Veiligheid in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door VIRM »

nvdw schreef: vr 19 mei 2023, 10:32 Toch vind ik de absolute aantallen ook weer niet wereldschokkend: als de mentaliteit in dit land nu echt naar de sodemieter zou zijn, reed 1 op de 2 mensen zwart.

Als socioloog van de koude grond (en inmiddels ouwe zak volgens de vigerende standaard) durf ik de stelling wel aan dat de algehele desinteresse in alle lagen van de bevolking is toegenomen, en dat zelfreflectie en het aanvaarden van consequenties van gedrag ook een stuk minder is geworden. Maar ik laat me graag corrigeren door nog oudere zakken in de forumpanelen ;)
Als niet-socioloog vind ik het wel herkenbaar. Je hoeft maar een grote mond op te zetten of agressief te worden als je iets verkeerds doet, en je komt er vaak genoeg mee weg. Omstanders, maar ook controlerend en handhavend personeel (of soms het gebrek daaraan), zijn dan tegelijkertijd de oplossing en het probleem.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door Milco »

Dus in plaats van het handhaven tegen de overlastplegers gaan we maar de bankjes (en dus mogelijk het probleem) verplaatsen?

-0-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door Hainje »

Hostile architecture, niets nieuws eigenlijk.
🍉
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door April064 »

Als iemand die Gvc als overstapstation gebruikt vind ik het wel fijn dat er binnen de poortjes meer zitruimte is. Echter vind ik het jammer dat dit ten koste van zitruimte buiten de poortjes gaat. Ik denk niet dat dit het probleem op gaat lossen.
zij/haar/hen/hun
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door waldo79 »

Ik wacht liever buiten de poortjes in Gvc, de treinperrons zijn mij te donker.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door AppleMoose »

Milco schreef: vr 02 jun 2023, 12:40 Dus in plaats van het handhaven tegen de overlastplegers gaan we maar de bankjes (en dus mogelijk het probleem) verplaatsen?

-0-
Niet alles wat als overlastgevend wordt ervaren, is ook direct strafbaar. Dat maakt het aantal opties om iets te doen wel wat beperkter.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door April064 »

waldo79 schreef: vr 02 jun 2023, 15:20 Ik wacht liever buiten de poortjes in Gvc, de treinperrons zijn mij te donker.
Ik ook, maar zoals ik zei gebruik ik het als overstapstation dus is voor mij het makkelijker om binnen de poortjes te blijven.
zij/haar/hen/hun
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door waldo79 »

Ah, dan was ik niet zo helder qua lezen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door trolly »

PHS schreef: vr 02 jun 2023, 17:34 @AppleMoose, dat is niet helemaal het geval. De APV van zowat elke gemeente in Nederland stelt het strafbaar om in het openbaar voor overlast te zorgen, zo ook Den Haag waar het hier om gaat:
Artikel 2:47 Hinderlijk gedrag op of aan de weg
1. Het is verboden:
(...)
b.
zich op of aan de weg of in een voor het publiek toegankelijk bouwwerk op enigerlei wijze de orde te verstoren, personen lastig te vallen of te vechten.
Overigens kent het bestuursrecht (met name de Gemeentewet) allerlei bevoegdheden toe aan de gemeente om in te grijpen bij overlast en ordeverstoringen, ook als (nog) geen sprake is van een strafbaar feit.
Ik ben zo vrij geweest de cruciale passage even dik te maken in bovenstaande quote. De wetgever kan in vanalles voorzien hebben, maar of er daadwerkelijk kan worden ingegrepen is van veel meer factoren afhankelijk. Zo moet er wel echt iets aan de hand zijn en er moet gehandhaafd (kunnen) worden, want aanhoudingen wegens zitten op een bankje leiden nou eenmaal zelden tot rechtsvervolging. Als er eenmaal geprikt wordt is het inderdaad te laat, maar wat dhr. Huxley zo mooi omschreef als thoughtcrime is echt niet strafbaar in Nederland.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door Tom024 »

Ik heb een aantal berichten weggehaald, de stokpaardjes nogen de kast weer in.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door trolly »

Wat is de zin van dit draadje als de onzindelijke discussies waar het voor bedoeld is weggehaald worden? Zet er gewoon een slotje op.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: wo 05 jul 2023, 08:50 Wat is de zin van dit draadje als de onzindelijke discussies waar het voor bedoeld is weggehaald worden?
Dat is dan ook niet waar dit draadje voor bestemd is, maar dat snapte je zelf natuurlijk ook al. "Veiligheid in het OV" lijkt mij een relevant thema om te kunnen bespreken, maar dat kan ook vast op een manier zonder dat er meteen allerlei vooroordelen - of "stokpaardjes" - bij tevoorschijn getrokken worden.

Een slotje lijkt mij daarom ook niet nodig.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door trolly »

Dit draadje is een dog whistle. "Veiligheid in het OV" kan prima elders besproken worden, zoals dat eerder ook gebeurde.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: wo 05 jul 2023, 09:49 Dit draadje is een dog whistle.
Een hele flauwe insinuatie - en als het thema je verder niet interesseert, kun je er ook uit weg blijven.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door trolly »

Als het niet zo bedoeld is — wat ik betwijfel — heeft het in elk geval dat effect. Eerdere berichten zijn niet voor niets verwijderd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door SuperGhost »

Ik ben het eens met trolly, het komt zeer zeker zo over.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door AppleMoose »

Ik ben het eens met TffpaA. Eerdere discussies in dit draadje hebben aangetoond dat er ook op een gewone manier standpunten uitgewisseld kunnen worden. Dat een aantal dat niet kunnen, ligt niet zozeer aan dit draadje maar aan de personen zelf. Die uiten hun 'stokpaardjes' en vooroordelen ook op andere plekken op dit forum als dit onderwerp daar aan de orde komt. Een slotje heeft daarom ook geen zin en is mijns inziens ook gewoon niet nodig. Zoals gezegd, er kán wel normaal gediscussieerd worden hier.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door TffpaA »

We hadden hier inderdaad toch een draadje voor?

https://nos.nl/artikel/2493023-twee-aan ... -rotterdam
🗣
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door en-es »

Twee 18 jarige knullen met een vuurwapen. Iets met veiligheid?
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door Boosdorp »

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar de daadwerkelijke zwartrijdersstatistieken bij de RET. Ik heb weleens iets gelezen als 1%, maar ik vraag me af of het probleem daarmee niet dramatisch wordt onderschat. Ik zie bij de meeste keren dat ik uitstap op een station met poortjes, iemand een poortje intrappen of erdoorheen duwen, al hoewel ik niet bijster veel meelopers zie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door ZO6176 »

Bij die statistieken zal de bus ook wel bij zitten. Daar zal het percentage een stuk lager zijn en dus bij de metro wat hoger.
PHS

Re: Veiligheid in het OV

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten