Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Philip
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

Vermoedelijk betekent dat dat je gebruik maakt van het wissel dat tussen de a- en de b-zijde ligt, bijvoorbeeld als er een trein op b staat en je naar a moet. Oftewel je komt wel langs het a-deel van het perron en niet langs het b-deel, of omgekeerd
RobertT
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Klopt,en in het geval van Den Bosch staan die bakborden ook idd als indicatie van geheel spoor 3 en zet de machinist keurig zijn trein bij de aangegeven lengte
jesse-cruzu
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jesse-cruzu »

^^Exact :pos:
VIRM
Berichten: 7707
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

PHS schreef: do 28 sep 2023, 21:34 Overstapservice van de NS weer: bij het binnenrijden van Zwolle werd in de vertraagde 576 naar Rotterdam Centraal omgeroepen dat de 1876 naar Den Haag Centraal zou wachten op ons. En inderdaad, de 1876 stond keurig klaar aan de overzijde van het perron. Helaas gingen op het moment dat de deuren van de 576 openden, de deuren van de 1876 dicht en vertrok die trein. Serieus, had dit niet anders gekund :')
In de praktijk is het een tombola. Ik heb ze ook wel eens zien wachten op station Zwolle, ondanks een +3 bijvoorbeeld.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Sorry_geen_dienst »

DDietzen schreef: do 28 sep 2023, 19:12 Het valt me al maanden, zo niet jaren op dat in 's-Hertogenbosch intercity's richting Utrecht die op spoor 3a gepland staan, consequent op heel spoor 3 halteren. Heeft dat een reden? Voor reizigersspreiding is het zo niet ideaal, want de grote kudde die braaf op 3a wacht stapt nu aan de voorzijde in, waar het gemiddeld toch al drukker is aangezien de perrontoegang in Eindhoven - waar de betreffende treinen vandaan komen - evenals veel (zo niet alle) stations op de lijn uit Venlo ook aan de voorzijde zit.

Wederom: ik klaag niet, voor mij blijft het zalig rustig achterin, maar ik ben wel benieuwd naar het waarom.
Gebeurt de andere richting op ook met de IC's richting het zuiden viel me al langer op. Staan aangekondigd op 6b maar stopt gewoon midden op spoor 6, precies wat de treinlengteborden aangeven dus wat de reisinfo en CTA bakken aangeven komt niet overeen met de praktijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39258
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

PHS schreef: za 30 sep 2023, 17:53 Zullen we voortaan maar stoppen met TVV? Dan hebben we tenminste duidelijkheid als reiziger. Op Amersfoort mocht ik een uur wachten op de bus, sommigen stonden er nog langer. En de medewerkers van de NS die uiteraard geen idee hebben :roll:
Waanzinnig belabberde organisatie inderdaad. Elke 5 minuten een bus naar Driebergen-Zeist in de planner en toch echt een half uur er op staan wachten. In de tussentijd wel drie bussen naar Baarn, waarbij elke bus weer wat leger was.
Gelukkig kwam er daarna wel een dubbeldekker waar vrijwel iedereen in paste, maar dat werd alsnog chaos omdat de stroom naar het incheckpaaltje het haast onmogelijk maakte om nog in de bus te stappen.

Terugweg van m'n rondje maar via Baarn gegaan. Kleine hindernis was een trein met +10 vanuit Amsterdam die maar tot Hilversum ging, waar het een gehaaste overstap door de poortjes van spoor 1 naar spoor 2 werd om de achteropkomende IC naar Baarn te halen.
In Baarn stond bij aankomst al een bus klaar die met de lading uit de IC erin gelijk vol was en vertrok, daarmee ging die rit een stuk vlotter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Sorry_geen_dienst schreef: za 30 sep 2023, 18:05
DDietzen schreef: do 28 sep 2023, 19:12 Het valt me al maanden, zo niet jaren op dat in 's-Hertogenbosch intercity's richting Utrecht die op spoor 3a gepland staan, consequent op heel spoor 3 halteren. Heeft dat een reden? Voor reizigersspreiding is het zo niet ideaal, want de grote kudde die braaf op 3a wacht stapt nu aan de voorzijde in, waar het gemiddeld toch al drukker is aangezien de perrontoegang in Eindhoven - waar de betreffende treinen vandaan komen - evenals veel (zo niet alle) stations op de lijn uit Venlo ook aan de voorzijde zit.

Wederom: ik klaag niet, voor mij blijft het zalig rustig achterin, maar ik ben wel benieuwd naar het waarom.
Gebeurt de andere richting op ook met de IC's richting het zuiden viel me al langer op. Staan aangekondigd op 6b maar stopt gewoon midden op spoor 6, precies wat de treinlengteborden aangeven dus wat de reisinfo en CTA bakken aangeven komt niet overeen met de praktijk.
Dat is alleen overdag,savonds vertrekken de IC's richting Eindhoven van spoor 6a,omdat op 6b dan de sprinter richting Eindhoven staat.Normaal overdag staat die op 4b,maar in de avond vertrekken daar de IC's richting Utrecht
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

TVV kan best werken, als je het goed doet. In Tsjechië doen ze aan twee soorten: een regelmatige dienst die volgens een dienstregeling gereden wordt waar men zich ook verbazingwekkend goed aan houdt, en bussen voor een specifieke (langeafstands)trein die netjes wachten tot iedereen er is en waar de aansluitende trein ook weer op wacht. Met beide varianten heb ik goede ervaringen.
en-es
Berichten: 4545
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

TVV en NS zijn al heel lang geen goede combinatie. Anderhalf jaar geleden was er TVV vanuit Utrecht naar Hilversum en Amersfoort. Om de paar minuten een bus naar Amersfoort maar op de bus naar Hilversum moest ik bijna drie kwartier wachten. Ik heb de indruk dat NS weinig te vertellen heeft over het hele gebeuren. Die gasten in de gele hesjes lopen er rond alsof alles om hun draait en de buschauffeurs trekken hun eigen plan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: zo 01 okt 2023, 02:38 TVV kan best werken, als je het goed doet. In Tsjechië doen ze aan twee soorten: een regelmatige dienst die volgens een dienstregeling gereden wordt waar men zich ook verbazingwekkend goed aan houdt, en bussen voor een specifieke (langeafstands)trein die netjes wachten tot iedereen er is en waar de aansluitende trein ook weer op wacht. Met beide varianten heb ik goede ervaringen.
Dat laatste lijkt me geen optie, door de drukte op het Nederlandse spoorwegnet. Het eerste moet in Nederland uiteraard ook gebeuren.
Jij bent toch half Slowaaks? Hoe gaat het in Slowakije?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Alle touringcars uit Slowakije rijden in Nederland rond voor NS . En die uit Kroatië ondertussen ook :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4545
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Tja Amersfoort is een van de grootste knooppunten van NS waar gigantische aantallen reizigers doorheen reizen. Vaste dienstregelingen voor de bussen zijn leuk maar mijn ervaring is dat de bus al vertrekt zodra alle zitplaatsen bezet zijn.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

En terecht! Wat dat zou dat ding nog wachten als hij vol is? 🤔
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10645
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Bij dergelijke busfrequenties zou een spoorverbinding een veel beter alternatief zijn. Dáár zouden ze eens werk van moeten maken :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Deze zomer nog in Slowakije in TVV gezeten tussen Kúty en Šaštín-Stráže. Dat reed volgens dienstregeling (min of meer, de bus wachtte gelukkig een paar minuten op overstappers in Kúty). In Šaštín-Stráže trok de trein vervolgens op terwijl een man of 30 uit die bus het perron op liep, om 20 meter verder weer te stoppen en ons nog in te laten stappen. De conducteur beweerde dat hij niet wist dat er een bus reed. :') Hoe dat kan is me volstrekt onduidelijk, want hij moet daar ook met die trein gekomen zijn. Het is alsof je een trein zou laten eindigen in Overveen. Op de terugweg wachtte de bus ook netjes op de trein. Overigens was dat een oorspronkelijk Franse bus, waar je niet mocht "fumer". :p (Er reed dus slechts één bus het gehele TVV.)
Meltrain schreef: zo 01 okt 2023, 12:46 Dat laatste lijkt me geen optie, door de drukte op het Nederlandse spoorwegnet.
Ja en nee. Bij regionale treinen zou je eigenlijk willen dat er met een beetje flexibiliteit gewacht wordt, zodat bij TVV tussen Swalmen en Roermond de overstap in Swalmen altijd goed gaat, bijvoorbeeld, en niet een bus of trein voor je neus wegrijdt. Op drukke trajecten ligt dat genuanceerder. Maar voor internationale langeafstandstreinen zou zoiets nog wel van toepassing kunnen zijn. Stel, je hebt TVV van Bad Bentheim naar Hengelo in een 2-uursdienst in aansluiting op de ICB, dan heb je er niks aan als dat volgens dienstregeling vertrekt terwijl de ICB +15 heeft. Daar moet de aansluiting zwaarder wegen dan het belang van de instapper in Bad Bentheim: als er "gewoon" een trein gereden had zou die immers ook +15 krijgen.

Als bussen vol zijn is het natuurlijk logisch om ze te laten vertrekken. Maar dan moet je eigenlijk meerdere bussen hebben die "dezelfde" rit verzorgen, zodat eentje die niet helemaal vol is op de geplande tijd kan vertrekken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Flexibiliteit bij de bussen moet nog wel mogelijk zijn, maar ik vrees dat je treinen niet kunt laten wachten op een vertraagde bus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Niet oneindig nee. Maar een +1 of +2 op zijn tijd zou moeten kunnen. Daar heb je immers rijtijdspeling voor en de vertraging ontstaat om operationele redenen. Dat men daar in Nederland niet aan wil, weet ik, maar zou wel helpen. Niet alles is alleen maar dominoeffect: je hebt ook het harmonicaeffect waarbij een +1 van vervoersmiddel 1 weer goed gemaakt wordt door vervoersmiddel 2.

En om bij het voorbeeld van de ICB te blijven: als je die laat vertrekken voordat het TVV aankomt, zit je met een volle trein aan passagiers die je later niet goed kwijt kan. Dan liever een trein met +10.

Het zou echt maatwerk moeten zijn in plaats van één “regel” over alle situaties uit te rollen.
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

"Terroristische dreiging op Vaarsche Rijn". Dus mijn trein Ed-Asd staat vast tussen Db en Ut.
en-es
Berichten: 4545
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Inzet van hulpdiensten tussen Utrecht en Houten volgens rijdendetreinen.nl.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Zal dit wel wezen:

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/364067 ... s-in-trein

Dat die 81-jarige dame nu ook al met de trein gaat...
IIVQ
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Inmiddels alweer Ut voorbij. Heeft, incl treinfile voor Ut, +37 opgeleverd (en waarschijnlijk rond de +55 voor de twee voorliggende treinen).

Wat bedoel je met dame van 81?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 8017
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: zo 01 okt 2023, 12:51 Alle touringcars uit Slowakije rijden in Nederland rond voor NS . En die uit Kroatië ondertussen ook :X
Zullen er wat tourboeren uit Oost Europa in NL werken? Een van de Poolse bussen die TVV deed op Lage Zwaluwe - Roosendaal kwam ik ook al op de Zaanse Schans tegen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten