Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Vinny schreef: di 06 jun 2023, 20:01 Vandaag heb ik nog wat zitten filosoferen; en het lijkt me dat je kunt uitwijken naar Amsterdam RAI. Doorgaand treinverkeer stopt dan niet meer op dit station, reizigers kunnen vanaf Amsterdam Zuid met onderliggend OV reizen of wandelen. Eventueel kun je bij evenementen het station alsnog gebruiken voor regulier treinvervoer en dan de Eurostar inkorten tot Rotterdam.
Je realiseert je dat er geen wissels tussen Zuid en RAI liggen, en dat treinen op dit moment vaak paarsgewijs per richting aankomen en vertrekken? Dat laatste betekent dus minstens één extra (eventueel perronloos) spoor — wat zelfs als er ruimte voor zou zijn een godsvermogen aan kunstwerken zou kosten, om niet te spreken over de tijd die met de bouw gemoeid zou zijn.

Ik ben er met andere woorden niet meteen van overtuigd dat dat nou echt een haalbaar alternatief is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Vinny »

sergiogiorgini schreef: di 06 jun 2023, 22:26 Het is "aan het licht gekomen" in de zin dat het antwoord op dit onderzoek — "nee we hebben niks"— de nodige reacties kreeg van de media, de staatssecretaris, de gemeente Amsterdam en uiteraard Eurostar zelf. In 2021 was er kennelijk nog vertrouwen dat er ook daadwerkelijk naar oplossingen gekeken zou worden en dat daar iets uit zo komen.

De uiteindelijk gekozen oplossing, de Amstelpassage, kwam pas na bovenstaande uit de koker. Tegen die tijd al 11 maanden te laat dus en dan ook nog zonder lift. Maar ga ons vooral vertellen hoe dit allemaal niet aan ProRail ligt.
Even voor de duidelijkheid: zo'n vertrekterminal kost gewoon de nodige ruimte. Die heb je niet 'zomaar' voorhanden in een grote stad als Amsterdam.

Van een ander forum kreeg ik de optie Amsterdam Bijlmer/ArenA ingefluisterd. Op spoor 8 vertrekken blijkbaar overdag geen treinen. Burger King even een aantal maanden vorderen voor de vertrekprocedure. Geen burgers maar paspoorten (A)
Je realiseert je dat er geen wissels tussen Zuid en RAI liggen, en dat treinen op dit moment vaak paarsgewijs per richting aankomen en vertrekken? Dat laatste betekent dus minstens één extra (eventueel perronloos) spoor — wat zelfs als er ruimte voor zou zijn een godsvermogen aan kunstwerken zou kosten, om niet te spreken over de tijd die met de bouw gemoeid zou zijn.
Het kan niet zonder gevolgen voor het bestaande treinverkeer inderdaad, maar gegeven het feit dat de viersporigheid ook maar van een paar jaar geleden is lijkt me er wel ruimte voor. En je kunt natuurlijk best wel een extra tijdelijk wissel inleggen. Natuurlijk kost dat geld, maar minder dan bijv. bij Amsterdam Centraal een extra perronspoor bouwen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Een paar jaar geleden reed er geen Eurostar naar Londen. Why bother?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door sergiogiorgini »

Vinny schreef: di 06 jun 2023, 23:14 Even voor de duidelijkheid: zo'n vertrekterminal kost gewoon de nodige ruimte. Die heb je niet 'zomaar' voorhanden in een grote stad als Amsterdam.
Nou er bleek wel iets voorhanden, de Amstelpassage, maar klaarblijkelijk was er eerst een mediaschandaal met kamervragen voor nodig om dat eruit te persen. En zelfs dan gaat het allemaal met de grootste tegenzin, zoals we kunnen lezen in het Parool.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Durashift »

Ja, 'ze' hadden er nooit aan moeten beginnen.. met die Brexit in zicht. Maakt het maar nodeloos ingewikkeld.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef: di 06 jun 2023, 23:14 Het kan niet zonder gevolgen voor het bestaande treinverkeer inderdaad, maar gegeven het feit dat de viersporigheid ook maar van een paar jaar geleden is lijkt me er wel ruimte voor.
Er rijden nu wel meer treinen op die vier sporen dan een paar jaar geleden op twee. Ja ok, de serie 3200 rijdt op dit moment alleen in de spits, maar toch. Makkelijker gezegd dan gedaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

PHS schreef: za 03 jun 2023, 22:54 Sloterdijk Hemboog valt af vanwege het onderhoud op de Watergraafsmeer, dat komt niet uit. En het evenementenperron bij de ArenA is te kort voor de lange treinen van de Eurostar (het perron op de Hemboog misschien ook wel, maar dat weet ik zo gauw niet).
Het onderhoud vindt plaats op de Watergraafsmeer, maar is dat alleen 's avonds? Dan zou je alleen de eerste vertrekkende Eurostar en laatst aankomende Eurostar van en naar de Hemboog moeten krijgen. Schoonmaak overdag doe je op de Hemboog. Wel is het probleem dat dit op de Westtak moet passen (afhankelijk van welk spoor je aankomt/vertrekt moet er een klein stuk linkerspoor worden gereden). De 3300 kan dan tot en met Zaandam worden ingekort (en misschien de andere kant Hoofddorp?).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door TffpaA »

Maar terwijl er hier weer druk gefantaseerd wordt over alternatieve vertreklocaties, vraag ik me af waar het probleem hem nu eigenlijk in zit? Zoals ik het begrepen heb is dat maanden niet kunnen rijden van de Eurostar vooral het gevolg van het niet tijdig opleverbaar zijn van de douanefaciliteiten in de Amstelpassage, en niet zozeer het überhaupt niet beschikbaar zijn van een spoor om de Eurostar op CS aan af te handelen.

Dat probleem zal dan ook op iedere alternatieve locatie spelen - met nog als extra nadeel dat je de facto naar een minder aantrekkelijke locatie moet verhuizen.

Maar goed, ik heb er sinds de Spithorstrant en het mediastormpje nog eens even over nagedacht, en vraag me vooral af waar we ons nu zo druk over maken. Die Eurostar rijdt pas sinds enkele jaren, zal hooguit tijdelijk niet rijden, en vervoert nu max. 2000 passagiers per dag in één richting over de grens. Dat is nog geen procent van wat er nu aan passagiers van CS gebruikmaakt in zijn totaliteit.

Wat dat betreft is het wel een storm in een glas water. Door bestuurlijke incompetentie ingegeven, dat zeker. Maar in dit geval niet zo dramatisch als wanneer bijvoorbeeld de intercity's maandenlang niet tussen Amsterdam en Utrecht zouden kunnen rijden.
🗣
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

Als je puur kijkt naar passagiersaantallen stelt het niet zo heel veel voor op dit moment. Maar als je kijkt hoe de spoorwegen en overheid internationaal treinvervoer willen stimuleren en promoten als milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig, is dit geen goed signaal.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door IIVQ »

Op een ander forum werd Amsterdam ArenA (dus de halte bij de Arena, voor supporterstreinen) geopperd. Voor instappende reizigers heb je daar al veel faciliteiten (groot hek, makkelijk te beheersen). Nadeel is wel dat je via Gouda moet reizen. Voor uitstappende reizigers kan je gewoon Amsterdam Centraal - of als een omkerende trein een probleem is - Amsterdam Bijlmer ArenA of Amsterdam Zuid gebruiken.

Dan zit je er nog mee dat dat perron te kort is (niet zo'n probleem, de trein kan toch niet vol wegens beperkte capaciteit op St. Pancras) en de daadwerkelijke douanefaciliteiten.
Even los van het speculatiegehalte vroeg ik mij af:

a) heeft de Eurostar voldoende tijd in de omlopen om 1 fo 2x 10mn extra te doen over Rtd-Amsterdam-Watergraafsmeer?
b) Zou het een probleem zijn voor de Eurostar om te keren (dus dat de kop die uit Londen vertrekt ook weer in Londen aankomt.)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door TffpaA »

Maar opnieuw: wat is nu het probleem? Is dat het ontbreken van een spoor op CS - wat het logisch zou maken op zoek te gaan naar een alternatief station zoals hier zo fanatiek over wordt gefantaseerd - of is dat het niet tijdig gereed zijn van de alternatieve faciliteiten in de Amstelpassage?

En opnieuw: ik begreep dat het probleem hem in het laatste zit. Ik zou dan wel eens onderbouwd willen zien waarom dat probleem op een geheel ander station opeens niet zou spelen - nog even los van de haalbaarheid van vertrek van een ander station op zich.
🗣
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door gpvos »

De huidige douanehuisjes op Asd en Rtd hebben ze binnen een paar maanden uit de grond gestampt, dus als er een geschikte plek is, zou het nog wel moeten kunnen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door sergiogiorgini »

TffpaA schreef: wo 07 jun 2023, 08:39Maar goed, ik heb er sinds de Spithorstrant en het mediastormpje nog eens even over nagedacht, en vraag me vooral af waar we ons nu zo druk over maken. Die Eurostar rijdt pas sinds enkele jaren, zal hooguit tijdelijk niet rijden, en vervoert nu max. 2000 passagiers per dag in één richting over de grens. Dat is nog geen procent van wat er nu aan passagiers van CS gebruikmaakt in zijn totaliteit.

Wat dat betreft is het wel een storm in een glas water. Door bestuurlijke incompetentie ingegeven, dat zeker. Maar in dit geval niet zo dramatisch als wanneer bijvoorbeeld de intercity's maandenlang niet tussen Amsterdam en Utrecht zouden kunnen rijden.
Relativeren is altijd goed, maar de vraag is vooral of het relatief kleine reizigersaantal dan betekent dat deze blunder van 11 maanden daarmee acceptabel is. Voor de campagne "haal mensen uit het vliegtuig" is het inderdaad niet best. Voor Eurostar, dat al aan alle kanten wordt geteisterd door moeilijkheden, is het ook geen goed nieuws. Eigenlijk is iedereen het unaniem eens dat de rechtstreekse Eurostar vanuit Amsterdam iets goeds is dat moet blijven, maar omdat een aantal personen vanuit één specifieke stakeholder geen zin had om hun werk te doen loopt het nu behoorlijk in de soep. En we weten allemaal dat dit niet de eerste keer is dat ProRail een project weet te omzeilen door het gewoon oneindig uit te stellen, en zelfs niet de eerste keer dat het op Amsterdam Centraal gebeurt. Is het beleidsmatig, juridisch en ethisch bezien acceptabel dat Nederland alleen de spoorinfra krijgt waar ProRail zin in heeft?

Ik zou graag enkele consequenties zien. Namelijk dat er stappen worden gezet om te zorgen dat ProRail de volgende keer wél aan de afspraken wordt gehouden, en dat er nu alsnog werk — ECHT werk — wordt gemaakt om die 11 maanden zo ver mogelijk in te korten en dat dit tijdelijke douanehok waar we meer dan tien jaar aan vast zullen zitten ook nog rolstoeltoegankelijk wordt gemaakt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Durashift »

TffpaA schreef: wo 07 jun 2023, 08:39 (...)

Maar goed, ik heb er sinds de Spithorstrant en het mediastormpje nog eens even over nagedacht, en vraag me vooral af waar we ons nu zo druk over maken. Die Eurostar rijdt pas sinds enkele jaren, zal hooguit tijdelijk niet rijden, en vervoert nu max. 2000 passagiers per dag in één richting over de grens. Dat is nog geen procent van wat er nu aan passagiers van CS gebruikmaakt in zijn totaliteit.
(...)
Denk dat dit hetzelfde mechanisme is als dat een OV -bus uit de wijk dreigt te verdwijnen, mensen dit niet willen maar zelf die bus ook niet nemen..waardoor de aantallen instappers te laag is voor het rendement.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door jossevb »

Het probleem is hier niet de vraag, maar het aanbod wordt in de kiem gesmoord door te weinig douane capaciteit.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Mdk »

TffpaA schreef: wo 07 jun 2023, 10:51 Maar opnieuw: wat is nu het probleem? Is dat het ontbreken van een spoor op CS - wat het logisch zou maken op zoek te gaan naar een alternatief station zoals hier zo fanatiek over wordt gefantaseerd - of is dat het niet tijdig gereed zijn van de alternatieve faciliteiten in de Amstelpassage?

En opnieuw: ik begreep dat het probleem hem in het laatste zit. Ik zou dan wel eens onderbouwd willen zien waarom dat probleem op een geheel ander station opeens niet zou spelen - nog even los van de haalbaarheid van vertrek van een ander station op zich.
Het probleem op CS en de reden dat prorail dwars ligt zou zijn dat 'reizigers over het bouwterrein naar hun trein moeten lopen', wat prorail onveilig acht. Dat interpreteer in als een periode voorafgaand aan de gereedstelling van de nieuwe terminal in de passage waarin het perron aan spoor 15 in gebruik is als bouwterrein en dus niet beschikbaar zou zijn voor reizigersdiensten. Omdat de tijdelijke terminal zich op spoor 15 bevind en geen toegang biedt tot andere sporen zou het dan niet mogelijk zijn om reizigers beveiligd in de trein te proppen nadat ze door de britse douane zijn geweest.

Volgensmij is dát het hele eieren eten. Of je ergens anders wel ruimte zou hebben om een tijdelijke terminal op te bouwen voor gebruik in die tussenliggende periode lijkt mij ook zeer de vraag.
Bij twijfel altijd klagen
Stijngeluk
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Stijngeluk »

jossevb schreef: wo 07 jun 2023, 14:21 Het probleem is hier niet de vraag, maar het aanbod wordt in de kiem gesmoord door te weinig douane capaciteit.
En capaciteit van de terminal/wachtruimte. Als je eens in de eurostar in Amsterdam of Rotterdam bent gestapt, en de trein nagenoeg geen tickets meer te koop heeft vanaf dat vertrektstation, word het toch wel knusjes in de wachtruimtes op Amsterdam of Rotrterdam. De amstelpassage gaat daar dus ook tijdelijk ruimte aan geven dat er veel meer mensen vanaf Amsterdam mee kunnen.
TffpaA schreef: wo 07 jun 2023, 08:39 Die Eurostar rijdt pas sinds enkele jaren, zal hooguit tijdelijk niet rijden, en vervoert nu max. 2000 passagiers per dag in één richting over de grens. Dat is nog geen procent van wat er nu aan passagiers van CS gebruikmaakt in zijn totaliteit.
max 2000 in 1 richting is dus max 4000 in totaal per dag, en daardoor dus 2 procent omdat elke reiziger meestal 2x telt (1x heen, 1x terug)
volgens ns gegevens van 2019 (pre corona dus wat representatiever in dit geval) praat je dan over meer reizigers dan de 131 minst gebruikste stations individueel hebben op een dag (Utrecht Lunetten is nr 128 qua drukte in nederland met 3979 per dag in 2019 en de laatste die net in dit lijsje past)
Kan je dan toch ookwel sluiten? cynisch uiteraard, maar 2 procent in amsterdam is wellicht niet veel, maar die trein heb je toch nodig om internationaal per trein van en naar Londen uit Nederland een mooi product aan te bieden.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door TffpaA »

Zeker, maar het mediastormpje vind ik vooral tekenend voor hoe er ten aanzien van het spoor (en eigenlijk alles, maar terzijde) van incident naar incident wordt gehobbeld waar iedereen dan Heel Verontwaardigd over is, de politiek voorop.

Maar hebben die laatsten dan ook niet al die tijd zitten slapen? Als je vindt dat het spoor een reëel alternatief voor korte-afstandsvluchten moet worden, moet je dat niet alleen met de mond belijden. Stúúr er dan ook op, en laat Prorail dan ook niet met deze 'nee (sorry)' wegkomen.
🗣
Stijngeluk
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Stijngeluk »

ik sluit me daarbij volledig aan. Zoals je zelf al zegt eigenlijk, politiek. brand blussen en het dan in de as laten staan, maar gaan denken, goh hoe kunnen we die brand voorkomen is nog wel eens een dingetje....
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door waldo79 »

En vooral voorkomen dat ProRail je zand in de ogen gaat strooien als politiek.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Het 'geheime' rapport van Studio Bereikbaar staat nu ook online bij de tweede kamerstukken. De media lijkt het een beetje opgeblazen te hebben, want optie A, het openhouden van de huidige terminal, lijkt toch iets meer haken en ogen te hebben. Zo kan men pas begin volgend jaar beoordelen of dit écht kan, én zal de Eurostar alsnog circa 3 maanden niet kunnen rijden. Het lijkt me dus nepnieuws dat er een goede oplossing was die geblokkeerd werd door één partij, het zijn alle drie slechte opties met nog veel onzekerheden.
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door sergiogiorgini »

Ik vrees dat je je laat inpakken. Dit is geen overmacht, dit zijn allemaal keuzes. ProRail heeft een bouwfasering uitgestippeld waarin de keuze is gemaakt om spoor 15 als bouwterrein in te richten, wat verder volstrekt logisch zal zijn maar waarbij dus volledig bewust de Eurostar is opgeofferd vanaf dag 1. ProRail heeft gekozen om informatie te negeren (de wetenschap dat het behouden van de terminal vrijwel onmogelijk was binnen dit plan, de wetenschap dat die extra sporen op Zuid er nog lang niet zullen liggen) en om niet al jaren geleden alarm te slaan over dit onderwerp maar in plaats daarvan steeds te pappen en nathouden met loze beloftes over onderzoeken. Eind vorig jaar heeft ProRail onder druk drie (zeer onaantrekkelijke) opties gepresenteerd, iets wat het jaren geleden al had moeten en kunnen doen, waarbij ook weer keuzes zijn gemaakt.

ProRail zag de crash aankomen en koos om deze te laten gebeuren, want er is toch niemand die ze wat gaat doen. En ja daar komen we weer bij de andere partijen die hier schuld aan hebben.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Bemined »

Volgens overschat jij de rol van Prorail hierin. Dit is een politieke keuze waar men destijds mee ingestemd heeft maar nu toch de consequenties niet van wil dragen.

Overigens heeft het rapport het ook over dat de capaciteit van Rotterdam mogelijk tijdelijk uitgebreid kan worden, maar ook dat stuit op politieke onwil.
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door sergiogiorgini »

ProRail draagt dit hele project. Dat de politiek hierin blaam treft is duidelijk, vooral door passiviteit, what else is new. Natuurlijk hadden alle andere stakeholders zelf kunnen nadenken en eerder aan de bel kunnen trekken, al weet ik niet in hoeverre dat is gebeurd. Als het is gebeurd heeft het in ieder geval tot niets geleid.

Verder staat er niets in die externe review of in bovenstaande post dat mijn vorige post tegenspreekt of weerlegt. Dat het nu nog lastig wordt om dit soepel op te lossen is duidelijk. Ik heb het over hoe we hier zijn gekomen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door VIRM »

Ik las vandaag dat het probleem is dat bij een terminal in de Amstelpassage (scenario 2), er geen lift en roltrap van/naar spoor 15 is. Geen idee hoe het bouwterrein er uit gaat zien. Maar kun je de terminal niet aanbrengen in de Amstelpassage, en dan via afgeslotenafgelsoten looproutes uitkomen in de Ijhal, alwaar je een tijdelije roltrap/lift aanbrengt die uitkomt op spoor 15? Of zit daar ook weer het busplatform in de weg?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten