Gemengd verkeer is enorm lastig als een voertuig met sensoren rijdt, die moet op allerlei obstakels reageren en alle denkbare situaties moeten ingeprogrammeerd worden. Iets zegt me dat mensen sneller anticiperen.Reiziger Delft schreef: ↑do 02 nov 2023, 00:29 Datzelfde geldt voor auto's die gewoon door een bestuurder worden gereden. Daar vallen ook dagelijks slachtoffers.
Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
-
- Donateur
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Kort Nederlands nieuws
Reageren of beslissen kan een computer veel sneller en consistenter dan een mens, maar dat is ook het grootste probleem niet. Het waarnemen van potentieel gevaar en de ethisch-economische randvoorwaarden meegeven aan de computer is veel lastiger.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Kort Nederlands nieuws
Kun je mij iets vertellen over deze "ethisch-economische randvoorwaarden"?
Kan zo niet bedenken, wat je daarmee bedoelt.
Kan zo niet bedenken, wat je daarmee bedoelt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Kort Nederlands nieuws
Niet in elke situatie is er een uitkomst waar alle betrokkenen zonder kleerscheuren af komen. Denk aan een dreigende botsing met een verward persoon die de snelweg oversteekt. Remmen kan niet meer, enige optie is uitwijken maar zowel de rijstrook links als rechts van het zelfrijdende voertuigen rijden andere voertuigen waardoor dit tot een botsing kan leiden. Bij uitwijken breng je de inzittenden van de auto dus in gevaar, bij niet uitwijken de voetganger. Wat moet de computer in zo'n geval beslissen?
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat is m.i. vooral het ethische deel. Mijn vermoeden is dat isadora de combi "ethisch-economisch" wel exotisch vond en daarom wat toelichting vroeg.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Re: Kort Nederlands nieuws
Oh, ik had niet eens door, dat Bemined antwoordde op mijn vraag, sorry.
Maar Hainje heeft gelijk.
Maar Hainje heeft gelijk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Donateur
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Kort Nederlands nieuws
Het economische gedeelte heeft vooral met de verzekerbaarheid van een autonoom voertuig te maken, als niemand zoiets WA-verzekerd kan krijgen omdat de beslissingen consequent buitenproportioneel duur zijn, de voetganger aanrijden in Bemineds voorbeeld, komt er niet zo snel een autonome auto.
De producent van het voertuig heeft daarentegen een perverse prikkel om de voetganger wél aan te rijden, hoe slechte reclame ook. De gedachten dat je eigen voertuig (mogelijk) niet voor jouw leven kiest in een noodgeval, is nog slechtere reclame, tot onverkoopbaar aan toe.
De producent van het voertuig heeft daarentegen een perverse prikkel om de voetganger wél aan te rijden, hoe slechte reclame ook. De gedachten dat je eigen voertuig (mogelijk) niet voor jouw leven kiest in een noodgeval, is nog slechtere reclame, tot onverkoopbaar aan toe.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dank je, nu kan ik het plaatsen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Kort Nederlands nieuws
Klopt.. bij de huidige (deels verplichte) ADAS rijhulpsystemen kan het brein hiervan razendsnel beslissen dat de snelheid van 100 km/h naar 30 km/h moet..omdat er nou eenmaal een verkeersbord langs de kan van de weg staat die dat weergeeft: dat dit dan bedoelt is voor de afrit naar het tankstation / verzorgingsplaats.. dát herkent de computer dan weer niet zo gauw.JordiBrabant schreef: ↑do 02 nov 2023, 18:29 Reageren of beslissen kan een computer veel sneller en consistenter dan een mens, maar dat is ook het grootste probleem niet. (..)
Er zijn ook al vervoerseconomen die stellen dat de zelfrijdende auto én inzet als 'openbaar vervoer' alleen maar tot meer voertuigbewegingen leidt.
-
- Donateur
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Kort Nederlands nieuws
Vanwege aanzuigende werking(toegenomen vraag naar mobiliteit) of vanwege leeg materieel?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9281
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
In München gaan ze vanaf 2025 een zelfrijdende stadsbus van MAN testen.
https://www.ovpro.nl/bus/2023/11/03/zel ... n-munchen/
https://www.ovpro.nl/bus/2023/11/03/zel ... n-munchen/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Kort Nederlands nieuws
Beiden.JordiBrabant schreef: ↑vr 03 nov 2023, 23:40 Vanwege aanzuigende werking(toegenomen vraag naar mobiliteit) of vanwege leeg materieel?
Komt al naar voren uit een TNO studie / impactanalyse autonome voertuigen, in opdracht van o.a. Provincie Noord-Holland en de vervoersregio A'dam, uit 2018.
(..)Bereikbaarheid. In alle scenario’s is sprake van een hoger aantal voertuigkilometers. Deze toename
in mobiltieit zorgt voor een positief effect op de bereikbaarheid van onder andere banen. De keerzijde is dat de toename in voertuigkilometers een negatieve impact heeft op de doorstroming in met name stedelijke gebieden (de toename van voertuigverliesuren vindt vooral plaats in de
stedelijke gebieden). (..)
Concluderend wordt er voor deze studie van uitgegaan dat zelfrijdende voertuigen een positieve invloed hebben op de bereikbaarheid in landelijke en minder stedelijke gebieden en een negatieve invloed hebben op de bereikbaarheid in de meer stedelijke gebieden.
• Verkeersveiligheid. In alle scenario’s is sprake van meer voertuigkilometers. Normaal gesproken resulteert dat in een hoger verwacht aantal ongevallen en meer materiële en immateriële schade. (..) Concluderend wordt er voor deze studie van uitgegaan
dat zelfrijdende voertuigen een neutrale of mogelijk positieve invloed hebben op de verkeersveiligheid.
• Leefbaarheid en/of duurzaamheid. In alle scenario’s is sprake van meer voertuigkilometers wat in
principe, bij het huidige (2018 red.) niveau van elektrificatie, resulteert in meer uitstoot van CO2 en schadelijke
stoffen. (..) De ontwikkeling van zowel zelfrijdende als elektrische voertuigen hoeven niet noodzakelijkerwijs hand in hand te gaan. Wanneer zelfrijdende voertuigen in de toekomst in hoge mate ook elektrisch rijden is de verwachting dat de negatieve effecten als gevolg van de stijging in voertuigkilometers gecompenseerd worden, waardoor een neutrale impact op de leefbaarheid en duurzaamheid te verwachten is. (..)
Tot slot is de verdringing van duurzame vervoersalternatieven zoals OV, fietsen en lopen door zelfrijdende voertuigen in alle gebieden een aandachtspunt en is het verlies van aandeel van de ‘gezonde modaliteiten’ een aandachtspunt voor de volksgezondheid.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... i=89978449
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja maar dat wil niet zeggen dat het de gewenste capaciteit biedt, de sprinter vertrekt bijvoorbeeld nu al geregeld te laat omdat de IC in omgekeerde richting vertraging heeft.
Re: Kort Nederlands nieuws
NS verhoogt prijzen kaartjes in 2024 niet, internationale treinen wel duurder
Zie het onderstaande bericht:
https://nos.nl/artikel/2496967-ns-verho ... el-duurder
Zie het onderstaande bericht:
https://nos.nl/artikel/2496967-ns-verho ... el-duurder
Re: Kort Nederlands nieuws
Zo. Zien we meteen waar de prioriteiten liggen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Eh, vanuit de politiek is geld beschikbaar gesteld. Het lijkt me niet meer dan logisch dat die 120 miljoen ten gunste komt van de binnenlandse reiziger.
Re: Kort Nederlands nieuws
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Heel simpel: er wordt getoeterd dat we allemaal voor internationale reizen de trein moeten nemen in plaats van het vliegtuig. Een prijsverhoging van 8% voor internationale treinkaartjes (versus geen verhoging voor binnenlandse kaartjes) staat daar haaks op.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar hoeveel invloed heeft NS op de prijs van internationale treinkaartjes? Bovendien is het stabiliseren van de binnenlandse tarieven te danken aan een pot geld vanuit Den Haag.
Wat mij betreft worden er vooral barrières weggenomen voor internationale treinreizen, zijnde dat het makkelijker wordt binnen Europa treinen te reserveren, kaartjes te verkrijgen.
Wat mij betreft worden er vooral barrières weggenomen voor internationale treinreizen, zijnde dat het makkelijker wordt binnen Europa treinen te reserveren, kaartjes te verkrijgen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Zijn alle internationale kaartjes tegenwoordig relatieprijzen? Dus niet km-tarief Nederland + km-tarief buitenland?
Daarbij: gaat dit om de basisprijs of worden ook alle sparpreisen 8% duurder?
Daarbij: gaat dit om de basisprijs of worden ook alle sparpreisen 8% duurder?
Re: Kort Nederlands nieuws
Aangezien de NS zijn tarieven verhoogt, gaat dat om de kaartjes die NS International verkoopt. De Sparpreis is van Deutsche Bahn, en staat zodoende los van de Nederlandse tarieven. Het lijkt mij daarom sterk dat in heel Europa de treinkaartjes 8% duurder worden, omdat dit in één land de nominale prijsstijging is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik weet niet zo goed hoe en waar die prijsverhoging precies vandaan komt. Bedoel, ik neem aan dat er een buitenlandse partij betrokken is bij het vaststellen van die prijsverhoging?
Ik heb ook nog geen adviesaanvraag bij Locov gezien hieromtrent.
Ik heb ook nog geen adviesaanvraag bij Locov gezien hieromtrent.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Gaat Locov daarover?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten