Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8929
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Ik reis nu met de 658 naar Rotterdam Centraal, maar ik vind het gezien de bezetting wel kwalijk dat de 2800 niet rijdt op vrijdag. Dat ik nu lekker zit in plaats van in het gangpad sta heeft vooral te maken met dat ik nu blijkbaar wel mijn bek opentrek als ik in een drukke trein luie tassen op de stoelen zie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7690
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Tja, ongehoord. Wat ik ook vaak zie als men koffers bij zich heeft - dat men niet kan bedenken dat die onder de stoel passen. Ontstaat er zowel zit- als loopruimte.
umbusko
Donateur
Berichten: 5409
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Er past minder onder die stoelen dan je zou denken, al verschilt dat een beetje per treintype. Ik heb jaren met een weekendtas gereisd (die dus nog enigszins vervormbaar is als hij niet helemaal vol zit) en die paste vaak wel, maar lang niet altijd. Sommige treinen hebben stoelpoten of andere dingen heel ongelukkig in de weg zitten en dat merk je eigenlijk pas als je zo'n tas probeert door te schuiven. En als hij te vol zat, paste hij soms ook net niet, maar dan qua hoogte. Ik denk dat veel koffers nét te dik zijn.
en-es
Berichten: 4570
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik zit nu in een behoorlijk volle IC tussen Utrecht en Rotterdam en mij valt ook op dat mensen het nogal raar vinden als gevraagd wordt hun tas of koffer van de zitplaats te halen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8929
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Ik zat dus in de intercity een uur voor de jouwe, en degene die ik vriendelijk verzocht om zijn tas in het rek te leggen keek mij ook met de nek aan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IIVQ
Berichten: 959
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Het hangt een beetje van mijn humeur af of ik het nog ga vragen of mensen het willen doen of dat ik zo "vriendelijk" ben het direct, zonder vragen, voor ze te doen.

Vooral de kortpittige kapsels die in de ochtendspits vanuit een bruinmakend oord komen, naar Enschede moeten en niet willen dat je hun koffer in het rek zet "Want daar krijg ik hem nooit meer zelf uit" (hoe deed je dat dan in het vliegtuig? Als je ruimbagage had gehad had je wel een écht grote koffer gehad) en hem óók niet uit het zicht willen en dús 3 extra stoelen claimen kunnen op weinig clementie meer rekenen.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DPDelft »

Om zelf aan iemands ander bagage te zitten vind ik wel ver gaan. Je blijft van andermans spullen gewoon af.
Zelf staat mijn tas ook wel eens naast mij op een stoel en vaak heb ik ruim op tijd door dat de plaats nodig is. Maar soms ook niet, bijvoorbeeld als ik in gedachten ben of niet lekker in mijn vel zit. Als iemand dan mijn tas zomaar weg gaat halen reageer ik waarschijnlijk fel. Vraag het gewoon, dan is er geen probleem....
April064
Berichten: 737
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Zelf reis ik bijna altijd met alleen een relatief kleine rugzak en ik zet hem bij drukte altijd op de grond bij mijn benen.
Als het rustig is heb ik hem wel praktisch altijd op de stoel naast mij.
zij/haar/hen/hun
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb mijn tas ook naast mij als er niemand is die in de buurt staat. Ik heb geen inzicht in hoe vol de trein verder is, maar ik ga er wel van uit dat men ook gewoon naar lege 2 zitters gaat zoeken i.p.v. direct naast mij te willen zitten. Daarom zal ik 4-zits ook als laatste optie kiezen want die trekken altijd mensen die bij je komen zitten, ook al zijn alle 2-zits verder vrij.
En alsnog, als mij gevraagd wordt of ze mogen zitten, tuurlijk mag dat. Diegene heeft net zoveel recht op een zitplaats als ik. Maar wees fatsoenlijk. Voor hetzelfde geld ben ik met iemand en die is net naar toilet o.i.d. en raak je zomaar onnodig andermans spullen aan. -0-
Etienne
Donateur
Berichten: 8000
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

De 4071 was vanmiddag opgeheven vanaf Gouda, omdat deze met +25 reed door een eerder defect. In Rotterdam werd vervolgens ook de 4072 opgeheven en dat vond ik wat minder op de vrijdagavond. Temeer omdat dit ook een drukkere 677 opleverde.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Commendatore
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

April064 schreef: vr 23 jun 2023, 20:27 Zelf reis ik bijna altijd met alleen een relatief kleine rugzak en ik zet hem bij drukte altijd op de grond bij mijn benen.
Als het rustig is heb ik hem wel praktisch altijd op de stoel naast mij.
Op het moment dat het rustig is heb ik mijn rugzak in de regel ook op de stoel naast me staan, maar zodra het druk wordt houd ik hem op schoot. Gezien de hygiënische conditie van de vloeren in de meeste Nederlandse treinen, kan er geen sprake van zijn dat ik hem op de grond zet.

Een eventuele koffer gaat, indien mogelijk, in het baggagerek boven mijn hoofd. Is die mogelijkheid er niet, dan rest er helaas niks anders dan het blokkeren van de ruimte voor de stoel naast mij. (Ik kan er ook niet zo veel aan doen dat Nederlandse treinen meestal vrij slecht berekend zijn op bagage.)

Als een andere reiziger mijn bagage op eigen houtje zou gaan verplaatsen of er zelfs op gaat zitten, dan zou ik dat ook niet kunnen waarderen en eventuele schade wordt rücksichtslos verhaald, ongeacht de grootte. En dat mondje is er niet alleen om eten in te schuiven hè. ;)
gpvos
Berichten: 606
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Stoelen en de beenruimte daarbij zijn voor mensen, niet voor koffers. Als je je bagage niet in het rek, tussen je benen of op schoot kwijt kunt, hoe oncomfortabel dat ook moge zijn, rest je alleen nog het balkon. Een andere stoel of het gangpad blokkeren is niet acceptabel.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 23 jun 2023, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Net als mensen op de klapstoeltjes op moeten staan als er een fiets binnenkomt, maar dat doen ze ook niet :cry:
Commendatore
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

gpvos schreef: vr 23 jun 2023, 22:45 Stoelen en de beenruimte daarbij zijn voor mensen, niet voor koffers. Als je je bagage niet in het rek, tussen je benen of op schoot kwijt kunt, hoe oncomfortabel dat ook moge zijn, rest je alleen nog het balkon. Een andere stoel of het gangpad blokkeren is niet acceptabel.
Oneens, met uitzondering van dat over het blokkeren van het gangpad. Als je de balkons blokkeert met mensen met koffers en andere bagage, dan is dat een groter veiligheidsprobleem dan een geblokkeerde stoel. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een verhoogd valrisico op het moment dat je op zo'n balkon staat met een zwaardere rugzak en een koffer die je in de gaten moet houden.

De verantwoordelijkheid ligt hier in mijn ogen vooral bij de vervoerder: deze heeft ervoor te zorgen dat het materieel dat ingezet wordt voldoende capaciteit heeft, ook voor de eventuele bagage, die je ook in het oog moet kunnen houden. Ik zal het dan ook niemand kwalijk nemen die in zo'n situatie wat meer ruimte inneemt, mits het maar veilig gebeurt. (En als ik geen bagage of weinig bagage meeheb, dan kan ik beter staan dan iemand die volledig bepakt en bezakt is. Soms is het een beetje inschikken.)

Een ander verhaal zijn situaties waarin mensen de beschikbare, nabije bagageruimte niet willen gebruiken, al zal ik ook daar bij bijvoorbeeld een kwetsbaar oud mensje wat toleranter zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Als je koffer een zitplaats inneemt, terwijl er geen vrije zitplaatsen meer zijn, dan vind ik het niet meer dan redelijk dat je vervolgens zelf gaat staan en je (eigen) zitplaats beschikbaar stelt aan een andere reiziger.
Dat heb ik zelf ook eens gedaan (al ging het toen om een grote ballon in de vorm van de paashaas, die ik op mijn werk gewonnen had :mrgreen: ).
Commendatore schreef: vr 23 jun 2023, 23:14 De verantwoordelijkheid ligt hier in mijn ogen vooral bij de vervoerder: deze heeft ervoor te zorgen dat het materieel dat ingezet wordt voldoende capaciteit heeft, ook voor de eventuele bagage, die je ook in het oog moet kunnen houden.
Makkelijker gezegd dan gedaan: bagageplaatsen gaan weer ten koste van zitplaatsen. De bagagerekken boven de stoelen zouden genoeg moeten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Commendatore
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

*kuch* VIRM *kuch* DDZ *kuch*
DDietzen
Berichten: 1360
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Daar kan het nog tussen de ruggen van stoelen, waar normaal toch een aardig grote koffer tussen past. Die bagageplek wordt zo ontzettend vaak over het hoofd gezien; als ik iemand eens daarop wijs kijken ze me stomverbaasd aan, want daar waren ze nog niet op gekomen.

Bovendien is die bagageruimte extra handig omdat je niets boven je hoofd hoeft te tillen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8929
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

In VIRMm en DDZ is de bovenverdieping niet meer ingericht op groepen reizigers. Daar valt het genoemde voordeel van de vis-à-vis-opstelling langzaam weg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5310
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lijn 45 »

Bij IRMm is de plaats waar de lift van de railtender eerst zat ook omgebouwd tot bagageruimte.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op za 24 jun 2023, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

ArrivaBas schreef: za 24 jun 2023, 13:55 In VIRMm en DDZ is de bovenverdieping niet meer ingericht op groepen reizigers. Daar valt het genoemde voordeel van de vis-à-vis-opstelling langzaam weg.
En op de benedenverdieping zijn de bagagerekken gewoon te klein voor grote koffers. Logisch; er is niet veel ruimte beschikbaar.
F.k.a. Bollenstad
Bemined
Berichten: 6035
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Trein 702242 (Amsterdam - Haarlem - Schiedam - Utrecht) heeft zo ongeveer de hele rit met +10 gereden. Elke keer dat we er een beetje vertraging uit reden kwamen we weer voor een rood sein waardoor de vertraging weer opliep. In Haarlem moesten we de sprinter naar Zandvoort voorlaten, in Leiden bleven we ook ergens op wachten (niet gezien waarop), en in Rijswijk werd de sprinter ervoor gegooid waar de IC dan vervolgens minstens tot Gouda achter moest blijven hangen.
waldo79
Berichten: 7690
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

T-hijs schreef: za 24 jun 2023, 15:18
ArrivaBas schreef: za 24 jun 2023, 13:55 In VIRMm en DDZ is de bovenverdieping niet meer ingericht op groepen reizigers. Daar valt het genoemde voordeel van de vis-à-vis-opstelling langzaam weg.
En op de benedenverdieping zijn de bagagerekken gewoon te klein voor grote koffers. Logisch; er is niet veel ruimte beschikbaar.
Ik zit nu in een Desiro dubbeldekker van RRX, die is praktischer ingedeeld met beter toegankelijke bagageruimte.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39295
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Handig, met een check-in bij NS kan je overal zo door lopen de NS-bus en metro in, kom je op Alexander aan kan je het station niet in omdat alle poortjes gesloten zijn :s
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4570
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik was er gisteren. Na de verbouwing is het een soort onneembare vesting geworden.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef: vr 23 jun 2023, 22:46 Net als mensen op de klapstoeltjes op moeten staan als er een fiets binnenkomt, maar dat doen ze ook niet :cry:
Nog wat erger zijn mensen die in ICM op klapstoeltjes zitten bij de opengaande deur en nog minder ruimtelijk inzicht hebben dan ik. Ik bedank mensen dan ook heel sarcastisch voor de waarschuwing als ik weer eens door een paar benen heen loop of op een paar voeten sta en ze geen moeite hebben genomen op te staan of iets te zeggen...
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten