Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
cassie127
Berichten: 6639
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: di 11 jun 2024, 08:14 De verplichte reservering is alleen tussen het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland en omgekeerd. Dus je kan nog steeds staanplaatsen in de trein hebben. Net zoals dat zal gebeuren als de voorgaande trein is uitgevallen, want dat zal zeker blijven gebeuren…
Er zijn echter trajecten met uitzonderingen... Zoals Lindau-Reutin - Bregenz (waar vermoedelijk ÖBB niet hieraan wil meewerken aangezien ÖBB over Lindau-Reutin - Bregenz gaat).
Daar is bijvoorbeeld de reserveringsplicht binnenlands tussen Lindau-Reutin en Friedrichshafen Stadt en tussen Memmingen en Lindau-Reutin.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21501
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 11 jun 2024, 08:14 De verplichte reservering is alleen tussen het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland en omgekeerd. Dus je kan nog steeds staanplaatsen in de trein hebben.
Wat is daar het praktisch nut van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jjasloot
Donateur
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jjasloot »

Suus schreef: di 11 jun 2024, 08:14 De verplichte reservering is alleen tussen het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland en omgekeerd. Dus je kan nog steeds staanplaatsen in de trein hebben. Net zoals dat zal gebeuren als de voorgaande trein is uitgevallen, want dat zal zeker blijven gebeuren…
Dat is niet wat de conducteur (herhaaldelijk) omriep toen ik vorige week in de IC Berlijn zat tussen Hengelo en Amersfoort. Het zal wel weer zo'n "we schreeuwen hard maar doen niks" aanpak zijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39315
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

IC Berlijn heeft heel lang in de reisinfo gestaan met verplicht reserveren op Amsterdam - Bad Bentheim. Dat was heel plots weg nadat iemand op X NS eraan herinnerde dat dat niet mag omdat hij onder de concessie valt en binnenlandse reizigers niet geweigerd mogen worden.
Nu doen ze dus vooral aan ontmoedigen ja en is de melding op de treinaanwijzers ook aangepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MaartenD
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Meltrain schreef: di 11 jun 2024, 09:55
Suus schreef: di 11 jun 2024, 08:14 De verplichte reservering is alleen tussen het laatste station in Nederland en het eerste station in Duitsland en omgekeerd. Dus je kan nog steeds staanplaatsen in de trein hebben.
Wat is daar het praktisch nut van?
Het ontmoedigen van internationale reizigers.

Nou ja, er voor proberen te zorgen dat internationale reizigers (die ze gedurende de EK denken veel te hebben) een zitplaats hebben en dat de treinen niet overvol de grens over gaan.
waldo79
Berichten: 7695
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Het ontmoedigen van binnenlandse reizigers.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21501
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Door een storing tussen Hoofddorp en Leiden rijden daar geen treinen en keren de 700/1800 en 3700 te Asdz.
Helaas had de reisinformatie niet door dat de 1800 daarom op spoor 3 van Asdz zou aankomen en werd op die TBP de 3168 getoond, die juist op spoor 4 arriveerde. Er bestond dus enige verwarring welke trein naar Schiphol zou gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21501
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Vandaag vertrekt de 2420 op Laa van spoor 4 in plaats van 6, maar die spoorwijziging heeft de (digitale) reisinformatie niet bereikt. :(
In combinatie met mijn bericht hierboven begin ik een patroon te zoen in het slecht doorgeven van last-minute spoorwijzigingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1368
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Ik weet weer waarom ik nooit Den Haag-Apeldoorn met overstap in Amersfoort reis. Bij Bilthoven gaat de 11773 in de ankers wegens een mysterieuze goederentrein, om 20:22 rollen we Amersfoort binnen en vertrekt aan de overkant, stipt op tijd hosanna joechei, de 1673 naar Enschede. Hatsa, een honderdtal mensen mag een halfuur wachten. Hoorbaar gemopper verspreid over het perron.

Heb ik me daarvoor nou in Delft én Den Haag de pleuris gerend om deze verbinding te kunnen halen? :x
DDietzen
Berichten: 1368
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Het verhaaltje is nog niet uit. De 1675 staat op moment van schrijven al 40 minuten stil op de Veluwe wegens een "suïcidaal persoon". De herhaaldelijk omroepende machinist bezigt bepaald geen subtiele bewoordingen daaromtrent.

Luttele seconden voordat de machinist op een gegeven moment omroept dat we nog voor onbepaalde tijd stilstaan wegens deze persoon en er geen zicht op verandering is, stuift in de tegenrichting een intercity op volle snelheid langs. Niet heel bevorderlijk voor het begrip van de passagiers.

Nadat we eindelijk horen dat de goederentrein voor ons is gaan rijden, rijden we een paar meter en komen weer tot stilstand. Een paar minuten later wordt omgeroepen dat er opdracht is gegeven om de trein stil te zetten "omdat alle overwegen tussen Stroe en Apeldoorn in de storing liggen". Wat is er gebeurd met stapvoets en tyfonerend de overwegen benaderen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8943
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Misschien wachtte de machinist op de European Instruction vanuit de treindienstleider om de overwegen te mogen passeren?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1368
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Duurt dat tegenwoordig een kwartier? (Zo lang duurde het tussen het stilzetten en het moment dat we onze weg eindelijk konden vervolgen.)

Eindstand +1u15 bij aankomst in Apeldoorn. Gelukkig hoefde ik niet met de 7000 mee, anders was het gelijk +2u geworden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5817
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Wat ik alleen al uit jouw verhaal opmaak, komt alles heel waarheidsgetrouw over?

Je stelt dat er een goederentrein voor jullie uitreed en dat deze vanwege een suïcidaal persoon tot stilstand is gekomen. De gemiddelde goederentrein die over de Veluwe rijdt is niet heel kort. Wanneer een trein uit de tegengestelde richting komt en voorbij het gevaarpunt is gereden, trekt die weer op naar normale snelheid. Met een goederentrein van pakweg 500 meter en dan de afstand tot aan het sein waar jullie voor staan te wachten is zo'n trein al snel op snelheid. En wanneer jij stilstaat, lijkt een andere trein inderdaad al rap heel snel te rijden.

Wanneer eenmaal die goederentrein op gang komt, moet die alle overwegen 'aanrijden'. Ga dat eens doen met een sleep van 500 meter? En in de tussentijd staan jullie daarachter stil, want die goederentrein moet de aanwijzing voor alle overwegen ontvangen en dat dan uitvoeren. Pas zodra de machinist van die trein de instructie heeft ontvangen, wordt jullie machinist gebeld. En dan moet die goederentrein ook nog op voldoende afstand rijden voor jullie überhaupt optrekken.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten