Dienstregeling 2023

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Meltrain »

Ik weet dat Keolis op 24 november met meer informatie komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door IIVQ »

Ik weet (vanuit mijn werkgever CXX) dat het de bedoeling is om de drgl 4 weken van te voren aan te leveren bij NDOV/9292. En ik weet ook dat er gisteren nog wijzigingen op de drgl zijn gemaakt, er zit nog iets in de pijplijn (*kuch* drgl lijn 28 op Texel op zondag 1 rit 1 minuut verschoven, schuld van ondergetekende *kuch*) en ik zag vandaag ook iets dat niet klopte, moet ik morgen nog even inspecteren :-p
Kortom, wijzigingen blijven er komen.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door gkw1969 »

DDietzen schreef: do 17 nov 2022, 09:49 Dienstregelingen van individuele lijnen kan je in steeds meer gevallen al opzoeken via de OVinfo-app. Zoek een halte, klik op 'Lijnen', kies een lijn en richting, en kies dan een datum vanaf 11 december.

Wanneer álle lijnen zijn ingevoerd, of wanneer een reis met bus/tram/metro kan worden opgezocht in een reisplanner, weet ik niet.
Dit verschilt per reisplanner. Vaak zijn de planners van de vervoerders zelf sneller voorzien van de nieuwe dienstregeling dan 9292.
When you're tired of London, you're tired of life
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

De vraag is wel of die informatie klopt, bij sommige vervoerders wordt simpelweg de oude dienstregeling getoond zolang de nieuwe niet beschikbaar is.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Op 24 november is het Besluit aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten van de NS gepubliceerd op de website van het LOCOV: https://locov.nl/publicaties/2353980.aspx

Hoewel het te verwachten viel, doet de NS niet veel met het zeer kritische advies van het LOCOV. Er zijn wel een paar aanpassingen ten voordele van de reiziger, maar het besluit bevat ook slecht nieuws:
- NS gaat voor dienstregeling 2024 een kwartierligging onderzoeken op de ETMET-corridors. Dit betekent dat deze aanpassing er komend jaar nog niet van komt, en dat de NS er kennelijk op rekent de afgeschaalde dienstregeling ook in 2024 te gaan rijden;
- De woensdagspits zal worden gereden als spits, en niet als dal zoals voorgesteld. De vrijdagspits wordt wel voortaan gereden als dal, zoals voorgesteld;
- De 2600 zal woensdag en vrijdag de hele dag gaan rijden (was eerst alleen in de spits). De 2400 rijdt in de vrijdagspits echter niet meer tussen Schiphol Airport en Lelystad Centrum;
- Tussen Amersfoort Centraal en Deventer blijven in de daluren drie intercity's per uur rijden, in plaats van twee zoals voorgesteld;
- In het weekend blijven vier sprinters per uur rijden tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp, in plaats van twee zoals voorgesteld.

En hier en daar nog kleine wijzigingen die kunnen worden nagelezen in het besluit.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door DingeZ »

Ik lees dat er alleen bestudeerd wordt of er in 2024 naar kwartierligging verschoven kan worden, mocht dat dan nog steeds nodig zijn.
Zodra het personeelsbestand weer verbeterd (en daar wordt hard aan gewerkt) zullen de afschalingen weer teruggedraaid worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

Het is jammer dat er niet iets van een prioriteitenlijst is qua opschaling. Sowieso lijkt iets van transparantie in dit gehele proces mij wel wenselijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door VIRM »

PHS schreef: zo 27 nov 2022, 17:50
- In het weekend blijven vier sprinters per uur rijden tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp, in plaats van twee zoals voorgesteld.
Goede zaak. De toeristen keren weer terug in Amsterdam, dus terugschalen naar twee Sprinters per uur zou geen goed idee zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door cassie127 »

In het weekend zijn de reizigers dan ook op zo'n 100% t.o.v. 2019
In de spits op werkdagen ligt dat op zo'n 70% en in het dal op 85% t.o.v. 2019.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

En toch wordt er in het weekend her meest bezuinigd, zoals de vele uursdiensten in Brabant.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door DDietzen »

Ja, omdat 70% van een groot getal (het gemiddelde aantal spitsreizigers, bijv. per uur, in 2019) nog altijd meer is dan 100% van een veel kleiner getal (het gemiddelde aantal weekendreizigers, bijv. per uur, in 2019).

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik die uitsnijdingen overdag in het weekend goedkeur, maar ik zie die vergelijking tussen spits- en weekendreizigers zo vaak langskomen en ogenschijnlijk uit z'n verband gehaald worden dat ik dit toch even wilde verduidelijken.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Voor aanstaande maandag is de materieelinzet grotendeels bekend, en op de vertrekstaat van Utrecht Centraal zie ik geen solo ICM meer gepland staan overdag. Wel nog een paar keer een los DDZ viertje wat ook niet heel ruim is met de halfuurdiensten van/naar Rotterdam en Den Haag, maar vergeleken met de afgelopen weken zien de daluren er hier wat gunstiger uit. Hopelijk is dit op alle dagen van de week het geval.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

Is de t1078 nu de enige binnenlandse intercity direct die in Breda kom? En als dat is zodat er tot middernacht treinen naar Breda rijden vanaf Rotterdam Centraal, waarom vertrekt deze trein dan 3 minuten eerder dan de gebruikelijke s1100? Op dezelfde tijd rijden lijkt mij een stukje klantvriendelijkheid bij de laatste trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

Welke aansluiting zou hiermee verloren gaan dan ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

Nee, geen aansluiting. Maar als de trein naar Breda altijd om :44 gaat, is het toch wat vreemd als de laatste 3 minuten eerder gaat om 23:41, toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

Volgens mij zijn er in het hele land wel meer van zulke gevallen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Etienne »

Ik had het nog niet voorbij zien komen, maar komende 2 weken zie ik op mijn vaste reisroute naar Rotterdam geen 2800 verschijnen (en richting Den Haag ook geen 2000) tijdens de spitsuren. Zal mij benieuwen hoe dat qua materieelinzet gaat zijn....volgende week zal het wel rustig zijn, maar de 1e week van januari vindt er al wel weer forenzenverkeer plaats.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

In de kerstvakantie zijn er een hele reeks treinseries geschrapt en wordt op veel plekken een halfuurdienst gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Daniel »

@Etienne: Dat is de kerstvakantiedienstregeling waarover NS alleen maar via de reisplanner communiceert. Inderdaad een wat ongelukkig jaar om mee te beginnen nu er voor velen niet echt sprake is van een kerstvakantie van twee weken door feestdagen die allemaal in één week vallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door sneltram »

Er staat al een tijdje een grote regel bovenaan de NS-website die linkt naar de Kerstvakantiedienstregeling. Het is te lezen op de OBIS-schermen in de trein; het staat op de Argos borden en ik heb het op social media voorbij zien komen. We kunnen NS vaak verwijten dat ze alleen maar via de reisplanner communiceren, maar qua Kerstvakantiedienstregeling moet ik nageven dat het niet te missen is dat er iets verandert (wat er dan verandert heb je inderdaad wel de reisplanner voor nodig, maar daar stonden de wijzigingen opvallend vroeg in: 6 weken van tevoren terwijl het normaal niet eens 4 weken van tevoren is).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Daniel »

Ja die regel staat er wel, maar de pagina waarnaar die linkt is dusdanig non-informatief dat ze net zoveel informatie verstrekt hadden als die link er niet had gestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door reisthijs »

Die regel staat blijkbaar overal behalve op dé plek waar we volgens NS al onze reisinformatie moeten vinden: de App. Daar is het bericht over de kerstvakantie verstopt bij de werkzaamheden.

Het was dus wel te missen, zonder dit forum had ik niet geweten dat er een vakantiedienstregeling is en dat het tot 6 januari kerstvakantie is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Gamma »

Daniel schreef: vr 23 dec 2022, 09:52 @Etienne: Dat is de kerstvakantiedienstregeling waarover NS alleen maar via de reisplanner communiceert. Inderdaad een wat ongelukkig jaar om mee te beginnen nu er voor velen niet echt sprake is van een kerstvakantie van twee weken door feestdagen die allemaal in één week vallen.
Bullshit weer. Op de homepage van NS.nl staat al zeker een week "Vakantiedienstregeling tijdens de kerstvakantie en Oud & Nieuw". Ook in de reisinformatie, via Tweets, mailings, etc.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door reisthijs »

Bullshit weer. We kijken niet allemaal dagelijks op NS.nl, in de reisinformatie zie je het niet (als je de NS-app gebruikt) tenzij je er naar zoekt, ik doe niet aan Twitter en ik krijg vele mails van NS maar niks over de kerstvakantiedienstregeling...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Daniel »

@Gamma: Ja, en overal staat niet WAT er aangepast is. Op de meeste trajecten zoals het weekend ja, maar dan weet je dus nog niks want je zou dus zomaar kunnen reizen op een traject waar ze niet zoals in het weekend rijden.
Dat bedoel ik met de kerstvakantiedienstregeling die NS alleen via de reisplanner communiceert: dat is de enige manier waarop je kunt achterhalen welke dienstregeling ze nou echt rijden. Dat er iets gewijzigd is communiceren ze zowaar nog wel ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten