Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Ik zie het probleem hier ook niet zo. Vooralsnog verlopen deze demonstraties vredig. Als reiziger kun je ook nog gewoon omheen lopen.
T-hijs
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Maar het glas is altijd half leeg, dus kun je maar beter azijn drinken... Was de demonstratie trouwens op het station zelf? Of (net) erbuiten?
F.k.a. Bollenstad
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Als ik de foto bij het artikel snel beschouw, zat men buiten de poortjes. Of dat technisch-juridisch 'in' of 'buiten' het station is - en welke instantie daarmee bevoegd is de orde te handhaven indien nodig - durf ik niet te zeggen.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12888
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

PHS schreef: do 09 nov 2023, 19:54 Laat staan voor joodse reizigers die ook veilig de trein moeten kunnen nemen. En ja, demonstreren mag, maar wel op openbaar terrein, en dat is een treinstation niet.
Waarom zou het voor een joodse reiziger onveilig zijn? Ik zie niet aan de buitenkant of iemand joods is, hooguit een enkele keer iemand met een keppeltje op en pijpekrulletjes. Maar dat zie je zelden.
Ik durf te wedden dat een jood minder kans heeft op gedoe tijdens een pro-Palestinademonstratie, dan een moslim in een pro-Israeldemonstratie. Zeker aangezien islamofobie toch best wel een dingetje is in dit land, dus het geweld hoeft nog niet eens van een jood of zionist te komen.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10644
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Maar PHS toch. Je doet of Hamas Utrecht Centraal bestormt, en vindt het vanwege die framing noodzakelijk de staat van beleg uit te roepen? Als een religieuze jood zich bedreigd voelt door een vreedzame demonstratie vind ik dat a) heel naar voor hem en b) niet helemaal onbegrijpelijk, maar toch echt geen reden het recht op demonstratie dan maar bij voorbaat op te schorten. Niemand is namelijk verplicht de confrontatie op te zoeken. Daar hoeft NS echt niet het complete treinverkeer voor stil te leggen, daar wachten ze maar mooi mee tot er misschien wat sneeuw zou kunnen vallen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10644
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Nee PHS — ik schreef niemand is verplicht de confrontatie op te zoeken. Als jij dat doet, is dat jouw keuze.

Als er een kudde bezopen Feijenoordsupporters voor het station staat kan je daar dwars doorheen lopen, liefst met een Ajaxsjaal om, omdat je zonodig een trein moet hebben. Maar als je dat geen fijn idee vindt kan je ook een andere ingang nemen. Of je dat wel of niet doet is een vrije keuze. Persoonlijk heb ik overigens veel minder op met ordeverstorende voetbalsupporters dan met mensen die vreedzaam van hun democratische rechten gebruik maken. Ook al bevalt hun standpunt jou toevallig niet, het zijn daarom nog geen bloeddorstige antisemieten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dionysusnu
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Ik denk dat een veel belangrijker argument is, dat een pro-Palestina demonstratie niet automatisch (al was deze het wel) anti-Israël is, en al helemaal niet automatisch antisemitisch.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10644
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Precies. Een groot probleem in de discussie over het midden-oosten is het gelijkstellen van de (al dan niet vermeende) belangen van (de politiek van) de staat Israël met dat van joden in Israël of elders, waarmee kritiek op het handelen van de staat Israël reflexmatig als antisemitisme weggezet kan worden. Zie de smakeloze vertoning met jodensterren in de algemene vergadering van de VN, door Yad Vashem terecht scherp veroordeelt.

Dat wil niet zeggen dat antisemitisme niet bestaat, of dat wie tegen het optreden van de staat Israël ageert geen antisemiet zou kunnen zijn. Maar ook niet dat wie voor de rechten van palestijnen pleit daarmee automatisch een bedreiging voor iedereen met een keppeltje vormt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Vriendelijke suggestie deze discussie voort te zetten in het daarvoor aangemaakte topic (A) - want dit heeft met alledaagse gebeurtenissen op het spoor allemaal weinig meer te maken.
Etienne
Donateur
Berichten: 7977
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Kudos voor de treindienstleider die vanochtend in Gouda de 4019 vasthield, zodat IC 512 met +9 kon passeren. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
en-es
Berichten: 4543
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Groeten uit de volle IC van 8.24 van Hilversum naar Schiphol die goed vol zit. Wat wil je ook met slechts vier bakken. Gelukkig heb ik een staanplaats. :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: do 09 nov 2023, 21:33
Suus schreef: do 09 nov 2023, 20:30 Succes met Utrecht Centraal en de week daarvoor Rotterdam Centraal niet te bedienen. Soms is niets doen beter dan ingrijpen.
Treinen laten doorrijden en het station ontruimen gebeurt anders wel vaker, bijvoorbeeld bij onbeheerd achtergelaten bagage of bommeldingen. Hier zijn vaste protocollen voor en van chaos is dan ook geen sprake. Natuurlijk, alle vertraging is vervelend, maar hoort nou er eenmaal bij.
Wil je een demonstratie nu serieus vergelijken met een bommelding? :|
Overigens heb ik niet het idee dat bij een bommelding de treinen gewoon doorrijden; volgens mij maken z dan rechtsomkeert.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6612
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

PHS schreef: do 09 nov 2023, 20:25 Ik zie niet in waarom S&V niet bevoegd zou zijn om op te treden.

Verder zou de NS er ook voor kunnen kiezen om het station niet te bedienen zolang de veiligheid van reizigers en personeel niet is gegarandeerd.
Dat is een juridisch gevalletje.
Kan NS demonstraties verbieden?
Nee. NS heeft daarvoor niet de juridische mogelijkheden en kan dat ook niet handhaven. Gemeente, politie en het openbaar ministerie hebben wel mogelijkheden om maatregelen te nemen maar ook die zijn  beperkt, want demonstreren is een grondrecht.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7686
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Afgelopen zaterdag zag ik dat er geflyerd werd voor de verkiezingen buiten de poortjes, maar ik vind het wat onduidelijk wat tot openbare en wat tot privéruimte hoort bij Ut.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Jultar
Berichten: 579
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Dat kan dus niet. Daar is uiteraard naar gekeken door NS, want NS is verre van blij met dit soort demonstraties op het station (ongeacht de reden van demonstreren).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10644
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Zelfs als het wel zou kunnen is het maar de vraag of ingrijpen wenselijk is. Als het om verstoring van de openbare orde zou gaan kan ik me daar nog wat bij voorstellen, maar het gaat hier over mensen die rustig op de grond zitten en na een poosje vanzelf weer vertrekken. Om daar een blik ME'ers voor open te trekken is disproportioneel en lastig uit te leggen gezien de personeelstekorten bij de politie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gamma
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gamma »

Het is de hele middag al een regen aan vertragingen in de 3600, versterkt door korte kering in Zwolle en het enkelspoor tussen Olst en Deventer en op Zutphen.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Sorry_geen_dienst »

De vertragingen op de 3600 vallen mij de laatste paar weken ook al op (en ik hoor meer reizigers daarover klagen). Veel grote vertragingen tot een half uur zijn geen zeldzaamheid. Geen idee hoe dat komt, ook in Brabant lopen ze vaak veel vertraging op en dat loopt vervolgens alleen maar nog verder op.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8896
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

De twee sporen tussen Arnhem en Nijmegen zijn overbelast met zes intercity's en vier Sprinters per uur. Vertragingen geven ze zo makkelijk aan elkaar door. Daarnaast zit de 3600 vast aan zijn tijden als de 6600 naar Arnhem rijdt. Die Sprinter vertrekt in Arnhem precies drie minuten achter de Intercity en zit in Breda precies drie minuten voor de volgende. In andere richting is dat precies hetzelfde.

En dan zijn er nog diverse korte keringen die invloed hebben op de punctualiteit. De 6600 heeft een korte kering van negen minuten in Nijmegen op de momenten dat die tot Nijmegen rijdt en is een bron van vertragingen, zeker nu in het seizoen van de gladde sporen. De 3600 heeft zelf in Zwolle ook slechts tien minuten keertijd, hetgeen zeer karig is voor een verbinding van ruim tweeënhalf uur enkele reis.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6612
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

+ dat Tilburg - Breda ook vol zit wat ook niet mee helpt bij vertragingen. Dan heb je nog het stuk enkelspoor tussen Olst en Deventer en in Zutphen sta je bij een kleine vertraging ook al te wachten tot spoor 3 weer vrij is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
UtrechtOV
Berichten: 145
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door UtrechtOV »

Volgende week rijdt de 1100 Ehv - Asd. Ditmaal niet compleet via de HSL. Tussen Rtd en Asd gaat deze nu langs Sdm, Dt, Gv, Ledn, Shl en Ass. Leuke route met ICR / ICNG
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8749
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Je hebt het denk ik over komend weekend, dan rijdt de 1100 Eindhoven - Amsterdam met extra stops te Schiedam, Delft, Den Haag HS, Leiden en Amsterdam Sloterdijk. Komende week (ma-vr) rijdt de 1100 enkel Eindhoven - Rotterdam met daar een koppeling met de 1000.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten