Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

F.k.a. Bollenstad
Silo
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 21 jul 2023, 22:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Silo »

IIVQ schreef: vr 21 jul 2023, 21:33 Waarom rijden er dan /kortere/ treinen?
Gebrek aan perroncapaciteit. De pendeltreinen moesten keren op de A-zijde van spoor 4 (daar passen max. 7 bakken, dus geen VIRM10/12), dus reed alles met VIRM 6, behalve de 3600, deze werden binnen genomen op sp 3/sp 7 (ICM 9 en DDZ8/10) . Ook konden rangeerdelen tijdelijk niet voorgebracht worden vanaf het opstelterrein.

(Aanvulling) Nadat de problemen waren opgelost was de hele afhandelingsstrategie omzeep. IC’s kwamen door opgelopen vertragingen door combineren in Nm en Ah achter de stoppende IC/sprinter terecht. Hierdoor liepen alle pendels in principe een halfuur te laat in hun volgende pad (met nog wat extra vertraging).
Rijder in burger.
cassie127
Berichten: 6624
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Door de beperkte perroncapaciteit op Arnhem konden de 703000 en 703100 die Ah - Nm pendelden maar met Max 6 bakken rijden omdat deze moest keren op 4A, die ongeveer 188 meter lang is. Zo kon de 3600 op spoor 3 behandeld worden en de 7600 over 4B. Spoor 11 werd gebruikt om de 3100 en 3000 te keren die gepland Ah - Shl/Hdr reden en voor internationale treinen. Arriva/Breng gebruikten 6B voor de treinen richting Dtc en Vias maakte gebruik van 6A. Vanaf spoor 6 kon je ook alleen maar richting Velperpoort door de herstelwerkzaamheden.

Hierdoor was er alleen voor de stoptreinen Ah - Tl en Ah - Ed geen ruimte in Ah. Ah - Tl keerde te Est en Ah - Ed reed alleen nog Ed - Wf met een stopbus tussen Wf en Ah.

Al met al moet ik zeggen wetende dat:
Je vanaf spoor 6 niet naar Nm/Ed kon
En spoor 7, 8, 9 en 10 buitendienst waren door de kapottebovenleiding.

Dat we mede door de jaarslijks geplande geknipte treindiensten rond Arnhem en Nijmegen op de 4daagse vrijdag toch nog best wat maatwerk hebben kunnen leveren. En vrijwel alles hebben kunnen rijden ondanks een toch behoorlijke beperkte beschikbaarheid van de infra. Al piepte en kraakte het wel op sommige momenten.
Uiteindelijk reed er gewoon zoals gepland 8× per uur een trein tussen Ah en Nm (waarvan 4 stopten op alle tussengelegen station). Alle treinen richting Zp konden rijden. En alle Intercity treinen van/naar Ut ook konden blijven rijden (4× per uur).

Rond 12 uur waren er wel door de kortere treinen achterblijvers op Ahz, Est en Nml maar dat mede door personeel die hierover belde snel opgelost door de daarachter rijdende 703000/703100 extra te laten stoppen op deze stations voor zover deze treinen nog ruimte hadden. Sommigen hebben vervolgens nog Nml overgeslagen omdat ze vol zaten en problemen hadden met het sluiten van de deuren.

En omdat de 703000 en 703100 een hele tijd met maximaal 6 bakken konden rijden heeft men uiteindelijk vrijwel alle omlopen van de 3600 (ik meen op één na die met VIRM reed) kunnen verlengen naar 10 bakken op het gehele traject Nm - Zl. Tussen Nm en Rsd reed de 703600 met minimaal VIRM-6/DDZ-6, waar sat niet het geval was en DDZ-4/VIRM-4 in de omloop zat is later VIRM-6 ingezet om aan de geplande capaciteit te voldoen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Dat zijn heel fijne inkijkjes, waarmee je meteen een aantal toetsenbordactivisten de mond snoert. Dank je wel (voor het inkijkje en de duiding)!
F.k.a. Bollenstad
en-es
Berichten: 4569
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Groeten uit de IC uit Maastricht díe vanaf Eindhoven nogal wat lege tweezitters heeft. En een zakdoekjeslegger :Y
Ik ben overgestapt nadat ik met de IC uit Heerlen kwam en die had ook een zakdoekjeslegger _O-
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Wat bedoel je met een zakdoekjeslegger?
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

"Mensen" die om geld vragen.
tsov
Berichten: 4087
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door tsov »

Waar slaan die aanhalingstekens nou weer op?
Dat je het niet eens bent met hun handelswijze, maakt ze toch niet minder menselijk?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Inderdaad niet oké, die aanhalingstekens. En gewoon niet nodig. Onnodig grievend en stigmatiserend.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

henrivanderweijden schreef: za 22 jul 2023, 17:17 Wat bedoel je met een zakdoekjeslegger?
Een bedelaar. Vroeger was het heel gebruikelijk dat je dan een pakje zakdoekjes van ze kon kopen. De laatste keer dat er in mijn trein gebedeld werd deelde de figuur gewoon gele briefjes uit, zonder zakdoekjes te verkopen. Hoe MetroRET het begrip uitlegt vind ik ook beneden peil.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Het fenomeen is voor mij nieuw. Ik reis redelijk veel per trein maar nog nooit meegemaakt. Wel eens een muzikant ofzo en in het voorjaar in een ICE in Duitsland een Zwitsers shantykoor. Maar bedelaars alleen op stations.
en-es
Berichten: 4569
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Had ze ook al niet meer gezien sinds corona.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Het ligt ook een beetje aan je locatie of je veel kans hebt een bedelaar of een clubje van dergelijke overlastgevers tegenkomt. Het zwaartepunt ligt voor mijn gevoel wel rond de grote steden en AZC's.

Wat mij wel tegenstond is dat de NS de laatste tijd erg laks lijkt om te gaan met gemelde bedelaars. Ik trof er een paar weken geleden een individuele bedelaar tussen Gilze-Rijen en Breda. Eerst de klantenservice via Twitter benaderd, die mij doorverwees naar de Meldkamer NS (06-13181318). Die laatste zei dat het een Europees probleem is, hetgeen mij de indruk gaf dat mijn melding niet echt serieus genomen wordt, ook al help ik ze om de overlast van zakdoekjesleggers gerichter te traceren en te bestrijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
iamthedutchdude
Berichten: 1081
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

ArrivaBas schreef: za 22 jul 2023, 19:28 Wat mij wel tegenstond is dat de NS de laatste tijd erg laks lijkt om te gaan met gemelde bedelaars. Ik trof er een paar weken geleden een individuele bedelaar tussen Gilze-Rijen en Breda. Eerst de klantenservice via Twitter benaderd, die mij doorverwees naar de Meldkamer NS (06-13181318). Die laatste zei dat het een Europees probleem is, hetgeen mij de indruk gaf dat mijn melding niet echt serieus genomen wordt, ook al help ik ze om de overlast van zakdoekjesleggers gerichter te traceren en te bestrijden.
Ik kan me van pre-corona herinneren dat NS juist graag op de hoogte gehouden wilde worden, zodat er gerichte maatregelen getroffen konden worden. In die zin ben ik verbaasd over deze ommezwaai, al kan het ook een lakse medewerker bij de Meldkamer NS zijn.

Volgens mij is de Meldkamer NS wel de meest geschikte plek voor deze meldingen, aangezien de zakdoekjesleggers vaak even snel verdwenen zijn dan ze verschenen. Een zo kort mogelijke lijn naar V&S/conducteur verhoogt dan ook de kans dat de zakdoekjeslegger nog aangetroffen wordt. En volgens mij is die lijn korter vanaf de Meldkamer NS.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

henrivanderweijden schreef: za 22 jul 2023, 19:08 Het fenomeen is voor mij nieuw. Ik reis redelijk veel per trein maar nog nooit meegemaakt. Wel eens een muzikant ofzo en in het voorjaar in een ICE in Duitsland een Zwitsers shantykoor. Maar bedelaars alleen op stations.
Moet je eens met de S-Bahn in Berlijn reizen, soms tref je er drie in één rit. :') Bedelaars dan, meestal geen zakdoekjesleggers, al heb je die heel soms ook.
hauptbahnhof
Berichten: 3955
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb ze ondertussen in de trein gehad maar ook in de metro. Bij de trein even gekeken of diegene ook uitstapte. Was niet het geval. Alle uitstappers uitgestapt en nog niks. Dus ik ben naar de HC gelopen en terwijl ik tegen hem praat, stapt ze alsnog uit. Beetje jammer.

Ik heb alleen nog nooit gezien dat iemand erin trapt en geld geeft.

Ik merk steeds vaker dat die bedelaars vrijwel allemaal scammers zijn. Een tijd geleden op het Stadionplein in Amsterdam, bij AH aldaar, hoor ik iemand luidkeels praten maar zag nog niet wie. Totdat om de planten ben gelopen. Zo'n bedelaar die naast de ingang van de AH zat, met dekentje over zijn benen, zat gewoon te videobellen... Lullig voor de echte bedelaars die het nodig hebben maar mensen trappen er niet meer in.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39288
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

En ja hoor... De traditie blijft in stand... Ik ga weer eens met een ICE de grens over en heb gewoon WEER de 4651. 3 uit 3 is de huidige tussenstand :mrgreen:

De EC8 deed z'n uiterste best om de aansluiting te laten mislukken, maar er bleven toch nog 12 van de 37 minuten over in Düsseldorf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8927
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

hauptbahnhof schreef: zo 23 jul 2023, 13:45 Ik heb alleen nog nooit gezien dat iemand erin trapt en geld geeft.
Ik zet zelf ook vraagtekens bij de geloofwaardigheid van de meeste bedelaars. Zeker de bedelaars in de trein hebben vaak getypte briefjes bij zich om hun slaatje uit de goedgelovige reizigers te slaan. Als je dusdanig onder de armoedegrens leeft zonder enige vorm van bijstand te krijgen, heb je toch geen toegang tot een printer of zelfs een computer. Ook bij de bibliotheek kun je immers niet gratis printen en vaak moet je zelfs lid zijn (ook tegen betaling) om gebruik te maken van de diensten van de bibliotheek.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39288
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Daniel schreef: zo 23 jul 2023, 18:31Ik ga weer eens met een ICE de grens over en heb gewoon WEER de 4651.
Ah, er zit wel verbetering in... deze keer deed de bistro van de 4651 het wel :p Ze hadden alleen geen pommes dus moest het met alleen de currywurst doen.

Maar uiteindelijk toch netjes voor een reis grotendeels door Duitsland: ruim 700 km in 8 uur en dan met -1 in Amersfoort aankomen. Op het hoogtepunt had ik immers nog +25.
De SBB-bingo ging wat dat betreft harder met een missende restauratie, missend rijtuig, een aanwezig spookrijtuig zonder nummer en een volstrekt willekeurige rijtuigvolgorde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Klinkt bij die SBB EC als een vervangende stam rijtuigen.
en-es
Berichten: 4569
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Gebeurde in de 90er jaren met de Rembrandt en Berner Oberland ook al. Weet nog dat ik in 1996 in zo'n vervangende groen-witte rijtuig zat van Bern tot Utrecht. Wat een martelgang.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39288
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef: ma 24 jul 2023, 05:19 Klinkt bij die SBB EC als een vervangende stam rijtuigen.
Ze hadden blijkbaar ook wel keuzestress welke stam dan te kiezen, want toen ik in het hotel even keek in welke sector de 1e klas zou zitten stond er nog een andere samenstelling dan later toen ik op het station was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3460
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Je begint je met al die getatoeëerde, in de eerste klas opgehokte, hun tassen laten slingerende, lomp reagerende, rokende en vervuilende conducteurs inmiddels af te vragen uit wat voor sociale strata de NS hun personeel zoal recruteren -0-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten