Investeringen in het OV
-
- Berichten: 8294
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Investeringen in het OV
Als de bus zo traag is, zou je niet kunnen kijken naar het versnellen van de bus door middel van bijvoorbeeld een busbaan? En dan zo aanleggen dat in de toekomst opwaarderen naar iets als een tram mogelijk is? Kleine disclaimer: ik ken de situatie daar niet.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1997
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Investeringen in het OV
Die is er al
(nog deels in aanbouw)

- trolly
- Berichten: 11429
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Investeringen in het OV
Laat me je de situatie daar uitleggen: het is Eindhoven. Dat wil zeggen dat een tram niet kan, want veels te ouwerwets om hip en blits te zijn. Doe iets zelfrijdends of een zweefmonorail, dan is de gemeenteraad graag bereid daar miljoenen in te pompen, ook al kan een kind op z'n klompen aanvoelen dat het niks gaat worden.
Maar geen tram. Hoe durf je.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Investeringen in het OV
Trams zijn ook kudt - zie 020.
Verder wordt het een 'gewone' bus - de betreffende gemeente heeft haar bekomst wel van geëxperimenteer met afwijkende OV-vormen sinds de Phileas - al lijken degenen die de Brainportlijn pitchen te jong te zijn om zich dat nog actief te kunnen herinneren.
Verder wordt het een 'gewone' bus - de betreffende gemeente heeft haar bekomst wel van geëxperimenteer met afwijkende OV-vormen sinds de Phileas - al lijken degenen die de Brainportlijn pitchen te jong te zijn om zich dat nog actief te kunnen herinneren.
-
- Donateur
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: Investeringen in het OV
Een station bij Acht lijkt nu toch weer in zicht aangezien de Brainportregio miljarden extra gaat krijgen. Op korte termijn is voor 30.000 tot 50.000 nieuwe werknemers vervoer nodig.
Loopafstand is wel iets te voorbarig.
Als we nu eens gewoon aan de slag gaan en daar alle treinen laten stoppen. IC en Sprinters ipv overloos vergader en in probleemdenken.
Verder moeten Prorail en NS zich eens koest houden zoniet gelijk die subsidiekraan dichtdraaien.
Loopafstand is wel iets te voorbarig.
Als we nu eens gewoon aan de slag gaan en daar alle treinen laten stoppen. IC en Sprinters ipv overloos vergader en in probleemdenken.
Verder moeten Prorail en NS zich eens koest houden zoniet gelijk die subsidiekraan dichtdraaien.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33
Re: Investeringen in het OV
Dat het beoogde station op loopafstand van het vliegveld ligt is natuurlijk onzin, maar verder lijkt me dit een van de meest realistische plannen voor een nieuw station in Nederland. Het zal wat kosten om het station te bouwen, maar met de verwachte ontwikkelingen in de buurt lijkt me dat dit het best waard zou kunnen zijn.
Bus 400 rijdt er nu al langs en lijnen 8 en 10 hoeven maar een klein beetje omrijden om op die plek te geraken.
Wat betreft intercity's: Geen idee hoe het zit met het zit met het in de weg zitten van andere treinen en al helemaal niet hoe dat in de toekomst is, maar de 3900 staat nu 6 minuten stil op Eindhoven Centraal. Je zou hem in plaats daarvan misschien ook op het nieuwe station kunnen laten stoppen.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Investeringen in het OV
Ik zou denken: Best ligt best (pun intended) dichtbij
- 'op loopafstand' - én heeft al perrons waar zowel intercity's als sprinters kunnen stoppen. Laat vandaaruit hoogfrequente shuttles naar de luchthaven en dat nieuwe ASML-terrein rijden (en doe en passant ook nog mijn oude opdrachtgever Philips Medical aan) en je hebt alweer een slag te pakken in verbetering van de bereikbaarheid per OV. Best is ondergronds gelegen bovendien, dus je staat altijd droog - voor onderbouwing van de eventuele wenselijkheid daarvan zij verwezen naar het weer sinds oktober vorig jaar.
Geen nieuw station voor nodig.
- 'op loopafstand' - én heeft al perrons waar zowel intercity's als sprinters kunnen stoppen. Laat vandaaruit hoogfrequente shuttles naar de luchthaven en dat nieuwe ASML-terrein rijden (en doe en passant ook nog mijn oude opdrachtgever Philips Medical aan) en je hebt alweer een slag te pakken in verbetering van de bereikbaarheid per OV. Best is ondergronds gelegen bovendien, dus je staat altijd droog - voor onderbouwing van de eventuele wenselijkheid daarvan zij verwezen naar het weer sinds oktober vorig jaar.
Geen nieuw station voor nodig.
- Suus
- Berichten: 52110
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Investeringen in het OV
In Luik wordt voor 430 miljoen euro een tramlijn van 18 kilometer gebouwd inclusief trams en onderhoud tot 2050. Dit kan ook prima in Eindhoven, zeker als de geplande schaalsprong met minder autoverkeer gerealiseerd moet worden. En vergelijk een tram in Eindhoven niet met de wat archaïsche exploitatie in Amsterdam, maar met het veel efficiëntere tramnet van Den Haag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Investeringen in het OV
Jamaar Luik. Dat heeft verder ook niets. Eindhoven heeft Philips, DAF, ASML en PSV.
Dan heb je zo'n log archaïsch tramgeval helemaal niet nodig. Ik kom uit Eindhoven en heb me daar nooit per ov hoeven verplaatsen. De auto en fiets volstonden.
Dan heb je zo'n log archaïsch tramgeval helemaal niet nodig. Ik kom uit Eindhoven en heb me daar nooit per ov hoeven verplaatsen. De auto en fiets volstonden.
- Hainje
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Investeringen in het OV
Toch zie ik wel wat in een tram van station Best via Ringweg Best - Makro - Legerplaats - Nieuw ASML - Airport - Meerhoven - Strijp - Philips Broodrooster PSV Stadion - Station Eindhoven. En een tak Station Eindhoven - Karel de Grotelaan - MMC - ASML4 - Veldhoven. Puur omdat die trajecten zich al als HOV-traject hebben bewezen en Nieuw ASML gewoon veel vraag gaat genereren (gebaseerd op wat ASML4 al aan volk trekt).
Edit: plus als je het slim aanpakt kun je Eindhoven Centraal Station ook aardig ontlasten.
Hoe heet dat programma eigenlijk waarmee jij lijnennetkaartjes maakt?
Edit: plus als je het slim aanpakt kun je Eindhoven Centraal Station ook aardig ontlasten.
Hoe heet dat programma eigenlijk waarmee jij lijnennetkaartjes maakt?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13758
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Investeringen in het OV
Die 3900 rijdt alleen ma-do overdag. Pre-Corona reed die ook op vr-zo, maar niet dagdekkend. De avondserie 2900 heeft geen rijtijd om een extra stop te kunnen maken, dus dat betekent dat je dit station alleen overdag kan bedienen met IC's, of je moet nog wat gaan doen om rijtijd te winnen met het ding.John Hill schreef: ↑ma 01 jul 2024, 19:28 Wat betreft intercity's: Geen idee hoe het zit met het zit met het in de weg zitten van andere treinen en al helemaal niet hoe dat in de toekomst is, maar de 3900 staat nu 6 minuten stil op Eindhoven Centraal. Je zou hem in plaats daarvan misschien ook op het nieuwe station kunnen laten stoppen.
Maar goed, ik zal nu wel aan het probleemdenken zijn, dus ik zal me maar koest houden

- Hainje
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Investeringen in het OV
Bij de realisatie van station Acht gaat de hele spoordienstregeling toch op de schop, dus wat de 800, 1100 en 2900/3900 dan gaan doen is eigenlijk niet eens zo heel relevant nu in mijn ogen. Ook als station Acht er niet komt en er voor wordt gekozen om station Best te upgraden.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
- Hainje
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Investeringen in het OV
Kak, ik heb wel eens geprobeerd om met dat programma te werken maar heb altijd vrij snel ruzie met die 'breinaalden'.
Toch mijn broertje maar eens lief aankijken of hij ergens nog een licentie op de plank heeft liggen en het nog een keer proberen te leren.

Toch mijn broertje maar eens lief aankijken of hij ergens nog een licentie op de plank heeft liggen en het nog een keer proberen te leren.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43
Re: Investeringen in het OV
Het zou Eindhoven Centraal, zowel station als busstation zeker een stuk ontlasten als er een IC-station in Acht komt, aan de Anthony Fokkerweg.
Een vrijliggende busbaan voor lijn 400 aldaar is momenteel in aanbouw. Binnen 10 minuten sta je dan op Airport ipv de ongeveer 25 minuten die je er nu over doet. Het zal wellicht wel een langere reistijd voor lijn 400 gaan betekenen, want je zult wel wat tijd nodig hebben bij station Acht om te laden/lossen.
Lijn 401 zou daarnaast weer meer capaciteit krijgen voor de reizigers naar/van Meerhoven en voor werknemers rondom Cargo en Flight Forum.
En zoals al eerder geschreven. Lijn 8 en lijn 10 kunnen een klein ommetje maken en er ook stoppen. En wellicht een snelle verbinding (om te beginnen n de spits) naar Ekkersrijt vandaar is ook een mooie optie.
Een vrijliggende busbaan voor lijn 400 aldaar is momenteel in aanbouw. Binnen 10 minuten sta je dan op Airport ipv de ongeveer 25 minuten die je er nu over doet. Het zal wellicht wel een langere reistijd voor lijn 400 gaan betekenen, want je zult wel wat tijd nodig hebben bij station Acht om te laden/lossen.
Lijn 401 zou daarnaast weer meer capaciteit krijgen voor de reizigers naar/van Meerhoven en voor werknemers rondom Cargo en Flight Forum.
En zoals al eerder geschreven. Lijn 8 en lijn 10 kunnen een klein ommetje maken en er ook stoppen. En wellicht een snelle verbinding (om te beginnen n de spits) naar Ekkersrijt vandaar is ook een mooie optie.
-
- Donateur
- Berichten: 4360
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: Investeringen in het OV
Ik heb het niet over alle gemeenteraden. Over Eindhoven Airport/ Acht als 3 station. Het zou namelijk Centraal behoorlijk ontlasten waardoor je daar ook weer meer bussen kwijt kan. Potentie genoeg om daar alle IC's en sprinters te laten stoppen.
-
- Berichten: 1997
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Investeringen in het OV
De 1100 is er ook nog als IC de hele dagWubbo schreef: ↑ma 01 jul 2024, 20:56Die 3900 rijdt alleen ma-do overdag. Pre-Corona reed die ook op vr-zo, maar niet dagdekkend. De avondserie 2900 heeft geen rijtijd om een extra stop te kunnen maken, dus dat betekent dat je dit station alleen overdag kan bedienen met IC's, of je moet nog wat gaan doen om rijtijd te winnen met het ding.John Hill schreef: ↑ma 01 jul 2024, 19:28 Wat betreft intercity's: Geen idee hoe het zit met het zit met het in de weg zitten van andere treinen en al helemaal niet hoe dat in de toekomst is, maar de 3900 staat nu 6 minuten stil op Eindhoven Centraal. Je zou hem in plaats daarvan misschien ook op het nieuwe station kunnen laten stoppen.
Maar goed, ik zal nu wel aan het probleemdenken zijn, dus ik zal me maar koest houden![]()

Of als je het met een extra spoor inricht, kan je de 3900 in het weekend op het nieuwe station keren ipv zoals nu op Ehv zelf. (Maar dan heb je wel geen verbinding naar het noorden)
- Vinny
- Berichten: 13834
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Investeringen in het OV
Ik heb het zelf ook wel eens bedacht. Je kunt een industriespoortje opwaarderen met kopmaken op Eindhoven Centraal. Hoef je op zich niet veel meer aan te leggen en reizigers kunnen bij dichtbij het vliegveld komen. Het lijkt me op zich wel zinvoller dan klooien met trams wat dat is sowieso duur en je houdt een overstap.TffpaA schreef: ↑ma 01 jul 2024, 10:03 Een of ander statenlid van NEE21 vindt dat er een treinstation 'op loopafstand' van Eindhoven Airport moet komen:
https://archive.ph/mKlNq
Die realiteitszin staat ongeveer gelijk aan de slagingskansen van dit station, zegmaar![]()
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten