Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dennenboom
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Waarom moet je middelbaar of hoger opgeleid zijn om met de trein te mogen reizen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8896
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

IIVQ insinueert nergens dat alleen hoogopgeleiden met de trein reizen. Het is wel zo dat mensen die lager geschoold werk doen vaker in de buurt van hun werk wonen, omdat dergelijk werk vrijwel overal te vinden is. En dan voldoet de fiets meestal voor het woon-werkverkeer.

Banen die hoger geschoold personeel vereisen bevinden zich over het algemeen in de grotere steden, maar niet alle hoogopgeleiden gaan daar ook wonen. Studenten en forenzen die verder van hun werk wonen om wat voor reden dan ook zijn degenen die ervoor zorgen dat de spits zoals die nu bestaat dagelijkse kost is. Een en ander lijkt mij ook inherent aan de biologische klok van het menselijk lichaam.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13556
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Durashift schreef: ma 03 jul 2023, 22:35
TffpaA schreef: za 01 jul 2023, 17:35 Maar zoals Sander ook zegt: het betreft hier bijeenkomsten waar heus mee te schuiven valt - door ofwel later ofwel eerder te beginnen en eindigen.
Kan hij natuurlijk makkelijk zeggen vanuit Zweden..

Voor veel deelnemers aan dergelijke events is dat gewoon een andere invulling van een werkdag. Door de locatie dient men vaak al extra reistijd te nemen vanaf het thuisadres (als je werkplek normaal Gouda is maar het event in de Rai gehouden wordt, bijvoorbeeld.
Dus als je iets dergelijks vanaf het middaguur tot een uurtje of negen in de avond gaat organiseren.. is zo'n deelnemer tegen middernacht eens thuis en misschien nét in bed. Kort nachtje dus voor de volgende werkdag. Je bedenkt je wel een tweede keer om aan zo'n meeting mee te doen, verwacht ik.
Je maakt het veel erger dan het is. Het hele euvel van met name de ochtendspits is dat iedereen in hetzelfde tijdsblok op dezelfde plek moet zijn. In dit geval: tussen 08.30 en 09.00 in Amsterdam. Je bereikt al heel veel als je dat halfuur weet te spreiden naar anderhalf uur. Dus bijvoorbeeld: de hogeschool start om 08.00; de universiteit start om 08.30; de kantoren starten om 09.00 en de events om 09.30. Dan is de piek uit je aanbod en kun je materieel en personeel veel efficiënter inzetten.

En een event starten om 09.30 (of zelfs 10.00) is helemaal niet raar. Dat soort dingen eindigen vaak toch met een borrel en hapjes, dus je hoeft op zo'n dag echt niet om half zes thuis bij de aardappelen te zitten. Om 19.00 thuis is prima om de dag erna normaal te kunnen werken.
Chrysa
Berichten: 8017
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Wubbo schreef: wo 05 jul 2023, 21:37
En een event starten om 09.30 (of zelfs 10.00) is helemaal niet raar. Dat soort dingen eindigen vaak toch met een borrel en hapjes, dus je hoeft op zo'n dag echt niet om half zes thuis bij de aardappelen te zitten. Om 19.00 thuis is prima om de dag erna normaal te kunnen werken.
Klopt, maar die trekken ook vaak mensen uit het hele land. Als ik om 09:30 in Utrecht moet zijn reis ik alsnog vol door de hele ochtendspits heen omdat het zo ver is.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6049
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Je hebt ook genoeg events die alleen regionaal publiek trekken of specifiek voor een bedrijf of instelling gelden. Als je die mensen al uit de ochtendspits weet te halen, scheelt dat ook best wat denk ik.

Zo heb ik nooit begrepen waarom studiedagen op mijn werk strak om half 9 moeten beginnen... Om half 10 starten scheelt voor vrijwel al het personeel genoeg om niet vol door de ochtendspits te hoeven reizen (zowel met het ov als met de auto). En aangezien we toch best wat personeel hebben, lijkt me het later beginnen wel het overwegen waard :Y
Goh.
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

We leven sowieso in een terreur van ochtendmensen. Met colleges of lessen die je over de dag moet verdelen, ook vanwege de beschikbaarheid van ruimtes, kan ik het nog begrijpen. Maar waarom iemand vrijwillig op zo'n tijdstip een niet zo belangrijke bijeenkomst zou willen beginnen, ontgaat me echt volledig.
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

umbusko schreef:We leven sowieso in een terreur van ochtendmensen
Hear hear!
henrivanderweijden
Berichten: 756
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Wat nou terreur? Dat kan ook zijn voordelen hebben voor mensen die graag later beginnen. Een maatje van me is hc en die heeft graag late diensten. Door die ochtendmens"terreur" is dat mogelijk, hij werkt altijd laat. De ander dus graag vroeg, diverse mensen blij!!
Bemined
Berichten: 6008
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Als een evenement de hele dag duurt kun je lastig men zowel ochtend- als avondmensen rekening houden, laat beginnen verstoort dan immers weer het ritme van de ochtensmensen omdat je dan tot laat door moet gaan. Bij iets wat slechts een dagdeel duurt zou je in principe na de ochtendspits kunnen beginnen en voor de middagspits weer klaar zijn, maar dat is weer in het nadeel van de zaalverhuurder die dan niet twee bijeenkomsten op dezelfde dag kan plannen. Oftewel het is makkelijker gezegd dan gedaan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Bemined schreef: do 06 jul 2023, 09:05 Als een evenement de hele dag duurt kun je lastig men zowel ochtend- als avondmensen rekening houden, laat beginnen verstoort dan immers weer het ritme van de ochtendmensen omdat je dan tot laat door moet gaan.
En omdat men dan in 95% van de gevallen voor de vroege start kiest, voor en door de ochtendmensen,
henrivanderweijden schreef: do 06 jul 2023, 08:47 Wat nou terreur?
noem ik het een terreur. ;)

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je in sommige beroepen mooi de vroege en late diensten kunt verdelen. Maar als er maar één optie is, is de default om het de ochtendmensen naar de zin te maken.
April064
Berichten: 723
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Iets wat ik, ondanks dat ik een ochtendmens ben, niet helemaal snap. Als ochtendmens kan ik namelijk beter in de avond functioneren dan een gemiddelde avondmens in de ochtend, maar misschien ligt dat dan aan mij.
zij/haar/hen/hun
dennistd
Berichten: 5565
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

umbusko schreef: do 06 jul 2023, 15:02
Bemined schreef: do 06 jul 2023, 09:05 Als een evenement de hele dag duurt kun je lastig men zowel ochtend- als avondmensen rekening houden, laat beginnen verstoort dan immers weer het ritme van de ochtendmensen omdat je dan tot laat door moet gaan.
En omdat men dan in 95% van de gevallen voor de vroege start kiest, voor en door de ochtendmensen,
henrivanderweijden schreef: do 06 jul 2023, 08:47 Wat nou terreur?
noem ik het een terreur. ;)

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je in sommige beroepen mooi de vroege en late diensten kunt verdelen. Maar als er maar één optie is, is de default om het de ochtendmensen naar de zin te maken.
Zelfs cursussen Code 95 beginnen om 8u of 8.30u, ook voor mensen die altijd laat draaien en zelden voor 16u beginnen normaal gesproken....
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Cursussen zouden niet meer dan 6 uur moeten duren. Dat zeg ik niet, dat zeggen allerlei opleidingswetenschappers.
Waar je op routine prima werkdagen van 8 of 10 uur kan maken, is nieuwe kennis opdoen (daarvoor zit je op cursus) na 6 uur op een dag wel klaar.
Dus: Van 10 tot 4 (met een uur pauze). Iedereen blij. Ja, behalve die kantoorcollega die normaal om 5:30 begint.
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 06 jul 2023, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39257
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: do 06 jul 2023, 19:11Waar je op routine prima werkdagen van 8 of 10 dagen kan maken
Dan mijd je wel best veel spitsen ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RnBn
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RnBn »

IIVQ schreef: do 06 jul 2023, 19:11 Cursussen zouden niet meer dan 6 uur moeten duren. Dat zeg ik niet, dat zeggen allerlei opleidingswetenschappers.
Waar je op routine prima werkdagen van 8 of 10 dagen kan maken, is nieuwe kennis opdoen (daarvoor zit je op cursus) na 6 uur op een dag wel klaar.
Dus: Van 10 tot 4 (met een uur pauze). Iedereen blij. Ja, behalve die kantoorcollega die normaal om 5:30 begint.
Daar is het CBR het met de code 95 cursus niet mee eens, deze dient zonder pauze 7 uur te duren waarbij er over het algemeen een totaal van 1 uur aan pauze in gepland wordt (een keer 30 minuten en twee keer 15 minuten).
waldo79
Berichten: 7687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Dan is dat qua werkbelasting aantoonbaar te zwaar.
John Hill
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door John Hill »

April064 schreef: do 06 jul 2023, 15:13 Iets wat ik, ondanks dat ik een ochtendmens ben, niet helemaal snap. Als ochtendmens kan ik namelijk beter in de avond functioneren dan een gemiddelde avondmens in de ochtend, maar misschien ligt dat dan aan mij.
Uit onderzoek naar prestaties van middelbare scholieren blijkt echter wel dat ochtendmensen later op de dag wel minder goed presteren, al daalt dat wel minder snel dan de prestaties van avondmensen stijgt in de ochtend. Tussen een en drie uur 's middags presteren ochtend- en avondscholieren ongeveer gelijk.
(Daarbij opmerkende dat middelbare scholieren van nature al vaker een avondritme hebben). Bron
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Daniel schreef: do 06 jul 2023, 19:27
IIVQ schreef: do 06 jul 2023, 19:11Waar je op routine prima werkdagen van 8 of 10 dagen kan maken
Dan mijd je wel best veel spitsen ;)
Komt omdat ik teveel dagen achter elkaar in de spits naar mijn werk gegaan ben en pas na de avondspits terug, met als bonus treinen die niet rijden als beloofd. Heb er al zo'n 43 uur werk opzitten deze week afgelopen 4 dagen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10644
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

IIVQ schreef: do 06 jul 2023, 07:06
umbusko schreef:We leven sowieso in een terreur van ochtendmensen
Hear hear!
En dat post je om 7.06 uur?

:')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Ja, ik moest naar een vergadering met ochtendmensen.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

QED je hele punt :Y
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

waldo79 schreef: do 06 jul 2023, 20:46 Dan is dat qua werkbelasting aantoonbaar te zwaar.
Welnee, voor een 'gemiddelde' code 95 training is dat toch grotendeels luisteren, graag het eigen verhaal vertellen .. en dan nog een beetje oefenen. :') Onderweg zijn sommigen het dubbele aan uren bezig ;)

Kijk, ieder code95 (les)uur heeft een waarde van één bijscholingspunt. Men dient daarvan 35 uren in vijf jaren te verzamelen, zodat je beroepsrijbewijs verlengt mag worden. Kortom, 35 / 5 is 7 uur per lesdag in één jaar.

Dát er op tijd begonnen wordt zal ook met de mogelijkheid tot controle te maken hebben. De mensen van CBR / IL&T willen natuurlijk ook niet nog eens 's avonds om 20:00 uur een theorielokaal bij een rijschool binnen vallen.

Chrysa schreef: wo 05 jul 2023, 21:39
Wubbo schreef: wo 05 jul 2023, 21:37
En een event starten om 09.30 (of zelfs 10.00) is helemaal niet raar. Dat soort dingen eindigen vaak toch met een borrel en hapjes, dus je hoeft op zo'n dag echt niet om half zes thuis bij de aardappelen te zitten. Om 19.00 thuis is prima om de dag erna normaal te kunnen werken.
Klopt, maar die trekken ook vaak mensen uit het hele land. Als ik om 09:30 in Utrecht moet zijn reis ik alsnog vol door de hele ochtendspits heen omdat het zo ver is.
Precies, dat bedoel ik ook Chrysa.
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

Durashift schreef: ma 03 jul 2023, 22:35
TffpaA schreef: za 01 jul 2023, 17:35 Maar zoals Sander ook zegt: het betreft hier bijeenkomsten waar heus mee te schuiven valt - door ofwel later ofwel eerder te beginnen en eindigen.
Kan hij natuurlijk makkelijk zeggen vanuit Zweden..

Van de week hoorde ik de factcheck (door Frank Leeman) over Schimmelpennick zijn uitspraak. Die werd, niet zo zwart/wit weliswaar, als waar betiteld. :shock:
BNR schreef:(..) https://www.bnr.nl/podcast/de-ochtendsp ... its-4-juli (..) vanaf tijdstip 1:44:50
Iedereen heeft een keuze.. en als de (prijs) elasticiteit maar groot genoeg is (tussen -0,5 en -1) veranderen mensen hun gedrag uiteindelijk wel, is de conclusie.
Wubbo schreef: wo 05 jul 2023, 21:37 Je maakt het veel erger dan het is. (..)
Oh.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Durashift schreef: vr 07 jul 2023, 00:09 Van de week hoorde ik de factcheck (door Frank Leeman) over Schimmelpennick zijn uitspraak. Die werd, niet zo zwart/wit weliswaar, als waar betiteld.
Meer in het algemeen heeft Schimmelpenninck doorgaans wel een goed punt, tot razernij op het boosrechtse deel van het spectrum.

Heel vermakelijk - maar hier ook een beetje offtopic, natuurlijk.
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

^^ dat eerste is dan jouw mening, neem ik aan. Je schrijft het nu op alsof het een gecontroleerd feit betreft, vind ik. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten