Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Hendrik
Berichten: 2551
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Op een Eurostar-trein. Dat verklaart ook waarom de marechaussee in actie kwam.
jelmerrr
Berichten: 1812
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Ik zat even op RdT te kijken maar aanrijding Deventer-Almelo. Blijkbaar kan NS dan ook niet tussen Deventer-Apeldoorn rijden als sprinter dus Twello en Osseveld mogen het maar weer zelf uitzoeken zoals gewoonlijk.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Dat de 7000 niet kan/mag rijden wordt in eerste instantie niet door NS bepaald. ProRail neemt hierover een besluit op basis van een versperringsmaatregel (die zijn vooraf bepaald en wel weer in samenspraak met de vervoerder tot stand gekomen).

Het probleem momenteel is dat in Deventer de Fases op spoor 3 weg zijn en spoor 2 (waarmee je van/naar spoor 3a/3b kon komen) bij de werkzaamheden is verwijderd. En dat je daardoor al 1 spoor beschikbaar moet houden voor het keren van de IC Berlijn (waarbij het eventuele loc omlopen zonder spoor 2 ook al moeilijker is).
En dan heb je de 1600/1700 nog die ergens moeten keren. en vermoedelijk een lange kering van de 3600. En dan heb je Deventer al vol staan.

Echter worden er taxi busjes ingezet tussen Deventer, Twello, Apeldoorn Osseveld en Apeldoorn. Op Deventer is gratis koffie/thee beschikbaar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Kan de IC Berlijn of 7000 niet verwezen worden naar het goederenemplacement om te keren? De sporen daar zijn allemaal ruim lang genoeg voor de rijtuigenstam plus loc aan beide kanten, dus al helemaal voor een losse SNG, en je hebt er nog een spoor 333 dat de loc aan oostelijke zijde kan gebruiken voor omlopen. Aan westelijke zijde zou dat waarschijnlijk ofwel op spoor 307 ofwel ter hoogte van het station zijn; spoor 322 kan ook maar dan ben je beperkt tot vertrekken ri Asd van spoor 1.

Of rijden er daar zoveel goederen dat het hele emplacement prompt volloopt bij een stremming?

Edit: ik zie nu dat de 3600 superkort keert, dus daar heb je maar kortstondig één spoor voor nodig. Datzelfde spoor kan je gebruiken voor de kerende 1600 en 1700, dus dan heb je je andere twee sporen vrij voor de 7000 en IC Berlijn. Heb je dat goederenemplacement niet eens nodig :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Kunnen de 1600 en 1700 niet die twee extra stops maken?
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Alleen als die met maximaal 6 bakken rijden, en volgens planning is dat vaak niet het geval vandaag.

Bedenk me trouwens wel dat je ook nog iets moet met de 1500/2000 in Dv, dat kan nog lelijk worden gezien de wispelturige keertijden van die series. Dus je ontkomt niet aan het gebruik van het goederenemplacement als je alle series wilt laten rijden ten westen van Dv, but then again, dat is normaal gesproken ook al zo.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

cassie127 schreef: ma 24 okt 2022, 11:38En dat je daardoor al 1 spoor beschikbaar moet houden voor het keren van de IC Berlijn (waarbij het eventuele loc omlopen zonder spoor 2 ook al moeilijker is).
Dat was nu niet nodig omdat IC's naar Berlijn toevallig niet reden vanochtend. IC 240 uit Berlijn is niet verder gereden dan Hengelo.
https://treinposities.nl/ritinfo/20221024/240
"Laat je ledematen bewegingen maken"
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

De uitsnijdingen in treinseries zijn in beginsel echter gebaseerd op de vooraf vastgestelde versperringsmaatregel, die uitgaat van een normaal rijdende IC Berlijn. Bovendien, als die ritten vanochtend niet reden betekent dat nog niet dat ze de rest van de dag ook niet zullen rijden. Je weet immers niet hoe lang een storing zal duren, en wil liefst niet een maatregel doorvoeren waarvan je weet dat 'ie binnen korte tijd stukloopt.

Idealiter heb je natuurlijk een paar treindienstleiders die ad hoc gaan puzzelen om per trein het beste te maken van de situatie, maar ik vermoed dat die niet beschikbaar zullen zijn om in zoveel detail de storing af te handelen.
Gamma
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gamma »

Met 3 perronsporen is er toch genoeg ruimte in Deventer om de IC's én de Sprinters uit Apeldoorn en Zwolle te keren, desnoods door van/naar emplacement te rijden bij een lange kering?
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Welke sprinter komt uit Zwolle?
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Gamma schreef: ma 24 okt 2022, 13:39 Met 3 perronsporen is er toch genoeg ruimte in Deventer om de IC's én de Sprinters uit Apeldoorn en Zwolle te keren, desnoods door van/naar emplacement te rijden bij een lange kering?
De aanrijding zat tussen station Deventer en Snippeling aansluiting (daar waar de treinen aftakken naar Zutphen/Almelo). Dus het emplacement was op dat moment waarschijnlijk ook geen optie.

Daarnaast zijn die versperringsmaatregelen er ook om de werkdruk op de treindienstleiders te verlichten. Die hebben tijdens een versperring al genoeg werk te doen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

cassie127 schreef: ma 24 okt 2022, 14:09 De aanrijding zat tussen station Deventer en Snippeling aansluiting (daar waar de treinen aftakken naar Zutphen/Almelo).
Hoe kun je daar een aanrijding hebben? :s Er is geen overweg ofzo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jelmerrr
Berichten: 1812
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

cassie127 schreef: ma 24 okt 2022, 11:38 Dat de 7000 niet kan/mag rijden wordt in eerste instantie niet door NS bepaald. ProRail neemt hierover een besluit op basis van een versperringsmaatregel (die zijn vooraf bepaald en wel weer in samenspraak met de vervoerder tot stand gekomen).

Het probleem momenteel is dat in Deventer de Fases op spoor 3 weg zijn en spoor 2 (waarmee je van/naar spoor 3a/3b kon komen) bij de werkzaamheden is verwijderd. En dat je daardoor al 1 spoor beschikbaar moet houden voor het keren van de IC Berlijn (waarbij het eventuele loc omlopen zonder spoor 2 ook al moeilijker is).
En dan heb je de 1600/1700 nog die ergens moeten keren. en vermoedelijk een lange kering van de 3600. En dan heb je Deventer al vol staan.

Echter worden er taxi busjes ingezet tussen Deventer, Twello, Apeldoorn Osseveld en Apeldoorn. Op Deventer is gratis koffie/thee beschikbaar.
Ja na een uur zag ik dat inderdaad staan op RdT. Daarbij wel de vraag waarom de versperringsmaatregel de 7000 niet tot Deventer laat rijden? De 3600 staat niet tegelijk met 1600/1700 naar mijn weten.
DDietzen schreef: ma 24 okt 2022, 12:14 Bedenk me trouwens wel dat je ook nog iets moet met de 1500/2000 in Dv, dat kan nog lelijk worden gezien de wispelturige keertijden van die series. Dus je ontkomt niet aan het gebruik van het goederenemplacement als je alle series wilt laten rijden ten westen van Dv, but then again, dat is normaal gesproken ook al zo.
Daarvooe had NS ook een oplossing. De 1500 heeft in zijn geheel niet gereden tijdens de storing.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Volgens mij is hier boven wel uitgelegd waarom dat met die 7000 botst. Tijdens die verstoring hebben enkele 1500 ritten als nog wel gereden vanuit Deventer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Op Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan zijn de afgelopen dagen treinen bekogeld met stenen. Er vielen geen gewonden, wel is er schade aan de treinen. Het Parool.

Knettergek, hoe haal je het in je hoofd -0-
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Milco schreef: vr 21 okt 2022, 09:17 In het weekend van 29/30 oktober zijn er werkzaamheden op de Flevolijn en rijden er bussen in plaats van treinen tussen Almere Centrum en Oostvaarders. Op de Hanzelijn rijden uiteraard nog bussen tussen Lelystad en Dronten. Als ik echter een reis plan van Almere Oostvaarders naar Lelystad, dan lijken hier de treinen helemaal te ontbreken omdat ik dan helemaal via Hilversum en Harderwijk word gestuurd.
Stopbussen Almo - Lls - Dron zijn inmiddels toegevoegd, maar de reisplanner van de NS is nog niet bijgewerkt dus daar zie je ze nog niet tot ze de database bijwerken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Die komen vrijdagochtend in de planner te staan, om technische redenen kon dat niet eerder.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Op Veenendaal-De Klomp rijden vandaag NS bussen in plaats van treinen. En aangezien je natuurlijk beter teveel paaltjes kunt hebben dan te weinig... hebben ze direct naast de twee vaste paaltjes ook nog een mobiele neergezet :mrgreen:
Ze stonden ook alledrie aan vanmorgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2551
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Door een kapotte bovenleiding bij de Rotterdamse Willemsspoortunnel rijden de 900, 2400 en 5100 niet vanaf Rotterdam richting het zuiden. Omdat voor herstel twee sporen uit dienst moeten worden genomen, worden de werkzaamheden 's nachts uitgevoerd. Dat betekent wel dat naar verwachting drie nachten nodig zijn voor herstel. Zie https://www.prorail.nl/nieuws/kapotte-b ... poortunnel
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Ik neem aan dat wordt bedoeld dat alle sporen buiten dienst moeten worden genomen bij de herstelwerkzaamheden, anders kan er toch via de andere buis (beperkt) worden gereden?
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik stond net te dvd spoor 1 te wachten op IC 11631 naar Hvs die op de schermen stond. De voorgaande IC naar Lelystad was net langsgedenderd, en ineens zag ik iets geels in het spoor, maar wel met een witte helm op, en verderop twee mannetjes (m/v) in het oranje.

Ineens zag ik in de stationshal mensen rennen naar spoor 4. Daar stond een trein met "Amersfoort Schothorst" op de trein en "Dordrecht" op de TBP
Afbeelding

In verbazing ben ik niet ingestapt (de trein is vaker fout dan de schermen), de HC was hélemaal aan het verre eind van de trein, sloot de deuren, maar de trein vertrok toch richting Hvs. Ook de opvolgende spr naar Utrecht (via Weesp) op spoor 4 stond aangekondigd als "Dordrecht", terwijl deze trein op spoor 1 op de TBP stond. Er is géén omroep geweest (behalve iets over werkzaamheden elders). Die trein heb ik maar wel genomen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Door werkzaamheden wordt de 5000 morgen vervangen door de 28700, maar die blijkt vervolgens weer geschrapt te zijn tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. :s
Dat betekent dat dat traject ineens van 6 naar 2 Sprinters per uur gaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JothamvW
Berichten: 1235
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Was de 5200 niet al langer geschrapt?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De 5200 is sinds vorige week donderdag geschrapt. De extra opheffing op de komende dagen zal door de defecte bovenleiding komen.
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

De komende dagen maakt de 2000 (normaal Gvc - Amf) een toeristische route. Gvc richting Wd, daar kopmaken en dan naar Ledn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten