Investeringen in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM

Re: Investeringen in het OV

Bericht door VIRM »

Als de bus zo traag is, zou je niet kunnen kijken naar het versnellen van de bus door middel van bijvoorbeeld een busbaan? En dan zo aanleggen dat in de toekomst opwaarderen naar iets als een tram mogelijk is? Kleine disclaimer: ik ken de situatie daar niet.
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Die is er al ;) (nog deels in aanbouw)
trolly

Bericht door trolly »

VIRM schreef: ma 01 jul 2024, 13:19 Kleine disclaimer: ik ken de situatie daar niet.
Laat me je de situatie daar uitleggen: het is Eindhoven. Dat wil zeggen dat een tram niet kan, want veels te ouwerwets om hip en blits te zijn. Doe iets zelfrijdends of een zweefmonorail, dan is de gemeenteraad graag bereid daar miljoenen in te pompen, ook al kan een kind op z'n klompen aanvoelen dat het niks gaat worden.

Maar geen tram. Hoe durf je.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Trams zijn ook kudt - zie 020.

Verder wordt het een 'gewone' bus - de betreffende gemeente heeft haar bekomst wel van geëxperimenteer met afwijkende OV-vormen sinds de Phileas - al lijken degenen die de Brainportlijn pitchen te jong te zijn om zich dat nog actief te kunnen herinneren.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Een station bij Acht lijkt nu toch weer in zicht aangezien de Brainportregio miljarden extra gaat krijgen. Op korte termijn is voor 30.000 tot 50.000 nieuwe werknemers vervoer nodig.

Loopafstand is wel iets te voorbarig.

Als we nu eens gewoon aan de slag gaan en daar alle treinen laten stoppen. IC en Sprinters ipv overloos vergader en in probleemdenken.
Verder moeten Prorail en NS zich eens koest houden zoniet gelijk die subsidiekraan dichtdraaien.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

huibf schreef: ma 01 jul 2024, 17:36 Verder moeten Prorail en NS zich eens koest houden zoniet gelijk die subsidiekraan dichtdraaien.
En ik had op zich nog wel goede hoop dat je betoog goed zou eindigen...
Roeland

Bericht door Roeland »

huibf schreef: ma 01 jul 2024, 17:36 Als we nu eens gewoon aan de slag gaan en daar alle treinen laten stoppen. IC en Sprinters (...).
Als NS alle gemeenteraden hun zin zou geven, zouden alle IC's tot sprinters verworden. Laten we de IC's maar gewoon IC houden!
John Hill

Bericht door John Hill »

TffpaA schreef: ma 01 jul 2024, 10:03 Die realiteitszin staat ongeveer gelijk aan de slagingskansen van dit station, zegmaar :Y
Dat het beoogde station op loopafstand van het vliegveld ligt is natuurlijk onzin, maar verder lijkt me dit een van de meest realistische plannen voor een nieuw station in Nederland. Het zal wat kosten om het station te bouwen, maar met de verwachte ontwikkelingen in de buurt lijkt me dat dit het best waard zou kunnen zijn.

Bus 400 rijdt er nu al langs en lijnen 8 en 10 hoeven maar een klein beetje omrijden om op die plek te geraken.

Wat betreft intercity's: Geen idee hoe het zit met het zit met het in de weg zitten van andere treinen en al helemaal niet hoe dat in de toekomst is, maar de 3900 staat nu 6 minuten stil op Eindhoven Centraal. Je zou hem in plaats daarvan misschien ook op het nieuwe station kunnen laten stoppen.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik zou denken: Best ligt best (pun intended) dichtbij
- 'op loopafstand' - én heeft al perrons waar zowel intercity's als sprinters kunnen stoppen. Laat vandaaruit hoogfrequente shuttles naar de luchthaven en dat nieuwe ASML-terrein rijden (en doe en passant ook nog mijn oude opdrachtgever Philips Medical aan) en je hebt alweer een slag te pakken in verbetering van de bereikbaarheid per OV. Best is ondergronds gelegen bovendien, dus je staat altijd droog - voor onderbouwing van de eventuele wenselijkheid daarvan zij verwezen naar het weer sinds oktober vorig jaar.

Geen nieuw station voor nodig.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In Luik wordt voor 430 miljoen euro een tramlijn van 18 kilometer gebouwd inclusief trams en onderhoud tot 2050. Dit kan ook prima in Eindhoven, zeker als de geplande schaalsprong met minder autoverkeer gerealiseerd moet worden. En vergelijk een tram in Eindhoven niet met de wat archaïsche exploitatie in Amsterdam, maar met het veel efficiëntere tramnet van Den Haag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Jamaar Luik. Dat heeft verder ook niets. Eindhoven heeft Philips, DAF, ASML en PSV.

Dan heb je zo'n log archaïsch tramgeval helemaal niet nodig. Ik kom uit Eindhoven en heb me daar nooit per ov hoeven verplaatsen. De auto en fiets volstonden.
Hainje

Bericht door Hainje »

Toch zie ik wel wat in een tram van station Best via Ringweg Best - Makro - Legerplaats - Nieuw ASML - Airport - Meerhoven - Strijp - Philips Broodrooster PSV Stadion - Station Eindhoven. En een tak Station Eindhoven - Karel de Grotelaan - MMC - ASML4 - Veldhoven. Puur omdat die trajecten zich al als HOV-traject hebben bewezen en Nieuw ASML gewoon veel vraag gaat genereren (gebaseerd op wat ASML4 al aan volk trekt).

Edit: plus als je het slim aanpakt kun je Eindhoven Centraal Station ook aardig ontlasten.

Hoe heet dat programma eigenlijk waarmee jij lijnennetkaartjes maakt?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

John Hill schreef: ma 01 jul 2024, 19:28 Wat betreft intercity's: Geen idee hoe het zit met het zit met het in de weg zitten van andere treinen en al helemaal niet hoe dat in de toekomst is, maar de 3900 staat nu 6 minuten stil op Eindhoven Centraal. Je zou hem in plaats daarvan misschien ook op het nieuwe station kunnen laten stoppen.
Die 3900 rijdt alleen ma-do overdag. Pre-Corona reed die ook op vr-zo, maar niet dagdekkend. De avondserie 2900 heeft geen rijtijd om een extra stop te kunnen maken, dus dat betekent dat je dit station alleen overdag kan bedienen met IC's, of je moet nog wat gaan doen om rijtijd te winnen met het ding.

Maar goed, ik zal nu wel aan het probleemdenken zijn, dus ik zal me maar koest houden :X
Hainje

Bericht door Hainje »

Bij de realisatie van station Acht gaat de hele spoordienstregeling toch op de schop, dus wat de 800, 1100 en 2900/3900 dan gaan doen is eigenlijk niet eens zo heel relevant nu in mijn ogen. Ook als station Acht er niet komt en er voor wordt gekozen om station Best te upgraden.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Hainje schreef: ma 01 jul 2024, 20:47 [...]

Hoe heet dat programma eigenlijk waarmee jij lijnennetkaartjes maakt?
Eddoop Illestreeter.

Van de vrachtwagen gevallen.
Hainje

Bericht door Hainje »

Kak, ik heb wel eens geprobeerd om met dat programma te werken maar heb altijd vrij snel ruzie met die 'breinaalden'. :')

Toch mijn broertje maar eens lief aankijken of hij ergens nog een licentie op de plank heeft liggen en het nog een keer proberen te leren.
Hans

Bericht door Hans »

Het zou Eindhoven Centraal, zowel station als busstation zeker een stuk ontlasten als er een IC-station in Acht komt, aan de Anthony Fokkerweg.
Een vrijliggende busbaan voor lijn 400 aldaar is momenteel in aanbouw. Binnen 10 minuten sta je dan op Airport ipv de ongeveer 25 minuten die je er nu over doet. Het zal wellicht wel een langere reistijd voor lijn 400 gaan betekenen, want je zult wel wat tijd nodig hebben bij station Acht om te laden/lossen.

Lijn 401 zou daarnaast weer meer capaciteit krijgen voor de reizigers naar/van Meerhoven en voor werknemers rondom Cargo en Flight Forum.

En zoals al eerder geschreven. Lijn 8 en lijn 10 kunnen een klein ommetje maken en er ook stoppen. En wellicht een snelle verbinding (om te beginnen n de spits) naar Ekkersrijt vandaar is ook een mooie optie.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Roeland schreef: ma 01 jul 2024, 18:53
huibf schreef: ma 01 jul 2024, 17:36 Als we nu eens gewoon aan de slag gaan en daar alle treinen laten stoppen. IC en Sprinters (...).
Als NS alle gemeenteraden hun zin zou geven, zouden alle IC's tot sprinters verworden. Laten we de IC's maar gewoon IC houden!
Ik heb het niet over alle gemeenteraden. Over Eindhoven Airport/ Acht als 3 station. Het zou namelijk Centraal behoorlijk ontlasten waardoor je daar ook weer meer bussen kwijt kan. Potentie genoeg om daar alle IC's en sprinters te laten stoppen.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Wubbo schreef: ma 01 jul 2024, 20:56
John Hill schreef: ma 01 jul 2024, 19:28 Wat betreft intercity's: Geen idee hoe het zit met het zit met het in de weg zitten van andere treinen en al helemaal niet hoe dat in de toekomst is, maar de 3900 staat nu 6 minuten stil op Eindhoven Centraal. Je zou hem in plaats daarvan misschien ook op het nieuwe station kunnen laten stoppen.
Die 3900 rijdt alleen ma-do overdag. Pre-Corona reed die ook op vr-zo, maar niet dagdekkend. De avondserie 2900 heeft geen rijtijd om een extra stop te kunnen maken, dus dat betekent dat je dit station alleen overdag kan bedienen met IC's, of je moet nog wat gaan doen om rijtijd te winnen met het ding.

Maar goed, ik zal nu wel aan het probleemdenken zijn, dus ik zal me maar koest houden :X
De 1100 is er ook nog als IC de hele dag ;). Die zit ook vast aan zijn tijden, vanwege de overstap met de 3500/3700 op Eindhoven. Maar ik vraag me af of er wel iets mogelijk is om die juist allebei te laten stoppen, of parallel binnenkomen/vertrekken op Eindhoven. Als ik me niet vergis rijden ze op aparte sporen vanaf Btl.

Of als je het met een extra spoor inricht, kan je de 3900 in het weekend op het nieuwe station keren ipv zoals nu op Ehv zelf. (Maar dan heb je wel geen verbinding naar het noorden)
Vinny

Bericht door Vinny »

TffpaA schreef: ma 01 jul 2024, 10:03 Een of ander statenlid van NEE21 vindt dat er een treinstation 'op loopafstand' van Eindhoven Airport moet komen:

https://archive.ph/mKlNq

Die realiteitszin staat ongeveer gelijk aan de slagingskansen van dit station, zegmaar :Y
Ik heb het zelf ook wel eens bedacht. Je kunt een industriespoortje opwaarderen met kopmaken op Eindhoven Centraal. Hoef je op zich niet veel meer aan te leggen en reizigers kunnen bij dichtbij het vliegveld komen. Het lijkt me op zich wel zinvoller dan klooien met trams wat dat is sowieso duur en je houdt een overstap.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie