Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Michael schreef: wo 05 jul 2023, 10:08 Hier in het Brabantse Oosterhout valt het reuze mee inderdaad. Er staat wel een stevige wind en er valt met enige regelmaat regen maar het zorgt verder niet echt voor problemen hier.
Ik sta nu in Valkenburg te wachten op lijn 51, lekker in t zonnetje. En het waait een beetje, maar niet gek hard. Wat een verschillen dan in zo'n klein landje als NL.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

PHS schreef: wo 05 jul 2023, 10:11 Ja, en daarom is daar code rood (betekenis: 'blijf binnen') afgegeven en geen code geel. Wat is je punt precies?
Dat je kennelijk niet helemaal in de gaten hebt dat de storm zich vanuit het zuidwesten naar het noordoosten aan het verplaatsen is, en dat NS niet pas op het moment dat het KNMI code rood doet uitgaan voor Utrecht, Gelderland of Overijssel de stroom van de rijdraad af haalt. Mij lijkt dat verstandig met de zwaarste zomerstorm die ooit gemeten is, vooral omdat de tijdsduur waarschijnlijk vrij beperkt zal zijn. Als jij dat onzin vindt zou ik een eigen treintjesbedrijf beginnen, dan mag je het lekker zelf bepalen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Cas
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Cas »

Daarnaast, boven Amersfoort zit je qua IC al verdomd snel in code oranje-gebied, of dat nou Zwolle of Almelo is. Het lijkt me dat iedereen wel ziet dat doorrijden naar het noorden vanuit Zwolle geen doen is, dus men zou mooi alles mogen gaan keren in Zwolle, wat ook geen doen is qua capaciteit.
Dat alles staat nog los van de verwevenheid van personeelsdiensten en dergelijke. Zelfs met minder verwevenheid had je het dus misschien een IC-station kunnen oprekken, en ook dat is twijfelachtig.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

henrivanderweijden schreef: wo 05 jul 2023, 10:30
Michael schreef: wo 05 jul 2023, 10:08 Hier in het Brabantse Oosterhout valt het reuze mee inderdaad. Er staat wel een stevige wind en er valt met enige regelmaat regen maar het zorgt verder niet echt voor problemen hier.
Ik sta nu in Valkenburg te wachten op lijn 51, lekker in t zonnetje. En het waait een beetje, maar niet gek hard. Wat een verschillen dan in zo'n klein landje als NL.
Valkenburg ZH heeft zeker geen lijn 51?

#durftevragen
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Cas schreef: wo 05 jul 2023, 10:32 Daarnaast, boven Amersfoort zit je qua IC al verdomd snel in code oranje-gebied, of dat nou Zwolle of Almelo is. Het lijkt me dat iedereen wel ziet dat doorrijden naar het noorden vanuit Zwolle geen doen is, dus men zou mooi alles mogen gaan keren in Zwolle, wat ook geen doen is qua capaciteit.
Dat alles staat nog los van de verwevenheid van personeelsdiensten en dergelijke. Zelfs met minder verwevenheid had je het dus misschien een IC-station kunnen oprekken, en ook dat is twijfelachtig.
Het laat vooral zien dat je je niet moet blindstaren op die provinciegeoriënteerde indeling van het weeralarm. Weer - waaronder stormen - trekt zich in de regel niets aan van door mensen verzonnen grenzen.
Dionysusnu
Berichten: 638
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Reactie op Tffpa, kan even niet de quote toevoegen.

Je zat er zelf toch al dicht in de buurt: het network opknippen in subnetwerken die onafhankelijk kunnen rijden. Zodat je bij een verstoring nog steeds kan blijven rijden op de trajecten die nog goed zijn. Zo werkt het bijvoorbeeld nu nog wel vaak in dat o zo rustige Brabant.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Dionysusnu schreef: wo 05 jul 2023, 10:34 Je zat er zelf toch al dicht in de buurt: het network opknippen in subnetwerken die onafhankelijk kunnen rijden. Zodat je bij een verstoring nog steeds kan blijven rijden op de trajecten die nog goed zijn.
Hoe denk je dat de gemiddelde reiziger - vaak bij monde van reizigersorganisaties - hierop gaat reageren? En de politiek in de hoedanigheid van de Tweede Kamer?

Er wordt hier nu steen en been geklaagd over dat NS de boel preventief stillegt. Maar daar valt dan in ieder geval nog bij aan te tekenen dat men dat alleen in geval van noodsituaties doet - waar momenteel aantoonbaar sprake van is. De boel preventief in delen opknippen om bij eventuele verstoringen iets meer treinen te kunnen laten rijden, is dan ineens wel acceptabel?

Ik zou er nog even wat meer denk- en uitwerktijd aan besteden, als ik jou was.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

TffpaA schreef: wo 05 jul 2023, 10:34
Cas schreef: wo 05 jul 2023, 10:32 Daarnaast, boven Amersfoort zit je qua IC al verdomd snel in code oranje-gebied, of dat nou Zwolle of Almelo is. Het lijkt me dat iedereen wel ziet dat doorrijden naar het noorden vanuit Zwolle geen doen is, dus men zou mooi alles mogen gaan keren in Zwolle, wat ook geen doen is qua capaciteit.
Dat alles staat nog los van de verwevenheid van personeelsdiensten en dergelijke. Zelfs met minder verwevenheid had je het dus misschien een IC-station kunnen oprekken, en ook dat is twijfelachtig.
Het laat vooral zien dat je je niet moet blindstaren op die provinciegeoriënteerde indeling van het weeralarm. Weer - waaronder stormen - trekt zich in de regel niets aan van door mensen verzonnen grenzen.
Klopt, vandaar dat als in het noordelijkste deel van een provincie die gevaarcode voor de hele provincie wordt aangegeven onder het motto 'better safe then sorry'.

Hier in Amersfoort is weinig te merken dat er een zware storm zou zijn. Lijkt gewoon op een doorsnee herfstbries met wat zachte regenval.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

SuperGhost schreef: wo 05 jul 2023, 10:38 Hier in Amersfoort is weinig te merken dat er een zware storm zou zijn. Lijkt gewoon op een doorsnee herfstbries met wat zachte regenval.
Ik zit in Utrecht (stad) en daar is toch wel wat meer te merken van deze storm - flinke wind en veel regen. En dat in dezelfde, geelgemarkeerde provincie...
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

TffpaA schreef: wo 05 jul 2023, 10:39
SuperGhost schreef: wo 05 jul 2023, 10:38 Hier in Amersfoort is weinig te merken dat er een zware storm zou zijn. Lijkt gewoon op een doorsnee herfstbries met wat zachte regenval.
Ik zit in Utrecht (stad) en daar is toch wel wat meer te merken van deze storm - flinke wind en veel regen. En dat in dezelfde, geelgemarkeerde provincie...
Precies wat ik zeg, de codes zijn gebaseerd op het maximale in die provincie, niet dat het voor overal van toepassing zou zijn.

Maar wel apart dat in Utrecht nog wel treinen rijden (al is het allemaal zwaar vertraagd als ik de reisplanner zie), aangezien het daar erger is. Maargoed, zal wellicht ook te maken hebben met de bossen tussen Amersfoort en Utrecht en Amersfoort en Apeldoorn wellicht.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op wo 05 jul 2023, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2287
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Roeland »

Cas schreef: wo 05 jul 2023, 10:32 Het lijkt me dat iedereen wel ziet dat doorrijden naar het noorden vanuit Zwolle geen doen is, dus men zou mooi alles mogen gaan keren in Zwolle, wat ook geen doen is qua capaciteit.
Dat alles staat nog los van de verwevenheid van personeelsdiensten en dergelijke. Zelfs met minder verwevenheid had je het dus misschien een IC-station kunnen oprekken, en ook dat is twijfelachtig.
De Veluwelijn en IJssellijn in Zwolle keren is prima te doen qua capaciteit, wanneer er ten noorden van Zwolle niets rijdt.
De 3600 en de Veluwelijn-sprinter keren al op zichzelf (dus daarvoor verandert er niets).
En de IC's van/naar Amersfoort - Rotterdam kunnen prima van .10-.20 en van .40-.50 op zichzelf keren, op hun reguliere vertrekspoor.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Sterker nog: dan zou je zelfs minder capaciteit nodig hebben in Zwolle. Normaal kosten die IC's 4 perronsporen (1 naar Amersfoort, 1 naar Flevoland, 1 naar Leeuwarden en 1 naar Groningen). Als de IC uit Amersfoort op zichzelf kan keren, zou je dan slechts 3 perronsporen nodig hebben: 1 naar Amersfoort en 2 naar Flevoland. Echter rijdt Flevoland geloof ik ook niet, dus heb je maar 1 spoor nodig voor een IC uit Amersfoort... Maak daar 2 van zodat je vertragingen door het wind kan opvangen en dat is nog altijd de helft van normaal.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

PHS schreef: wo 05 jul 2023, 10:41 Code rood in Utrecht, Gelderland of Overijssel? Het KNMI voorspelt geen code rood voor deze provincies, sterker nog, volgens de huidige voorspellingen vervalt code geel om 13:00 in Utrecht en Gelderland en om 15:00 in Overijssel :')

Ach ja, als je de discussie niet met de waarheid kan winnen, waarom dan niet gewoon wat verzinnen?
In mijn deel van de provincie Utrecht (Zeist) is het aardig aan het spoken geweest, ondanks code geel. En als de takken in mijn straat op de grond kunnen vallen kunnen ze eventjes verderop in Den Dolder in de bovenleiding vallen. Als dat zo zou zijn heb je grote problemen, en gezien de problemen elders is er dan gewoon geen personeel meer beschikbaar om daar wat aan te doen. Ik snap het besluit dan ook wel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: wo 05 jul 2023, 10:41 Ach ja, als je de discussie niet met de waarheid kan winnen, waarom dan niet gewoon wat verzinnen?
Zou het misschien kunnen zijn dat bij het besluit om het treinverkeer stil te leggen meer informatiebronnen worden betrokken dan alleen het gekleurde provinciekaartje waar PHS zich zo op blindstaart? Want ik kan uit eigen ervaring mededelen dat het in Utrecht aardig spookt - ook Z2N bevestigt dat zo te lezen. En op RTV Utrecht wordt toch ook wel een nuance bij die kleur geel geplaatst:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/360422 ... verstandig

Maar goed, het gaat er sowieso natuurlijk niet om een discussie te 'winnen', maar om te beargumenteren waarom je iets zo vindt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

PHS schreef: wo 05 jul 2023, 10:41 Het KNMI voorspelt geen code rood voor deze provincies [...]

Ach ja, als je de discussie niet met de waarheid kan winnen, waarom dan niet gewoon wat verzinnen?
Het KNMI voorspelt niet, het KNMI geeft een weersverwachting uit. En zoals je terecht aangeeft: men verwacht geen code rood.

Dat jij die verwachting als "de waarheid" beschouwt lijkt me vooral een you problem. In de realiteit vallen er links en rechts bomen om — zelfs in gebieden met code geel — en sommigen daarvan ook op het spoor.

Maar niet in jouw achtertuintje dus. Dat is fijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

PHS schreef: wo 05 jul 2023, 11:06 Het lijkt mij beter dat een ingrijpend besluit als het stilliggen van het treinverkeer wordt genomen op basis van de waarnemingen en voorspellingen van deskundige meteorologen die werken bij het nationale weersinstituut dat - nota bene - vlakbij Utrecht is gevestigd, in plaats van jouw 'ervaring' dat het 'spookt' in Utrecht.
Beiden vonden het stilleggen van het treinverkeer logisch, dus wat is nou precies je punt?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: wo 05 jul 2023, 11:06 Het lijkt mij beter dat een ingrijpend besluit als het stilliggen van het treinverkeer wordt genomen op basis van de waarnemingen en voorspellingen van deskundige meteorologen die werken bij het nationale weersinstituut dat - nota bene - vlakbij Utrecht is gevestigd, in plaats van jouw 'ervaring' dat het 'spookt' in Utrecht.
Dat is dan ook precies waar ik heen wilde - ik gaf mijn eigen waarneming en die van Z2N er hooguit als voorbeeld bij. Belangrijker lijken mij bronnen die gedetailleerde wind- en neerslaginformatie verspreiden in combinatie met waarnemingen op het spoor.

Maar het is inderdaad wel bijzonder dat je mij meent te kunnen verwijten mijn argumentatie slechts op eigen waarnemingen te baseren (quod non), terwijl je zelf al vele posts tegen de NS loopt te blazen en je daarbij enkel lijkt te baseren op dat gekleurde provinciekaartje.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Prorail legde het treinverkeer stil, en TffpaA vond dat logisch. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3452
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: wo 05 jul 2023, 11:19 Ik dacht dat je het KNMI bedoelde
Ik denk dat ze bij het KNMI vooral heel veel verstand hebben van het weer, en bij Prorail/NS vooral heel veel verstand van het spoor. Die beide expertises gecombineerd hebben tot het besluit geleid het treinverkeer (deels) stil te leggen.

Ook ik ben op beide gebieden een leek (zelfs van rechten weet ik maar weinig), maar gelet op de uitzonderlijke weersituatie en met het effect van dergelijk weer op het spoor tijdens eerdere vergelijkbare omstandigheden in het achterhoofd, classificeer ik dit besluit inderdaad als 'logisch'.

Dat daar dan ook gebieden last van hebben waar het qua weer reuze meevalt is uiteraard vervelend, maar dan blijf ik toch terugkomen op hoe het Nederlandse spoor qua organisatie in elkaar steekt.
Laatst gewijzigd door TffpaA op wo 05 jul 2023, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Sinds wanneer gaat het KNMI over de veiligheid op het spoor?

Edit: wat TfppaaB hierboven met wat meer lettertjes ook al schreef, dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten