Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ThatPCDude »

Goeiemiddag vanuit een flink vertraagde 3537 net voor Eindhoven Centraal, waar de hele rit prima ging totdat we Ht met +8 verlieten en nu inmiddels met +30 staan te wachten voordat we Eindhoven Centraal in mogen... Dit wordt een mooie GTBV!
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Marrick »

De tijd van 'mooie' GTBV's lijkt wel voorbij, ik kreeg zojuist deze e-mail:

Volgens onze gegevens heeft u de afgelopen periode Geld terug bij vertraging aangevraagd. Vanaf 6 juni berekenen wij voor klanten met een NS Flex Weekend Vrij, Altijd Vrij en Dal Vrij het bedrag dat u terugkrijgt op een andere manier. Hierdoor kan het bedrag bij uw volgende aanvraag anders zijn dan u gewend bent.

Wat verandert er aan de berekening van Geld terug bij vertraging?
Tot nu toe berekenden wij uw vergoeding op basis van de prijs van een enkele reis. Vanaf reisdatum 6 juni 2023 krijgt u een vast deel van uw betaalde abonnementsgeld. Bekijk welke vergoeding u krijgt.

Waarom deze andere berekening?
We trekken de berekening voor de vergoeding gelijk voor alle type abonnementen. Zo behandelen we al onze abonnementhouders hetzelfde.


Oftwel in plaats van de ruim 8 euro die ik kreeg bij een half uur vertraging tussen Ht-Asd, krijg ik nu nog maar ca. 4 euro (ik heb dal vrij 1e klas).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Je krijgt dus weer gewoon hetzelfde als de reizigers die nog een saldo-abonnement hebben. Ook wel logisch, anders zou je meer terug kunnen krijgen dan je abonnement kost bij vertraging op lange reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Marrick »

Zeker, maar jammer is het natuurlijk wel als je dit al zo'n vier jaar gewend bent en het al een tijdje niet meer mogelijk is om (de meeste) abonnementen af te sluiten als 'niet-flex'. Ik was er vanuit gegaan dat flex (en de bijbehorende voorwaarden) nu de standaard zou zijn.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ThatPCDude »

Gelukkig reis ik niet met een NS flex- of ander abonnement maar met een jongeren dagkaart (uiteraard legaal gezien ik nog <18 ben)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

TffpaA schreef: ma 05 jun 2023, 14:16 Het kenschetst vooral de rare verhouding tussen het Rijk en Prorail, en dan vooral de perverse macht die Prorail zich heeft weten toe te eigenen in haar hoedanigheid als bv. Heel anders dan bijvoorbeeld Rijkswaterstaat dat - zoals de naam al een beetje doet vermoeden - gewoon als agentschap onder het ministerie van IenW ressorteert.

Dat biedt Voppen inderdaad bij uitstek de gelegenheid mevrouw Heijnen gewoon de dikke vinger te geven: Prorail is niet eens een staat-in-een-staat, maar gewoon een losgezongen staat op zichzelf, die er zonder al te veel gevolgen een kliederboel van kan maken. De staatssecretaris wordt er uiteindelijk altijd op aangekeken en moet in het uiterste geval ook aftreden, terwijl Prorail gewoon kan voortklooien.

Wat dat betreft was het dichter naar de staat toehalen van Prorail zo'n gek idee nog niet. Maar volgens mij was Spithorst het daar dan ook weer niet mee eens...
Er ligt nu een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer om ProRail om te toveren tot ZBO.


Bemined schreef: ma 05 jun 2023, 16:11 Als je de bussen 'geheim' weet te houden kun je ook met minder bussen volstaan, veel gestrande reizigers vinden namelijk uiteindelijk op eigen gelegenheid vervoer. Men had het over enkele honderden reizigers die overnacht hebben op stations of opvanglocaties. Dat is aanzienlijk minder dan de duizenden initieel gedupeerde reizigers. Maar dan moet je dus niet bekendmaken dat die bussen gaan komen want dan stoppen mensen met eigen vervoer regelen en is de aanloop een stuk groter.
Natuurlijk gaan reizigers een alternatief zoeken, want die biedt NS niet (behalve met de metro).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Marrick schreef: di 06 jun 2023, 13:33 Ik was er vanuit gegaan dat flex (en de bijbehorende voorwaarden) nu de standaard zou zijn.
Daarom juist zou ik denken, als flex de standaard is geworden is het niet meer nodig mensen met voordeeltjes te verleiden om over te stappen naar flex.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

VIRM schreef: di 06 jun 2023, 15:47Er ligt nu een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer om ProRail om te toveren tot ZBO.
Waar de Kamer geen haast mee maakt, want het ligt al een jaar stil...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

PHS schreef: di 06 jun 2023, 10:02 In het hoofdredactioneel commentaar van de Volkskrant wordt gehakt gemaakt van het optreden van ProRail en de NS bij de storing: 'NS liet het op raadselachtige wijze afweten, dat doet het imago van de trein geen goed'

Paar kwootjes:
De ingenieurs van ProRail hebben een reserve-verkeersleidingscentrum in Utrecht, waarop ze in zulke gevallen kunnen terugvallen. Zo’n operatie duurt volgens de organisatie al snel vier uur: er moeten mensen heen, het moet opgestart worden. Zondagavond werd besloten daar niet aan te beginnen. De hoop was dat de storing gewoon kon worden verholpen. Daarop bleven ze de hele nacht hopen; pas tegen de ochtend werd het noodsysteem aangezwengeld.

Dat had dus sneller gekund. Het is in elke organisatie moeilijk keren op een eenmaal ingeslagen weg, maar hier had dat natuurlijk gemoeten. Zeker toen de storing na aanvankelijk verholpen te zijn weer de kop opstak, heeft iemand de verkeerde beslissing genomen.
(..)
Ik hoorde meneer Voppen, op de radio maandagochtend, vertellen dat om 3 uur die nacht besloten was tot het inrichten van het back-up centrum in Utrecht. Met dat inrichten is ook al enige keren geoefend, zei hij.

Wel, als om een uur of vijf in de ochtend een nieuwe dienstregelingsdag in de regio A'dam begint.. dan lijkt het mij eenvoudig terug te tellen tot het moment dat men besloten had moeten hebben of het back-up centrum ingeregeld moet worden om treinen in de vroege ochtend van de maandagmorgen te kunnen laten rijden. Ergens tussen 00:00 en 01:00 uur had dat dan gemoeten, lijkt mij. In de uren daarvoor was toch wel duidelijk geworden dat het naar een "speld in een hooiberg" zoeken was.. :6
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteravond vertrok mijn 5873 met +9 uit Amsterdam Centraal, wegens een 'suicidaal persoon' op het spoor bij Weesp. Even zou de trein zelfs Weesp overslaan omdat het perron bezet was, maar de stop ging uiteindelijk toch door. Aankomst op Amersfoort Centraal was met +7,5. In Amersfoort nam de 575 verbazingwekkend genoeg de passagiers van de vertraagde trein over (waardoor de 575 op tijd in Amersfoort was aangekomen, maar met +7 vertrok). :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

De 1727 rijdt met 6 bakken ICM en bij vertrek vanaf Gvc is het gangpad al goed gevuld. Hoort deze trein normaliter met groter materieel te rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dionysusnu
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Een snelle blik in https://treinposities.nl/ritinfo/20230608/1727 (met de knop "Materieel historie laden") wekt de indruk dat het vrijwel altijd 6 of 7 bakken zijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Altijd handig om daarvoor op Treinposities te kijken *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Was het in het voorste treinstel ook gangpadenwerk? Lang niet iedereen loopt in Gvc door naar voren.
Beul van de blindegeleidelijn
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Den Haag kan nog een probleem worden nu de grote brinkhorst onbereikbaar is door een wisselstoring.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Is de storing in de verkeersleidingspost van Amsterdam van afgelopen zondag eigenlijk al opgelost? Of wordt het nog vanuit Utreg bediend?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Die is opgelost, de bediening van de seinen gaat in de nacht van vrijdag op zaterdag terug naar Amsterdam. Daarvoor wordt vanaf middernacht het treinverkeer een paar uur volledig onderbroken zonder alternatief vervoer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef: do 08 jun 2023, 08:59 Was het in het voorste treinstel ook gangpadenwerk? Lang niet iedereen loopt in Gvc door naar voren.
Ja, ik zat in het voorste treinstel en daar was het (ook) druk.
Als Mikos terug is, zal ik eens een melding maken. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Suus schreef: do 08 jun 2023, 12:16 Die is opgelost, de bediening van de seinen gaat in de nacht van vrijdag op zaterdag terug naar Amsterdam. Daarvoor wordt vanaf middernacht het treinverkeer een paar uur volledig onderbroken zonder alternatief vervoer.
Dit is toch van de gekke?
(..)Een defect hardware-onderdeel in het systeem voor de bediening van seinen en wissels was de oorzaak van de treinstoring in de verkeersleidingpost in Amsterdam van afgelopen zondag en maandag, meldt ProRail.

Het onderdeel is inmiddels vervangen. "Het systeem is de afgelopen twee dagen uitgebreid getest en werkt weer", aldus de spoorbeheerder.(..)
Er is dus een kast/module met electronica zónder (werkende) zelfdiagnose ...
(..)Tijdens de storing gaf het defecte onderdeel echter geen signaal af dat er iets mis was, waardoor er ook geen back-up in werking trad.(..)
... welke vervangen is. :pos: Vervolgens wordt dat onderdeel getest, tijdens de reguliere dienstverlening vanuit de back-up omgeving. Dit gaat allemaal goed. Prima. Wat is dan de reden dat er niet vanuit de post Amsterdam verder gewerkt kan worden en de back-up structuur naderhand afbouwen?

Als een ziekenhuis over moet schakelen op een noodstroom scenario.. dan kunnen ze toch ook niet een paar uur 'in het luchtledige' bivakkeren om om te schakelen naar reguliere stroom (vice versa). :?:

https://nos.nl/artikel/2478182-prorail- ... en-wissels
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Ik weet dat moedwillige simplificaties het goed doen op de interwebs, maar die twee situaties zijn compleet onvergelijkbaar. NS verzorgt geen patiënten, in ziekenhuizen werken geen conducteurs en van stroomuitval was geen sprake.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Er mag maar een computer tegelijk dezelfde seinen en wissels bedienen, anders krijg je conflicten. Dus om van de backup-locatie naar de normale locatie over te schakelen moeten eerst alle werkprocessen op de backup-locatie beëindigd worden en zeker zijn dat er geen bewegende treinen meer in het gebied zijn. Vervolgens wordt het personeel van de backup-locatie naar de normale locatie overgebracht. Tijdens oefeningen tien jaar geleden had ProRail daarvoor een bus geregeld (er rijden immers geen treinen). Op de normale locatie moeten alle processen weer opgestart worden en geverifieerd worden dat alle systeem operationeel zijn. En daarna kan de treindienst opgestart worden.

Het zou levensgevaarlijk zijn als je vanaf meerdere locaties tegelijkertijd wissels kan bedienen. Als de back-uplocatie een wissel afbuigend legt en de normale locatie rechtdoor, dan kunnen er behoorlijke rampen plaatsvinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

Een bus,.........de bottleneck.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Dionysusnu
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Dat is alleen maar als het de echte beveiliging is die je dupliceert. Handig-maar-niet-cruciale dingen, zoals ARI, kan je (in theorie) best wat makkelijker overplaatsen.
Ik dacht dat de beveiliging in Nederland nog vooral met relais gaat, en dus "op locatie". Maar het kan goed dat mijn kennis daarvan nu verouderd is.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Procesleiding, aansturing en treinnummers zitten in drie aparte systemen. Ik weet alleen niet of deze alle drie overgezet moesten worden of dat alleen procesleiding last had van de storing.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Maar is het slim om dat op vrijdagavond te doen, wanneer er juist veel reizigers zijn?
Was een maandagavond niet logischer?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten