Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Op welke plek stond de reiziger ook alweer?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En daar moet je goed mee opletten. In Nederland zijn de balkons van eersteklasrijtuigen altijd tweede klas, maar in België (waar ze nogal streng kunnen controleren) zijn ook de balkons van de eersteklasrijtuigen eerste klas! En daar mag je dan ook niet zomaar staan.
Ook ooit gedoe mee gehad met een Poolse conducteur toen ik even de benen was gaan strekken en de trein door was gelopen om het uitzicht te bewonderen vanuit het achterste raam van de trein. Dat balkon was eerste klas, mocht niet.
Ook ooit gedoe mee gehad met een Poolse conducteur toen ik even de benen was gaan strekken en de trein door was gelopen om het uitzicht te bewonderen vanuit het achterste raam van de trein. Dat balkon was eerste klas, mocht niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39286
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
997, 998 en 999 (ofwel 1, 2 en 3 van onderaf )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Wat deed de conducteur na de controle op de twee meisjes? O.a. jou controleren of maar weer gauw terug naar de veilige haven van de machinist cabinePHS schreef: ↑wo 08 jun 2022, 14:36 (..)
Twee tellen later komt de conducteur uit de lege machinistencabine, loopt naar de meisjes toe en vraagt hen om hun vervoersbewijs. Uiteraard hebben zij slechts voor de tweede klas betaald, waarop de conducteur hen een uitbrander geeft en dreigt een UvB uit te schrijven (maar dat toch maar niet doet). De meisjes vertrekken uit de eerste klas en gaan weer in het gangpad staan.
(..)
Als hij de meiden echt had zien wisselen van klasse, dan was er even op af lopen, vertellen wat je zag en dat dit niet de bedoeling was, toch genoeg?
Of anders omroepen door de trein dat, vanwege de abnormale drukte én de korte trein, de 1e klasse voor 2e klas reizigers wordt opengesteld.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat speelde echter niet op het moment dat de conducteur ingreep, de eerste klas was vrijwel leeg De conducteur had er ook voor kunnen kiezen om pas te gaan handhaven als de eerste klas vol zou zitten. Dan is de situatie natuurlijk anders, omdat dan andere reizigers er last van hebben. Dat was hier echter niet het geval.ZO6176 schreef: ↑wo 08 jun 2022, 16:34 Ik snap jouw reactie maar wat nu als een paar stations verder nog meer eerste klas reizigers instappen. Vervolgens zijn de eerste klas stoelen allemaal bezet. Ook die waar die meisjes opzitten. Dan is het toch best vervelend als jij als eerste klas reiziger moet staan en zij met een tweede klaskaartje die stoelen bezet houden.
Het is ook een kwestie van veiligheid. Bij een snelremming wil je liever niet dat reizigers hutjemutje op elkaar staan; het risico op letsel is dan groter.
Hij ging terug naar de lege machinistencabine.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Tja en dat is dus eigenlijk wat NS niet wil, steekproefsgewijs/etnisch profilerend controleren. Als men controleert is het de bedoeling dat minstens de gehele coupé gecontroleerd wordt.
Ik heb een conducteur zelf ook wel eens hierop aangesproken in de 1e klas toen ik nog weekend vrij had en hij alleen van mij het vervoersbewijs wou zien, of hij de rest van de coupé dan ook even controleert (zat in het midden).
Ik heb een conducteur zelf ook wel eens hierop aangesproken in de 1e klas toen ik nog weekend vrij had en hij alleen van mij het vervoersbewijs wou zien, of hij de rest van de coupé dan ook even controleert (zat in het midden).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het hele punt is, de conducteur ziet de meiden kennelijk van de 2e naar de 1e klas gaan. Hij kan idd de meiden direct aanspreken, maar een omroep werkt vaak beter. Zo spreek je niemand persoonlijk aan. Degenen waar het om gaat, weten het ook wel. Op het moment dat ze niet luisteren, dan kun je ze persoonlijk aanspreken. Dat is vaak genant maar dan hebben ze er zelf om gevraagd.
Ik ben zelf ook tegen 2e klas-reizigers in de 1e klas laten zitten. Mensen betalen extra om in de 1e klas te zitten, en zitten niet te wachten om hutje mutje te moeten zitten of erger nog staan. De mensen die de 2e klas te druk vinden, kunnen soms (NS-Flex) ook alsnog naar de 1e klas verkassen en via de app een klassewissel doen.
Ik ben zelf ook tegen 2e klas-reizigers in de 1e klas laten zitten. Mensen betalen extra om in de 1e klas te zitten, en zitten niet te wachten om hutje mutje te moeten zitten of erger nog staan. De mensen die de 2e klas te druk vinden, kunnen soms (NS-Flex) ook alsnog naar de 1e klas verkassen en via de app een klassewissel doen.
Waarom moet je mensen die bewust de regels aan hun laars lappen een aai over de bol geven en lief aanspreken? Dat maakt echt geen indruk. Volgende keer doen ze het weer want ze krijgen toch weer een aai over hun bol.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als ze hutjemutje op elkaar staan is het risico bij een snelremming juist veel kleiner dan als je alleen in het gangpad staat. Als je hutjemutje staat heb je immers weinig beweegruimte en dus ook weinig ruimte om snelheid te maken en ergens hard tegenaan te botsen. Hutjemutje staan is hierbij een beetje hetzelfde principe als een autogordel dragen (uiteraard is een gordel wel effectiever, omdat die nog minder beweegruimte geeft).
Hutjemutje staan is alleen op andere gebieden wel een veiligheidsprobleem, namelijk dat mensen het benauwd kunnen krijgen, in de verdrukking kunnen komen (zeker als er een station genaderd wordt) en zakkenrollerij.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat de conducteur nu alleen handelt op wat hij ziet. Maar voor hetzelfde geld zitten er nog meer reizigers zonder correct vervoersbewijs in de eerste klas. En als de tweede klas nu volzit met mensen zonder kaartje, dan mogen deze twee meiden nu staan omdat de conducteur het bij hen toevallig zag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
We hadden het hier over een SNG-3, daar zit maar één eerste klasse coupé in en uit de context valt op te maken dat de HC daar direct naast zat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hendrik schreef: ↑wo 08 jun 2022, 18:37Staan in de eerste klas is toegestaan, mits je een kaartje voor de eerste klas hebt.Meltrain schreef: ↑wo 08 jun 2022, 18:27 Ik vind dat in een propvolle trein alle reizigers wel in de eerste klas mogen zitten, maar dat reizigers zonder kaartje voor de eerste klas als eerste moeten opstaan als er geen vrije zitplaatsen meer zijn.
Staan in de eerste klas is wel gewoon toegestaan, toch?
Als de trein propvol is, zal men hier in de regel geen punt van maken. Maar daarmee is het niet officieel toegestaan.
Waarom mag je met een vervoerbewijs voor de tweede klas niet in de eerste klas staan? Je neemt dan toch geen zitplaats in?umbusko schreef: ↑wo 08 jun 2022, 20:18 En daar moet je goed mee opletten. In Nederland zijn de balkons van eersteklasrijtuigen altijd tweede klas, maar in België (waar ze nogal streng kunnen controleren) zijn ook de balkons van de eersteklasrijtuigen eerste klas! En daar mag je dan ook niet zomaar staan.
Ook ooit gedoe mee gehad met een Poolse conducteur toen ik even de benen was gaan strekken en de trein door was gelopen om het uitzicht te bewonderen vanuit het achterste raam van de trein. Dat balkon was eerste klas, mocht niet.
Nou ja, het idee is dat precies alle stoelen gevuld worden. Of dat nu gebeurt met reizigers met een ticket voor de eerste klas of met een ticket voor de tweede klas, maakt toch niet uit? Het wordt wel iets anders als mensen met een ticket voor de eerste klas niet meer kunnen zitten.hauptbahnhof schreef: ↑wo 08 jun 2022, 23:44 Ik ben zelf ook tegen 2e klas-reizigers in de 1e klas laten zitten. Mensen betalen extra om in de 1e klas te zitten, en zitten niet te wachten om hutje mutje te moeten zitten of erger nog staan.
Dát is dus het moment waarop de HC zeker moet gaan controleren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Omdat het, zoals je zelf al zegt, een vervoersbewijs is en geen zitplaatsbewijs.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het internet staat vol met klachten over conducteurs die grijsrijders in de eerste klas verzoeken om weg te gaan zonder een UvB uit te schrijven, terwijl die grijsrijders vaak heel goed weten dat ze verkeerd zitten. Dan is er ook niks mis mee dat een conducteur wat fermer optreedt dan alleen een aai over de bol.hauptbahnhof schreef: ↑wo 08 jun 2022, 23:44Waarom moet je mensen die bewust de regels aan hun laars lappen een aai over de bol geven en lief aanspreken? Dat maakt echt geen indruk. Volgende keer doen ze het weer want ze krijgen toch weer een aai over hun bol.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Conducteur zit bij de machinist/in de eerste klas -> luilak
Conducteur loopt de hele tijd door de trein -> uitslover
Conducteur bekeurt niemand -> slapjanus
Conducteur bekeurt iedereen -> regelneuker
Conducteur bekeurt meisjes -> bruut
Conducteur bekeurt oude mensen -> fascist
Conducteur bekeurt persoon van kleur -> racist
Conducteur bekeurt mij -> hufter
Conducteur bekeurt een ander -> onruststoker
etc
Conducteur loopt de hele tijd door de trein -> uitslover
Conducteur bekeurt niemand -> slapjanus
Conducteur bekeurt iedereen -> regelneuker
Conducteur bekeurt meisjes -> bruut
Conducteur bekeurt oude mensen -> fascist
Conducteur bekeurt persoon van kleur -> racist
Conducteur bekeurt mij -> hufter
Conducteur bekeurt een ander -> onruststoker
etc
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Exact dat dus. De mikosjes zijn altijd de sjaak. Natuurlijk gaan er dingen echt juridisch mis. Maar dit soort dingen zijn behoorlijk makkelijk op te lossen door gewoon de regels te volgen. Er zal altijd kritiek zijn. Maar als die stoelen echt het ding zijn schaf je de 1e klas in stoptreinen maar af. Zo simpel is die keuze.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De boete is tot daar aan toe, maar dat je verder niet werkt vind ik verwijtbaar.nvdw schreef: ↑do 09 jun 2022, 12:10 Conducteur zit bij de machinist/in de eerste klas -> luilak
Conducteur loopt de hele tijd door de trein -> uitslover
Conducteur bekeurt niemand -> slapjanus
Conducteur bekeurt iedereen -> regelneuker
Conducteur bekeurt meisjes -> bruut
Conducteur bekeurt oude mensen -> fascist
Conducteur bekeurt persoon van kleur -> racist
Conducteur bekeurt mij -> hufter
Conducteur bekeurt een ander -> onruststoker
etc
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Want een conducteur die je in de 1e klas ziet heeft op die dag nog niet gewerkt? Een momentopname zegt nog niets over de rest van de dag hé...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8786
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Alle online bronnen zoals de reisplanner en de ovinfo-app geven trein 2448 straks +2 vanaf Almere Centrum. Momenteel rijdt deze trein bij Den Haag en is daar keurig op tijd, maar vanaf Almere Centrum krijgt hij dus +2. Wat kan de reden zijn dat nu al bekend is dat er in Almere later vertrokken gaat worden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Waarschijnlijk een trein tussendoor gepland die alleen past als deze twee minuten later rijdt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Of een klaarmelding voor een verlate HC of MCN.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik kwam er vandaag achter dat ik kan overstappen van Breng naar Breng
Dat zit zo: de 30955 zou niet gaan rijden vanaf Ahp. Alles goed, maar dat is midden in de spits, en ik had geen zin in staan op het balkon. Dus ik pakte de 30757 vanaf Ahp naar Ah (niet uit- en ingecheckt, geen idee of ook perron wordt onthouden).
Dan de trein uit op Ah en uitchecken. Anders krijgen we zometeen weer dat verhaal van terugsteken. 100 Seconden gewacht. En dan inchecken. En het Arriva-paaltje toonde vrolijk een "Overstap".
Dat zit zo: de 30955 zou niet gaan rijden vanaf Ahp. Alles goed, maar dat is midden in de spits, en ik had geen zin in staan op het balkon. Dus ik pakte de 30757 vanaf Ahp naar Ah (niet uit- en ingecheckt, geen idee of ook perron wordt onthouden).
Dan de trein uit op Ah en uitchecken. Anders krijgen we zometeen weer dat verhaal van terugsteken. 100 Seconden gewacht. En dan inchecken. En het Arriva-paaltje toonde vrolijk een "Overstap".
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Waar komt nu weer het materieelgebrek van de s900 vandaan? De s1000 rijdt al maanden niet, hoezo zijn er dan nog steeds “beperkingen in de materieelinzet”?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het was goed dat ik vanochtend een trein eerder nam om in Hoorn te geraken. Want de 3920 was in Utrecht opgeheven en ook de 3922 zou pas in Amsterdam beginnen.
Helaas kwam in de 818 een losse VIRM6 aanrijden en die zat binnen no-time vol.
Helaas kwam in de 818 een losse VIRM6 aanrijden en die zat binnen no-time vol.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten