Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
huibf schreef: ↑di 30 mei 2023, 21:03
Lijn R71 kent wel een heel vreemd haltebord. Is dat een nederlandse versie ? Deze ligt ook maar aan een zijde, maar wordt ook wel in 2 richtingen bediend. https://www.google.nl/maps/@51.989366,6 ... ?entry=ttu
Het is een Duits haltebord dat 'vernederlandst' is. In Nederland moet een halte worden aangegeven door een zwarte bus in een wit veld op een blauw vlak ivm de bij een halte geldende verkeersregels. In Duitsland moet er zo'n groen-gele H in een cirkel staan. Dat symbool is dus op de Nederlandse haltes vervangen door ons haltesymbool, maar verder is het bord hetzelfde.
regenmaker schreef: ↑di 30 mei 2023, 21:48
Exact, echter is Bocholt een Stadt en dus is Barlo een Stadtteil.
De reisinfo van vvr of rvm zeggen toch echt wat anders.
Daar heet het gewoon Barlo.
Ik snap niet wat de VRR met die lijn te maken heeft aangezien het onder de WestfalenTarif valt. En ja sommige vervoerders hanteren het niet consequent. De DB Westfalenbus gebruikt weer wel de gemeentenaam:
Type in Barlo. Eerste keuze. Hierin krijg je een overzicht van de lijnen in Barlo met betreffende halten. Lijkt met duidelijker om de dorpen juist te benoemen. Ofbiig Barlo erbij te vermelden zoals ook bijvoorbeeld lijn B7 op de wiki.
Oneens, je krijgt dan maar 2 van de haltes in Barlo en geen volledig overzicht. De haltes heten officieel Bocholt, Barlo ... en daarnaast is de RVM zowat de enige vervoerder die daarvan afwijkt. Zoals ArrivaBas al zei in Duitsland is het gebruikelijk om eerst de naam van de Stadt of Gemeinde te noemen. Vanwege consistentie met andere vervoerders en verkeersverbonden zie ik geen reden om het te wijzigen.
Ook omdat je zoals in Nederland geen concessiegebieden hebt maar lijnconcessies, dus grote kans dat meerdere vervoerders dezelfde halte bedienen.
In het voorbeeld dat ik aanhaalde (de R51) ligt Hochmoor in bijvoorbeeld de Gemeinde Gescher.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
regenmaker schreef: ↑wo 31 mei 2023, 07:53
Oneens, je krijgt dan maar 2 van de haltes in Barlo en geen volledig overzicht. De haltes heten officieel Bocholt, Barlo ...
Maar op de Wiki staat bij slechts twee haltes "Barlo". Waarom staat het dan niet bij alle haltes?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Alleen de haltes in de kernen krijgen de naam van het Ortsteil toegevoegd (met uitzondering van de hoofdplaats indien die de naamgever van de gemeente is). Alles wat in het buitengebied van de gemeente ligt valt onder de naam van de gemeente.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dus het buitengebied van het Ortsteil telt niet mee? Vreemd. Dat zijn meestal ook afgebakende gebieden.
Ik reed van de week nog bij Barlo de grens over, heb niet op de halteborden gelet...
Ik ben het met regenmaker eens om de haltenamen volgens het Duitse systeem weer te geven. Dat maakt het ook makkelijker om de halte te vinden. En we zouden wel zelf kunnen besluiten om daarvan af te wijken, maar dan moet je voor iedere halte in het buitengebied gaan verzinnen waar die bijhoort. Lijkt me niks.
Maar persoonlijk zou ik daar in de routeparameter niet aan vasthouden. Daar is de gemeentenaam overbodige, en m.i. verwarrende informatie. (In een geval zoals hier, waar het echt afzonderlijke kernen betreft en niet wijken van steden.) In plaats van "T10 Winterswijk: Station - Bocholt: Barlo" krijg je dan gewoon "T10 Winterswijk - Barlo". Dat lijkt me een stuk duidelijker.
Heeft dat te maken met de nationaliteit van de bussen die er stoppen? Er zijn bushaltes in Vaals waar zowel een Duitse als een Belgische bus stopt, maar geen Nederlandse. Vrij curieus, volgens mij is er geen enkele andere plaats in Nederland waar dit het geval is. Richting Belgische grens is het dan alweer TEC omdat daar alleen Belgische bussen stoppen?
Leuk om te zien dat Vaals Flats nog steeds het VSL-gebeuren gebruikt uit de jaren 80. Volgens mij het oudste nog in gebruik zijnde haltebord van Nederland, maar correct me if I'm wrong.
Bestaat er een apart topic over reisinformatie (bushaltes/vertrekstaten) van buitenlandse lijnbussen in Nederland en van Nederlandse bussen in het buitenland?
Hoewel de historische beelden van Streetview mij leren dat deze borden relatief gezien niet zo oud zijn, zien ze er wel echt bijzonder troosteloos en verweerd uit. vooral die van de Geinburg viel mij op als bijzonder troosteloos exemplaar.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Plutona schreef: ↑do 01 jun 2023, 15:36
Heeft dat te maken met de nationaliteit van de bussen die er stoppen? Er zijn bushaltes in Vaals waar zowel een Duitse als een Belgische bus stopt, maar geen Nederlandse. Vrij curieus, volgens mij is er geen enkele andere plaats in Nederland waar dit het geval is. Richting Belgische grens is het dan alweer TEC omdat daar alleen Belgische bussen stoppen?
Leuk om te zien dat Vaals Flats nog steeds het VSL-gebeuren gebruikt uit de jaren 80. Volgens mij het oudste nog in gebruik zijnde haltebord van Nederland, maar correct me if I'm wrong.
Bestaat er een apart topic over reisinformatie (bushaltes/vertrekstaten) van buitenlandse lijnbussen in Nederland en van Nederlandse bussen in het buitenland?
Formeel zijn de Duitse borden met de groen-gele H en de roeispanen van de TEC in Nederland niet rechtsgeldig vanwege het ontbreken van verkeersbord L3 (het bus/tramhalte-symbool). De rechtsgeldigheid van het bord zoals we die nu kennen bestaat echter pas sinds de invoering van het nieuwe Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990. Daarvoor was er geen vaste vormgeving voor bushaltes, behalve de tekst bushalte (teken 102 uit het RVV 1966).
In de praktijk liggen de haltes waarbij dit probleem speelt echter in woonstraten. Daar is een halterende bus veilig inhalen sowieso quasi onmogelijk zonder tijdwinst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Midden in Zoetermeer, tussen het Stadshart en het oude Dorp ligt een busbaan waar ooit eens de bussen naar Gouda, Rotterdam, Alphen a/d Rijn en diverse stadslijnen reden. Het was er een komen en gaan van bussen. En nu ligt deze busbaan er werkloos bij.
spoorpat schreef: ↑di 20 jun 2023, 09:30
Midden in Zoetermeer, tussen het Stadshart en het oude Dorp ligt een busbaan waar ooit eens de bussen naar Gouda, Rotterdam, Alphen a/d Rijn en diverse stadslijnen reden. Het was er een komen en gaan van bussen. En nu ligt deze busbaan er werkloos bij.
Als ik het zo zie, is de (huidige) busbaan pas na 2009 aangelegd. Maar reden er toen dan nog wel bussen op dat traject?
(Vergeef me mijn late reactie. )
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Hoe kom je daar nu bij? Google Maps heeft überhaupt pas beelden vanaf 2009
Hier in Amersfoort Liendert is ook nog wel de nodige vergane glorie te vinden: veel van de verhoogde halteperrons van de op 15 december 2013 vervallen lijn 7 alsmede de gelijktijdig vervallen haltes door het optimaliseren van de halteafstanden liggen er nog.
Ironisch genoeg is bij het opnieuw asfalteren van de Lageweg in 2020 de onderbreking in de fietsstrook bij de vervallen haltes gewoon gehandhaafd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Meltrain schreef: ↑vr 17 mei 2024, 20:30Als ik het zo zie, is de (huidige) busbaan pas na 2009 aangelegd. Maar reden er toen dan nog wel bussen op dat traject?
(Vergeef me mijn late reactie. )
In 2009 reden er sowieso nog bussen over die busbaan, in elk geval lijn 71 en 72.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Daniel schreef: ↑vr 17 mei 2024, 20:49
Hoe kom je daar nu bij? Google Maps heeft überhaupt pas beelden vanaf 2009
En op die beelden van 2009 ontbreekt dan ook het grootste deel van de busbaan Alleen het noordelijkste stukje over het water was toen busbaan, de rest was toen nog een gewone weg. Pas tussen 2012 en 2014 is het zuidelijke deel van de weg omgebouwd tot busbaan.
De 73 (het restantje van de 173 in Zoetermeer) reed nog tot september 2022 via busbaan en Osylaan. Drie jaar eerder reed de laatste streeklijn richting Gouda (de 177) er ook nog, maar die boog halverwege af via Du Meelaan naar Palenstein.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Er staan veel locs in Amersfoort en lang niet alles is van RailExperts. Ik vermoed dat je doelt op de vele ex-NS 1600'en die er staan.
Dat antwoord is simpel: in principe staan ze te koop, maar ze zijn al vele jaren niet meer gebruikt en er zijn geen gegadigden omdat het inzetgebied beperkt is.