Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iamthedutchdude
Berichten: 1080
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Dan doe je er 11 paar minuten bij ;), maar mijn punten blijven staan: je weet niet welke spoorlijn Arriva wil gebruiken en je weet niet welk materieel Arriva wil gebruiken (want dat kan zelfs nog nieuw besteld worden).
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
iamthedutchdude
Berichten: 1080
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Zou me niets verbazen, het is tenslotte Arriva _O-
Mdk
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mdk »

De aanvragen van zowel Arriva en Qbuzz betroffen hsl-verbindingen tussen Nederland en Parijs. Om deze uit te voeren heb je HSL-treinen nodig die zowel 1,5-kv DC, 3kv DC, en 25kv AC slikken én daarnaast om kunnen gaan met alle beveiligingssystemen op de route.
De enige bestaande HSL's die dit kunnen zijn de ICE 3f's, en de treinen van Eurostar (incl thalys). Geen van deze partijen lijkt bepaald treinstellen over te hebben op het moment. Ook Trenitalia/Qbuzz zal nieuwe treinen moeten bestellen die geschikt zijn voor de Nederlandse bovenleidingsspanning en atb, je kan tenslotte niet halteren op de hsl zelf.

Maar misschien is het een idee om dit af te splitsen naar een apart open-access topic gezien al deze verbindingen dus expliciet niet binnen her HRN vanaf 2024 vallen?
Bij twijfel altijd klagen
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Over de Nederlandse HSL liggen internationale treinpaden voor zowel 200 als 300km/u. Arriva ging in eerste instantie voor de paden van 200km/u, in de hoop dat deze ook onder open toegang beschikbaar zouden zijn. De overheid wil beide 200km/u paden nu echter in de concessie opnemen, waardoor alleen de 300km/u paden beschikbaar blijven voor open toegang. Maar toen Arriva de aanvraag deed was die ontwerpconcessie nog niet gepubliceerd dus zag men nog een kans.
Mdk
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mdk »

Ik bedenk me trouwens net dat de Frecciarossa 1000's ook door Zuid-frankrijk rijden, en dus geschikt moeten zijn voor 1,5kv DC. Dan zou dus alleen atb en een toelating op het Belgische en Nederlandse spoor ontbreken om deze treinen op NL-Parijs te laten rijden.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Eenmaal raden van welk treintype Trenitalia 37 stellen heeft besteld en welk treintype Qbuzz noemde in hun aanvraag (A). Daarom dat ik dat allemaal wat serieuzer neem dan Arriva.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mdk »

Toelating blijkt ook al lang een breed geregeld in heel West-Europa. Alleen nog atb inbouwen en gaan met die banaan lipstick op wielen.
Bij twijfel altijd klagen
JothamvW
Berichten: 1235
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door JothamvW »

Ik wil niet te veel in dit topic gaan luchtfietsen, maar in hoeverre zou dan een dagtrein van Nederland naar Zuid-Frankrijk of zelfs Italië mogelijk zijn? In het verleden waren er namelijk al dagtreinen vanuit België naar diverse Zuid-Franse bestemmingen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
sirvinniei
Berichten: 3645
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Toch zou ik een het naar Groningen wel een goede aanvulling vinden. Internationale verbindingen focussen zich nu teveel op Amsterdam (centraal), terwijl Nederland juist een land is waar relatief weinig mensen in de hoofdstad wonen.
Ik heb geen onderschrift
MaartenD
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

JothamvW schreef: zo 27 aug 2023, 22:48 Ik wil niet te veel in dit topic gaan luchtfietsen, maar in hoeverre zou dan een dagtrein van Nederland naar Zuid-Frankrijk of zelfs Italië mogelijk zijn? In het verleden waren er namelijk al dagtreinen vanuit België naar diverse Zuid-Franse bestemmingen.
NS rijdt toch ook de zon-Thalys? Van Amsterdam naar Marseille in goed 7 uur. Je zou zeggen dat je dan ook nog wel een tweede trein kunt rijden die in de avond aankomt.
Probleem is momenteel denk ik de beschikbaarheid van materieel. Je hebt een of twee stellen een hele dag kwijt.
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door RobertT »

sirvinniei schreef: zo 27 aug 2023, 22:51 Toch zou ik een het naar Groningen wel een goede aanvulling vinden. Internationale verbindingen focussen zich nu teveel op Amsterdam (centraal), terwijl Nederland juist een land is waar relatief weinig mensen in de hoofdstad wonen.
Dat wel,maar voor veel buitenlandse reizigers,vooral de toeristen,is Amsterdam de belangrijkste bestemming
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

Maar op alleen toeristen kun je niet je internationale dienstverlening bouwen. Maar verder het land doortrekken van internationale verbindingen juich ik toe.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Om toch een beetje bij het onderwerp te blijven, een van de redenen dat dit niet past is dat de concessie inzet op het volledige dagvolume te rijden tussen 7:00 en 19:00. Het eindbeeld van de concessie kent slechts een handjevol spitstreinen. De concessie slokt daardoor vrijwel alle capaciteit op het spoor op, ook op de rustigere uren, waardoor internationale treinen veroordeeld zijn tot die paar baanvakken waar gereserveerde paden liggen.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door ibodejoode »

Ergens eind jaren 90 hebben wij onze dochter in Modane (grens Italie/Frankrijk) ca. 10 uur staat mij bij op de trein gezet naar Brussel Zuid. Met toen nog een overstap op de oude Benelux was zij 8 uur 's avonds in Leiden. Wat dat betreft had ik in 25 jaar tijd wat meer vooruitgang op het internationaal treinverkeer verwacht.
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

TGV tot Gare de Lyon, Thalys vanaf Nord en Benelux vanaf Brussel Zuid?
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door ibodejoode »

en-es schreef:TGV tot Gare de Lyon, Thalys vanaf Nord en Benelux vanaf Brussel Zuid?
Nee het was rechtstreeks naar Brussel zuid. Staat ergens bij mij op een foto. Thalys reed toen, 1996, nog net niet/wel en de Interconnexxion Est was toen net geopend. Ik bedoel eigenlijk dat we nu al meer dan 25 jaar de mogelijkheid hebben om in Europa een internationaal lopend netwerk op te bouwen en dat het er niet van komt. Het blijft aanmodderen, ik denk ook tegengehouden door allerlei nationele belangen. Nog echt geen Europese gedachte.
Dennenboom
Berichten: 1685
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dennenboom »

Er is rond de eeuwwisseling wel een tijdje een Thalys Geneve - Brussel geweest.
Chrysa
Berichten: 8019
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Chrysa »

Die moeten ze weer terugbrengen. *O*
MaartenD
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

ibodejoode schreef: ma 28 aug 2023, 09:48 Ergens eind jaren 90 hebben wij onze dochter in Modane (grens Italie/Frankrijk) ca. 10 uur staat mij bij op de trein gezet naar Brussel Zuid. Met toen nog een overstap op de oude Benelux was zij 8 uur 's avonds in Leiden. Wat dat betreft had ik in 25 jaar tijd wat meer vooruitgang op het internationaal treinverkeer verwacht.
In principe is dat gewoon nog mogelijk, 8,5 uur van Modane naar Leiden. Dus vooruitgang is er wel een beetje. Het probleem is een beetje dat je geen fijn TGV taktverkeer hebt tussen (Milaan, ) Modane en Parijs.

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Modane                  |        |  09:13 | TGV 9240 | RP GP 55 BW RO WV |
 | Paris Gare de Lyon      |  13:14 |        | Übergang | 65 Min.        |
 | Paris Nord              |        |  14:21 | THA 9351 | RP NF GP 55 BW SA 97 WV |
 | Rotterdam Centraal      |  17:02 |  17:12 | IC  2265 | FB             |
 | Leiden Centraal         |  17:45 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Karl
Berichten: 4138
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Karl »

Bemined schreef: ma 28 aug 2023, 08:44 Om toch een beetje bij het onderwerp te blijven, een van de redenen dat dit niet past is dat de concessie inzet op het volledige dagvolume te rijden tussen 7:00 en 19:00. Het eindbeeld van de concessie kent slechts een handjevol spitstreinen. De concessie slokt daardoor vrijwel alle capaciteit op het spoor op, ook op de rustigere uren, waardoor internationale treinen veroordeeld zijn tot die paar baanvakken waar gereserveerde paden liggen.
Maar als je treinpaden aanvraagt, dan worden die toch toegewezen aan de hand van een vaste hiërarchie? Mag de hiërarchie daarin dan ook voorschrijven dat "concessietreinen" altijd voor mogen?

Ik vraag me, uit interesse, ook wel af hoe deze toewijzing zich dan verhoudt tot de (nabije) buitenlanden. Bij onze oosterburen zijn er alleen regionale concessies en is het lange afstandsverkeer sowieso open access, dan zouden volgens diezelfde toewijzing de regionale concessies in theorie alle capaciteit kunnen opgebruiken?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3276
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door marvinkok »

Bij onze Oosterburen kun je meer betalen voor een pad en dan krijg je meer rechten.
Dat heeft bijvoorbeeld het IC en ICE verkeer, maar goederenboeren doen het ook.
Regionale is aanbesteed en moet om de centen letten. Daarom hobbelen die overal onderaan/achteraan.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1510
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door JordiBrabant »

Bij de oosterburen krijgen lange paden (Fernverkehr), voorrang op kortere paden. Of er een vaste afwikkeling van geschillen bij concessievervoer is, weet ik niet.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Karl schreef: di 29 aug 2023, 13:05Maar als je treinpaden aanvraagt, dan worden die toch toegewezen aan de hand van een vaste hiërarchie? Mag de hiërarchie daarin dan ook voorschrijven dat "concessietreinen" altijd voor mogen?
Zie hier: https://wetten.overheid.nl/BWBR0017627/ ... 4_Artikel8

Bij een overbelast baanvak worden achtereenvolgens artikelen 8, 9a en 10 toegepast. In artikel 8 krijgen internationale treinen prioriteit indien voor het betreffende baanvak een minimaal niveau is opgenomen. In artikel 9a wordt vervolgens voorrang gegeven aan internationale treinen die onder een concessie vallen. Als geen van beide van toepassing zijn dan kom je uit bij artikel 10 en dan krijgen binnenlandse treinen voorrang.

Nu begreep ik dat men bezig is met een herziening van dit besluit, dus mogelijk dat het over een aantal jaren anders geregeld wordt, of dat men voor meer baanvakken een minimaal niveau vastlegt. Maar op dit moment staan internationale aanvragen onder open toegang niet heel hoog op de prioriteitenlijst als ze buiten de door de overheid vastgestelde corridors vallen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Meer over die herziening: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... astructuur

Daarin wordt geregeld, volgens de Beslisnota, dat concessievervoer boven niet-concessievervoer gaat. De wijziging zou al geïmplementeerd moeten zijn maar dat is hij zo te zien nog niet (het Besluit Capaciteitsverdeling Hoofdspoorweginfrastructuur van 1 april 2017 is nog geldig).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten