Wel fraai hoor: iemand anders lijkt niet te snappen hoe iets zit, ik probeer het toe te lichten, en dan krijg ik te horen dat ík de hele discussie niet snap
![Huilen of lachen :')](./images/smilies/laughcry.gif)
![Ik ga kapot _O-](./images/smilies/clap.gif)
Code: Selecteer alles
Richting NL Richting VK (hypothetisch)
08:31 Londen 16:30
11:19 11:23 Brussel 15:38 15:42
12:32 12:35 Rotterdam 14:24 14:28
13:12 Amsterdam 13:47
Dan moet wel heel perron 15 op Amsterdam Centraal en perron 2 op Rotterdam Centraal afgesloten worden als heel de trein gebruikt kan worden voor de passagiers richting Londen. Dat is volgens mij op dit moment niet mogelijk. Kan wel makkelijk aangepast worden denk ik.DDietzen schreef: ↑zo 06 mar 2022, 01:29 Bij Eurostar moet nu nog in Brussel eerst de halve trein 'schoongeveegd' worden om te zorgen dat alle intra-Schengenreizigers eruit zijn voordat de nieuwe instappers Brussel-Londen aan boord kunnen. Dat kunstje duurt wel even (denk dat een kwartier nog vrij krap bemeten is daarvoor) en is zodoende niet te vergelijken met de halteertijd van de Thalys, die dat hele veiligheidscircus niet heeft.
Pas zodra er geen intra-Schengen-vervoer meer wordt toegelaten, hoef je niet langer 200m trein schoon te vegen tijdens je stationnement en kan je heel vlot weer door.
Ik hoop wel dat Eurostar zo slim is om de ritten uit Amsterdam qua prijs onaantrekkelijk te maken voor reizigers Brussel-Londen (of zelfs geen passagiersstop meer in Brussel te maken). Anders moet je immers twee uur met een halflege trein rondrijden vanuit Amsterdam omdat er in Brussel nog een hele meute wil instappen, terwijl de korte ritten die starten in Brussel dan minder efficiënt benut worden.
Inmiddels kan ik geen tickets boeken van Nederland naar Brussel. Worden de treinen nu ook al voor de volle lengte benut in Nederland?DDietzen schreef: ↑zo 06 mar 2022, 01:29 Bij Eurostar moet nu nog in Brussel eerst de halve trein 'schoongeveegd' worden om te zorgen dat alle intra-Schengenreizigers eruit zijn voordat de nieuwe instappers Brussel-Londen aan boord kunnen. Dat kunstje duurt wel even (denk dat een kwartier nog vrij krap bemeten is daarvoor) en is zodoende niet te vergelijken met de halteertijd van de Thalys, die dat hele veiligheidscircus niet heeft.
Pas zodra er geen intra-Schengen-vervoer meer wordt toegelaten, hoef je niet langer 200m trein schoon te vegen tijdens je stationnement en kan je heel vlot weer door.
Ik hoop wel dat Eurostar zo slim is om de ritten uit Amsterdam qua prijs onaantrekkelijk te maken voor reizigers Brussel-Londen (of zelfs geen passagiersstop meer in Brussel te maken). Anders moet je immers twee uur met een halflege trein rondrijden vanuit Amsterdam omdat er in Brussel nog een hele meute wil instappen, terwijl de korte ritten die starten in Brussel dan minder efficiënt benut worden.
Het probleem van de Eurostar is dat, net als bij vliegtuigen, iedereen gecontroleerd moet worden voordat diegene de trein in stapt. Dus krijg je ook dezelfde problemen als vliegtuigen. Stel dat iedereen pas 5 minuten van tevoren aanwezig is. Dan moet je dus genoeg personeel hebben staan om iedereen in die 5 minuten in te laten checken. Dat kan, maar is heel duur. Het personeel staat dan het grootste gedeelte van de dag uit z'n neus te vreten om vijf minuten druk bezig te zijn.
Een half uur voor vertrek uiterlijk aanwezig zijn lijkt mij best prima. Als je de frequenties omhoog gooit is dat probleem ook opgelost. Ik denk dat uiteindelijk het grootste probleem het prijsverschil met het vliegtuig zal blijven.verfmeer schreef: ↑do 21 apr 2022, 17:53Het probleem van de Eurostar is dat, net als bij vliegtuigen, iedereen gecontroleerd moet worden voordat diegene de trein in stapt. Dus krijg je ook dezelfde problemen als vliegtuigen. Stel dat iedereen pas 5 minuten van tevoren aanwezig is. Dan moet je dus genoeg personeel hebben staan om iedereen in die 5 minuten in te laten checken. Dat kan, maar is heel duur. Het personeel staat dan het grootste gedeelte van de dag uit z'n neus te vreten om vijf minuten druk bezig te zijn.
Het is goedkoper om iedereen een half uur van te voren te laten komen, zodat het personeel meer tijd heeft om iedereen te controleren. En dat is dus ook wat er bij zowel Eurostar als bij vliegtuigmaatschappijen gebeurd. De klanten die heel tijdgevoelig zijn kunnen die wachttijd afkopen door een duurder ticket te kopen, waardoor er maar een beperkt aantal reizigers een ander vervoersmiddel gaan kiezen.
De enige manier om uit dit systeem te ontsnappen is door de controles vooraf te schrappen. Maar voordat dat gebeurd moet er heel veel water door het kanaal stromen.
Kamerbrief.Mogelijk jarenlang geen trein naar Londen door verbouwing Amsterdam Centraal
Door de geplande verbouwing van Centraal rijdt er mogelijk jarenlang geen Eurostartrein vanuit Amsterdam naar Londen. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Tijdens de verbouwing kan geen gebruik worden gemaakt van de lounge op het perron waar de Eurostar aankomt en vertrekt. In die lounge vindt de noodzakelijke security- en paspoortcontrole plaats.
Een alternatieve lounge is volgens de staatssecretaris ‘niet zomaar voorhanden’. Dit zou betekenen dat er tijdens de jarenlange verbouwing geen Eurostartreinen vanuit Amsterdam kunnen vertrekken naar Londen.
"Dit zou betekenen dat er tijdens de jarenlange verbouwing geen Eurostartreinen rechtstreeks (secure) kunnen vertrekken naar London. Dit vind ik onacceptabel, uiteraard dient de Eurostar ook tijdens de verbouwing zoveel als mogelijk vanaf Amsterdam te kunnen vertrekken. De Eurostar is belangrijk voor de internationale treinreiziger en specifiek bij de transitie van vliegtuig naar trein op de kortere afstand. Daarom heb ik ProRail gevraagd om samen met NS alles op alles te zetten om de problematiek rond de Eurostar tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal op te lossen."
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten