Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

Het was vooral een service waar meer potentie in zat, omdat er niet op gerekend kon worden. Het verschil met andere landen / treinmaatschappijen, waar het cateringaanbod keurig per rit(deel) wordt aangegeven is dan best groot.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door ibodejoode »

FMN met als grootste speler Arriva mogen eerst wel eens naar henzelf kijken voor ze op het hoofdnet mee willen spelen: Treinuitval Arriva leidt nu ook in het noorden tot grote ergernis - https://nos.nl/l/2454525
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door AppleMoose »

Als men zonodig 'service' wil bieden, laat ze dan zelf eens beginnen op de trajecten waar Arriva en consorten zelf al rijden. Wat bieden ze daar aan catering, entertainment en extra service? Hoeveel nachttreinen bieden ze zelf aan? In welke treinen kun je zitplaatsen reserveren of goedkope staanplaatsen boeken? Innoveren begint door het zelf te doen in plaats van te schreeuwen dat anderen het niet doen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IIVQ »

Er is een verschil met concurrentie op het spoor (meerdere maatschappijen rijden dezelfde route tegelijk waar je wint op prijs of juist service of tijden) en concurrentie om het spoor (ofwel concessies, waar je een alleenrecht krijgt en je juist zo goedkoop mogelijk wil opereren en je met wat extra service hooguit wat marginaal exta reizigers trekt).

Dat laatste is waar het in NL om gaat (behalve de Arriva Nachttrein)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door AppleMoose »

Dat doet niets af aan het punt dat ik maak.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Volgens mij doet het dat wel degelijk.
AppleMoose schreef: do 01 dec 2022, 17:58 Als men zonodig 'service' wil bieden, laat ze dan zelf eens beginnen op de trajecten waar Arriva en consorten zelf al rijden.
In de gebieden waar "Arriva en consorten zelf al rijden", hebben zij een concessie moeten winnen waar (o.a.) werd beoordeeld op de prijs (welke zo laag mogelijk moest zijn). Een partij laat dan logischerwijs als eerste dat deel van het budget vallen waarmee innovatie en extra service betaald moet worden. Immers, anders is de prijs te hoog. Het principe van aanbesteding op basis van prijs stuurt dus nagenoeg rechtstreeks naar een dienst waar geen extra's worden geboden, tenzij er een manier wordt gevonden om de prijs-kwaliteitverhouding (waar soms op beoordeeld wordt) te verhogen door die extra's (extra service zou bijvoorbeeld geboden kunnen worden door relatief goedkoop personeel, waardoor de prijs minder snel stijgt dan de kwaliteit).

Bij open access worden die extra kosten doorberekend aan de reiziger zelf, waardoor een reiziger kan kiezen tussen de basisservice (er rijdt een trein) en extra service (de trein heeft meer comfortabele stoelen oid). Beetje zelfde idee als budget-airlines en iets duurdere airlines.

Een aanbesteding van het hoofdrailnet zal alleen betere service betekenen als er niet (of in mindere mate) op prijs wordt beoordeeld. Maar het lijkt erop dat het FMN er voornamelijk om gaat dat er zonder offertes een zeer dure dienst wordt ingekocht. Daarmee gunt de staat een commercieel bedrijf een gigantische extra portefeuille, zonder daarbij andere bedrijven een kans te bieden voor hetzelfde geld dezelfde (of mogelijk een betere) dienst te bieden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Voor de duidelijkheid:
- FMN wil geen Intercities rijden, maar alleen een paar sprintertjes (voornamelijk aan de rand van het net, bijvoorbeeld rond Zwolle).
FMN benadrukt tegenover NOS dat ze er niet op uit zijn om NS van het spoor te verdrijven. “Wij hebben voor nu geen interesse in de intercity’s, maar wel in stoptreinen aan de randen van het netwerk, zoals de lijn Zwolle-Groningen en diverse spoorverbindingen in Noord-Brabant en Zeeland”, aldus FMN.
- AllRail wilt dat het hele net, misschien op de onrendabele lijnen na, in Open Access aangeboden worden.

De reden dat beide organisaties achter het kort geding staan is dat ze allebei tegen de huidige vorm van onderhandse gunning zijn.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door AppleMoose »

iamthedutchdude schreef: vr 02 dec 2022, 17:16 Volgens mij doet het dat wel degelijk.
AppleMoose schreef: do 01 dec 2022, 17:58 Als men zonodig 'service' wil bieden, laat ze dan zelf eens beginnen op de trajecten waar Arriva en consorten zelf al rijden.
In de gebieden waar "Arriva en consorten zelf al rijden", hebben zij een concessie moeten winnen waar (o.a.) werd beoordeeld op de prijs (welke zo laag mogelijk moest zijn). Een partij laat dan logischerwijs als eerste dat deel van het budget vallen waarmee innovatie en extra service betaald moet worden. Immers, anders is de prijs te hoog.
Dat zal allemaal best, maar catering aanbieden hoeft niks extra's te kosten. Als je het goed doet en er voldoende behoefte aan is, bedruipt dit zichzelf en maak je er zelfs winst mee. Geen enkele concessieverlener zou dat tegenhouden.

NS heeft de railcatering deze eeuw afgeschaft, later weer opgestart en sinds corona toch weer afgeschaft. Blijkbaar was er niet voldoende winst mee te halen en/of was er onvoldoende behoefte aan catering op de trein. Arriva en Syntus/Keolis zijn er nooit aan begonnen. Dat zij bij monde van de FMN NS verwijten dat ze geen catering aanbieden, kan ik niet anders zien dan vals geroep voor de bühne. De enige vervoerder die enigszins recht van spreken heeft op dit punt is Connexxion/Transdev. In de Protos-stellen op de Vallei-lijn zijn (of inmiddels waren?) snackautomaten te vinden en er was in de begintijd een entertainment-coupe. Dat laatste verdween al vrij snel weer na introductie. Blijkbaar was er toch niet zoveel behoefte aan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Entertainment-coupe? Wat hield dat in?

Heb je een bron dat het ging om een gebrek aan inkomsten dat de railcatering gestopt is? Zover ik weet is NS sowieso een stuk ingekrompen qua dingen die niet tot hun core business behoren.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door AppleMoose »

Als ik het me goed herinner ging het om een soort disco, om meer jongeren te trekken.
sirvinniei schreef: vr 02 dec 2022, 22:23 Heb je een bron dat het ging om een gebrek aan inkomsten dat de railcatering gestopt is? Zover ik weet is NS sowieso een stuk ingekrompen qua dingen die niet tot hun core business behoren.
Bron: https://nieuws.ns.nl/railcatering-komt-niet-meer-terug/
De afgelopen jaren heeft NS veel geïnvesteerd in voorzieningen op stations, waardoor reizigers bij de stationswinkels of de Kiosk op het perron terecht kunnen voor bijvoorbeeld een koffie of iets te eten voordat ze de trein in stappen. Dit was terug te zien in de omzet die al langer terugliep.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

iamthedutchdude schreef: vr 02 dec 2022, 17:16 Volgens mij doet het dat wel degelijk.
AppleMoose schreef: do 01 dec 2022, 17:58 Als men zonodig 'service' wil bieden, laat ze dan zelf eens beginnen op de trajecten waar Arriva en consorten zelf al rijden.
In de gebieden waar "Arriva en consorten zelf al rijden", hebben zij een concessie moeten winnen waar (o.a.) werd beoordeeld op de prijs (welke zo laag mogelijk moest zijn). Een partij laat dan logischerwijs als eerste dat deel van het budget vallen waarmee innovatie en extra service betaald moet worden. Immers, anders is de prijs te hoog. Het principe van aanbesteding op basis van prijs stuurt dus nagenoeg rechtstreeks naar een dienst waar geen extra's worden geboden, tenzij er een manier wordt gevonden om de prijs-kwaliteitverhouding (waar soms op beoordeeld wordt) te verhogen door die extra's (extra service zou bijvoorbeeld geboden kunnen worden door relatief goedkoop personeel, waardoor de prijs minder snel stijgt dan de kwaliteit).

Bij open access worden die extra kosten doorberekend aan de reiziger zelf, waardoor een reiziger kan kiezen tussen de basisservice (er rijdt een trein) en extra service (de trein heeft meer comfortabele stoelen oid). Beetje zelfde idee als budget-airlines en iets duurdere airlines.

Een aanbesteding van het hoofdrailnet zal alleen betere service betekenen als er niet (of in mindere mate) op prijs wordt beoordeeld. Maar het lijkt erop dat het FMN er voornamelijk om gaat dat er zonder offertes een zeer dure dienst wordt ingekocht. Daarmee gunt de staat een commercieel bedrijf een gigantische extra portefeuille, zonder daarbij andere bedrijven een kans te bieden voor hetzelfde geld dezelfde (of mogelijk een betere) dienst te bieden.
Als je zo'n systeem wil invoeren dan moet je het Duitse systeem invoeren: (inter)regionaal vervoer als concessie wegzetten en commerciële intercitytreinpaden aanbieden aan iedereen die het wil. Dan hebben vervoerders niets te 'willen': ze moeten gewoon bieden als ze een commercieel treinpad willen exploiteren. Het is waarschijnlijk dat vervoerders dan vooral op service gaan concurreren en niet op prijs, omdat zo'n treinpad nooit goedkoper is dan een ander treinpad dat binnen de concessie valt en dus ook aan de klant niet (of heel moeilijk) goedkoper aangeboden kan worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

In Duitsland is er alleen maar concurrentie op het spoor in de vorm van flixtrain, en die concurreren juist sterk op prijs en hebben minder service.
Of bedoel je dat alle intercitypaden vrijgegeven moeten worden?
Ik heb geen onderschrift
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IIVQ »

Ik kan mij niet voorstellen dat alle intercityritten winstgevend zijn.
Als je alles als open access aanbiedt hebben we straks elke 3 minuten een trein tussen Amsterdam en Utrecht en in de ochtendspits een keer per 2 uur een intercity van Roosendaal naar Vlissingen
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Lijn 45 »

AppleMoose schreef: vr 02 dec 2022, 22:21 In de Protos-stellen op de Vallei-lijn zijn (of inmiddels waren?) snackautomaten te vinden en er was in de begintijd een entertainment-coupe. Dat laatste verdween al vrij snel weer na introductie. Blijkbaar was er toch niet zoveel behoefte aan.
Ik las recent dat die zijn verdwenen omdat de gereformeerde ouders en overheid uit de regio niet wilden dat er een Entertainment-coupé in de treinen zat...
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Twee jaar terug had men de volgende wensen: https://www.ovmagazine.nl/wp-content/up ... V20-30.pdf

Het lijkt hier niet zo zeer over open toegang te gaan maar wel over het uitbreiden van het RegioExpres concept waar nu nog NS intercity's rijden. Zo stelt men een RE Maastricht - Venlo - Nijmegen voor via de Maaslijn, de NS IC zou dan een non-stop IC worden tussen Maastricht en Eindhoven waardoor de NS alleen nog maar de doorgaande reizigers bedient.

Een dergelijke non-stop IC zal zich mogelijk ook meer lenen voor een luxer treinconcept, zeker als je deze vervolgens ook non-stop op Eindhoven - Utrecht laat rijden. Maar uiteindelijk kom je toch op de flessenhals Utrecht - Amsterdam / Schiphol terecht waar je luxe IC ook tussen de 'normale' IC's moet passen. Dus geheel vrijblijvend zal het ook met open toegang niet zijn vermoed ik, tijdens de spits ben je min of meer verplicht om elke trein open te stellen voor alle reizigers op het overbelaste deel van het spoornet en moet je tevens zorgen voor voldoende capaciteit.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Daar staat FMN nu dus niet meer achter, de inzet is vooral sprinters aan de rand.
En waarom zou je eigenlijk niet de sprinters Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden aan laten besteden? Die lijnen zijn niet heel rendabel en vervoeren een heel andere reizigersstroom dan de intercity's.

Op termijn is denk ik het tweetreinenmodel sowieso wel onhoudbaar, in grote steden is er behoefte naar snelle verbindingen met andere grote steden, terwijl kleinere steden ook wel bediend moeten blijven worden.
Goed voorbeeld is het traject Utrecht-Arnhem, waar prorail in 2030 4 directe treinen Arnhem-Utrecht voorziet en 4 langzamere intercities die ook in Ede-Wageningen, Veenendaal-de Klomp en Driebergen-Zeist stoppen.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Zolang het om aaneengesloten gebieden gaan en niet om kleine eilandconcessies zie ik ook niet direct een nadeel. Hooguit het omchecken met de ov-chipkaart maar dat is een gecreëerd probleem. De lokale vervoerders hebben er net zo veel belang bij dat de treinen goede aansluitingen bieden en de concessie waak over de minimale bediening. Het enige wat niet meer kan dan is de sprinters in de late avond uitsnijden en de intercity's op alle stations laten stoppen zoals men nu doet na 22:00 naar Leeuwarden.

Terugkeer naar een drietreinensysteem is inderdaad een reële optie, al hoeft snellere reistijd niet de hoofdreden te zijn, het kan ook komen door de beschikbare ruimte op het spoor. Op baanvakken die nog deels tweesporig zijn kun je 8 intercity's niet gelijkmatig over het uur verdelen en er tegelijk nog sprinters tussendoor laten rijden. En bij ongelijkmatige uurpatronen krijg je ook ongelijke belasting van de treinen. Door de helft van de treinen te versnellen kun je de reizigersaantallen dan weer beter verdelen ondanks de ongelijke uurpatronen. Maar die snelle paden zijn dan wel weer geïntegreerd met het hoofdrailnet, je kunt ze niet zomaar als open toegang beschikbaar stellen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Zolang het om het uitbreiden van regionale concessies van buiten de Randstad gaat, dan zijn er echt wel een paar sprinters die wellicht beter naar de regionalen kunnen gaan of trajecten waar wellicht regionalen zouden moeten kunnen doorrijden. Dan denk ik aan:
- Zwolle - Leeuwarden
- Zwolle - Groningen
- Apeldoorn - Almelo (- Enschede)

- (Winterswijk -) Zutphen - Apeldoorn doortrekken naar Amersfoort Centraal (zodat ook het door de regio/provincie gewenste station Barneveld Noord er kan komen en wellicht ook Stroe en Apeldoorn West waar ook wel eens over gepraat werd)
- Amersfoort Centraal - Ede-Wageningen doortrekken naar Arnhem Centraal
- Arnhem - Tiel kunnen doorrijden naar Geldermalsen, evt. gekoppeld aan Geldermalsen-Dordrecht (maar alleen als dat bovenop de NS-sprinter Tiel-Utrecht gaat. Mooier zou zijn een regiosprinter Arnhem-Tiel-Utrecht, maar dat lijkt me problematisch rond Utrecht waar het doorgekoppeld zit ri. Leiden of Den Haag)
- het mogen rijden van een intercity/sneltrein op Roermond-Maastricht, mits deze vanaf Nijmegen komt (vergelijkbaar met hoe NS een intercity op Almelo-Enschede moet gedogen)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door umbusko »

SuperGhost schreef: za 03 dec 2022, 19:16 - Amersfoort Centraal - Ede-Wageningen doortrekken naar Arnhem Centraal
Triiiiiinnnng, stop de tijd, we hebben een winnaar. *O*
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Nu nog Berghem Piekenhoef ergens in vermelden (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Meltrain »

Met de meeste van je voorstellen ben ik het wel eens, maar ik heb weel twee opmerkingen:
SuperGhost schreef: za 03 dec 2022, 19:16 - (Winterswijk -) Zutphen - Apeldoorn doortrekken naar Amersfoort Centraal (zodat ook het door de regio/provincie gewenste station Barneveld Noord er kan komen en wellicht ook Stroe en Apeldoorn West waar ook wel eens over gepraat werd)
Dat is een interessant idee, maar dan moet er wel met bicourante treinen (zoals de WINK) gereden worden. Het lijkt me dan logischer om de stoptrein/Sprinter Apeldoorn - Almelo door te trekken.
SuperGhost schreef: za 03 dec 2022, 19:16 het mogen rijden van een intercity/sneltrein op Roermond-Maastricht, mits deze vanaf Nijmegen komt (vergelijkbaar met hoe NS een intercity op Almelo-Enschede moet gedogen)
Is hier vraag naar? Er rijden nu twee Intercity's en twee stoptreinen per uur tussen Roermond en Maastricht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door rooddolfijn »

De sprinter vanuit Almelo zit bij Apeldoorn vlak voor de IC waardoor deze niet verlengd kan worden met tussenstops naar Amersfoort. Dan zou je de intercity langer moeten laten wachten of ergens de rijtijd van de sprinter laten krimpen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

Hoe wil je de 17800 verlengen met de IC Berlijn/1500/2000 die datzelfde probleem hebben.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Lijn 45 »

Is het plan dat Arriva daarvoor had met tijden bekend?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Arriva wilde de 17800 juist verlengen in het ongebruikte IC pad in het andere halve uur wanneer er geen IC Berlijn of 1500 rijdt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten