Pagina 5 van 11

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 19:48
door ODRAIL
Ja ... en men komt voor de zoveelste keer in ons land met lightrail op de proppen :? .

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 20:58
door Suus
Buiten de spits vervoert die trein vooral gekoelde (zomer) of verwarmde (winter) lucht...

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 21:05
door Daniel
Gek he met die ligging, z'n traagheid (amper sneller dan de sprinter) en het totale gebrek aan aansluitingen in Breda.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 21:37
door visgraat
Ik begrijp die IC-lobby niet zo. Het merendeel van de woonwijken en bedrijvigheid ligt dichterbij station Dordrecht Zuid dan Dordrecht. Vanaf Dordrecht Zuid is het welgeteld twee keer stoppen tot Breda en sneller of ongeveer even snel naar Breda dan een IC die je vanaf Dordrecht kan pakken. Daarnaast is Dordrecht simpelweg veel meer gefocust op de Randstad. Het is immers Randstad. Lege treinen kunnen deels komen door een traag IC-product of slechte aansluitingen, maar in eerste instantie moet er gewoon behoefte aan zijn en niet alleen bij politici.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 22:01
door Daniel
visgraat schreef:Ik begrijp die IC-lobby niet zo. Het merendeel van de woonwijken en bedrijvigheid ligt dichterbij station Dordrecht Zuid dan Dordrecht. Vanaf Dordrecht Zuid is het welgeteld twee keer stoppen tot Breda en sneller of ongeveer even snel naar Breda dan een IC die je vanaf Dordrecht kan pakken.
Het meerendeel waag ik te betwijfelen. Vooral Sterrenburg en Crabbehof liggen enigszins in de buurt van Dordrecht Zuid, maar door zijn ligging naast de N3 is dat station slechts via relatieve omwegen te bereiken. Vanuit Sterrenburg, zeker het deel aan lijn 7, is met de bus door naar het station reizen sneller dan vanaf een halte naar het station lopen, op de trein wachten en vervolgens de trein nemen. Station Dordrecht Zuid is sowieso niet echt als knooppunt gebouwd en zeer verspitst in reizigersvraag waarbij ik juist daar vrij weinig reizigers richting Breda heb gezien in de tijd dat ik zelf in Breda studeerde (en in Dordrecht woonde). Op het centraal station stapten er altijd meer in.
Daarnaast is Dordrecht simpelweg veel meer gefocust op de Randstad. Het is immers Randstad. Lege treinen kunnen deels komen door een traag IC-product of slechte aansluitingen, maar in eerste instantie moet er gewoon behoefte aan zijn en niet alleen bij politici.
De behoefte is er ook niet alleen bij politici. Dordrecht is inderdaad wel het sterkst op Rotterdam gericht, maar de tweede grote forensenstroom gaat juist richting de Brabantse stedenrij. Dordtse scholieren die gaan studeren op het HBO verdelen zich ongeveer ook 50/50 over Breda en Rotterdam.
Is ook niet zo heel gek als je naar afstanden kijkt: naar Breda was in de tijd met een sneller IC-pad dan nu 18 minuten reizen terwijl je naar Rotterdam 15 minuten onderweg bent.
En daarnaast zijn de reizigers uit Dordrecht al helemaal niet op Lage Zwaluwe gericht en maar beperkt op Breda Prinsenbeek (daar is de stroom andersom juist groter, van Prinsenbeek via Dordrecht naar Rotterdam).

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 09 jun 2018, 10:19
door Vinny
Lage Zwaluwe is één van de minst gebruikte stations van het hoofdrailnet. Het bedient Chrysa, een paar Brabantse P&R gebruikers die naar Rotterdam reizen en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Er valt natuurlijk wel veel voor te zeggen om de extra treinen niet daar te laten stoppen. Je krijgt dan eigenlijk de herinvoering van de sneltrein (die het gat tussen de over de Hogesnelheidslijn rijdende intercity en de sprinter opvult).

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 09 jun 2018, 12:06
door PHS
Ik begrijp dat Dordrecht niet blij is. Ze hebben immers in een paar jaar tijd zes treinen per uur verloren (vier intercity's Den Haag - Eindhoven/Venlo en twee Beneluxtreinen) en er twee voor teruggekregen (de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie]), die bovendien m.i.v. dienstregeling 2019 in het dal vervalt. Bovendien heeft Dordrecht Zuid met de knip van de sprinters flink aan waarde ingeboet. Dat zal binnenkort ook wel zichtbaar worden met de nieuwe reizigersaantallen. Maar de Dordtse reiziger was ook wel een beetje erg verwend met 11 treinen per uur naar Rotterdam, 5 naar Roosendaal en nog 4 naar Breda. Er wordt vaak beweerd dat de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] lucht vervoerd vanwege de toegenomen reistijd en de slechte verbindingen, maar de echte oorzaak is het lage aantal reizigers tussen Brabant en de Drechtsteden. De [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] puilt in de spits uit tussen Breda en Den Bosch, maar van en naar Dordrecht heb je gegarandeerd een zitplaats. De NS rijdt op de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] alleen maar een halfuursdienst omdat de HRN-concessie dit eist, voorheen reed de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] tussen Dordrecht en Roosendaal (net als de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] tussen Dordrecht en Breda) in het dal maar 1x/u.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 09 jun 2018, 12:10
door Chrysa
Vinny schreef:een paar Brabantse P&R gebruikers die naar Rotterdam reizen
Die reizen eigenlijk alleen maar in de spits. Rond 9:30 staat het hele P+R-terrein vol , en dat blijft de hele dag zo tot ze 's middags weer terugkomen. In het dal sta ik eigenlijk nooit met meer dan 10 mensen op het perron.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 11:09
door Zugführer
De hele discussie over de bediening van Dordrecht staat nu hier

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 18 sep 2018, 12:48
door Milco
Voor de liefhebbers: ik kom er zojuist achter dat de dienstregeling van 2019 (grotendeels) is op te vragen via http://hafas.bene-system.com/bin/query. ... ns_hispeed :D

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 18 sep 2018, 13:00
door Suus
Enige wat echt veranderd is ten opzichte van de voorstellen is dat de spitstrein Houten Castellum - Utrecht Centraal niet wordt gekoppeld aan de intercity Rotterdam - Utrecht.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 18 sep 2018, 13:22
door Stadsbus
Zo te zien gaat de huidige 7800 ook 6900 worden.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 18 sep 2018, 13:25
door Milco
Zoals volgens mij eerder is besproken hier, krijgen alle gekoppelde treinseries hetzelfde nummer. Uitzonderingen zijn [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie].

In Duitsland lijkt de dienstregeling nog niet bekend. De Berlijner ontbreekt nog en de sneltrein Maastricht Randwyck - Aachen staat nog tot en met Eygelshoven Markt in de planner. Heerlen de Kissel ontbreekt ook nog.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 18 sep 2018, 13:27
door Stadsbus
Ah, ik zie het ja :pos:

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 18 sep 2018, 14:32
door Suus
Milco schreef:In Duitsland lijkt de dienstregeling nog niet bekend. De Berlijner ontbreekt nog en de sneltrein Maastricht Randwyck - Aachen staat nog tot en met Eygelshoven Markt in de planner. Heerlen de Kissel ontbreekt ook nog.
Boekingen voor Duitsland gaan 16 oktober open, dus verwacht het ergens in de loop van 15 oktober online.

ÖBB staat al wel grotendeels online, inclusief Nightjet van/naar Duitsland.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 00:08
door RobertT
De IC Ddr-Bd rijdt slechts 2 slagen in de ochtendspits en ook 2 slagen in de avondspits.De ochtend begint en eindigt in Ddr en de middag start en eindigt in Bd.(Ddr 733,833,1633,1733,Bd 806,906,1606,1706)

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 17:09
door Bemined
Suus schreef:Enige wat echt veranderd is ten opzichte van de voorstellen is dat de spitstrein Houten Castellum - Utrecht Centraal niet wordt gekoppeld aan de intercity Rotterdam - Utrecht.
Koppelingen als deze zouden nog op wijzigingsbladniveau kunnen komen, maar het was ook een apart plan dus zou me niets verbazen als het weggelaten is. De [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] rijdt met 8 bakken dubbeldeks terwijl de [serie=Sprinter|2018|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie] met een losse SLT4 rijdt, je verspilt dus flink wat zitplaatsen door deze te koppelen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 17:29
door reisthijs
Als deze koppeling er nog zou komen zou je ook wat aangepaste tijden voor de [serie=Sprinter|2018|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie] verwachten zodat de kering in Castellum wat ruimer wordt. Dat is zo te zien niet het geval.

De [serie=Sprinter|2018|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie] is overigens best populair, een losse SLT4 is zo onderhand wel wat aan de krappe kant. Beetje meer capaciteit kan op zich geen kwaad.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: wo 19 sep 2018, 18:29
door Wubbo
Die koppeling komt er niet.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: ma 08 okt 2018, 13:07
door starx
Als ik de reisplanner bekijk valt me iets op: De 1819 gaat Meppel overslaan, terwijl die er in drgl 2018 nog wel stopt. De 617 en 621 deden dit al, maar die moesten dit ook wel omdat die anders een Leeuwarden een overkruisconflict zouden krijgen. Daarmee komt de 1819 slechts één minuut later aan in Lwd ipv drie.
Maar dat heeft dus ook tot gevolg dat Meppel tijdens de gehele ochtendspits geen IC richting Lwd heeft. In de adviesaanvraag aan het LOCOV lees ik er ook helemaal niks over. Ik vraag me vooral af waarom de afweging voor dit jaar hierin anders is uitgevallen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 23 okt 2018, 14:00
door Bas1411
Is al bekend welk materieel op welke serie komt? Vorig jaar om deze tijd was er al een hele lijst...

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 23 okt 2018, 14:25
door Z2N
Op dit ogenblik niet, maar verwacht in eerste instantie geen grote verschuivingen tegenover het huidige wijzigingsblad. De uitrol van SNG zal pas later dan midden-december vol op stoom komen, en omdat er verder geen grote wijzigingen zijn hoeft de materieelinzet niet radicaal gewijzigd te worden.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 23 okt 2018, 15:34
door ArrivaBas
Bas1411 schreef:Is al bekend welk materieel op welke serie komt? Vorig jaar om deze tijd was er al een hele lijst...
Deze lijstjes zijn vaak pas ongeveer rond de start van de dienstregeling bekend.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 23 okt 2018, 17:28
door Milco
Ik heb wel gelezen dat de spitsserie [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] met FLIRT zou gaan rijden.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: di 23 okt 2018, 18:00
door Gekko123
Z2N schreef:Op dit ogenblik niet, maar verwacht in eerste instantie geen grote verschuivingen tegenover het huidige wijzigingsblad. De uitrol van SNG zal pas later dan midden-december vol op stoom komen, en omdat er verder geen grote wijzigingen zijn hoeft de materieelinzet niet radicaal gewijzigd te worden.
Vergeet daarbij niet dat ze zeer waarschijnlijk in de eerste paar maanden nog een 100% reserve achter de hand houden voor SNG, net zoals ze ook bij Flirt hebben gedaan. Dus dat heeft ook weer zijn beperkingen op de materieelinzet.