Pagina 5 van 6

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 07 nov 2021, 15:08
door Milco
Bij het AD hebben ze het nog niet helemaal begrepen geloof ik :')

https://www.ad.nl/amersfoort/valleilijn ... ~a5296d4f/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 07 nov 2021, 16:06
door Meltrain
Vooral de regionale afdeling van het AD heeft het dus niet begrepen. ;)
Op de startpagina van AD staat een artikel over het personeelstekort van Prorail.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: do 11 nov 2021, 03:48
door tripel7

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: do 11 nov 2021, 06:08
door T-hijs
Kom, moet het AD hebben gedacht, we gooien nog even een knuppel in het hoenderhok. Welk doel dient zo'n bericht nou echt? Worden hierdoor problemen opgelost? Volgens mij werkt zo'n bericht alleen maar polarisatie in de hand. Bah.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: do 11 nov 2021, 06:53
door sirvinniei
Nee, maar een nieuwssite heeft ook niet als doelstelling om problemen op te lossen, slechts om mensen goed te informeren.
Ik vind het artikel in de volle breedte trouwens wel meevallen: er worden eerdere problemen genoemd, maar gezegd dat de huidige directie deze problemen wel serieus aanpakt.
Hoe gaat het eigenlijk met de omvorming tot ZBO van ProRail? Die zou tegen deze tijd toch ook rond moeten zijn?

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: do 11 nov 2021, 09:22
door en-es
Tja het zoveelste bedrijf met problemen en een directie die deze problemen niet serieus neemt. De ivoren toren. Hoog tijd om wat te doen. Met pappen en nathouden komen we er niet.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: do 11 nov 2021, 10:12
door Dennenboom
sirvinniei schreef: do 11 nov 2021, 06:53 Hoe gaat het eigenlijk met de omvorming tot ZBO van ProRail? Die zou tegen deze tijd toch ook rond moeten zijn?
Daar is nog niets aan gebeurd, want deze verandering is na de val van het kabinet controversieel verklaard en wordt overgelaten aan het nieuwe kabinet. Zodra dat er zit zal de wet die dit regelt in behandeling worden genomen.
https://www.spoorpro.nl/management/2021 ... itgesteld/

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 15 nov 2021, 16:32
door Casper
NRC is ook even een praatje gaan maken op de post Utrecht:
'Het tekort aan verkeersleiders is de schuld van ProRail'

Op zich niets nieuws, maar als ik mijn verlofdagen voor het hele jaar al in oktober zou moeten inplannen zou ik ook niet blij zijn.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: za 20 nov 2021, 19:47
door Durashift
^^^ Nee, aan het begin van een kalenderjaar vind ik al vroeg. Maar, ik begreep hier dat het bij de buschauffeurs al 12 maanden van de te voren ingediend moet worden.. :shock:

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: za 20 nov 2021, 21:08
door dennistd
Kleine correctie mbt tot de buschauffeurs: dat gaat om de vakantie-aanvraag, elk jaar begin oktober. Dat wil dus zeggen dat je dan maximaal drie weken aanvraagt, samen met maximaal vijf voorkeursdagen (losse vrije dagen die je alvast vastlegt). Na deze aanvraagperiode staat het iedereen vrij om op elk moment vakantie of verlof aan te vragen (muv zaterdagen, die zijn vanaf twee maanden ervoor aan te vragen). De kans dat je die vakantie-/verlofdagen krijgt in de gewildere periodes is dan natuurlijk wel beduidend kleiner omdat iedereen al volgens een roulerend schema aan de beurt geweest is.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: di 23 nov 2021, 15:19
door Michael
Ter aanvulling: Het kan per bedrijf verschillen hoe de vakantieaanvraag geregeld word. Ik moet bijvoorbeeld mijn vakantieaanvraag uiterlijk 2 weken na het ingaan van de nieuwe dienstregeling inleveren. En in principe geld ook dat als je hem op tijd inlevert hij ook gegarandeerd is. Maar zelfs binnen 1 werkgever kunnen er verschillen zijn.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: zo 06 feb 2022, 19:53
door PHS
Morgen weer personeelstekort bij de verkeersleiding van ProRail in Utrecht, waardoor er minder treinen rijden, al is de impact nog niet helemaal duidelijk. NS.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: zo 06 feb 2022, 20:05
door Etienne
Bij de collega's van Somda worden de volgende gemeld:

2000 helemaal
3200 helemaal (de 3000 neemt de stop op Veenendaal-De Klomp over)
3900 tussen Amsterdam en Eindhoven
8900 tussen Utrecht en Alphen (naar Houten Castellum was al opgeheven)
28300 helemaal

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: zo 06 feb 2022, 20:57
door Wubbo
De 28300 rijdt sowieso niet, het spoorwegmuseum is morgen dicht (en volgens de site van het spoorwegmuseum is die trein t/m 20 februari opgeheven). De 2000 rijdt wel tussen Deventer en Amersfoort.

Overigens fascinerend dat de 3200 er helemaal uit gaat. Je zou toch zeggen dat hij wel kan rijden tussen Rotterdam en Amsterdam Zuid (leeg naar het keerspoor van Diemen Zuid) of Rotterdam en Leiden.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: zo 06 feb 2022, 21:04
door Daniel
Opvallend ook dat de 3000 de stop op De Klomp overneemt en niet de 3100 conform de versperringsmaatregel. (De corona-uitsnijding van de 3100 volgt immers pas eind van de maand)

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: zo 06 feb 2022, 23:14
door SuperGhost
Wubbo schreef: zo 06 feb 2022, 20:57De 2000 rijdt wel tussen Deventer en Amersfoort.
Waarom de IC Amsterdam Centraal - Amersfoort Centraal dan niet in de spits doorrijden van/naar Deventer in plaats van zo'n losse IC?

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 03:01
door dennistd
De 143 / 148 en 149 / 142 zijn ook opgeheven tussen Asd en Bh :shock:

edit: sterker nog, DB kent ze niet eens meer tot 20 februari... Lees nu dat NSI dit meldt:
Aanpassing dienstregeling Intercity Berlijn

Door het hoge aantal corona/quarantaine meldingen onder ons personeel, rijden de volgende Intercity Berlijn treinen niet van 7 t/m 19 februari:

Amsterdam - Berlijn: 143 vertrek 9.10 uur en 149, vertrek 15.00 uur.
Berlijn - Amsterdam: 148 vertrek 8.34 uur en 142, vertrek 14.34 uur

Dit geldt voor maandag t/m donderdag en zaterdag.
Op vrijdag en zondag rijdt Intercity Berlijn volgens de dienstregeling.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 05:39
door cassie127
NS International heeft al een tijdje moeite om alle diensten van de treinbegeleiders te stellen. De laatste tijd gebeurde het al regelmatig dat er als tweede man een medewerker die normaal op de Thalys zit op de trein mee gaat. Daarnaast worden enkele ritten van de ICE welke eerst ook (gedeeltelijk) Nederlands personeel hadden nu volledig door DB voorzien van personeel.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 08:13
door PHS
Zou het niet een idee zijn als de NS in het pad van de IC Berlijn een koploper naar Bad Bentheim stuurt met NS gewoon personeel? Of kan dat niet zomaar?

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 09:16
door AppleMoose
NS heeft al moeite om de reguliere treinen te kunnen laten rijden, dan ga je niet nog eens een extra trein inzetten.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 09:29
door Z2N
Bovendien mag dat 'gewone' personeel niet naar Bad Bentheim rijden, hooguit naar Hengelo.

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 09:52
door Meltrain
Kan ICM überhaupt nog wel naar Bad Bentheim rijden?

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 10:45
door marvinkok
Kunnen is sowieso geen probleem, mogen is wat anders.
Slechts een deel van het park icm mag nog in Bentheim komen na de ombouw tot icmm

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 10:49
door SuperGhost
Is één ICM klaar zetten en alleen een pendeltje Hengelo-BB opzetten (aansluitend op de IC Berlijn) al niet voldoende? Reizigers moeten dan maar de IC-Enschede gebruiken en in Hengelo overstappen (die overstap is ruim genoeg).

Vergeet immers niet dat de RE tussen Hengelo en BB ook al enorme problemen heeft en zeer vaak uit valt (60% hoorde ik dat uit zou vallen?)

Re: Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 07 feb 2022, 10:51
door cassie127
Jazeker. Afgelopen zomer is er nog een ICM in Bad Bentheim geweest. En daar zijn ook geen beperkingen voor volgens de systemen