Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

De oude sprinters Ut-Bd en (Ah-)Nm-Dn invoeren zou ook al een hoop kerende sprinters in Ht schelen.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef: za 23 dec 2023, 18:00
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 17:22In het eindbeeld van ETMET moet de 3100 (of althans de treinserie die in dat pad komt te rijden) in Arnhem gaan eindigen en op de 3600 aansluiten, dus dat idee is er wel. Alleen de capaciteit is er gewoon nog niet voor in Nijmegen, dan moet eerst de bouw van het extra (eiland)perron klaar zijn.
Gezien de nieuwe concessie vraag ik me af of we het ETMET eindbeeld ooit te zien gaan krijgen, het eindbeeld van de concessie is namelijk gebaseerd op het 8/4 model met vier intercity's en vier sneltreinen Utrecht - Arnhem in een kwartierligging (en een 3/12 ligging tussen de IC en sneltrein). De 3600 is in de referentie van dat model voorzien als Zwolle - Eindhoven - Venlo, maar de concessie laat dat open en schrijft geen specifieke lijnvoering voor.
Persoonlijk vind ik een 8/4 (of eigenlijk 4-4-4) ook een beter model, aangezien dat beter aansluit op de overige treinen die allen nog wel in een kwartiersdienst rijden. En Zwolle-Roosendaal wijzigen in Zwolle-Eindhoven (en dan ook ...-Utrecht-Roosendaal) lijkt me ook een logischere indeling (al is verder naar Venlo dan wat onlogischer, Eindhoven-Venlo is praktischer om of richting Utrecht of richting Den Haag door te koppelen). Maar dat even terzijde.
Dionysusnu schreef: za 23 dec 2023, 19:21
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 17:22Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort.
In Arnhem keren ze in 5 of soms zelfs 4 minuten. 7 minuten is best mogelijk. Het is de vraag of het wenselijk is qua vertraging inhalen etc, maar in dat opzicht is Ah een makkelijke plek om bij te sturen.
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 17:22En de perroncapaciteit om ze beiden lang te laten keren is er nog niet. Je zou het dus hooguit kunnen doen op de momenten dat de 3100 niet rijdt op Arnhem-Nijmegen, maar dan krijg je wel een plotselinge wijziging in de vertrektijden gedurende verschillende momenten en daar houdt de NS niet zo van.
Juist sinds de "plan uw reis in de app" lijkt NS daar minder probleem mee te hebben. En als je het bijvoorbeeld alleen in het weekend doet is het zeker overzichtelijk genoeg.
Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen kopmaken op de route (wat in Arnhem gebeurd) en keren op het eindpunt op een andere treinserie. Bij dat eerste zal een vertraging gewoon in dezelfde rit blijven (wat in feite niets anders is dan er in dezelfde richting verder gereden zou worden), terwijl bij dat laatste ook een andere treinrit vertraging zal oplopen en dit wellicht ook weer gaat doorwerken tot dat eindpunt. Daarnaast vind op eindpunten regelmatig ook een oppervlakkige schoonmaak (prullenbakjes snel leeghalen, een vlug doekje over de tafeltjes) plaats.
Dionysusnu schreef: za 23 dec 2023, 19:21 Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is de 6600. In de spits vertrek je daar 3 minuten op vooruit in Ah, en kom je in Breda 3 minuten na de vorige aan. Om te versnellen op Ah-Bd moet je dus of de 6600 ook versnellen, of ergens inhalen, of de lijnvoering aanpassen. Dat maakt het nog eens ingewikkelder.
En de huidige 6600 hoef je natuurlijk niet te behouden in zijn huidige vorm, aangezien je zowel op 's-Hertogenbosch en Tilburg (Universiteit) je ook nog andere doorkoppelingen kunt maken. Op zich zit daar dus nog wel genoeg mogelijkheden tot inpassing, zeker wanneer de Brabantroute minder druk wordt met goederentreinen als die via de Betuweroute en de lijn Utrecht-Eindhoven naar Venlo (of zelfs naar Emmerich) kunnen worden gestuurd.
Dionysusnu
Berichten: 638
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 20:10
Dionysusnu schreef: za 23 dec 2023, 19:21
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 17:22Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort.
In Arnhem keren ze in 5 of soms zelfs 4 minuten. 7 minuten is best mogelijk. Het is de vraag of het wenselijk is qua vertraging inhalen etc, maar in dat opzicht is Ah een makkelijke plek om bij te sturen.
Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen kopmaken op de route (wat in Arnhem gebeurd) en keren op het eindpunt op een andere treinserie. Bij dat eerste zal een vertraging gewoon in dezelfde rit blijven (wat in feite niets anders is dan er in dezelfde richting verder gereden zou worden), terwijl bij dat laatste ook een andere treinrit vertraging zal oplopen en dit wellicht ook weer gaat doorwerken tot dat eindpunt. Daarnaast vind op eindpunten regelmatig ook een oppervlakkige schoonmaak (prullenbakjes snel leeghalen, een vlug doekje over de tafeltjes) plaats.
In het weekend is het ook daadwerkelijk 4 minuten keren als eindpunt in Ah.
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 20:10
Dionysusnu schreef: za 23 dec 2023, 19:21 Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is de 6600. In de spits vertrek je daar 3 minuten op vooruit in Ah, en kom je in Breda 3 minuten na de vorige aan. Om te versnellen op Ah-Bd moet je dus of de 6600 ook versnellen, of ergens inhalen, of de lijnvoering aanpassen. Dat maakt het nog eens ingewikkelder.
En de huidige 6600 hoef je natuurlijk niet te behouden in zijn huidige vorm, aangezien je zowel op 's-Hertogenbosch en Tilburg (Universiteit) je ook nog andere doorkoppelingen kunt maken. Op zich zit daar dus nog wel genoeg mogelijkheden tot inpassing, zeker wanneer de Brabantroute minder druk wordt met goederentreinen als die via de Betuweroute en de lijn Utrecht-Eindhoven naar Venlo (of zelfs naar Emmerich) kunnen worden gestuurd.
Ja, dat bedoelde ik met lijnvoering aanpassen. Het is best logisch de 6400 achter een versnelde 3600 naar Bd aan te laten gaan. In de andere richting kan de 6400 na het pad van de 6600, dus 4 minuten later dan nu, door naar Ehv, en dan hoeft ie ook minder lang in Ehv te staan niksen. De huidige 6600 kan dan mooi in Tbu op zichzelf keren.
Treintje1989
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

Check van de DDZ6 in de 3700. Zag ook een DDZ4 in de 3700 rijden zaterdag.

Mijn 1070 was vrijdag gestrand thv Roelofarendsveen. Maar na 25 minuten resetten konden we op eigen kracht door.

De 1179 die ik zaterdag had ging net voorbij Barendrecht ook stuk. Helaas kon de storing nu niet verholpen worden en na 2 uur kwamen er meerdere ProRail-in-oranje-vest-poppetjes van incidentenbestrijding. In eerste instantie hadden ze aan de ene kant van de trein het gaas van hek doorgeknipt en losgetrokken. Dus een evacuatie was aanstaande. We werden echter juist aan de andere kant geëvacueerd. De 1178 was namelijk gebombardeerd tot evacuatietren. Ik kon toevallig als eerste passagier overstappen. Al met al weer een nieuwe ervaring rijker zullen we maar zeggen.
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Dionysusnu schreef: za 23 dec 2023, 21:52
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 20:10
Dionysusnu schreef: za 23 dec 2023, 19:21
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 17:22Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort.
In Arnhem keren ze in 5 of soms zelfs 4 minuten. 7 minuten is best mogelijk. Het is de vraag of het wenselijk is qua vertraging inhalen etc, maar in dat opzicht is Ah een makkelijke plek om bij te sturen.
Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen kopmaken op de route (wat in Arnhem gebeurd) en keren op het eindpunt op een andere treinserie. Bij dat eerste zal een vertraging gewoon in dezelfde rit blijven (wat in feite niets anders is dan er in dezelfde richting verder gereden zou worden), terwijl bij dat laatste ook een andere treinrit vertraging zal oplopen en dit wellicht ook weer gaat doorwerken tot dat eindpunt. Daarnaast vind op eindpunten regelmatig ook een oppervlakkige schoonmaak (prullenbakjes snel leeghalen, een vlug doekje over de tafeltjes) plaats.
In het weekend is het ook daadwerkelijk 4 minuten keren als eindpunt in Ah.
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 20:10
Dionysusnu schreef: za 23 dec 2023, 19:21 Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is de 6600. In de spits vertrek je daar 3 minuten op vooruit in Ah, en kom je in Breda 3 minuten na de vorige aan. Om te versnellen op Ah-Bd moet je dus of de 6600 ook versnellen, of ergens inhalen, of de lijnvoering aanpassen. Dat maakt het nog eens ingewikkelder.
En de huidige 6600 hoef je natuurlijk niet te behouden in zijn huidige vorm, aangezien je zowel op 's-Hertogenbosch en Tilburg (Universiteit) je ook nog andere doorkoppelingen kunt maken. Op zich zit daar dus nog wel genoeg mogelijkheden tot inpassing, zeker wanneer de Brabantroute minder druk wordt met goederentreinen als die via de Betuweroute en de lijn Utrecht-Eindhoven naar Venlo (of zelfs naar Emmerich) kunnen worden gestuurd.
Ja, dat bedoelde ik met lijnvoering aanpassen. Het is best logisch de 6400 achter een versnelde 3600 naar Bd aan te laten gaan. In de andere richting kan de 6400 na het pad van de 6600, dus 4 minuten later dan nu, door naar Ehv, en dan hoeft ie ook minder lang in Ehv te staan niksen. De huidige 6600 kan dan mooi in Tbu op zichzelf keren.
De 6400 4 minuten vertragen betekend een conflict in Ehv met de 3500/3700 naar Vl.Deze in Ht vertragen levert weer problemen op met de 4400 naar Ehv/Dn.
Een serie qua tijd verleggen levert vaak wel ergens een conflict op met een andere serie.
En een versnelde 3600 levert in Rsd conflicten met zichzelf op;of de keertijd wordt te kort,of de tegentrein zit in de weg.De lange stop in Bd nu is ook niet voor niets
Dionysusnu
Berichten: 638
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Op zich kan je met wat schuiven in de perrons in Eindhoven dat wel oplossen (zeg het maar als je de specifieke uitwerking wil). Maar ja, je kan ook altijd wel blijven schuiven, en het is zeker de vraag of dat het waard is.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Treintje1989 schreef: zo 24 dec 2023, 01:04 De 1178 was namelijk gebombardeerd tot evacuatietren. Ik kon toevallig als eerste passagier overstappen. Al met al weer een nieuwe ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Welke historische woorden heb je uitgesproken bij het maken van de overstap? That's one small stap for (a) man, one giant leap for reizigers? :mrgreen:
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Een oplossing die ik nog niet voorbij heb zien komen om de kerende 7600 te Nm mee op te lossen:

De 7600 doorkoppelen aan de 7500 op die tijden en de 6600 altijd door laten rijden naar Arnhem (waar tenslotte veel meer keerruimte is).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Het lijkt erop dat zakkenrollers gisteren aan mijn rugzak hebben gezeten. :( Bij het instappen te Amersfoort dacht ik al iets te voelen, maar besloot ik niks te doen.
Pas toen de HC omroep dat er zakkenrollers aanwezig zijn in de trein, keek ik goed en zag ik dat de voorvak van mijn rugzak open was en dat mijn twee telefoonopladers weg waren.
Gelukkig is er niets anders gestolen, maar het blijft vervelend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Als je de komende dagen op een station bent, kan ik aanraden eens goed naar een scherm met vertrektijden te kijken. Het sneeuwt namelijk op die schermen :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Klopt, viel me ook op net in Baarn.
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik was even in Amersfoort maar saai was het niet. De sprinter van 13.50 vertrok met 5 minuten vertraging uit Baarn. In Amersfoort bleek de IC van 13.52 naar Enschede gecanceld te zijn vanwege een seinstoring. Die stond nog op spoor 2 vol met reizigers die blijkbaar nog van niks wisten.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

Maar wel konden genieten van de sneeuwbui op het vertrekscherm. :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Terug naar Baarn in de sprinter van 16.01 bevond zich een reiziger die een oude NS conducteurspet droeg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5829
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door isadora »

Aking?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik denk het niet.
Bemined
Berichten: 6027
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Opa Flodder?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Ik weet van een paar HC's die, als de kans het toelaat, gewoon met zo'n pet op de controle doen. Volgens mij heeft er eentje een standplaats rond Utrecht, die kom ik in ieder geval met enige regelmaat tegen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik zat een paar jaar geleden (ok, 7 maart 2016) in Den Helder in de bus bij een chauffeur in AOT-uniform, inclusief pet. Dat bedrijf bestond toen al zo'n 29 jaar niet meer.

Leuk, die sneeuw op de borden, terwijl de winterkoninkjes dood van het dak vallen. Het is 10°C. Een witte kerst zit er denk ik niet meer in.
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Sprinter Baarn-Utrecht Centraal vertrok met 5 minuten vertraging. Waarschijnlijk omdat de stroom in de trein uitgevallen was. De machinist kon na wat telefoontjes de boel weer op gang krijgen. In- en uitstappen was even niet mogelijk. Nu in de IC van 10.54 naar Venlo die stipt op tijd vertrok uit Utrecht Centraal.
en-es
Berichten: 4566
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Wat is Venlo een troosteloos station geworden nu de meeste winkels permanent gesloten zijn. Ook de geldautomaat bij het GWK was afgesloten met een rolluik. En er liep een beveiliger rond.
Gebruikersavatar
giant
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 sep 2020, 19:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door giant »

en-es schreef:Wat is Venlo een troosteloos station geworden nu de meeste winkels permanent gesloten zijn. .
Je speekt uit wat ik zondagmiddag toen ik daar aankwam dacht.
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Het gebrek aan voorzieningen uit zich vooral in de Kiosk die overlopen wordt bij vertragingen van en naar Duitsland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Als er zoveel leegstand is en er ook veel reizigers zijn die lang moeten wachten lijkt Venlo mij de ideale locatie om de volgende StationsHuiskamer te krijgen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Die reizigers zijn er niet lang meer. Zover ik weet wordt de RE13 tussen Venlo en Mönchengladbach door een busdienst vervangen zodra de de 80 weken durende bouwperiode van Oberhausen - Emmerich begint.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten