Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3846
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ferdinand »

Wat ontzettend triest dit. Ik mag toch hopen dat de NS hier een mega boete voor gaat krijgen?

Ik heb vanochtend de trein gepakt naar Zeist en dat ging op wat foute reisinformatie na prima. Wil wel vanavond graag terug naar Rotterdam. Weet iemand hoe druk het is op het busstation van Utrecht? Ik zou graag met bus 388 of 295 naar Rotterdam willen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Trein naar Zeist? Wanneer is dat spoor dan aangelegd? ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
T-hijs
Berichten: 433
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Het is echt onvoorstelbaar hoeveel mensen op dit forum het allemaal beter denken te weten, tot in het absurde en werkelijk waar op het narcistische af. Ik denk dat Mikos heel goed heeft geschetst wat er aan de hand is en wat de reden is dat NS heeft moeten besluiten de treinenloop compleet stil te leggen. Dat zal absoluut geen lichtzinnig besluit zijn geweest, en ik durf er echt wel op te vertrouwen dat NS heel veel mogelijkheden heeft overwogen voordat men tot dit besluit is gekomen.

Natuurlijk is dit knap waardeloos voor alle gestrande reizigers, dat begrijp ik ook wel en ik zou zelf ook enorm balen. Dat het geen visitekaartje is voor NS: ook eens. Dat je hiermee mensen de trein uitjaagt is evident. Maar dat er eventjes een paar treinen zouden kunnen rijden volgens diezelfde betweters, hier op het forum, maar ook daarbuiten, vind ik bizar. Denk je dat NS niet zelf al alle opties heeft overwogen? Denk je dat ze nu met z'n allen in een hokje de reizigers staan uit te lachen om de poets die ze hebben gebakken? Jongens (en meisjes en andere mensen), alsjeblieft...
F.k.a. Bollenstad
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Op de NS-website lees ik inderdaad nu:
Door de enorme impact van de storing aan het IT-systeem is het helaas niet mogelijk om vandaag nog treinen te rijden. Hoewel de oorzaak van de storing inmiddels verholpen is, is de impact groot. Om betrouwbaar te kunnen opstarten, moeten systemen geüpdate worden en treinen op de juiste plaats worden gebracht. Dat vergt tijd. Voor onze reizigers is dit een ontzettend vervelend bericht. De verwachting is dat morgenochtend grotendeels de normale dienstregeling kan worden opgestart. Aan het einde van de ochtend trad de IT-storing op. Deze had invloed op het systeem dat actuele planningen maakt voor treinen en personeel. Dit systeem is belangrijk om veilig en volgens dienstregeling te rijden: wanneer er ergens een incident optreedt, dan past het systeem zich daarop aan. Dat was door de storing niet mogelijk. De internationale treinen ondervinden geen hinder van deze storing. Voor informatie over de dienstregeling van andere vervoerders kunnen reizigers de websites van deze vervoerders raadplegen. De reisplanner voor morgenochtend wordt op dit moment bijgewerkt.
Ik citeer even de laatste zin:
De reisplanner voor morgenochtend wordt op dit moment bijgewerkt.
Betekent dit dat er morgen ook nog uitval is wat nu al (of anders later vanavond) mogelijk bekend is?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
en-es
Berichten: 4595
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

NS kennende zou me dat niet verbazen. Ik voel mee met die mensen die gestrand zijn en vast zitten.
waldo79
Berichten: 7706
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Het grootste gedeelte zal wel per lijnbus, auto of taxi weg zijn gekomen. Maar alsnog erg zuur dat een storing het grootste gedeelte van de dag de treinenloop ontregelt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

Toch wel erg benieuwd naar de aard van de IT-storing.
NS zal er hopelijk robuuster door worden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Kan ik eigenlijk GtbV krijgen voor de reis die ik vandaag noodgedwongen per bus moest maken?
Milco schreef: zo 03 apr 2022, 19:12 Trein naar Zeist? Wanneer is dat spoor dan aangelegd? ;)
1844, toen opende station Driebergen-Zeist (A)
teun
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Ik heb vast eventjes gekeken wat voor mij de handigste fietsroute naar de Uithof is: parallel aan de N279 naar Veghel, via Vorstenbosch om Loosbroek en de Ruwaard in Oss naar het veer Ooijen-Alphen over de Maas, bij Wamel het veer naar Tiel over de Waal, dan langs het Amsterdam Rijnkanaal tot aan de Marijkesluis bij Rijswijk, dan meteen met het veer naar Wijk bij Duurstede de Lek over, nog eventjes de N229 tot aan Bunnik en het laatste stukje nog over de Zandlaan langs het Fort bij Rijnauwen en je staat recht achter de UB.

Als ik een beetje goed doorfiets moet het in dik twee keer de tijd die ik per OV normaal budgetteer wel lukken. :Y
jelmerrr
Berichten: 1815
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

PHS schreef: zo 03 apr 2022, 19:46 Kan ik eigenlijk GtbV krijgen voor de reis die ik vandaag noodgedwongen per bus moest maken?
Nee, zo gaf NS zelf in een tweet aan
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

T-hijs schreef: zo 03 apr 2022, 19:12 Het is echt onvoorstelbaar hoeveel mensen op dit forum het allemaal beter denken te weten, tot in het absurde en werkelijk waar op het narcistische af. Ik denk dat Mikos heel goed heeft geschetst wat er aan de hand is en wat de reden is dat NS heeft moeten besluiten de treinenloop compleet stil te leggen. Dat zal absoluut geen lichtzinnig besluit zijn geweest, en ik durf er echt wel op te vertrouwen dat NS heel veel mogelijkheden heeft overwogen voordat men tot dit besluit is gekomen.

Natuurlijk is dit knap waardeloos voor alle gestrande reizigers, dat begrijp ik ook wel en ik zou zelf ook enorm balen. Dat het geen visitekaartje is voor NS: ook eens. Dat je hiermee mensen de trein uitjaagt is evident. Maar dat er eventjes een paar treinen zouden kunnen rijden volgens diezelfde betweters, hier op het forum, maar ook daarbuiten, vind ik bizar. Denk je dat NS niet zelf al alle opties heeft overwogen? Denk je dat ze nu met z'n allen in een hokje de reizigers staan uit te lachen om de poets die ze hebben gebakken? Jongens (en meisjes en andere mensen), alsjeblieft...
Ik vind het niet prettig dat ik hier een betweter genoemd word, tot op het narcistische af - ik voel me althans aangesproken -, terwijl ik alleen maar constructief probeer mee te denken over wat ik als bedrijf zou doen in deze situatie. Het probleem is helder: door een storing is de centrale regie weggevallen. Bedrijven met een kleinere, lokale regie - namelijk de regionale treinvervoerders en de internationale tak - kunnen daarom nog gewoon rijden. Een snelle oplossing lijkt me dan voor de hand te liggen: tijdelijk overgaan op lokale regie, met een uitgedunde dienst omdat je niet zo efficiënt kunt zijn als met een centrale regie. Van een groot logistiek bedrijf als NS mag je verwachten dat daar een draaiboek voor is. Er zit nog een heel groot verschil tussen 100% rijden en 0% rijden. Volgens mij heb ik ook best een plausibele manier gegeven waarop je stapsgewijs toch een nooddienstregeling kunt opstarten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: zo 03 apr 2022, 19:46 Kan ik eigenlijk GtbV krijgen voor de reis die ik vandaag noodgedwongen per bus moest maken?
Je kunt het altijd proberen. :) Volgens mij geldt wel als voorwaarde dat je minimaal ingecheckt bent bij NS. Ik zou dan aangeven dat je je eindbestemming niet hebt kunnen gebruiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Het bedrijf is op deze manier inderdaad veel te log. Dat het niet mogelijk is om na een storing binnen enkele uren ook maar een enkele treinserie weer op te starten is een totaal brevet van onvermogen.
Het feit dat er naast treinen wellicht ook mensen van vlees en bloed op de verkeerde plaats staan lijkt niet te landen.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op zo 03 apr 2022, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6061
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Thuis vanaf een toetsenbord is het makkelijk oordelen...
Goh.
Dennenboom
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Alleen speelt dit issue vaker. NS heeft gewoon heel veel moeite om weer op te starten na een verstoring. Dat duurt vaak een halve dag.
Bemined
Berichten: 6053
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

T-hijs schreef: zo 03 apr 2022, 19:12Dat zal absoluut geen lichtzinnig besluit zijn geweest, en ik durf er echt wel op te vertrouwen dat NS heel veel mogelijkheden heeft overwogen voordat men tot dit besluit is gekomen.
Je maakt hier een denkfout: het niet hebben van mogelijkheden kan ook verwijtbaar zijn. Een verwijt richting de NS is niet per definitie een verwijt richting de mensen van de bijsturing of het rijdend personeel. Het kan ook een verwijt zijn naar degene die de procedures heeft gemaakt en daarbij verzuimd heeft om stil te staan bij eventuele uitval van bepaalde systemen.

Dat je zonder de computers niet de volledige treindienst kan draaien is logisch, daarvoor zijn er te veel treinen tegenwoordig. Maar een halfuurlijkse pendeldienst zou je wel met pen en papier moeten kunnen opzetten. Maar dan moet personeel daar wel op getraind zijn.
dennistd
Berichten: 5579
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Misschien helpt een dreigement dat als dit nog een keer voorkomt dat het HRN dan aanbesteed gaat worden? :roll:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6061
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Dennenboom schreef: zo 03 apr 2022, 20:37 Alleen speelt dit issue vaker. NS heeft gewoon heel veel moeite om weer op te starten na een verstoring. Dat duurt vaak een halve dag.
Reken even uit hoeveel treinen NS rijdt, hoeveel rijdend personeel daarvoor nodig is en hoeveel personeel achter de schermen nodig is om treinen te laten rijden. Hou daarbij rekening met het feit dat na zo'n landelijke storing de treinen en het personeel niet staan waar je zou willen hebben en de diensten van het personeel niet allemaal gelijk lopen. Dat betekent dat er treinen staan zonder personeel en in de weg staan voor treinen waar wel personeel voor is en dat er op andere stations wel personeel is, maar geen trein. Hou verder ook rekening met de veiligheidseisen als het even kan. Succes met het opstarten van de dienstregeling :pos:

Ik wil niet zeggen dat NS geen fouten maakt en er niet zaken anders of beter geregeld kunnen worden, maar het is wel erg makkelijk om vanaf je toetsenbord stevige kwalificaties te uiten, zonder dat je weet wat men achter de schermen er allemaal aan doet om de boel op gang te brengen.

We leven in een tijd waarin we onszelf ontzettend afhankelijk hebben gemaakt van (ingewikkelde) ICT. Meestal gaat dat goed en profiteren we er enorm van. Maar als het misgaat, moeten we ook accepteren dat we niet zomaar even terug kunnen naar vroeger en dat het soms langer duurt voordat er een oplossing is gevonden.
Goh.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Dennenboom schreef: zo 03 apr 2022, 20:22 Het bedrijf is op deze manier inderdaad veel te log.
Nee ... het bedrijf is niet te log.

Er ontbreekt in ons land een goed werkend analoog back-up systeem. Dat al de digitale techniek faalt (zoals vandaag) dit over kan nemen.
Bemined
Berichten: 6053
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

dennistd schreef: zo 03 apr 2022, 20:46 Misschien helpt een dreigement dat als dit nog een keer voorkomt dat het HRN dan aanbesteed gaat worden? :roll:
Ik ben bang dat het niet opeens beter gaat worden dan, zeker niet zolang vervoersbedrijven steeds meer gesloten worden omdat ze bang zijn voor hun concurrentiepositie. Waarbij een eventuele nieuwe vervoerder zo min mogelijk geholpen zal worden door de NS en de eerste jaren dus dezelfde fouten zal gaan maken die de NS heeft gemaakt.

Persoonlijk zou ik pleiten voor meer openheid, in de vorm van open source en open data. Dan wordt beter zichtbaar wat de kwaliteit is, en wordt het makkelijker om mee te denken en met innovatieve ideeën te komen. Binnen de IT wordt het vlees nog regelmatig door de slager zelf gekeurd, wat voor systemen die het halve land plat kunnen leggen niet echt handig is.
John Hill
Berichten: 122
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door John Hill »

T-hijs schreef: zo 03 apr 2022, 19:12 Dat zal absoluut geen lichtzinnig besluit zijn geweest, en ik durf er echt wel op te vertrouwen dat NS heel veel mogelijkheden heeft overwogen voordat men tot dit besluit is gekomen.
Hoewel ik er ook vanuit ga dat ze andere mogelijkheden hebben overwogen, heb daar in de communicatie van vandaag weinig van gemerkt. Een regel op de website waarom een pendeldienst of iets dergelijks niet mogelijk is had denk ik al veel meer begrip gekweekt bij heel veel mensen. (En mij 6 keer een onbevredigende uitleg aan huisgenoten gescheeld.)
TffpaA
Berichten: 3499
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Ik lees hier heel veel aspirant-NS-procesmanagers...
erka
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door erka »

Tussen een "dienstregeling" en "niks" zit ook nog iets. Je hoeft echt geen dekkende nooddienstregeling te hebben voor een hele dag in zulke gevallen. Wat ik meer bedoelde is een "rijden wat rijden kan" idee. Dus als je genoeg mensen hebt in pak m beet Groningen en als je geluk hebt dat er een treinstel staat kun je een paar onregelmatige(!) slagen naar Zwolle maken. Met aan het eind van die slagen dezelfde personeelsleden weer terug in Groningen en het treinstel is ook weer terug waar het stond (net als nu er niks rijdt). Het enige wat je daar volgens mij echt voor moet regelen is rondbellen om de mensen bij elkaar te krijgen. Maar de meesten hadden toch al dienst, want hoe hadden die treinen anders vandaag kunnen rijden als er geen storing was geweest.

In mijn voorbeeld breng je per slag met een beetje trein toch al gauw 1000 mensen naar Zwolle. Die vandaar weer verder kunnen kijken, eventueel een kortere taxi of busreis moeten nemen of met een beetje geluk doorreizen, als er toevallig personeel aanwezig is om een paar onregelmatige(!) slagen van Zwolle naar Amsterdam CS of bijvoorbeeld naar Arnhem te maken. Moet je kijken hoeveel mensen je daarmee uit de brand helpt als je erin slaagt om met een treinstel een keer of wat heen en weer te rijden tussen 12u en 18u.

Eigenlijk precies wat NS vroeger wel deed bij streng winterweer.
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

^^^ precies.
Milco schreef: zo 03 apr 2022, 19:17 (..). Aan het einde van de ochtend trad de IT-storing op. Deze had invloed op het systeem dat actuele planningen maakt voor treinen en personeel. Dit systeem is belangrijk om veilig en volgens dienstregeling te rijden: wanneer er ergens een incident optreedt, dan past het systeem zich daarop aan. Dat was door de storing niet mogelijk. (..).
NS mag wel eens definiëren wát zij allemaal onder 'veilig' verstaan. Seinen en wissels werkten, de 2G van de treindienstleiders werkten ook, er was nergens een brandje op een verkeersleidingspost.. dus aan die zijde was het veilig.

Doelt NS dan op het feit dat er mogelijk treinen 'stranden' door gebrek aan een HC? Okay, dat is klote.. en ja, handelingen van een HC treffen raken ook veiligheidskanten (vertrekprocedure). Maar goed, als het écht uit de hand loopt.. wordt Veiligheid&Service ingeschakeld. Hadden die mensen wel een dienstrooster of ook niet, vanwege de IT problemen? (A)

~~~~~~~~~~~~~~~~

Enfin, volgens mij is het gewoon ook een gevolg van steeds meer digitale dienstverlening toe te passen richting de reizigers. Gerichte sturing naar de reisplanner.. en daarin dan allerlei functionaliteiten stoppen die weer gevoed worden vanuit andere IT/data systemen... waardoor er uiteindelijk een paar systeem kritische applicaties overblijven die erg afhankelijk zijn van bepaalde input én, kennelijk, geen workaround kennen.

In plaats van te unbundelen...is er een star spinnenweb gecreëerd, lijkt het wel.
Milco schreef: zo 03 apr 2022, 19:17 (..)
Ik citeer even de laatste zin:
De reisplanner voor morgenochtend wordt op dit moment bijgewerkt.
Betekent dit dat er morgen ook nog uitval is wat nu al (of anders later vanavond) mogelijk bekend is?
^^ denk dat men op de 'update van de systemen' doelt. Doordat het vandaag in de soep is gelopen (reisplanner krijgt geen update uit de bijsturingsdata) zal de planner wel op een default waarde terugvallen, voornamelijk op de variabelen zoals materieelplanning, denk ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten