Die vroegboekkorting is een leuk idee om rustige treinen vol te krijgen, maar voor incidentele reizigers plant je dan weer een extra boom in het woud van tarieven, kortingsacties en abonnementen. Voor een gemiddeld forumlid hier een leuke uitzoekklus, voor vele anderen waarschijnlijk erg onoverzichtelijk.Suus schreef: ↑wo 28 feb 2024, 00:09 Met de vroegboekkortingen bij NS die soms groter zijn dan je met een kortingskaart krijgt* en de steeds absurde verhouding tussen de korting die een kortingskaart oplevert ten opzichte wat het kost**, ga ik mij afvragen of met het automatisch goedkoper maken van de vervoersbewijzen in de daluren niet hetzelfde effect wordt bereikt als met het in stand houden van de kortingskaart. Maar ja, dat is natuurlijk wel tariefdifferentiatie en dat mag politiek niet, dus nu wordt voor€ 5,60€ 2,50 per maand gedaan alsof het al niet bestaat
* Ik vind enkeltjes Rotterdam Centraal - Tilburg met 51% korting via NS.nl.
** Een enkeltje Rotterdam Centraal - Tilburg is met een kortingskaart € 6,04 goedkoper, dus de kosten van de kortingskaart zijn met één ritje al terugverdiend.
NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Reizigers schofferen met prijsverhogingen en een onbetrouwbare dienstregeling zit in het DNA van het bedrijf. Dat gaat er niet meer uit.
Prijzen standaard verlagen, ook in de spits, zal leiden tot meer reizigers. Zeker met deze prijzen.
Maar nogmaals het zit in het DNA vh bedrijf.
Dat gaat pas weg als de wortels met Roundup worden weggevreten.
Prijzen standaard verlagen, ook in de spits, zal leiden tot meer reizigers. Zeker met deze prijzen.
Maar nogmaals het zit in het DNA vh bedrijf.
Dat gaat pas weg als de wortels met Roundup worden weggevreten.
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
De bijdragen van huibf 's ochtends lezen is een beetje het hedendaags equivalent van de Telegraaf openslaan aan de ontbijttafel.
Mooi hoor.
Mooi hoor.
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Er zijn ook serieuzere media die in de lijn van de huibf /De Telegraaf berichten:
https://nieuwspaal.nl/ns-neemt-harde-ma ... -reiziger/
https://nieuwspaal.nl/ns-neemt-harde-ma ... -reiziger/
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Ja NS bekritiseren het zou wat. Hoe durven ze!
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
"Ik heb economie gestudeerd."Dennenboom schreef: ↑wo 28 feb 2024, 08:35 Er zijn ook serieuzere media die in de lijn van de huibf /De Telegraaf berichten:
https://nieuwspaal.nl/ns-neemt-harde-ma ... -reiziger/
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Nieuwspaal een serieus medium noemen
Goed, de kop "Prijs van kaartjes net zo lang verhogen tot mensen wél in de trein stappen" is de hyperbool van de prijzen verhogen en denken dat je dan wel meer inkomsten krijgt, maar in de praktijk is het dus de vraag hoeveel reizigers weglopen als je de prijzen verhoogt, en of je dus wel meer inkomsten genereert door de prijzen te verhogen.
Goed, de kop "Prijs van kaartjes net zo lang verhogen tot mensen wél in de trein stappen" is de hyperbool van de prijzen verhogen en denken dat je dan wel meer inkomsten krijgt, maar in de praktijk is het dus de vraag hoeveel reizigers weglopen als je de prijzen verhoogt, en of je dus wel meer inkomsten genereert door de prijzen te verhogen.
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Ik noemde het serieuzer, niet serieus
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Leuk, dan wordt mijn trein dus nog drukker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Welke drukte? Het is aanzienlijk rustiger.
Langere trein. Dubbeldekker.
Verhoog dat een specifiek traject de kosten. Maar beperk de trajecten tot een minimum.
Langere trein. Dubbeldekker.
Verhoog dat een specifiek traject de kosten. Maar beperk de trajecten tot een minimum.
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Beschrijf je nou een spitstoeslag?
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Mooi he. Het laat zien hoe makkelijk het is om gewoon maar wat te roepen - ook als die roepsels elkaar tegenspreken.
Het daadwerkelijk uitwerken van een solide plan dat ook de politiek-maatschappelijke verontwaardiging die eroverheen uitgestort wordt min of meer zonder kleerscheuren weet te doorstaan is weer een heel ander verhaal. Koolmees heeft zijn spitstoeslagkeutel - hoe logisch die ook rook - niet voor niets weer moeten intrekken.
Het daadwerkelijk uitwerken van een solide plan dat ook de politiek-maatschappelijke verontwaardiging die eroverheen uitgestort wordt min of meer zonder kleerscheuren weet te doorstaan is weer een heel ander verhaal. Koolmees heeft zijn spitstoeslagkeutel - hoe logisch die ook rook - niet voor niets weer moeten intrekken.
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Als je de prijzen verlaagt:
- Hoeveel reizigers trekt dit dan aan in de spits? Tijdens Corona heeft een deel een auto gekocht. Door meer thuiswerken trek je reizigers ook niet automatisch terug.
- Wil je een prijsverlaging op de drukste dagen, zoals dinsdag en donderdag? Dan is het volgens NS het drukst.
- En als je prijzen verlaagt, trekt dat dan genoeg reizigers om de gedorven inkomsten door de prijsverlaging te compenseren? En dekt dat dan de eventueel toegenomen kosten (extra inzet materieel en personeel)?
- Hoeveel reizigers trekt dit dan aan in de spits? Tijdens Corona heeft een deel een auto gekocht. Door meer thuiswerken trek je reizigers ook niet automatisch terug.
- Wil je een prijsverlaging op de drukste dagen, zoals dinsdag en donderdag? Dan is het volgens NS het drukst.
- En als je prijzen verlaagt, trekt dat dan genoeg reizigers om de gedorven inkomsten door de prijsverlaging te compenseren? En dekt dat dan de eventueel toegenomen kosten (extra inzet materieel en personeel)?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Dan zou ik liever adviseren: laat het spitstarief ongewijzigd, en verlaag standaard alle prijzen buiten de spitsen.
Ik vermoed dat dat leidt tot meer reizigers in het dal, en daarmee een betere spreiding tussen piek en dal.
Ik vermoed dat dat leidt tot meer reizigers in het dal, en daarmee een betere spreiding tussen piek en dal.
- ThatPCDude
- Berichten: 515
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Is het niet zo dat de ns juist relatief gezien het meeste verdient tijdens de daluren gezien de hoeveelheid incidentele reizigers die met losse vervoerbewijzen reizen?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Klopt. De omvang van het materieel moet worden aangepast aan de drukste periode. Daar moet je materieel voor vrijmaken die je maar beperkt nodig hebt. Er zijn anderzijds nog heel veel lege zitplaatsen te verkopen. Daar zou NS beter zijn best kunnen doen.
Zo rekent NS op de vrijdagochtend nog steeds het pre-corona spitstarief. Waarom dan niet gewoon de hele ochtend als "buiten de spits' behandelen. Leidt misschien wel tot extra behoefte aan materieel, maar de inzet is die ochtend toch al lager dan op andere dagen. Bovendien verplaatsen mensen wellicht hun reis hierdoor: liever op vrijdagochtend reizen dan op donderdagochtend bijvoorbeeld. Die incentive is er nu niet.
Zo rekent NS op de vrijdagochtend nog steeds het pre-corona spitstarief. Waarom dan niet gewoon de hele ochtend als "buiten de spits' behandelen. Leidt misschien wel tot extra behoefte aan materieel, maar de inzet is die ochtend toch al lager dan op andere dagen. Bovendien verplaatsen mensen wellicht hun reis hierdoor: liever op vrijdagochtend reizen dan op donderdagochtend bijvoorbeeld. Die incentive is er nu niet.
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
De incidentele keuzereiziger betaalt nu voor een reis om donderdag 8 uur evenveel als voor een reis om vrijdag 11 uur.
Mijn vermoeden is: met standaard 40% korting buiten de spits, trek je veel meer incidentele reizigers op de momenten dat je nu toch al voldoende lege stoelen rondrijdt. En meteen vlak je de spitspiek ermee af, omdat je daarmee een aantal reizigers vanuit de spits naar de daluren lokt.
Mijn vermoeden is: met standaard 40% korting buiten de spits, trek je veel meer incidentele reizigers op de momenten dat je nu toch al voldoende lege stoelen rondrijdt. En meteen vlak je de spitspiek ermee af, omdat je daarmee een aantal reizigers vanuit de spits naar de daluren lokt.
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Op zich geen verkeerde redenering, maar ik merk in de trienen waar ik vaak in zit dat het ook om de spitsuren heen redelijk druk kan zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
En niet te vergeten ook in het weekend kan het vaak behoorlijk druk zijn.
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Bedoel je dat er in het weekend soms meer reizigers zijn dan doordeweeks, of dat de treinen in het weekend (te) kort(er) zijn?
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Een combinatie van beide.
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Veel forensen reizen natuurlijk met een abonnement. Zo'n verschuiving bereik je dus maar erg ten dele. Er zijn niet veel incidentele reizigers die midden in de spits gaan reizen.Roeland schreef: ↑do 29 feb 2024, 10:17 De incidentele keuzereiziger betaalt nu voor een reis om donderdag 8 uur evenveel als voor een reis om vrijdag 11 uur.
Mijn vermoeden is: met standaard 40% korting buiten de spits, trek je veel meer incidentele reizigers op de momenten dat je nu toch al voldoende lege stoelen rondrijdt. En meteen vlak je de spitspiek ermee af, omdat je daarmee een aantal reizigers vanuit de spits naar de daluren lokt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS duikt diep rood in, Koolmees waarschuwt: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Dat is inderdaad min of meer hetzelfde als de zo verguisde door Koolmees voorgestelde spitstoeslag, ja
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten