Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Alleen beide getallen kloppen niet, NS is destijds vergeten om het aantal zitplaatsen bij te werken toen de ICR stammen van 6 naar 7 rijtuigen verlengd werden.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Kan het kloppen dat bij de ICNG-getallen op Wikipedia de klapzitjes en/of sofaplekjes niet meegerekend zijn? Ik heb iemand ooit (volgens mij op Somda) horen zeggen dat ICNG-V 276 zitplaatsen heeft en ICNG-VIII 441. Dat maakt het verlies aan zitplaatsen ten opzichte van ICR weer iets beperkter.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Nee, Wikipedia baseert zich simpelweg op een factsheet uit 2017, voor het definitieve ontwerp bekend was.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De getallen van Wikipedia komen overeen met het aantal reguliere stoelen, exclusief klapstoelen, alleen de België-variant klopt niet.
De juiste aantallen zijn inderdaad 276 stoelen voor de ICNG-5 (258 normale stoelen + sofa's en 18 klapstoelen) en 441 stoelen voor de ICNG-8 (417 normale stoelen + sofa's en 24 klapstoelen).
De België-variant krijgt iets minder stoelen door een extra toilet en extra kastruimte, die zit op 431 stoelen, waarvan 413 normale stoelen + sofa's zijn en 18 klapstoeltjes.
De juiste aantallen zijn inderdaad 276 stoelen voor de ICNG-5 (258 normale stoelen + sofa's en 18 klapstoelen) en 441 stoelen voor de ICNG-8 (417 normale stoelen + sofa's en 24 klapstoelen).
De België-variant krijgt iets minder stoelen door een extra toilet en extra kastruimte, die zit op 431 stoelen, waarvan 413 normale stoelen + sofa's zijn en 18 klapstoeltjes.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Volgens mij klopt dat niet, ik tel 24 klapzittingen in een ICNG vijfje (18 bij balkons en 6 bij de rolstoelplaats).
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Die bij de rolstoelplekken worden als normale zitplaatsen gerekend, omdat dat relatief volwaardige stoelen zijn in alle andere opzichten (alleen is de zitting opklapbaar).
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Vijfdelige ICNG:
1e klas: 58 zitplaatsen
2e klas: 200 zitplaatsen
160 staanplaatsen.
Achtdelige ICNG:
1e klas: 85 zitplaatsen
2e klas: 332 zitplaatsen
230 staanplaatsen
1e klas: 58 zitplaatsen
2e klas: 200 zitplaatsen
160 staanplaatsen.
Achtdelige ICNG:
1e klas: 85 zitplaatsen
2e klas: 332 zitplaatsen
230 staanplaatsen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik zag zojuist in Groningen een DDZ rijden waarvan een koersdisplay vervangen was door een modern LED scherm. Het gaat om de 7510 of de 7530, ik kon het nummer van het betreffende stel niet zien vanuit de trein. Gaat het hier om een proef voor komende nieuwe treinen, of is NS van plan om de oude koersdisplays te vervangen door LED scheremen?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Volgens de digitale bronnen zijn ICNG 3134 en 3136 zojuist begonnen aan hun eerste rit met reizigers. Vanaf volgende week in de 1100 volgens de planning (maar kan uiteraard op het laatste moment nog bijgestuurd worden).
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Goed nieuws!
Misschien is deze vraag al eens gesteld, maar hoelang van tevoren is bekend (en waar kan ik dat zien) op welke tijden de ICNG's rijden? Ik plan voor a.s. zondag een dagje treinen; vandaar mijn vraag...
Misschien is deze vraag al eens gesteld, maar hoelang van tevoren is bekend (en waar kan ik dat zien) op welke tijden de ICNG's rijden? Ik plan voor a.s. zondag een dagje treinen; vandaar mijn vraag...
F.k.a. Bollenstad
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Op treinposities.nl is de geplande materieelinzet 72 uur van te voren te zien, treinstelnummers verschijnen zo'n 4 uur van te voren. Het blijft uiteraard een planning, het kan dus nog altijd veranderen. Het beste kun je 's ochtends kijken welke treinen er daadwerkelijk van start gegaan zijn en dan de rest van de omloop bekijken.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De planning is een aantal dagen van tevoren wel bekend, maar wat er daadwerkelijk rijdt kan natuurlijk altijd afwijken. Dit is wel een aardige indicatie: https://treinposities.nl/bijzonderheden/filter/icng
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het is niet echt een stille trein. In mijn beleving zijn DDZ, VIRM en ICR toch een stuk stiller. (ICM vind ik ook wel een beetje lawaaibakken eigenlijk.)
🍉
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het hangt heel erg af van waar je zit en of er 200 gereden wordt. Op een aantal plekken is de airco heel erg luidruchtig (is al tijdens de testperiode ook al over geklaagd) en bij 200 komt daar de windruis van de klapraampjes nog bij helaas.
Op lagere snelheden (<160 km/h) en op de juiste plek vind ik het een behoorlijk stille trein.
Op lagere snelheden (<160 km/h) en op de juiste plek vind ik het een behoorlijk stille trein.
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De tractiemotoren hebben vooral een hoop effect. Bij de reguliere draaistellen is het optrekken en afremmen heel duidelijk, maar in de buurt van de jacobsdraaistellen is het best stil.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In ICM maakt het best veel uit of je in een rijtuig met tractiemotoren zit of in een rijtuig met alleen loopdraaistellen. De tractiemotoren daarvan zijn door de oudere techniek heel luidruchtig. Bij sommige treinen is het geluid van de tractiemotoren dan weer niet heel storend, bijvoorbeeld bij DDZ.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dan zal ik wel boven de motor hebben gezeten in de tweede trein, in de eerste trein had ik noise cancellation aanstaan. Dus geen idee hoeveel herrie die trein maakte.
🍉
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Bij ICM merk ik weinig van de al dan niet gemotoriseerde draaistellen, de grootste geluidsbron is naar mijn idee de ventilatie in de coupé's. Man man man, wat kan die luid blazen! Haast alsof een vliegtuig op volle kracht accelereert.
Of zijn het toch de tractiemotoren die ik dan hoor, en is het helemaal niet de ventilatie? Ik zit alleen nooit in een ICM-bak zónder dat geblaas, dus...
Of zijn het toch de tractiemotoren die ik dan hoor, en is het helemaal niet de ventilatie? Ik zit alleen nooit in een ICM-bak zónder dat geblaas, dus...
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het geblaas hoor je in alle bakken, maar het motorgeluid is onmiskenbaar anders.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Was het niet zo dat de eerste serie drietjes nog meer herrie maakt dan de rest? Die met rijweerstanden in plaats van choppers, 4001-4050 zijn dat dan. Ik kan beamen dat het motorgeluid onmiskenbaar is.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik vind eerlijk gezegd het geluid van de choppers een stuk irritanter dan het geluid van de eerste serie drietjes. Is het een stel met choppers, dan zoek ik een bak op die niet wordt aangedreven. Bij de oudste serie maakt het me eigenlijk niet uit waar ik zit.
F.k.a. Bollenstad
-
- Berichten: 762
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dan heb ik een tip voor je om makkelijk de motorbakken in ICM of VIRM te mijden: ga 1e klasse reizen
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat doe ik ook bij voorkeur. In VIRM kan het geluid me trouwens eigenlijk niet zo boeien.
F.k.a. Bollenstad
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten