Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dan doe je er 11 paar minuten bij , maar mijn punten blijven staan: je weet niet welke spoorlijn Arriva wil gebruiken en je weet niet welk materieel Arriva wil gebruiken (want dat kan zelfs nog nieuw besteld worden).
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zou me niets verbazen, het is tenslotte Arriva
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
De aanvragen van zowel Arriva en Qbuzz betroffen hsl-verbindingen tussen Nederland en Parijs. Om deze uit te voeren heb je HSL-treinen nodig die zowel 1,5-kv DC, 3kv DC, en 25kv AC slikken én daarnaast om kunnen gaan met alle beveiligingssystemen op de route.
De enige bestaande HSL's die dit kunnen zijn de ICE 3f's, en de treinen van Eurostar (incl thalys). Geen van deze partijen lijkt bepaald treinstellen over te hebben op het moment. Ook Trenitalia/Qbuzz zal nieuwe treinen moeten bestellen die geschikt zijn voor de Nederlandse bovenleidingsspanning en atb, je kan tenslotte niet halteren op de hsl zelf.
Maar misschien is het een idee om dit af te splitsen naar een apart open-access topic gezien al deze verbindingen dus expliciet niet binnen her HRN vanaf 2024 vallen?
De enige bestaande HSL's die dit kunnen zijn de ICE 3f's, en de treinen van Eurostar (incl thalys). Geen van deze partijen lijkt bepaald treinstellen over te hebben op het moment. Ook Trenitalia/Qbuzz zal nieuwe treinen moeten bestellen die geschikt zijn voor de Nederlandse bovenleidingsspanning en atb, je kan tenslotte niet halteren op de hsl zelf.
Maar misschien is het een idee om dit af te splitsen naar een apart open-access topic gezien al deze verbindingen dus expliciet niet binnen her HRN vanaf 2024 vallen?
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Over de Nederlandse HSL liggen internationale treinpaden voor zowel 200 als 300km/u. Arriva ging in eerste instantie voor de paden van 200km/u, in de hoop dat deze ook onder open toegang beschikbaar zouden zijn. De overheid wil beide 200km/u paden nu echter in de concessie opnemen, waardoor alleen de 300km/u paden beschikbaar blijven voor open toegang. Maar toen Arriva de aanvraag deed was die ontwerpconcessie nog niet gepubliceerd dus zag men nog een kans.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik bedenk me trouwens net dat de Frecciarossa 1000's ook door Zuid-frankrijk rijden, en dus geschikt moeten zijn voor 1,5kv DC. Dan zou dus alleen atb en een toelating op het Belgische en Nederlandse spoor ontbreken om deze treinen op NL-Parijs te laten rijden.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Eenmaal raden van welk treintype Trenitalia 37 stellen heeft besteld en welk treintype Qbuzz noemde in hun aanvraag . Daarom dat ik dat allemaal wat serieuzer neem dan Arriva.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Toelating blijkt ook al lang een breed geregeld in heel West-Europa. Alleen nog atb inbouwen en gaan met die banaan lipstick op wielen.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik wil niet te veel in dit topic gaan luchtfietsen, maar in hoeverre zou dan een dagtrein van Nederland naar Zuid-Frankrijk of zelfs Italië mogelijk zijn? In het verleden waren er namelijk al dagtreinen vanuit België naar diverse Zuid-Franse bestemmingen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Toch zou ik een het naar Groningen wel een goede aanvulling vinden. Internationale verbindingen focussen zich nu teveel op Amsterdam (centraal), terwijl Nederland juist een land is waar relatief weinig mensen in de hoofdstad wonen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
NS rijdt toch ook de zon-Thalys? Van Amsterdam naar Marseille in goed 7 uur. Je zou zeggen dat je dan ook nog wel een tweede trein kunt rijden die in de avond aankomt.
Probleem is momenteel denk ik de beschikbaarheid van materieel. Je hebt een of twee stellen een hele dag kwijt.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dat wel,maar voor veel buitenlandse reizigers,vooral de toeristen,is Amsterdam de belangrijkste bestemmingsirvinniei schreef: ↑zo 27 aug 2023, 22:51 Toch zou ik een het naar Groningen wel een goede aanvulling vinden. Internationale verbindingen focussen zich nu teveel op Amsterdam (centraal), terwijl Nederland juist een land is waar relatief weinig mensen in de hoofdstad wonen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Maar op alleen toeristen kun je niet je internationale dienstverlening bouwen. Maar verder het land doortrekken van internationale verbindingen juich ik toe.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Om toch een beetje bij het onderwerp te blijven, een van de redenen dat dit niet past is dat de concessie inzet op het volledige dagvolume te rijden tussen 7:00 en 19:00. Het eindbeeld van de concessie kent slechts een handjevol spitstreinen. De concessie slokt daardoor vrijwel alle capaciteit op het spoor op, ook op de rustigere uren, waardoor internationale treinen veroordeeld zijn tot die paar baanvakken waar gereserveerde paden liggen.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ergens eind jaren 90 hebben wij onze dochter in Modane (grens Italie/Frankrijk) ca. 10 uur staat mij bij op de trein gezet naar Brussel Zuid. Met toen nog een overstap op de oude Benelux was zij 8 uur 's avonds in Leiden. Wat dat betreft had ik in 25 jaar tijd wat meer vooruitgang op het internationaal treinverkeer verwacht.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
TGV tot Gare de Lyon, Thalys vanaf Nord en Benelux vanaf Brussel Zuid?
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Nee het was rechtstreeks naar Brussel zuid. Staat ergens bij mij op een foto. Thalys reed toen, 1996, nog net niet/wel en de Interconnexxion Est was toen net geopend. Ik bedoel eigenlijk dat we nu al meer dan 25 jaar de mogelijkheid hebben om in Europa een internationaal lopend netwerk op te bouwen en dat het er niet van komt. Het blijft aanmodderen, ik denk ook tegengehouden door allerlei nationele belangen. Nog echt geen Europese gedachte.en-es schreef:TGV tot Gare de Lyon, Thalys vanaf Nord en Benelux vanaf Brussel Zuid?
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Er is rond de eeuwwisseling wel een tijdje een Thalys Geneve - Brussel geweest.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Die moeten ze weer terugbrengen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
In principe is dat gewoon nog mogelijk, 8,5 uur van Modane naar Leiden. Dus vooruitgang is er wel een beetje. Het probleem is een beetje dat je geen fijn TGV taktverkeer hebt tussen (Milaan, ) Modane en Parijs.ibodejoode schreef: ↑ma 28 aug 2023, 09:48 Ergens eind jaren 90 hebben wij onze dochter in Modane (grens Italie/Frankrijk) ca. 10 uur staat mij bij op de trein gezet naar Brussel Zuid. Met toen nog een overstap op de oude Benelux was zij 8 uur 's avonds in Leiden. Wat dat betreft had ik in 25 jaar tijd wat meer vooruitgang op het internationaal treinverkeer verwacht.
Code: Selecteer alles
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Bahnhof | An | Ab | Zug Nr. | Bemerkungen |
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Modane | | 09:13 | TGV 9240 | RP GP 55 BW RO WV |
| Paris Gare de Lyon | 13:14 | | Übergang | 65 Min. |
| Paris Nord | | 14:21 | THA 9351 | RP NF GP 55 BW SA 97 WV |
| Rotterdam Centraal | 17:02 | 17:12 | IC 2265 | FB |
| Leiden Centraal | 17:45 | | | |
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Maar als je treinpaden aanvraagt, dan worden die toch toegewezen aan de hand van een vaste hiërarchie? Mag de hiërarchie daarin dan ook voorschrijven dat "concessietreinen" altijd voor mogen?Bemined schreef: ↑ma 28 aug 2023, 08:44 Om toch een beetje bij het onderwerp te blijven, een van de redenen dat dit niet past is dat de concessie inzet op het volledige dagvolume te rijden tussen 7:00 en 19:00. Het eindbeeld van de concessie kent slechts een handjevol spitstreinen. De concessie slokt daardoor vrijwel alle capaciteit op het spoor op, ook op de rustigere uren, waardoor internationale treinen veroordeeld zijn tot die paar baanvakken waar gereserveerde paden liggen.
Ik vraag me, uit interesse, ook wel af hoe deze toewijzing zich dan verhoudt tot de (nabije) buitenlanden. Bij onze oosterburen zijn er alleen regionale concessies en is het lange afstandsverkeer sowieso open access, dan zouden volgens diezelfde toewijzing de regionale concessies in theorie alle capaciteit kunnen opgebruiken?
Het is een spectrum.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Bij onze Oosterburen kun je meer betalen voor een pad en dan krijg je meer rechten.
Dat heeft bijvoorbeeld het IC en ICE verkeer, maar goederenboeren doen het ook.
Regionale is aanbesteed en moet om de centen letten. Daarom hobbelen die overal onderaan/achteraan.
Dat heeft bijvoorbeeld het IC en ICE verkeer, maar goederenboeren doen het ook.
Regionale is aanbesteed en moet om de centen letten. Daarom hobbelen die overal onderaan/achteraan.
-
- Donateur
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Bij de oosterburen krijgen lange paden (Fernverkehr), voorrang op kortere paden. Of er een vaste afwikkeling van geschillen bij concessievervoer is, weet ik niet.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zie hier: https://wetten.overheid.nl/BWBR0017627/ ... 4_Artikel8
Bij een overbelast baanvak worden achtereenvolgens artikelen 8, 9a en 10 toegepast. In artikel 8 krijgen internationale treinen prioriteit indien voor het betreffende baanvak een minimaal niveau is opgenomen. In artikel 9a wordt vervolgens voorrang gegeven aan internationale treinen die onder een concessie vallen. Als geen van beide van toepassing zijn dan kom je uit bij artikel 10 en dan krijgen binnenlandse treinen voorrang.
Nu begreep ik dat men bezig is met een herziening van dit besluit, dus mogelijk dat het over een aantal jaren anders geregeld wordt, of dat men voor meer baanvakken een minimaal niveau vastlegt. Maar op dit moment staan internationale aanvragen onder open toegang niet heel hoog op de prioriteitenlijst als ze buiten de door de overheid vastgestelde corridors vallen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Meer over die herziening: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... astructuur
Daarin wordt geregeld, volgens de Beslisnota, dat concessievervoer boven niet-concessievervoer gaat. De wijziging zou al geïmplementeerd moeten zijn maar dat is hij zo te zien nog niet (het Besluit Capaciteitsverdeling Hoofdspoorweginfrastructuur van 1 april 2017 is nog geldig).
Daarin wordt geregeld, volgens de Beslisnota, dat concessievervoer boven niet-concessievervoer gaat. De wijziging zou al geïmplementeerd moeten zijn maar dat is hij zo te zien nog niet (het Besluit Capaciteitsverdeling Hoofdspoorweginfrastructuur van 1 april 2017 is nog geldig).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten