Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
DingeZ
Berichten: 460
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

'Weigert' is wel erg ongenuanceerd. Feit is dat kwarts heel erg veel voorkomt en kwartsloze ballast daarmee erg schaars is. Daarnaast worden deze hoeveelheden voor lange tijd vooruit besteld. Als ProRail vandaag meer kwartsloze ballast wil duurt het nog een paar jaar voordat dat geleverd kan worden, ervan uitgaande dat het betaal baar is. De inspectie maakt zich er makkelijk vanaf door te zeggen dat het bestaat en dus maar gebruikt moet worden, maar dat kan helemaal niet.

Verder wordt er ook gedaan alsof het gevaarlijk spul is, maar dat valt ook mee. Het risico op kanker is er alleen als je vaak, dichtbij het losse van droge, kwartshoudende ballast staat, zonder stofmasker. In de praktijk wordt de ballast tegenwoordig bijna altijd nat gehouden en is het dragen van een stofmasker tijdens het lossen verplicht (al wordt dat niet zo goed nageleefd).
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

sirvinniei schreef: vr 04 feb 2022, 15:19 Ik vraag me af of Wifi niet beter gebruikt had kunnen worden. De meeste treinen hebben dat toch al en dat is toch al gekoppeld aan de desbetreffende treinserie (je ziet per slot van rekening de vertrek en aankomsttijden bij de inlogpagina verschijnen).Wifi is een stuk minder privacygevoelig.
Niet alle treinen hebben Wifi. Ik weet niet of het ondertussen is verbeterdd, maar een paar jaar geleden kon ik niet eens de NS-app openen op de Wifi in de trein.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8925
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

De NS-treinen die geen Wifi hebben zijn inmiddels beperkt tot SLT en ICR. ICR gaat binnen enkele jaren uit dienst en ik verwacht dat SLT het bij zijn grote revisie, die kijkend naar de leeftijd van het type eind dit decennium wel zal volgen, wél krijgt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Casper »

En bij de regionale vervoerders? Ik ben het wel eens met de conclusie van PHS dat omchecken eigenlijk het enige probleem is dat bij gebruik van gps 'opgelost' wordt, verder zie ik eigenlijk alleen maar nadelen vergeleken bij een 'gewone' QR-code in de app, een bankpas, een chipkaart of je telefoon als vervanger daarvoor.

En hoe zit het met wifi op de stations? Het is voor het systeem immers ook van belang om te weten wanneer je reis afgelopen is, dus wanneer je het station verlaat. Anders krijg je net als bij de rest van het OV een maximale overstapduur, en dat is dan ook weer zoiets. Ik kan op de site van NS eigenlijk niets vinden over welke stations wel of geen wifi hebben, en het laatste nieuwsbericht hierover stamt uit 2013. :')
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

De stationsbelevingsmonitor 2021 is gepubliceerd. Link.

Station Overveen kreeg gemiddeld het hoogste cijfer (8,2), Rotterdam Zuid het laagste cijfer (5,8).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Rotterdam Zuid heeft dan ook een in verhouding zeer korte overkapping en twee van de drie perrons zijn maar vanaf één kant toegankelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Dat, maar volgens de onderzoekers komt de slechte score vooral door de aanwezige hangjeugd. Bron.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: do 10 feb 2022, 17:23twee van de drie perrons zijn maar vanaf één kant toegankelijk.
Ja, die 4 treinen per week die vanaf de buitenste perrons vertrekken zullen de score flink omlaag getrokken hebben :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Planmatig misschien, maar ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat de trein ineens van een ander spoor vertrok.
PHS schreef: do 10 feb 2022, 17:28 Dat, maar volgens de onderzoekers komt de slechte score vooral door de aanwezige hangjeugd. Bron.
De hangjeugd wordt ook niet bepaald tegengehouden door poortjes. :X
Ze zijn er wel, maar hebben vrij weinig nut. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef: do 10 feb 2022, 17:23 Rotterdam Zuid heeft dan ook een in verhouding zeer korte overkapping en twee van de drie perrons zijn maar vanaf één kant toegankelijk.
De laatste keer dat ik er was, waren alle perrons van Overveen ook maar vanaf één kant toegankelijk en naar een overkapping kun je er lang zoeken.
diederickx
Berichten: 1645
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door diederickx »

Gunst, ze zullen het onderzoek toch niet gebaseerd hebben op subjectieve criteria?
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

PHS schreef: do 10 feb 2022, 13:03 De stationsbelevingsmonitor 2021 is gepubliceerd. Link.
Station Overveen kreeg gemiddeld het hoogste cijfer (8,2), Rotterdam Zuid het laagste cijfer (5,8).
Volgens mij zijn er in Nederland wel meer lijstjes waarin Overveen (gemeente Bloemendaal) nogal hoog scoort, en Rotterdam-zuid nogal laag.
En dat heeft dan niet zo veel te maken met de lengte van de stationsoverkapping...
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Tsja, zo vreemd is dat niet: de inwoners, de buurt, de voorzieningen; dat straalt ook af op het station. Toch zijn er ook genoeg stations in mindere buurten in de grote steden die prima scoren, ik vermoed omdat ze niet al te lang geleden zijn gerenoveerd: Amsterdam Bijlmer ArenA (7,2), Den Haag HS (7,2), Rotterdam Alexander (7,3) en Utrecht Overvecht (7,0).
Jultar
Berichten: 580
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

NS heeft een marktonderzoek naar een snellere IC Brussel-verbinding uitgevoerd, zo blijkt uit diverse posts op sociale media.
Er zou 16x per dag een snelle verbinding Amsterdam Zuid - Brussel Zuid voorgesteld worden. Totale reistijd Amsterdam - Brussel zou 2 uur en 3 minuten zijn.
Omdat die trein o.a. Breda overslaat zou er een tweede treinverbinding tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid komen, die wel stopt op Breda en een aantal andere stations waar de huidige IC Brussel ook stopt.
Bron: HGBTF
Afbeelding

PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

En waarom zou de NMBS dat opeens wel goed vinden? Een Benelux die ongeveer even snel is als de Thalys kan die laatste trein marktaandeel kosten, en de NMBS is grootaandeelhouder van de Thalys. Tot nu toe heeft de NMBS elke betekenisvolle versnelling van de IC Brussel tegengehouden, en maken ze de reistijd zelfs langer door de trein via Zaventem te sturen.
Jultar
Berichten: 580
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Er wordt al jaren overlegd met NMBS over deze verbindingen. Waarom denk je anders dat die nieuwe locs die ook geschikt zijn voor Nederland besteld zijn door NMBS? ;)
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1515
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

Jultar schreef: vr 11 feb 2022, 18:32 NS heeft een marktonderzoek naar een snellere IC Brussel-verbinding uitgevoerd, zo blijkt uit diverse posts op sociale media.
Er zou 16x per dag een snelle verbinding Amsterdam Zuid - Brussel Zuid voorgesteld worden. Totale reistijd Amsterdam - Brussel zou 2 uur en 3 minuten zijn.
Ik was ook uitgenodigd voor dat marktonderzoek.
Waarom zou de NMBS er iets van moeten vinden? Als NS International de diensten zelf uitvoert dan zou Infrabel de paden gewoon moeten toekennen. Alleen kun je dan verder op weinig tot geen medewerking van Belgische zijde rekenen, als in personeel en Belgische binnenlandse reizigers.

De vragen van het onderzoek lieten wel doorschemeren dat er aan minder flexibele tickets (iets als treinbinding) voor deze extra snelle verbinding gedacht wordt. Als het ticketsysteem de bestaande trein via Breda downgradet, waardoor een ticket Breda - Noorderkempen goedkoper wordt ben ik helemaal tevreden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Jultar schreef: vr 11 feb 2022, 18:48 Er wordt al jaren overlegd met NMBS over deze verbindingen. Waarom denk je anders dat die nieuwe locs die ook geschikt zijn voor Nederland besteld zijn door NMBS? ;)
Iets met ijdele hoop? :p
Zonder gekheid: ik weet dat er al jaren wordt overlegd tussen NS en NMBS over de Benelux/IC Brussel, maar zo wordt er ook al jaren gepraat over een tweede L-trein Antwerpen - Roosendaal en het doortrekken van de sneltrein Maastricht - Aken naar Luik (waar uiteraard de NS niets mee te maken heeft, dat is Arriva), en hier alles komt vrij weinig van terecht.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Ik vind 2:03 eigenlijk niet eens heel erg snel. De oude Benelux via Dordrecht en zonder de omweg via Zaventem deed 39 minuten over Antwerpen - Brussel. Amsterdam Zuid - Antwerpen moet zeker in 73 minuten te doen zijn met ICNG en je slaat Mechelen ook nog eens over. Dan zou het toch in 1:50 à 1:55 moeten lukken. En die 2:07 voor de langzame Benelux vanaf Rotterdam is ook een minuutje trager dan nu, terwijl ICNG ook enkele minuten hier sneller zou moeten kunnen zijn. Overigens vermoed ik dat zodra Den Haag dit ziet men gaat eisen dat die tweede trein naar Den Haag verlengd gaat worden :D
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DDietzen »

En het zal vast ook niet lang duren voor Eindhoven zich roert en zal proclameren "Rotterdam heeft al de Thalys, Eurostar en de snelle Benelux, stuur die langzame Benelux dan naar ons!"

Ik vind het trouwens wel onverwacht dat NS nu solo kartrekker wil worden van deze snelle Benelux. Ik had eerder verwacht dat een tweede Beneluxtrein geïntegreerd zou worden in het Belgische net, en dan onder meer Noorderkempen zou bedienen (wat NMBS veel hoofdbrekens zou schelen om dat station tweemaal per uur te bedienen) en wellicht niet naar Brussel maar naar Leuven zou rijden. Ik hoop niet dat NS zich al te veel blindstaart op Brussel, dat toch al met Thalys (en Eurostar) en de bestaande Benelux te bereiken is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat Rotterdam alsnog in dit voorstel verbonden wordt met de 'langzame' Benelux snap ik eigenlijk niet, ik zou een doorkoppeling naar Eindhoven logischer hebben gevonden.
Bemined schreef: vr 11 feb 2022, 19:13 Ik vind 2:03 eigenlijk niet eens heel erg snel. De oude Benelux via Dordrecht en zonder de omweg via Zaventem deed 39 minuten over Antwerpen - Brussel. Amsterdam Zuid - Antwerpen moet zeker in 73 minuten te doen zijn met ICNG en je slaat Mechelen ook nog eens over. Dan zou het toch in 1:50 à 1:55 moeten lukken. En die 2:07 voor de langzame Benelux vanaf Rotterdam is ook een minuutje trager dan nu, terwijl ICNG ook enkele minuten hier sneller zou moeten kunnen zijn. Overigens vermoed ik dat zodra Den Haag dit ziet men gaat eisen dat die tweede trein naar Den Haag verlengd gaat worden :D
Veel sneller dan 2u03 gaat het ook niet worden: Amsterdam Zuid - Rotterdam C is met V200 (6+2+22 =) 30 minuten, als Antwerpen C - Brussel Zuid dan in 39 minuten gaat hou je 54 minuten over voor de stop in Rotterdam, de stop in Antwerpen, en de rit daartussen met max 200 km/h. Als je in beide plaatsen 3 minuten stopt is de rittijd dan 48 minuten, dat is slechts enkele minuten trager dan maximaal haalbaar met 200 km/h (dat is iets van 40 mn) en kan verklaard worden door inpassingsproblemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Leuven? Wat moet een internationale trein uit Nederland in Leuven? In Brussel moet je zijn, de grootste stad van de Benelux, met de Brusselse, Vlaamse, Federale regering en de Europese instanties, universiteiten, ettelijke multinationals en met verbindingen naar elke stad in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 580
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »


DDietzen schreef: [..]
Ik vind het trouwens wel onverwacht dat NS nu solo kartrekker wil worden van deze snelle Benelux.
[..]
NS doet dit zeker niet solo, maar in samenwerking met NMBS. De ICNGs krijgen dan ook zowel een NS als een NMBS logo, net als bij de huidige IC Brussel.
Of het Belgische materieel ook een NS logo krijgt weet ik overigens dan weer niet.

Ik vind het trouwens wel opvallend dat dit op deze manier naar buiten komt. De afgelopen paar jaar heeft men krampachtig geprobeerd om het binnenskamers te houden (ik heb er daarom ook niet direct iets over gepost), maar blijkbaar is men nu de fout in gegaan door het klantenpanel erover te informeren voordat het officiële nieuwsbericht de deur uit is, wat eigenlijk ergens later dit jaar gepland stond Afbeelding
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

Z2N schreef: vr 11 feb 2022, 19:50 Dat Rotterdam alsnog in dit voorstel verbonden wordt met de 'langzame' Benelux snap ik eigenlijk niet, ik zou een doorkoppeling naar Eindhoven logischer hebben gevonden.
Dat ben ik met je eens,een verbinding over Breda heen richting Tilburg-Eindhoven of misschien zelfs s'Hertogenbosch-Utrecht.
Dan krijg je eindelijk een overstapvrije verbinding voor een groep reizigers die nu nog in Breda of Rotterdam moeten overstappen.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Doet me denken aan de Fyra. _O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten