Ik vind het hoe dan ook verbazingwekkend dat er naast de dode van de bouwkraan slechts gewonden uit de reizigerstrein zijn gekomen, als je ziet hoe die er bij ligt..
![Teleurgesteld -0-](./images/smilies/sad-chearleader.gif)
Pure speculatie, maar die VIRM is natuurlijk zo'n 10 jaar ouder dan de 189. In de tussentijd kan de botsnorm natuurlijk flink verbeterd zijn.
Dit werd al jaren gedaan in Hgl door Veolia en CXX. Alleen EBS is zo dom om het publiekelijk bekend te maken zodat de treinreizigers het ook weten...Milco schreef: ↑di 04 apr 2023, 13:19 EBS bericht op Twitter dat lijn 45 vanwege de treinaanrijding een aangepaste dienstregeling rijdt. De ritten die rond :00 en :30 vanaf de beide beginstations vertrekken rijden regulier, de ritten die rond :15 en :45 vertrekken starten op de eerste halte na het station om daarmee zoveel mogelijk reguliere reizigers mee te nemen.
Ik zeg in deze tijd van personeelstekorten waarin extra vaak niet mogelijk is: nette oplossing![]()
De 189 is in het spoor gebleven, dus die machinist heeft de botsing misschien in zijn stoel overleefd. De kopbak van de VIRM is 90 graden gedraaid en 30 meter van het spoor tot stilstand gekomen. Die machinist is misschien uit zijn stoel door de cabine heen geslingerd.
Zie het verschil.Dionysusnu schreef: ↑di 04 apr 2023, 12:54 Dat de botsing voor de 189 zwaarder zou zijn geweest is überhaupt ook nog speculatie op dit moment. De schade lijkt eerder op een zijdelingse botsing bij de 189, terwijl het bij de Virm meer symmetrisch is.
Laatste GPS locatie die ontvangen is van het stel was ter hoogte aan het begin van het perron van Voorschoten en was om 03:26 met een snelheid van 132km/u. Daarna is het stel door de klap offline gegaan.Buzjevur schreef: ↑di 04 apr 2023, 17:35 Als je de verhalen van omwonenden mag geloven zat er even tussen de twee aanrijdingen. Vraag me af of de mcn van de goederentrein in staat is geweest tot een noodoproep en het zetten van het gevarensein (voor zover dat nog mogelijk was met de schade aan de loc).
Gezien de schade nog een geluk dat er slechts een persoon om het leven is gekomen.
Edit: loc toont gevarensein maar dat heeft duidelijk niet geholpen.
Ik vermoed dat er wel meer op het spoor van de VIRM heeft gelegen dan alleen die kraan: op enkele van de foto's van regio15 zijn delen van de perronwand te zien die aan de "verkeerde" kant van het spoor liggen. En er lag ook een onderdeel van de kraan op het perron.Dennenboom schreef: ↑di 04 apr 2023, 14:35 De botsing zelf kan in beide gevallen wel meegevallen zijn: de kraan was niet erg groot. Het zou ook kunnen zijn dat de kraan heel ongelukkig op het spoor van de VIRM terecht is gekomen, waardoor die ontspoord is. Dat ontsporen heeft een dramatisch effect gehad.
Dat is van een orde dat je beter al het treinverkeer kunt stilleggen als je een trein rijdt want stel je eens voor dat een trein door rood rijdt en daardoor een ongeval veroozaakt (want dat gebeurt ook).
Ter plaatse van het ongeval bevindt zich een railinzetplaats, dus verkeerde plaats zou ik niet hardop durven zeggen.IIVQ schreef: ↑wo 05 apr 2023, 11:16 De goederenloc heeft een flinke deuk linksvoor, en op een hoogte van 2 meter. Dat lijkt erop dat deze daar als eerste iets stevigs (de graafbak of arm) geraakt heeft, maar als dat linksvoor was, dan bevond de kraan zich tussen spoor 1 en 2 (of op spoor 1, met de bak over spoor 2).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten