Pagina 5 van 16

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 04 jul 2023, 21:53
door Meltrain
MetroRET schreef: di 04 jul 2023, 20:12 Hopelijk wordt buiten deze periode wel zoveel als mogelijk een 15" gereden, ipv 10/20 intervallen.
Er staat expliciet vermeld dat de 5000 en 5100 buiten de spits in een 10/20-verdeling rijden, dus dat zal ongetwijfeld ook voor de 2200 en 2400 gelden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 04 jul 2023, 21:59
door MetroRET
De 5000/5100 is om de 5200 in te passen.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 04 jul 2023, 23:00
door Bemined
En het gaat ook niet alleen op Rotterdam - Den Haag maar bijvoorbeeld ook Schiphol - Utrecht waar je een 10/20 interval zou krijgen als de 3200 in de daluren geschrapt wordt. En omdat de overkruisende goederenpaden om vanaf Asdar om 17/47 voorzien zijn op maandag - donderdag kun je de 3100 ook niet zomaar vroeger laten rijden vanaf Bijlmer zonder de goederenpaden opnieuw te verdelen. Op vrijdag - zondag zijn de goederenpaden om 25/55 gelegd en kan men dus wel een kwartierdienst rijden met de 3000 en 3700.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 05 jul 2023, 08:43
door Roeland
PHS schreef: di 04 jul 2023, 17:49 Het lijkt er inderdaad op dat de 4600 een spitstrein wordt. Nog een afschaling dus op de Flevolijn boven op die van vorig jaar, toen de 2400 een spitstrein werd tussen Amsterdam Zuid en Lelystad Centrum. Voortaan in het dal 2x/u een sprinter tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders is erg mager naar mijn mening. Bedenk hierbij dat de 2400 tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum (met stop in Almere Buiten) nog steeds alleen in de spits blijft rijden - alleen tussen Amsterdam Zuid en Almere Centrum wordt de kwartiersdienst hersteld.
(Gelukkig voor de forens heeft de overheid de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in extra rijstroken tussen Amsterdam en Almere - de mobiliteitstransitie in optima forma :') )
Ik kan me niet voorstellen dat een serieuze vervoerder de 4600 wil uitkleden tot een spitsdienst. Zit die trein dan zo leeg buiten de spits?
Zeker wanneer de 4600 buiten de spits vervalt, zou de 2400 (ook voor Almere Buiten) op werkdagen overdag naar Lelystad moeten doorrijden (en dan evt. ook in Oostvaarders stoppen). Dat scheelt maar één omloop extra.

Als deze uitkleding van de treindienst over de Flevolijn echt doorgaat, dan is dat een mooie opsteker voor Syntus Almere, die met R-net 330 van Almere Buiten naar Amsterdam Bijlmer in 2024 frequenter rijdt dan NS...

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 05 jul 2023, 08:49
door Suus
Nee hoor, de s4300 gaat doorrijden naar Lelystad.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 05 jul 2023, 08:55
door Roeland
Mijn idee om de 2400 ook tussen 9 en 16 uur tot Lelystad te laten rijden is niet vanwege de minimumbediening van Buiten en Oostvaarders, maar voor een fatsoenlijke bediening van deze middelgrote stations. Maar idealiter blijft gewoon de 4600 als volwaardige treindienst rijden.
Nogal inconsequent van NS: enerzijds roepen dat forensen meer buiten de spits moeten gaan reizen, en vervolgens bij de Almeerse forensenstations de treindienst buiten de spits tot een minimum uitkleden. Echt een bizar idee om de 4600 tot een spitsdienst uit te kleden.
Je wilt die Almeerders toch niet de auto injagen?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 05 jul 2023, 12:33
door April064
Ik ben niet verbaasd dat ze helemaal gaan opschalen zoals het idee was, maar het blijft alsnog wat karig. Vooral tussen Amsterdam en Almere Oostvaarders en tussen Woerden en Utrecht waar de dienst dus slechter wordt dan dat het in de huidige dienstregeling is.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 05 jul 2023, 13:40
door Staatslijn K
Ben ik de enige die erover verbaasd is dat Science Park dus ook slechts eens per half uur een trein krijgt buiten de spits? Juist door de UvA heb je daar toch nog aardig wat reizigers de hele dag door. Bijvoorbeeld voor studenten die om 11 of 13.30 uur colleges hebben zijn zulke treinen erg prettig

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 05 jul 2023, 13:45
door Roeland
Dat verbaast mij ook zeer.
Blijkbaar roept NS met de mond "ga alsjeblieft meer buiten de spits reizen" maar zegt NS tegelijk met de drg-2024 "ga alsjeblieft in de spits reizen, want we halveren de bediening van Sciencepark en van de Almeerse stations buiten de spits"

Ik hoop dat het Locov hier een forse aanmerking bij maakt, en dat de 4600 ook in 2024 als een volwaardige treindienst blijft rijden.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 07 jul 2023, 15:20
door JothamvW
Tom024 schreef: di 04 jul 2023, 16:41 Sowieso dat 'op traject x gaat het aantal Sprinters van een naar twee per uur.' Dat is geen verbetering, maar de terugkeer naar wat tot een jaar geleden nornaal (en nodig) was. Maar in ieder geval positief dat de 6600 weer naar twee keer per uur gaat in de avond en weekenden.
En ondertussen op zaterdagen wel de 7600 laten doorrijden naar Wc maar niet de 6600 naar Ah...

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 07 jul 2023, 15:30
door MetroRET
Ach... anders rijdt die toch leeg van/naar Wc, zoals op zondag en in de avonduren...

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 07 jul 2023, 15:43
door Bemined
Die zou juist kort moeten gaan keren te Nijmegen op spoor 4a.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 15 aug 2023, 18:13
door Gamma
Weet iemand in welk jaar de kwartierdienst Weesp - Almere is ingevoerd?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 15 aug 2023, 18:17
door MetroRET
Zo te zien al vanaf de opening van de Flevolijn: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Alme ... /Bediening

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 15 aug 2023, 21:55
door RobertT
het begon met een halfuursdienst,alleen in de spits aangevuld tot een kwartiersdienst

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: di 15 aug 2023, 21:58
door MetroRET
Ik zie het inderdaad, de genoemde 4900 was slechts een spitstrein; die vanaf 1993 is omgezet in de 5300 via de Zuidtak.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 16 aug 2023, 13:27
door PHS
-

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: wo 16 aug 2023, 14:26
door Meltrain
Ik neem aan dat vooral het personeelstekort een rol speelt.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 10:55
door Milco
In de Hafas reisplanner is dienstregeling 2024 zichtbaar. Ik zou zeggen doe er uw voordeel (of nadeel) mee. ;)

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:11
door sneltram
Alleen is nog lang niet alles daarin verwerkt, zoals het opheffen van de 4600 in de daluren.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:11
door DDietzen
De 6400 is nog doorgekoppeld in Eindhoven, daar zou toch een knip komen?

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:12
door sneltram
Alleen vrijdag t/m zondag.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:13
door DDietzen
Aha, ik zie het nu :@

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:18
door MetroRET
sneltram schreef: vr 08 sep 2023, 11:11 Alleen is nog lang niet alles daarin verwerkt, zoals het opheffen van de 4600 in de daluren.
Ook de 800 rijdt op vrijdagen, met zo te zien een overstap op Ass van/naar de 2900.

Re: Dienstregeling 2024

Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:31
door Milco
De 4600 is ‘s avonds en in het weekend echter wel opgeheven tussen Amsterdam en Almere. Wellicht blijft hij tussen de spitsen dan wel gewoon rijden?