Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dionysusnu
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Dionysusnu »

Oh ja, de 3200 zou Sdm overslaan om kort te kunnen keren op Rotterdam. Dat was eigenlijk een ruil voor de 5200; als een van de sprinters niet in Schiedam gaat stoppen dan is het een verslechtering.
MetroRET
Berichten: 3925
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

Ofwel hetzelfde als nu, want de meerwaarde van de 3200 is er nu tenslotte ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21993
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Mwah, als je de (huidige) 2400 net mist, is de 3200 toch zeer prettig, kan ik uit ervaring vertellen. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7939
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Oeh, allemaal afwijkende stoppatronen op een IC-station. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
henrivanderweijden
Berichten: 853
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door henrivanderweijden »

Meltrain schreef: wo 02 okt 2024, 07:54 Mwah, als je de (huidige) 2400 net mist, is de 3200 toch zeer prettig, kan ik uit ervaring vertellen. ;)
Moet die 3200 niet toevallig opgeheven zijn ;)
IIVQ
Berichten: 1215
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door IIVQ »

VIRM schreef: wo 02 okt 2024, 10:01 Oeh, allemaal afwijkende stoppatronen op een IC-station. *O*
Tijd voor een categorie tussen Sprinter en Intercity in. Hoe zouden we dat eens noemen? "Bestwelsneltrein"? "Nenietoveralstoptrein"? "Intertown"? (A)
Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 6251
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door dylanwild94 »

Sprintercity
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
gpvos
Berichten: 649
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door gpvos »

IJltuig ("Eilzug").
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
IIVQ
Berichten: 1215
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door IIVQ »

Een bloemlezing: blikskaters, boemerang, europijl, flitstrein, haas(t)trein, hetebliksem, ijltrein, intercity-komeet, laagvlieger, meteoor, pijl, railracer, scheurtrein, snelle jongen, speerspoor, spoorslags, tempotrein, turbotrein, woesj en zoef.
(Uit: Jaap de Jong en Peter Burger: 1991. Onze Taal! - Zestig jaar strijd en liefde voor het Nederlands, SDU, 's-Gravenhage, pagina 141, naar aanleiding van de vraag van Genootschap Onze Taal voor een nieuw woord voor de Hogesnelheidstrein)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13729
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Vinny »

De treinformules in Duitsland werken toch gewoon prima?
Ik heb ze even waar nodig vertaald in het Nederlands:
Intercity-express
Intercity
Regionaal express
Sprinter
Stadsspoor
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
rvdborgt
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door rvdborgt »

gpvos schreef: wo 02 okt 2024, 19:09 IJltuig ("Eilzug").
Etymologisch verwant met Eilzug zou IJlteug zijn :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39700
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Daniel »

Vinny schreef: wo 02 okt 2024, 20:39 Regionaal express
Sprinter
Bijna, deze twee zouden in volgorde Sprinter en Stoptrein zijn... (Als je in de DB-planner, of op het scherm met overstappen in de ICE, kijkt staan alle Sprinters er als RE in i.p.v. als RB.)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13729
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Vinny »

Het lijkt me dat ze dat in Duitsland verkeerd vertalen. Een RB trein stopt vaker dan een RE. Wij kennen in Nederland natuurlijk niet de RE als apart treintype, maar qua rijkarakterestieken valt 'onze' IC veel meer overeen met de Duitse RE.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7935
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door waldo79 »

REs kunnen op elk tussengelegen station stoppen, daar waar geen RB rijdt. Vandaar dat bijvoorbeeld RE19 tussen de grens en Oberhausen Hbf overal stopt. Ten zuiden van Wesel slaat de RE5 wel 1x per 2 uur stations over. En soms slaan REs een boel stations over. Een patroon kan ik moeilijk ontdekken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21993
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Welke Sprinter gaat er eigenlijk niet in Schiedam stoppen? Ik neem aan de 5200, maar klopt dat wel, aangezien het ook een andere treinserie zou kunnen zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3925
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

Het zal inderdaad om de 5200 gaan, gezien deze zit ingeklemd tussen de 2200/2300 en 1100.
VIRM
Berichten: 7939
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door VIRM »

Ga je dan niet ontzettend treinen van of naar Den Haag Centraal mee in de weg zitten?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21993
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: do 03 okt 2024, 11:51 Het zal inderdaad om de 5200 gaan, gezien deze zit ingeklemd tussen de 2200/2300 en 1100.
Bedankt. :pos:
Begrijp ik dan goed dat de 1100 eigenlijk de 5200 op Sdm had moeten inhalen, maar dat dat in eerste instantie tijdelijk op Dtcp gebeurt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3925
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

Nee, dat is pas op Dtcp-Dt.

Maar op Sdm zijn ze dan op verschillende sporen gepland zodat de opvolgtijd korter kan zijn en de 5200 er dus kan stoppen, zonder extra spoor, kan de 5200 er niet stoppen.
Bemined
Berichten: 6338
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Het gaat inderdaad om de opvolgtijd tussen twee korte stops (5200 met de 2200/2300), met 3 minuten is dat niet op hetzelfde perron te plannen. Een doorkomst - korte stop opvolgtijd van 3 minuten is wel haalbaar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21993
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Helder. Bedankt voor de uitleg. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ITF
Berichten: 916
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door ITF »

De NS heeft gereageerd op het advies van het Locov om de toeslag op de HSL af te schaffen, link. Advies van het Locov.

Opvallend vind ik dat de NS gaat op basis van de incheck- en uitchecktijden van reizigers de toeslag afschrijven. Op het moment dat de incheck- en uitchecktijden zo dichtbij elkaar liggen dat er wel met de HSL gereisd moet zijn, wordt er de toeslag afgeschreven. Alleen hoe gaat de NS dat doen op het moment dat je van Amersfoort naar Rotterdam reist? De reguliere IC met overstap in Gouda is namelijk sneller dan de IC Direct over de HSL...
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
BasGeluk
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door BasGeluk »

De reiziger moet weer achter z'n geld aan, zoals altijd weer.
Gr BasG
Dionysusnu
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Dionysusnu »

Ik neem aan dat er dan dus juist geen toeslag gerekend wordt. En dat is ook terecht, want in NS' ogen betaal je extra voor de reistijdwinst, en die is er dan niet.
BasGeluk
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door BasGeluk »

ITF schreef: do 03 okt 2024, 20:09 Opvallend vind ik dat de NS gaat op basis van de incheck- en uitchecktijden van reizigers de toeslag afschrijven. Op het moment dat de incheck- en uitchecktijden zo dichtbij elkaar liggen dat er wel met de HSL gereisd moet zijn, wordt er de toeslag afgeschreven. Alleen hoe gaat de NS dat doen op het moment dat je van Amersfoort naar Rotterdam reist? De reguliere IC met overstap in Gouda is namelijk sneller dan de IC Direct over de HSL...
Dus als je incheckt bij de poortjes, dan koffie haalt en dan reist doe je er lang over en betaal je geen toeslag. Of als je bij aankomst eerst een broodje eet (NS wil graag dat we wat op het station kopen toch?) dan doe je er ook lang over en betaal je geen toeslag.

Als je haast hebt en net de trein haalt (omdat je vorige trein weer eens vertraging had) dan doe je er sneller over en betaal je wel toeslag. Hoé denkt NS dit te gaan checken?

Het lijkt België wel.
Gr BasG
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten