Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Post »

Op welke plek stond de reiziger ook alweer? -0-
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

En daar moet je goed mee opletten. In Nederland zijn de balkons van eersteklasrijtuigen altijd tweede klas, maar in België (waar ze nogal streng kunnen controleren) zijn ook de balkons van de eersteklasrijtuigen eerste klas! En daar mag je dan ook niet zomaar staan.

Ook ooit gedoe mee gehad met een Poolse conducteur toen ik even de benen was gaan strekken en de trein door was gelopen om het uitzicht te bewonderen vanuit het achterste raam van de trein. Dat balkon was eerste klas, mocht niet. :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15395
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Post schreef: wo 08 jun 2022, 20:18 Op welke plek stond de reiziger ook alweer? -0-
Bij de NS niet op de plaatsen 1 tot en met 10 :s .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Post schreef: wo 08 jun 2022, 20:18 Op welke plek stond de reiziger ook alweer? -0-
997, 998 en 999 (ofwel 1, 2 en 3 van onderaf ;) )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5700
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

PHS schreef: wo 08 jun 2022, 14:36 (..)

Twee tellen later komt de conducteur uit de lege machinistencabine, loopt naar de meisjes toe en vraagt hen om hun vervoersbewijs. Uiteraard hebben zij slechts voor de tweede klas betaald, waarop de conducteur hen een uitbrander geeft en dreigt een UvB uit te schrijven (maar dat toch maar niet doet). De meisjes vertrekken uit de eerste klas en gaan weer in het gangpad staan.
(..)
Wat deed de conducteur na de controle op de twee meisjes? O.a. jou controleren of maar weer gauw terug naar de veilige haven van de machinist cabine :?:

Als hij de meiden echt had zien wisselen van klasse, dan was er even op af lopen, vertellen wat je zag en dat dit niet de bedoeling was, toch genoeg?

Of anders omroepen door de trein dat, vanwege de abnormale drukte én de korte trein, de 1e klasse voor 2e klas reizigers wordt opengesteld.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

ZO6176 schreef: wo 08 jun 2022, 16:34 Ik snap jouw reactie maar wat nu als een paar stations verder nog meer eerste klas reizigers instappen. Vervolgens zijn de eerste klas stoelen allemaal bezet. Ook die waar die meisjes opzitten. Dan is het toch best vervelend als jij als eerste klas reiziger moet staan en zij met een tweede klaskaartje die stoelen bezet houden.
Dat speelde echter niet op het moment dat de conducteur ingreep, de eerste klas was vrijwel leeg ;) De conducteur had er ook voor kunnen kiezen om pas te gaan handhaven als de eerste klas vol zou zitten. Dan is de situatie natuurlijk anders, omdat dan andere reizigers er last van hebben. Dat was hier echter niet het geval.

Het is ook een kwestie van veiligheid. Bij een snelremming wil je liever niet dat reizigers hutjemutje op elkaar staan; het risico op letsel is dan groter.
Durashift schreef: wo 08 jun 2022, 22:13 Wat deed de conducteur na de controle op de twee meisjes? O.a. jou controleren of maar weer gauw terug naar de veilige haven van de machinist cabine :?:
Hij ging terug naar de lege machinistencabine.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Tja en dat is dus eigenlijk wat NS niet wil, steekproefsgewijs/etnisch profilerend controleren. Als men controleert is het de bedoeling dat minstens de gehele coupé gecontroleerd wordt.

Ik heb een conducteur zelf ook wel eens hierop aangesproken in de 1e klas toen ik nog weekend vrij had en hij alleen van mij het vervoersbewijs wou zien, of hij de rest van de coupé dan ook even controleert (zat in het midden).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Het hele punt is, de conducteur ziet de meiden kennelijk van de 2e naar de 1e klas gaan. Hij kan idd de meiden direct aanspreken, maar een omroep werkt vaak beter. Zo spreek je niemand persoonlijk aan. Degenen waar het om gaat, weten het ook wel. Op het moment dat ze niet luisteren, dan kun je ze persoonlijk aanspreken. Dat is vaak genant maar dan hebben ze er zelf om gevraagd.

Ik ben zelf ook tegen 2e klas-reizigers in de 1e klas laten zitten. Mensen betalen extra om in de 1e klas te zitten, en zitten niet te wachten om hutje mutje te moeten zitten of erger nog staan. De mensen die de 2e klas te druk vinden, kunnen soms (NS-Flex) ook alsnog naar de 1e klas verkassen en via de app een klassewissel doen.
marvinkok schreef: wo 08 jun 2022, 17:10 Al kan de toon waarop de boodschap overgedragen wordt natuurlijk wel meespelen...
Waarom moet je mensen die bewust de regels aan hun laars lappen een aai over de bol geven en lief aanspreken? Dat maakt echt geen indruk. Volgende keer doen ze het weer want ze krijgen toch weer een aai over hun bol.
Durashift schreef: wo 08 jun 2022, 22:13
PHS schreef: wo 08 jun 2022, 22:53 Het is ook een kwestie van veiligheid. Bij een snelremming wil je liever niet dat reizigers hutjemutje op elkaar staan; het risico op letsel is dan groter.
Zo heftig is een snelremming ook weer niet. Niet overdrijven. In een tram of bus wordt er ook gepropt en niemand denkt aan die noodremmingen die vele malen heftiger kunnen zijn dan in een trein.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef: wo 08 jun 2022, 22:53Bij een snelremming wil je liever niet dat reizigers hutjemutje op elkaar staan; het risico op letsel is dan groter.
Als ze hutjemutje op elkaar staan is het risico bij een snelremming juist veel kleiner dan als je alleen in het gangpad staat. Als je hutjemutje staat heb je immers weinig beweegruimte en dus ook weinig ruimte om snelheid te maken en ergens hard tegenaan te botsen. Hutjemutje staan is hierbij een beetje hetzelfde principe als een autogordel dragen (uiteraard is een gordel wel effectiever, omdat die nog minder beweegruimte geeft).

Hutjemutje staan is alleen op andere gebieden wel een veiligheidsprobleem, namelijk dat mensen het benauwd kunnen krijgen, in de verdrukking kunnen komen (zeker als er een station genaderd wordt) en zakkenrollerij.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Post »

hauptbahnhof schreef: wo 08 jun 2022, 23:44 Het hele punt is,
Dat de conducteur nu alleen handelt op wat hij ziet. Maar voor hetzelfde geld zitten er nog meer reizigers zonder correct vervoersbewijs in de eerste klas. En als de tweede klas nu volzit met mensen zonder kaartje, dan mogen deze twee meiden nu staan omdat de conducteur het bij hen toevallig zag.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

We hadden het hier over een SNG-3, daar zit maar één eerste klasse coupé in en uit de context valt op te maken dat de HC daar direct naast zat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Hendrik schreef: wo 08 jun 2022, 18:37
Meltrain schreef: wo 08 jun 2022, 18:27 Ik vind dat in een propvolle trein alle reizigers wel in de eerste klas mogen zitten, maar dat reizigers zonder kaartje voor de eerste klas als eerste moeten opstaan als er geen vrije zitplaatsen meer zijn.
Staan in de eerste klas is wel gewoon toegestaan, toch?
Staan in de eerste klas is toegestaan, mits je een kaartje voor de eerste klas hebt.
Als de trein propvol is, zal men hier in de regel geen punt van maken. Maar daarmee is het niet officieel toegestaan.
umbusko schreef: wo 08 jun 2022, 20:18 En daar moet je goed mee opletten. In Nederland zijn de balkons van eersteklasrijtuigen altijd tweede klas, maar in België (waar ze nogal streng kunnen controleren) zijn ook de balkons van de eersteklasrijtuigen eerste klas! En daar mag je dan ook niet zomaar staan.

Ook ooit gedoe mee gehad met een Poolse conducteur toen ik even de benen was gaan strekken en de trein door was gelopen om het uitzicht te bewonderen vanuit het achterste raam van de trein. Dat balkon was eerste klas, mocht niet. :')
Waarom mag je met een vervoerbewijs voor de tweede klas niet in de eerste klas staan? :s Je neemt dan toch geen zitplaats in?
hauptbahnhof schreef: wo 08 jun 2022, 23:44 Ik ben zelf ook tegen 2e klas-reizigers in de 1e klas laten zitten. Mensen betalen extra om in de 1e klas te zitten, en zitten niet te wachten om hutje mutje te moeten zitten of erger nog staan.
Nou ja, het idee is dat precies alle stoelen gevuld worden. Of dat nu gebeurt met reizigers met een ticket voor de eerste klas of met een ticket voor de tweede klas, maakt toch niet uit? Het wordt wel iets anders als mensen met een ticket voor de eerste klas niet meer kunnen zitten.
Dát is dus het moment waarop de HC zeker moet gaan controleren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4311
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Stefan »

Meltrain schreef: do 09 jun 2022, 08:40 Waarom mag je met een vervoerbewijs voor de tweede klas niet in de eerste klas staan? :s Je neemt dan toch geen zitplaats in?
Omdat het, zoals je zelf al zegt, een vervoersbewijs is en geen zitplaatsbewijs.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef: wo 08 jun 2022, 23:44
marvinkok schreef: wo 08 jun 2022, 17:10 Al kan de toon waarop de boodschap overgedragen wordt natuurlijk wel meespelen...
Waarom moet je mensen die bewust de regels aan hun laars lappen een aai over de bol geven en lief aanspreken? Dat maakt echt geen indruk. Volgende keer doen ze het weer want ze krijgen toch weer een aai over hun bol.
Het internet staat vol met klachten over conducteurs die grijsrijders in de eerste klas verzoeken om weg te gaan zonder een UvB uit te schrijven, terwijl die grijsrijders vaak heel goed weten dat ze verkeerd zitten. Dan is er ook niks mis mee dat een conducteur wat fermer optreedt dan alleen een aai over de bol.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door nvdw »

Conducteur zit bij de machinist/in de eerste klas -> luilak
Conducteur loopt de hele tijd door de trein -> uitslover
Conducteur bekeurt niemand -> slapjanus
Conducteur bekeurt iedereen -> regelneuker
Conducteur bekeurt meisjes -> bruut
Conducteur bekeurt oude mensen -> fascist
Conducteur bekeurt persoon van kleur -> racist
Conducteur bekeurt mij -> hufter
Conducteur bekeurt een ander -> onruststoker

etc
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jef400 »

Exact dat dus. De mikosjes zijn altijd de sjaak. Natuurlijk gaan er dingen echt juridisch mis. Maar dit soort dingen zijn behoorlijk makkelijk op te lossen door gewoon de regels te volgen. Er zal altijd kritiek zijn. Maar als die stoelen echt het ding zijn schaf je de 1e klas in stoptreinen maar af. Zo simpel is die keuze.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Post »

nvdw schreef: do 09 jun 2022, 12:10 Conducteur zit bij de machinist/in de eerste klas -> luilak
Conducteur loopt de hele tijd door de trein -> uitslover
Conducteur bekeurt niemand -> slapjanus
Conducteur bekeurt iedereen -> regelneuker
Conducteur bekeurt meisjes -> bruut
Conducteur bekeurt oude mensen -> fascist
Conducteur bekeurt persoon van kleur -> racist
Conducteur bekeurt mij -> hufter
Conducteur bekeurt een ander -> onruststoker

etc
De boete is tot daar aan toe, maar dat je verder niet werkt vind ik verwijtbaar.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jef400 »

Want een conducteur die je in de 1e klas ziet heeft op die dag nog niet gewerkt? Een momentopname zegt nog niets over de rest van de dag hé...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Post schreef: do 09 jun 2022, 12:43 De boete is tot daar aan toe, maar dat je verder niet werkt vind ik verwijtbaar.
Hoezo verwijtbaar? Sorry als ik bot overkom maar hoezo vind jij dat jij iets moet/mag vinden over hoe de HC zijn werk doet/zijn werkdag indeelt?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8786
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Alle online bronnen zoals de reisplanner en de ovinfo-app geven trein 2448 straks +2 vanaf Almere Centrum. Momenteel rijdt deze trein bij Den Haag en is daar keurig op tijd, maar vanaf Almere Centrum krijgt hij dus +2. Wat kan de reden zijn dat nu al bekend is dat er in Almere later vertrokken gaat worden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5571
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Waarschijnlijk een trein tussendoor gepland die alleen past als deze twee minuten later rijdt.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Of een klaarmelding voor een verlate HC of MCN.
rikthoff
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rikthoff »

Ik kwam er vandaag achter dat ik kan overstappen van Breng naar Breng

Dat zit zo: de 30955 zou niet gaan rijden vanaf Ahp. Alles goed, maar dat is midden in de spits, en ik had geen zin in staan op het balkon. Dus ik pakte de 30757 vanaf Ahp naar Ah (niet uit- en ingecheckt, geen idee of ook perron wordt onthouden).

Dan de trein uit op Ah en uitchecken. Anders krijgen we zometeen weer dat verhaal van terugsteken. 100 Seconden gewacht. En dan inchecken. En het Arriva-paaltje toonde vrolijk een "Overstap".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Waar komt nu weer het materieelgebrek van de s900 vandaan? De s1000 rijdt al maanden niet, hoezo zijn er dan nog steeds “beperkingen in de materieelinzet”?

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7991
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Het was goed dat ik vanochtend een trein eerder nam om in Hoorn te geraken. Want de 3920 was in Utrecht opgeheven en ook de 3922 zou pas in Amsterdam beginnen.
Helaas kwam in de 818 een losse VIRM6 aanrijden en die zat binnen no-time vol.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten