Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Bemined schreef: ↑ma 17 okt 2022, 11:43
Ziet er hoe dan ook uit als een gevaarlijke overweg, ligt in een bocht met verkanting dus kruising is niet vlak maar in een helling. Daarnaast slecht zicht en een wegkruising direct naast de overweg.
Op iedere overweg staat een poster met een telefoonummer van de treinverkeersleider als ik het goed heb. Als de chauffeur op tijd die nummer had gebeld, stond dan het treinverkeer stil. Als dat op het laatste moment was, had die sws geen tijd meer.
Matt5154 schreef: ↑ma 17 okt 2022, 13:31Op iedere overweg staat een poster met een telefoonummer van de treinverkeersleider als ik het goed heb.
Is dat zo? Ik heb die posters nooit gezien in ieder geval en heb er ook nooit over gehoord. Kan prima zijn dat het mij niet opgevallen is hoor...
Mijn eerste reactie (na uitstappen en weglopen) zou zijn om 112 bellen...
En fijn dat er gelijk weer 'experts' op dit forum met speculaties komen waardoor dit ongeluk heeft kunnen gebeuren. Ik zal de onderzoeksdiensten verwittigen dat ze na een ongeluk beter meteen op dit forum kunnen kijken om de oorzaak te achterhalen in plaats van ter plaatse onderzoek te doen. Scheelt weer tijd en mankracht...
De buschauffeur maakt vandaag nog een een nieuwe rit, onder begeleiding. ,,Dit plannen we altijd vrij snel als er een ongeval heeft plaatsgevonden", aldus de Connexxion-woordvoerder.
Nu ben ik zeker geen expert en ik wil zeker geen discussie aanwakkeren, maar zou het niet verstandiger zijn in dit geval de chauffeur naar huis te laten gaan na zo’n heftig ongeval in plaats van hem – weliswaar met begeleiding – opnieuw achter het stuur te zetten? Of zou het een eigen keuze kunnen zijn van de chauffeur?
Een interview met een ooggetuige maakt een menselijke fout als oorzaak zeer onwaarschijnlijk. In datzelfde interview lijkt de schrik bij de chauffeur mee te vallen, maar desondanks vind ik het gewaagd van Connexxion om hem vanmiddag alweer onder begeleiding op de bus te zetten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ArrivaBas schreef: ↑ma 17 okt 2022, 11:34
Hoogstwaarschijnlijk is dit weer typisch zo'n gevalletje van gebrek aan verkeersinzicht geweest, waarbij de bus weliswaar door het groene licht is gereden, maar dat door file eigenlijk beter niet had kunnen doen, omdat die midden op de overweg is komen te staan.
Alleen reed de bus van de kruising naar de overweg in plaats van andersom.
PHS schreef: ↑ma 17 okt 2022, 10:49
Ik vraag mij wel af of dit een fout van de chauffeur is geweest of dat de spoorbomen niet werkten. In het eerste geval mag de chauffeur zijn rijbewijs met code 95 inleveren wat mij betreft, in het tweede geval heeft ProRail heel wat uit te leggen.
PHS schreef: ↑ma 17 okt 2022, 11:41
In mijn ogen is er niets raars aan om na een ongeluk mogelijke oorzaken te noemen.
Daar is inderdaad niks raar aan, maar je brengt het alsof er twee dingen gebeurd kunnen zijn. Terwijl er natuurlijk veel meer oorzaken kunnen zijn geweest.
De buschauffeur maakt vandaag nog een een nieuwe rit, onder begeleiding. ,,Dit plannen we altijd vrij snel als er een ongeval heeft plaatsgevonden", aldus de Connexxion-woordvoerder.
Nu ben ik zeker geen expert en ik wil zeker geen discussie aanwakkeren, maar zou het niet verstandiger zijn in dit geval de chauffeur naar huis te laten gaan na zo’n heftig ongeval in plaats van hem – weliswaar met begeleiding – opnieuw achter het stuur te zetten? Of zou het een eigen keuze kunnen zijn van de chauffeur?
In het geval dat een buschauffeur niet zo veel aan een ongeluk kon doen lijkt het mij het beste om hem zo snel mogelijk zijn/haar/hen vertrouwen terug te winnen. Anders zit die maar thuis, met de kans dat die schuldgevoelens gaat ontwikkelen.
Toch fijn dat er hier figuren zijn die meningen en speculatie kunnen verdraaien naar opdringerige betwerigheid.
Uiteraard is die beslissing volledig aan de betrokken partijen. Dat ik het gewaagd vind is uiteraard louter mijn mening, die zij hoogstwaarschijnlijk niet lezen en zeker niet verplicht hoeven over te nemen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
BusFreakRotterdam schreef: ↑ma 17 okt 2022, 11:28
Een beroepschauffeur parkeert echt zijn bus niet met opzet op een overweg waar treinen rijden.
Opzettelijk zal zeker geen chauffeur dat doen (of ze hebben een death wish), maar ik heb zelf in een bus gezeten die stopte op een overweg. Of dat onachtzaamheid van de chauffeur was of dat hij zijn voertuig niet overzag weet ik niet. Ik weet wel dat dan een indringend gesprek met de chauffeur nodig is.
Ik voelde me iig niet erg prettig op dat moment, ook al wist ik dat a) de kans dat er een trein kwam klein was (enkel spoor en kennis van de dienstregeling) en b) ik zag dat de stoptijd kort zou zijn.
Maar dan nog doe je dat niet als de bus normaal functioneert. En toch gebeurt het ook.
Er doet een derde *mogelijke* oorzaak de ronde; deze heb ik van een nieuwssite, ik meen het AD. De bus zou een defect hebben gehad en daarom onderweg zijn naar de garage. Op de spoorwegovergang sputterde de bus wat en kwam toen niet meer van z'n plek.
En zo zijn er nog veel meer *mogelijke* oorzaken. Dus heeft het totaal geen zin om allerlei *mogelijke* oorzaken en bijbehorende *mogelijke* repercussies te noemen. Om dit te onderzoeken zijn er échte experts in plaats van de stuurlui aan wal die hier allerlei *mogelijke* oorzaken noemen.
Maar we hoeven geen zelfcensuur toe te passen. Punt hier is dat er teveel mogelijke scenario's zijn die aan het ontstaan van dit ongeval hebben bijgedragen.
waldo79 schreef: ↑ma 17 okt 2022, 16:25
Maar we hoeven geen zelfcensuur toe te passen. Punt hier is dat er teveel mogelijke scenario's zijn die aan het ontstaan van dit ongeval hebben bijgedragen.
Eens, zelfcensuur is niet nodig. Maar speculeren met vingertje wijzen is ook niet nodig. Dat kwam misschien niet heel duidelijk uit mijn post naar voren, maar dat was wel waar het mij ook ging.
Milco schreef: ↑ma 17 okt 2022, 13:53
In het nieuwsbericht van het AD lees ik:
De buschauffeur maakt vandaag nog een een nieuwe rit, onder begeleiding. ,,Dit plannen we altijd vrij snel als er een ongeval heeft plaatsgevonden", aldus de Connexxion-woordvoerder.
Nu ben ik zeker geen expert en ik wil zeker geen discussie aanwakkeren, maar zou het niet verstandiger zijn in dit geval de chauffeur naar huis te laten gaan na zo’n heftig ongeval in plaats van hem – weliswaar met begeleiding – opnieuw achter het stuur te zetten? Of zou het een eigen keuze kunnen zijn van de chauffeur?
Dit is wel gebruikelijk om te voorkomen dat je angst ontwikkeld en niet meer durft. Het kan een eigen keuze zijn maar ook dat het aangeraden is.
ArrivaBas schreef: ↑ma 17 okt 2022, 14:12
Toch fijn dat er hier figuren zijn die meningen en speculatie kunnen verdraaien naar opdringerige betwerigheid.
Uiteraard is die beslissing volledig aan de betrokken partijen. Dat ik het gewaagd vind is uiteraard louter mijn mening, die zij hoogstwaarschijnlijk niet lezen en zeker niet verplicht hoeven over te nemen.
Ik stel jouw oordeel over het beleid van Connexxion in dezen natuurlijk juist heel erg op prijs, vooral vanwege zijn hier door jezelf zo treffend beschreven overbodigheid. Ga zo door
In twee eerdere gevallen, binnen twee maanden op dezelfde overweg, begin deze eeuw was het een probleem met de halterem. Zou mij niet verbazen als dat ook nu het geval is. Hier het rapport van de Onderzoeksraad uit die tijd.
buschauffeurDH schreef: ↑ma 17 okt 2022, 23:24
Wat een idiote redenen worden hier aangedragen.
In twee eerdere gevallen, binnen twee maanden op dezelfde overweg, begin deze eeuw was het een probleem met de halterem. Zou mij niet verbazen als dat ook nu het geval is. Hier het rapport van de Onderzoeksraad uit die tijd.
buschauffeurDH schreef: ↑ma 17 okt 2022, 23:24
Wat een idiote redenen worden hier aangedragen.
In twee eerdere gevallen, binnen twee maanden op dezelfde overweg, begin deze eeuw was het een probleem met de halterem. Zou mij niet verbazen als dat ook nu het geval is. Hier het rapport van de Onderzoeksraad uit die tijd.
Geen idee hoe het bij deze XLE's zit, maar in de Twentse LLE's zit links van de chauffeur gewoon een schakelaar om de halterem te overbruggen in geval van nood