt uit 2013.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: Kort Nederlands nieuws
De stationsbelevingsmonitor 2021 is gepubliceerd. Link.
Station Overveen kreeg gemiddeld het hoogste cijfer (8,2), Rotterdam Zuid het laagste cijfer (5,8).
Station Overveen kreeg gemiddeld het hoogste cijfer (8,2), Rotterdam Zuid het laagste cijfer (5,8).
Re: Kort Nederlands nieuws
Rotterdam Zuid heeft dan ook een in verhouding zeer korte overkapping en twee van de drie perrons zijn maar vanaf één kant toegankelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat, maar volgens de onderzoekers komt de slechte score vooral door de aanwezige hangjeugd. Bron.
Re: Kort Nederlands nieuws
Planmatig misschien, maar ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat de trein ineens van een ander spoor vertrok.
Ze zijn er wel, maar hebben vrij weinig nut.
De hangjeugd wordt ook niet bepaald tegengehouden door poortjes.
Ze zijn er wel, maar hebben vrij weinig nut.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
De laatste keer dat ik er was, waren alle perrons van Overveen ook maar vanaf één kant toegankelijk en naar een overkapping kun je er lang zoeken.
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Kort Nederlands nieuws
Gunst, ze zullen het onderzoek toch niet gebaseerd hebben op subjectieve criteria?
Re: Kort Nederlands nieuws
Volgens mij zijn er in Nederland wel meer lijstjes waarin Overveen (gemeente Bloemendaal) nogal hoog scoort, en Rotterdam-zuid nogal laag.
En dat heeft dan niet zo veel te maken met de lengte van de stationsoverkapping...
Re: Kort Nederlands nieuws
Tsja, zo vreemd is dat niet: de inwoners, de buurt, de voorzieningen; dat straalt ook af op het station. Toch zijn er ook genoeg stations in mindere buurten in de grote steden die prima scoren, ik vermoed omdat ze niet al te lang geleden zijn gerenoveerd: Amsterdam Bijlmer ArenA (7,2), Den Haag HS (7,2), Rotterdam Alexander (7,3) en Utrecht Overvecht (7,0).
Re: Kort Nederlands nieuws
NS heeft een marktonderzoek naar een snellere IC Brussel-verbinding uitgevoerd, zo blijkt uit diverse posts op sociale media.
Er zou 16x per dag een snelle verbinding Amsterdam Zuid - Brussel Zuid voorgesteld worden. Totale reistijd Amsterdam - Brussel zou 2 uur en 3 minuten zijn.
Omdat die trein o.a. Breda overslaat zou er een tweede treinverbinding tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid komen, die wel stopt op Breda en een aantal andere stations waar de huidige IC Brussel ook stopt.
Bron: HGBTF
Er zou 16x per dag een snelle verbinding Amsterdam Zuid - Brussel Zuid voorgesteld worden. Totale reistijd Amsterdam - Brussel zou 2 uur en 3 minuten zijn.
Omdat die trein o.a. Breda overslaat zou er een tweede treinverbinding tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid komen, die wel stopt op Breda en een aantal andere stations waar de huidige IC Brussel ook stopt.
Bron: HGBTF
Re: Kort Nederlands nieuws
En waarom zou de NMBS dat opeens wel goed vinden? Een Benelux die ongeveer even snel is als de Thalys kan die laatste trein marktaandeel kosten, en de NMBS is grootaandeelhouder van de Thalys. Tot nu toe heeft de NMBS elke betekenisvolle versnelling van de IC Brussel tegengehouden, en maken ze de reistijd zelfs langer door de trein via Zaventem te sturen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Er wordt al jaren overlegd met NMBS over deze verbindingen. Waarom denk je anders dat die nieuwe locs die ook geschikt zijn voor Nederland besteld zijn door NMBS?
-
- Donateur
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik was ook uitgenodigd voor dat marktonderzoek.Jultar schreef: ↑vr 11 feb 2022, 18:32 NS heeft een marktonderzoek naar een snellere IC Brussel-verbinding uitgevoerd, zo blijkt uit diverse posts op sociale media.
Er zou 16x per dag een snelle verbinding Amsterdam Zuid - Brussel Zuid voorgesteld worden. Totale reistijd Amsterdam - Brussel zou 2 uur en 3 minuten zijn.
Waarom zou de NMBS er iets van moeten vinden? Als NS International de diensten zelf uitvoert dan zou Infrabel de paden gewoon moeten toekennen. Alleen kun je dan verder op weinig tot geen medewerking van Belgische zijde rekenen, als in personeel en Belgische binnenlandse reizigers.
De vragen van het onderzoek lieten wel doorschemeren dat er aan minder flexibele tickets (iets als treinbinding) voor deze extra snelle verbinding gedacht wordt. Als het ticketsysteem de bestaande trein via Breda downgradet, waardoor een ticket Breda - Noorderkempen goedkoper wordt ben ik helemaal tevreden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Kort Nederlands nieuws
Iets met ijdele hoop?
Zonder gekheid: ik weet dat er al jaren wordt overlegd tussen NS en NMBS over de Benelux/IC Brussel, maar zo wordt er ook al jaren gepraat over een tweede L-trein Antwerpen - Roosendaal en het doortrekken van de sneltrein Maastricht - Aken naar Luik (waar uiteraard de NS niets mee te maken heeft, dat is Arriva), en hier alles komt vrij weinig van terecht.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik vind 2:03 eigenlijk niet eens heel erg snel. De oude Benelux via Dordrecht en zonder de omweg via Zaventem deed 39 minuten over Antwerpen - Brussel. Amsterdam Zuid - Antwerpen moet zeker in 73 minuten te doen zijn met ICNG en je slaat Mechelen ook nog eens over. Dan zou het toch in 1:50 à 1:55 moeten lukken. En die 2:07 voor de langzame Benelux vanaf Rotterdam is ook een minuutje trager dan nu, terwijl ICNG ook enkele minuten hier sneller zou moeten kunnen zijn. Overigens vermoed ik dat zodra Den Haag dit ziet men gaat eisen dat die tweede trein naar Den Haag verlengd gaat worden
Re: Kort Nederlands nieuws
En het zal vast ook niet lang duren voor Eindhoven zich roert en zal proclameren "Rotterdam heeft al de Thalys, Eurostar en de snelle Benelux, stuur die langzame Benelux dan naar ons!"
Ik vind het trouwens wel onverwacht dat NS nu solo kartrekker wil worden van deze snelle Benelux. Ik had eerder verwacht dat een tweede Beneluxtrein geïntegreerd zou worden in het Belgische net, en dan onder meer Noorderkempen zou bedienen (wat NMBS veel hoofdbrekens zou schelen om dat station tweemaal per uur te bedienen) en wellicht niet naar Brussel maar naar Leuven zou rijden. Ik hoop niet dat NS zich al te veel blindstaart op Brussel, dat toch al met Thalys (en Eurostar) en de bestaande Benelux te bereiken is.
Ik vind het trouwens wel onverwacht dat NS nu solo kartrekker wil worden van deze snelle Benelux. Ik had eerder verwacht dat een tweede Beneluxtrein geïntegreerd zou worden in het Belgische net, en dan onder meer Noorderkempen zou bedienen (wat NMBS veel hoofdbrekens zou schelen om dat station tweemaal per uur te bedienen) en wellicht niet naar Brussel maar naar Leuven zou rijden. Ik hoop niet dat NS zich al te veel blindstaart op Brussel, dat toch al met Thalys (en Eurostar) en de bestaande Benelux te bereiken is.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat Rotterdam alsnog in dit voorstel verbonden wordt met de 'langzame' Benelux snap ik eigenlijk niet, ik zou een doorkoppeling naar Eindhoven logischer hebben gevonden.
Veel sneller dan 2u03 gaat het ook niet worden: Amsterdam Zuid - Rotterdam C is met V200 (6+2+22 =) 30 minuten, als Antwerpen C - Brussel Zuid dan in 39 minuten gaat hou je 54 minuten over voor de stop in Rotterdam, de stop in Antwerpen, en de rit daartussen met max 200 km/h. Als je in beide plaatsen 3 minuten stopt is de rittijd dan 48 minuten, dat is slechts enkele minuten trager dan maximaal haalbaar met 200 km/h (dat is iets van 40 mn) en kan verklaard worden door inpassingsproblemen.Bemined schreef: ↑vr 11 feb 2022, 19:13 Ik vind 2:03 eigenlijk niet eens heel erg snel. De oude Benelux via Dordrecht en zonder de omweg via Zaventem deed 39 minuten over Antwerpen - Brussel. Amsterdam Zuid - Antwerpen moet zeker in 73 minuten te doen zijn met ICNG en je slaat Mechelen ook nog eens over. Dan zou het toch in 1:50 à 1:55 moeten lukken. En die 2:07 voor de langzame Benelux vanaf Rotterdam is ook een minuutje trager dan nu, terwijl ICNG ook enkele minuten hier sneller zou moeten kunnen zijn. Overigens vermoed ik dat zodra Den Haag dit ziet men gaat eisen dat die tweede trein naar Den Haag verlengd gaat worden
Re: Kort Nederlands nieuws
Leuven? Wat moet een internationale trein uit Nederland in Leuven? In Brussel moet je zijn, de grootste stad van de Benelux, met de Brusselse, Vlaamse, Federale regering en de Europese instanties, universiteiten, ettelijke multinationals en met verbindingen naar elke stad in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
NS doet dit zeker niet solo, maar in samenwerking met NMBS. De ICNGs krijgen dan ook zowel een NS als een NMBS logo, net als bij de huidige IC Brussel.DDietzen schreef: [..]
Ik vind het trouwens wel onverwacht dat NS nu solo kartrekker wil worden van deze snelle Benelux.
[..]
Of het Belgische materieel ook een NS logo krijgt weet ik overigens dan weer niet.
Ik vind het trouwens wel opvallend dat dit op deze manier naar buiten komt. De afgelopen paar jaar heeft men krampachtig geprobeerd om het binnenskamers te houden (ik heb er daarom ook niet direct iets over gepost), maar blijkbaar is men nu de fout in gegaan door het klantenpanel erover te informeren voordat het officiële nieuwsbericht de deur uit is, wat eigenlijk ergens later dit jaar gepland stond
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat ben ik met je eens,een verbinding over Breda heen richting Tilburg-Eindhoven of misschien zelfs s'Hertogenbosch-Utrecht.
Dan krijg je eindelijk een overstapvrije verbinding voor een groep reizigers die nu nog in Breda of Rotterdam moeten overstappen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Doet me denken aan de Fyra.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten