Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51003
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

henrivanderweijden schreef:Tsja, je spaart 35 ct uit. Vervolgens loop je wel de hele dag met een (vieze) beker te slepen. Net als die statiegeld flesjes, leuk bedacht, maar vrijwel nergens in te leveren, dus heb je de hele dag een leeg flesje bij je of ,zoals ik t doe, gewoon de afvalbak in.
Ik heb toch al een hervulbare waterfles, een bakje, wasbaar bestek, een boodschappentasje en een handdoekje bij me, dus een thermosbeker past er ook nog wel bij :pos:

En al mijn statiegeldverpakkingen, bijvoorbeeld van colaatjes voor onderweg, gaan gewoon mee naar huis en thuis in de boodschappentas aan de kapstok
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

henrivanderweijden schreef: ma 03 jul 2023, 11:55 Tsja, je spaart 35 ct uit. Vervolgens loop je wel de hele dag met een (vieze) beker te slepen. Net als die statiegeld flesjes, leuk bedacht, maar vrijwel nergens in te leveren, dus heb je de hele dag een leeg flesje bij je of ,zoals ik t doe, gewoon de afvalbak in.
Een statiegeldflesje van een A-merk kun je bij iedere supermarkt inleveren. Is het flesje van één specifieke supermarkt, dan kun je het uiteraard alleen bij die ene supermarkt inleveren. "Vrijwel nergens in te leveren" is in ieder geval pertinent niet waar. Maar zoals al geopperd door Suus kun je ook in plaats daarvan een herbruikbaar flesje meenemen. Hetzelfde geldt voor een thermomok; daarvan zijn er genoeg met een deksel dat er niet zomaar af floept. Heb je daar geen zin in, dan is het credo "De vervuiler betaalt". En volkomen terecht, wat mij betreft.
F.k.a. Bollenstad
jelmerrr
Berichten: 1813
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Statiegeldflesjes (geen bier) kun je overal bij elke plek inleveren. Die van de Lidl kan gewoon bij Jumbo ingeleverd worden bijv.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Dat lukt absoluut niet bij iedere Jumbo. En flesjes van de Jumbo krijg ik ook niet bij de Lidl ingeleverd. Maar dan nog: kleine statiegeldflesjes lever je net zo eenvoudig in als grote.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51003
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Verpakkingen met het officiële statiegeldlogo moet je bij alle inleverpunten kunnen inleveren. Ik heb ook geen problemen om flessen prikwater gekocht bij de Ap in te leveren bij de Jumbo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef: ma 03 jul 2023, 08:26 Andersom sloot hij wel aan volgens mij.
In Hilversum wel (beide kanten op), maar in Amersfoort juist in geen van beide richtingen. Ri. Amersfoort deed hij er zelfs 17 minuten over, dus dat kan sowieso niet aan beide kanten aansluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

PHS schreef: ma 03 jul 2023, 11:32 Nee, de prijs van de koffie en thee is hetzelfde gebleven, maar je betaalt sinds 1 juli 10 cent toeslag voor de beker (die uiteraard eerst gratis was). Klanten die hun eigen beker meenemen houden de 25 cent korting (voor zolang het duurt) en hoeven die 10 cent toeslag niet te betalen, zo sparen zij dus 35 cent uit.
De AH to go op Utrecht Centraal doet niet meer aan 25 cent korting. Je kan daar nu kiezen uit eigen beker (zonder korting) of wegwerpbeker (10 cent toeslag).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Is het nu niet zo dat je juist alle flessen overal kunt inleveren en is niet meer gebonden aan de specifieke verkopers?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10653
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Is het geen tijd voor een statiegeldtopic?

(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
jossevb
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jossevb »

'Statiegeld op het spoor' *O*
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21506
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

jelmerrr schreef: ma 03 jul 2023, 12:30 Statiegeldflesjes (geen bier) kun je overal bij elke plek inleveren. Die van de Lidl kan gewoon bij Jumbo ingeleverd worden bijv.
Maar helaas niet op het station. :(
Suus schreef: ma 03 jul 2023, 12:07 Ik heb toch al een hervulbare waterfles, een bakje, wasbaar bestek, een boodschappentasje en een handdoekje bij me, dus een thermosbeker past er ook nog wel bij :pos:
Al die zaken klinken toch praktischer om mee te nemen dan een beker. Een fles is afsluitbaar en je bestek kun je in een bakje doen, maar een (stenen) beker is toch kwetsbaarder en in elk geval vuiler.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Er zijn uitstekende rvs-thermomokken te koop, mét een goed afsluitend deksel. Kost een paar euro's, maar dan heb je ook wat. Een stenen mok is inderdaad geen optie.
F.k.a. Bollenstad
henrivanderweijden
Berichten: 758
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

T-hijs schreef: ma 03 jul 2023, 12:25
henrivanderweijden schreef: ma 03 jul 2023, 11:55 Tsja, je spaart 35 ct uit. Vervolgens loop je wel de hele dag met een (vieze) beker te slepen. Net als die statiegeld flesjes, leuk bedacht, maar vrijwel nergens in te leveren, dus heb je de hele dag een leeg flesje bij je of ,zoals ik t doe, gewoon de afvalbak in.
Een statiegeldflesje van een A-merk kun je bij iedere supermarkt inleveren. Is het flesje van één specifieke supermarkt, dan kun je het uiteraard alleen bij die ene supermarkt inleveren. "Vrijwel nergens in te leveren" is in ieder geval pertinent niet waar. Maar zoals al geopperd door Suus kun je ook in plaats daarvan een herbruikbaar flesje meenemen. Hetzelfde geldt voor een thermomok; daarvan zijn er genoeg met een deksel dat er niet zomaar af floept. Heb je daar geen zin in, dan is het credo "De vervuiler betaalt". En volkomen terecht, wat mij betreft.
Vrijwel nergens in te leveren mag jij van mij betitelen als " pertinent niet waar" maar als ik ergens op een station een statiegeld flesjes koop kan ik dat op 95% van de stations NIET inleveren. En dat bedoel ik met vrijwel nergens. Als ik bij ons op de voetbalclub een statiegeld flesje koop kan ik dat lege flesje weer inleveren, en krijg ik 15 ct terug. Koop ik in bv station Ede-Wageningen een flesje dan kan ik m daar niet inleveren, op Arnhem Centraal kan ik m niet inleveren enz enz. Bij gratie Gods kan t tegenwoordig in Utrecht Centraal wel gelukkig (al moet ik dan eerst door de poortjes) maar dat is een positieve uitzondering. Naar mijn idee moet je de flesjes kunnen inleveren op alle punten waar ze ook verkocht worden. Dan werkt het systeem. Nu naar mijn idee niet want ik ben echt niet de enige die die flesjes gewoon weggooit.
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Zolang je ze in een prullenbak doet belanden (bij voorkeur eentje voor PMD) zie ik het probleem niet zo - je benadeelt er vooral jezelf mee omdat je het statiegeld ermee mist. En dat zal voor een enkel flesje nog meevallen, maar op de langere termijn is dat toch een leuk extra zakcentje.

"Ugh, moeite" betekent hier dus vooral "dief van je eigen portemonnee".
henrivanderweijden
Berichten: 758
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Natuurlijk in een afvalbak.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Je zei er niet bij dat je ze ook weer op een station wilde inleveren. Dat is inderdaad absoluut voor verbetering vatbaar, net als bij snackbars en tankstations en zo kun je nog wel meer plekken verzinnen. Overigens neem ik dat lege flesje zonder problemen mee in een zijvak van mijn rugzak, stel dat ik een flesje zou hebben gekocht. Een herbruikbare fles (bijvoorbeeld Dopper, maar er zijn er veel meer) is dan veel slimmer én beter voor milieu en portemonnee. Bijvullen kan inmiddels op veel stations (overigens vaak buiten de poortjes, maar dan heb je ook gratis water).
F.k.a. Bollenstad
umbusko
Donateur
Berichten: 5408
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

TomSteyl schreef: ma 03 jul 2023, 11:26 Ik zou het wel beter vinden als ik ergens mijn beker kan omspoelen, voor er een nieuw drankje inkomt. Maar weinig voorzieningen voor direct ter plaatse.
Wanneer ik met een vieze beker aan kom zetten (lees: eentje waar al eens een warme drank in heeft gezeten, niet echt een vieze beker :6 ), wil men die bij de Kiosk altijd wel voor me omspoelen, meestal bieden de medewerkers het zelf aan. Maar uiteraard wel op rustige momenten; ik weet niet hoe happig ze erop zijn midden in de spits en zeker nu er steeds meer van die bekers bijkomen. Anders heb je op de meeste plekken nog wel een watertappunt met water waar je dus even mee kunt omspoelen, alleen weet ik niet zeker of daar ook overal een fatsoenlijke afvoer te vinden is.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

In principe ligt er recht onder de NS-watertappunten in de openbare buitenruimte een put die rechtstreeks in verbinding staat met de riolering.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51003
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

In het gebied waar Oasen actief is, zit er niet altijd een put direct onder het waterpunt.

Ik heb trouwens een metalen beker met schroefdop en een drukknop die je ingedrukt moet houden tijdens het drinken om lekken te voorkomen. Op mijn waterfles zit een drinkdop met een schuifslotje die de drukknop om te openen blokkeert. Mijn handdoekje heeft een elastische lus waardoor hij opgerold blijft. Ik ben nog op zoek naar een beter bakje, eigenlijk wil ik er een die je kan samendrukken zodat hij leeg weinig ruimte inneemt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21506
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

De 2471 liep in Leiden ruim 10 minuten vertraging op, omdat op spoor 8b nog een trein zonder machinist stond.
Helaas kwam men daar net te laat achter, zodat we niet meer naar 8a of 9 konden.
(Het alternatief was Leiden Centraal maar helemaal overslaan, maar ik geloof niet dat dat in goede aarde zou vallen. :mrgreen:)

De 2260 kwam inmiddels wel op 9b binnen, wat betekent dat er nu twee treinen in dezelfde richting langs hetzelfde perron staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15399
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: ma 03 jul 2023, 17:30 Ik heb trouwens een metalen beker met schroefdop en een drukknop die je ingedrukt moet houden tijdens het drinken om lekken te voorkomen. Op mijn waterfles zit een drinkdop met een schuifslotje die de drukknop om te openen blokkeert.
Kijk ... naar zo iets ben ik al een tijdje opzoe ;) k. Kun je ook vermelden wat voor merk / type je hebt?
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Man, koop toch gewoon een Dopper! Ben je meteen van al het gezanik af. Kan nog in de vaatwasser ook.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39291
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Nog voordeliger, probeer ergens zo'n ding gratis te krijgen... ik heb er ondertussen 3 voor 0 euro :p (Waarvan er overigens eentje wel is gaan lekken na verloop van tijd)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51003
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

ODRAIL schreef:
Suus schreef: ma 03 jul 2023, 17:30 Ik heb trouwens een metalen beker met schroefdop en een drukknop die je ingedrukt moet houden tijdens het drinken om lekken te voorkomen. Op mijn waterfles zit een drinkdop met een schuifslotje die de drukknop om te openen blokkeert.
Kijk ... naar zo iets ben ik al een tijdje opzoe ;) k. Kun je ook vermelden wat voor merk / type je hebt?
De thermosbeker is van de Hema: https://www.hema.nl/koken-tafelen/meene ... 01234.html

De waterfles komt van Decathlon: https://www.decathlon.nl/p/drinkfles-vo ... R-p-345452

Beide hebben ook winkels waar je heen kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten