Ik vind dit toch iets te makkelijk. Een voorbeeld: vorig jaar ben ik met de trein naar Freiburg gereisd. Voor de ICE Arnhem - Duisburg werd een toeslag gerekend van 50 euro bovenop de normale ritprijs, ondanks mijn vroege boeking. Met de RE naar Duisburg en daar dan dezelfde ICE pakken, kostte € 36,90. Via Venlo was ook € 36,90. Vanwege de bekende DB Bingo was mijn terugreis overigens uiteindelijk via Venlo.
Je komt in een situatie waarbij alle internationale reizigers die normaal via Arnhem reizen, nu ook via Venlo moeten en bij Venlo valt ook 2/3 van de treinen uit. Met het bekende 'dynamic pricing''-systeem van de DB schiet het tarief voor de ICE de hoogte in.
Het lijkt me niet reëel dat de reizigerstreinen voor 2/3 uit moeten vallen, terwijl het goederenverkeer juist extra treinpaden krijgt via Venlo.
Ja, reizigersvervoer kan makkelijker over de weg, maar dan verwacht ik ook dat ze elk half uur in aansluiting op de IC uit Eindhoven zowel een stop- als een snelbus inzetten, waar ook fietsen meekunnen en daarnaast dat er geen beperking geldt qua aantallen op de verkoop van goedkope kaartjes voor de ICE.