Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Suus schreef: ↑di 11 jun 2024, 08:14
De verplichte reservering is alleen tussen het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland en omgekeerd. Dus je kan nog steeds staanplaatsen in de trein hebben. Net zoals dat zal gebeuren als de voorgaande trein is uitgevallen, want dat zal zeker blijven gebeuren…
Er zijn echter trajecten met uitzonderingen... Zoals Lindau-Reutin - Bregenz (waar vermoedelijk ÖBB niet hieraan wil meewerken aangezien ÖBB over Lindau-Reutin - Bregenz gaat).
Daar is bijvoorbeeld de reserveringsplicht binnenlands tussen Lindau-Reutin en Friedrichshafen Stadt en tussen Memmingen en Lindau-Reutin.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Suus schreef: ↑di 11 jun 2024, 08:14
De verplichte reservering is alleen tussen het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland en omgekeerd. Dus je kan nog steeds staanplaatsen in de trein hebben.
Wat is daar het praktisch nut van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Suus schreef: ↑di 11 jun 2024, 08:14
De verplichte reservering is alleen tussen het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland en omgekeerd. Dus je kan nog steeds staanplaatsen in de trein hebben. Net zoals dat zal gebeuren als de voorgaande trein is uitgevallen, want dat zal zeker blijven gebeuren…
Dat is niet wat de conducteur (herhaaldelijk) omriep toen ik vorige week in de IC Berlijn zat tussen Hengelo en Amersfoort. Het zal wel weer zo'n "we schreeuwen hard maar doen niks" aanpak zijn
IC Berlijn heeft heel lang in de reisinfo gestaan met verplicht reserveren op Amsterdam - Bad Bentheim. Dat was heel plots weg nadat iemand op X NS eraan herinnerde dat dat niet mag omdat hij onder de concessie valt en binnenlandse reizigers niet geweigerd mogen worden.
Nu doen ze dus vooral aan ontmoedigen ja en is de melding op de treinaanwijzers ook aangepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Suus schreef: ↑di 11 jun 2024, 08:14
De verplichte reservering is alleen tussen het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland en omgekeerd. Dus je kan nog steeds staanplaatsen in de trein hebben.
Wat is daar het praktisch nut van?
Het ontmoedigen van internationale reizigers.
Nou ja, er voor proberen te zorgen dat internationale reizigers (die ze gedurende de EK denken veel te hebben) een zitplaats hebben en dat de treinen niet overvol de grens over gaan.
Door een storing tussen Hoofddorp en Leiden rijden daar geen treinen en keren de 700/1800 en 3700 te Asdz.
Helaas had de reisinformatie niet door dat de 1800 daarom op spoor 3 van Asdz zou aankomen en werd op die TBP de 3168 getoond, die juist op spoor 4 arriveerde. Er bestond dus enige verwarring welke trein naar Schiphol zou gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Vandaag vertrekt de 2420 op Laa van spoor 4 in plaats van 6, maar die spoorwijziging heeft de (digitale) reisinformatie niet bereikt.
In combinatie met mijn bericht hierboven begin ik een patroon te zoen in het slecht doorgeven van last-minute spoorwijzigingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ik weet weer waarom ik nooit Den Haag-Apeldoorn met overstap in Amersfoort reis. Bij Bilthoven gaat de 11773 in de ankers wegens een mysterieuze goederentrein, om 20:22 rollen we Amersfoort binnen en vertrekt aan de overkant, stipt op tijd hosanna joechei, de 1673 naar Enschede. Hatsa, een honderdtal mensen mag een halfuur wachten. Hoorbaar gemopper verspreid over het perron.
Heb ik me daarvoor nou in Delft én Den Haag de pleuris gerend om deze verbinding te kunnen halen?
Het verhaaltje is nog niet uit. De 16751775 staat op moment van schrijven al 40 minuten stil op de Veluwe wegens een "suïcidaal persoon". De herhaaldelijk omroepende machinist bezigt bepaald geen subtiele bewoordingen daaromtrent.
Luttele seconden voordat de machinist op een gegeven moment omroept dat we nog voor onbepaalde tijd stilstaan wegens deze persoon en er geen zicht op verandering is, stuift in de tegenrichting een intercity op volle snelheid langs. Niet heel bevorderlijk voor het begrip van de passagiers.
Nadat we eindelijk horen dat de goederentrein voor ons is gaan rijden, rijden we een paar meter en komen weer tot stilstand. Een paar minuten later wordt omgeroepen dat er opdracht is gegeven om de trein stil te zetten "omdat alle overwegen tussen Stroe en Apeldoorn in de storing liggen". Wat is er gebeurd met stapvoets en tyfonerend de overwegen benaderen?
Laatst gewijzigd door DDietzen op vr 14 jun 2024, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik alleen al uit jouw verhaal opmaak, komt alles heel waarheidsgetrouw over?
Je stelt dat er een goederentrein voor jullie uitreed en dat deze vanwege een suïcidaal persoon tot stilstand is gekomen. De gemiddelde goederentrein die over de Veluwe rijdt is niet heel kort. Wanneer een trein uit de tegengestelde richting komt en voorbij het gevaarpunt is gereden, trekt die weer op naar normale snelheid. Met een goederentrein van pakweg 500 meter en dan de afstand tot aan het sein waar jullie voor staan te wachten is zo'n trein al snel op snelheid. En wanneer jij stilstaat, lijkt een andere trein inderdaad al rap heel snel te rijden.
Wanneer eenmaal die goederentrein op gang komt, moet die alle overwegen 'aanrijden'. Ga dat eens doen met een sleep van 500 meter? En in de tussentijd staan jullie daarachter stil, want die goederentrein moet de aanwijzing voor alle overwegen ontvangen en dat dan uitvoeren. Pas zodra de machinist van die trein de instructie heeft ontvangen, wordt jullie machinist gebeld. En dan moet die goederentrein ook nog op voldoende afstand rijden voor jullie überhaupt optrekken.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Ik het idee dat de laatste weken een stuk meer goederentreinen overdag door Hvs komen. Waren het er vroeger (op kantoortijden) misschien 3 per dag (buiten evt treinen voor Crailo), heb ik het idee dat het er de laatste tijd wel 15 zijn.
Klopt, afgelopen maand is de route Emmerich - Oberhausen dicht geweest. Vanavond om 21:00 zou de route weer open gaan. Eerstvolgende lange periode wanneer dit baanvak weer dicht is, is tussen 1 en 24 november.
DDietzen schreef: ↑do 13 jun 2024, 21:44
Het verhaaltje is nog niet uit. De 1675 staat op moment van schrijven al 40 minuten stil op de Veluwe wegens een "suïcidaal persoon". De herhaaldelijk omroepende machinist bezigt bepaald geen subtiele bewoordingen daaromtrent.
Luttele seconden voordat de machinist op een gegeven moment omroept dat we nog voor onbepaalde tijd stilstaan wegens deze persoon en er geen zicht op verandering is, stuift in de tegenrichting een intercity op volle snelheid langs. Niet heel bevorderlijk voor het begrip van de passagiers.
Nadat we eindelijk horen dat de goederentrein voor ons is gaan rijden, rijden we een paar meter en komen weer tot stilstand. Een paar minuten later wordt omgeroepen dat er opdracht is gegeven om de trein stil te zetten "omdat alle overwegen tussen Stroe en Apeldoorn in de storing liggen". Wat is er gebeurd met stapvoets en tyfonerend de overwegen benaderen?
Er bestaat geen 1675? Bedoel je de 1775?
DDietzen schreef: ↑do 13 jun 2024, 20:41
Ik weet weer waarom ik nooit Den Haag-Apeldoorn met overstap in Amersfoort reis. Bij Bilthoven gaat de 11773 in de ankers wegens een mysterieuze goederentrein, om 20:22 rollen we Amersfoort binnen en vertrekt aan de overkant, stipt op tijd hosanna joechei, de 1673 naar Enschede. Hatsa, een honderdtal mensen mag een halfuur wachten. Hoorbaar gemopper verspreid over het perron.
Heb ik me daarvoor nou in Delft én Den Haag de pleuris gerend om deze verbinding te kunnen halen?
Als ik de on-line info mag geloven dan is de overstap in deze richting die dag één keer niet gehaald, heel vervelend dat dit jou overkwam, maar valt naar mijn idee best mee. Ik vind echter wel daar er meer naar dit soort overstappen gekeken mag worden bij NS, ook door personeel, want dit is niet echt klantvriendelijk.
Officieel is er een wachtregeling van 2 minuten indien de trein bij Bilthoven maximaal 3 minuten vertraging heeft.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden schreef: ↑vr 14 jun 2024, 21:32Er bestaat geen 1675? Bedoel je de 1775?
Oeps, foutje Hersteld!
henrivanderweijden schreef: ↑vr 14 jun 2024, 21:38
Als ik de on-line info mag geloven dan is de overstap in deze richting die dag één keer niet gehaald, heel vervelend dat dit jou overkwam, maar valt naar mijn idee best mee. Ik vind echter wel daar er meer naar dit soort overstappen gekeken mag worden bij NS, ook door personeel, want dit is niet echt klantvriendelijk.
Ik weet niet hoe je dat in de online info kunt zien, maar als je uitgaat van de gerealiseerde aankomst- en vertrektijden wil ik wel opmerken dat een trein die om bijvoorbeeld xx:21:50 tot stilstand komt (waarna het nog even duurt tot de deuren openen!), wordt geregistreerd als aankomst om xx:21. Een trein die om xx:21:30 de deuren sluit en zich om xx:21:55 in beweging zet wordt ook geregistreerd als vertrek om xx:22. Volgens de data was er dan nog een minuut overstaptijd, maar in werkelijkheid kan iedereen fluiten naar hun aansluiting.
En geloof me, ik zou dolgraag willen dat ik gemiddeld 16 van de 17 keer die overstap haal. Ik heb 'm vaak genoeg geprobeerd door de jaren heen en minstens 25% van de tijd - dat is nog een heel voorzichtige schatting - mocht ik een halfuur gaan koekeloeren op Amersfoort.
Ook op de laatste dag van de massale omleiding van goederentreinen via Venlo kwam ik gisteren weer met een intercity achter een goederentrein te hangen tussen Breda en Tilburg. In totaal vijf GtbV's in de afgelopen maand verzameld mede dankzij de goederentreintsunami in Brabant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Im zit in een treinstel op de Vechtdallijn waarin op de schermns nog reclame is te zien waarop logo's van OV regio IJsselmond en Syntus Overijssel staan.
Tussen Schiedam Centrum en Rotterdam veel werkmaterieel aanwezig rond 14:00, er werd met twee spoorkranen en een mobiele kraan een nieuw wissel ingehesen in het verlengde van de sporen 1 en 2. Verderop stond ook nog een werktrein met ballastwagens klaar en via de naastgelegen weg kwam net een convoi exceptional aangereden met een deel van een wissel erop.
Kunnen meer mensen hun reistransacties niet ophalen op Mijn NS? Afgelopen vrijdagochtend lukte het nog (maar was de reis die ik wilde GTBV'en nog geen 24h verleden) en zowel rond 13 uur als nu net lukte het niet. Op het hoofdscherm wordt afwisselend mijn laatste reis van gisteravond en de NS IC Direct-toeslag van donderdag getoond als laatste transactie.