Dienstregeling 2026
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Dienstregeling 2026
Zou het niet beter zijn als dadelijk Vught een keer klaar is dat gewoon die hele corridor Utrecht - Eindhoven opnieuw ingericht gaat worden inclusief alle aanpalende treinseries? Ik denk dat het nu al vaak verwarrend voor reizigers is, als er zelfs op weekdagen verschillen zitten in treinseries.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 480
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00
Re: Dienstregeling 2026
Klopt, alles kan nu op 1 lang spoor, maar het is pas recent dat die TSB weer wat minder tijdelijk is geworden.Dionysusnu schreef: ↑zo 11 mei 2025, 14:54 Is dat ook nog zo met de TSB in Geleen, die voor kort keren in Maastricht zorgt? (Nou ja, 26 minuten, maar met maar 1 omloop tegelijk in Maastricht).

Dat je lange treinen of ETMET nodig hebt tussen Utrecht en Amsterdam wil niet zeggen dat de reizigersvraag bij Wt voldoende is voor 4 stoppende IC's.Dionysusnu schreef: ↑zo 11 mei 2025, 14:54 Het dubbel willen rijden op de 2900 staat wel haaks op de redenering "geen reizigersvraag voor ETMET".
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Dienstregeling 2026

Dat vind ik een raar argument, Weert krijgt nu immers ook al 4 ICs. Het is niet dat de bediening onnodig is, maar dat het niet past. Maar nu past het wel (met TSB Geleen). Dan is het raar als NS het alsnog niet doet, omdat er nu opeens geen reizigersvraag zou zijn.
-
- Berichten: 480
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00
Re: Dienstregeling 2026
Nee, je zoekt argumenten. Weert kan prima uit de voeten met 3 IC's per uur. De reizigersvraag van Wt rechtvaardigt niet dat je ETMET rijdt alleen maar om Wt op 4 IC's te houden. Dat je misschien ETMET wil vanwege de reizigersvraag elders (Amsterdam - Utrecht of Utrecht - Den Bosch), is mooi meegenomen voor Wt, omdat die opeens 4 IC's terugkrijgen, maar de keuze voor ETMET moet echt elders op het traject gemaakt worden, niet voor Wt separaat.
En dan is nog het aspect van kosten, materieel, enzovoorts. Als je altijd 10 bakken naar Mt sleept, omdat je Wt per se 4x wil bedienen, heb je ook nog iets voor Hrl nodig. Nu kun je Ehv-Mt en Ehv-Hrl beter op maat rijden door te splitsen in Ehv.
En dan is nog het aspect van kosten, materieel, enzovoorts. Als je altijd 10 bakken naar Mt sleept, omdat je Wt per se 4x wil bedienen, heb je ook nog iets voor Hrl nodig. Nu kun je Ehv-Mt en Ehv-Hrl beter op maat rijden door te splitsen in Ehv.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Dienstregeling 2026
Ik snap ook niet waarom mensen klagen om 1x een IC minder te hebben dan 4x per uur, kom op zeg, 3x per uur een IC mét daarnaast een sprinter is al veel...
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Dienstregeling 2026
Zoals in mijn vorige post uitlegde: Dit is een raar argument voor de wijziging, want dat is helemaal niet waarom Weert overgeslagen wordt. Dat is omdat het niet past. Maar het past wel. Dus hoef je het niet over te slaan. Dan is het raar om nu opeens te komen met "ja maar ze hoeven toch maar 3 ICs".
Dat heb ik ook niet gezegd, ETMET is inderdaad voor Utrecht-Amsterdam. Mijn punt is dat er op dat traject, in tegenstelling tot wat NS in zijn besluit zegt, wél reizigersvraag voor is, anders zou de 2900 niet dubbele stellen nodig hebben. En dat het een goede oplossing voor Weert is, is een mooie bijkomstigheid.sneltram schreef: ↑zo 11 mei 2025, 17:19De reizigersvraag van Wt rechtvaardigt niet dat je ETMET rijdt alleen maar om Wt op 4 IC's te houden. Dat je misschien ETMET wil vanwege de reizigersvraag elders (Amsterdam - Utrecht of Utrecht - Den Bosch), is mooi meegenomen voor Wt, omdat die opeens 4 IC's terugkrijgen, maar de keuze voor ETMET moet echt elders op het traject gemaakt worden, niet voor Wt separaat.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Dienstregeling 2026
Dat komt zoals ook al is uitgelegd door de werkzaamheden bij Vught daardoor komen de treinen uit Utrecht iets later in Eindhoven aan en vertrekken de treinen naar Utrecht iets eerder uit Eindhoven. Omdat men echter ook de mogelijkheid wil houden om in Eindhoven te splitsen/combineren moet de stop daar minimaal 3 minuten zijn en door deze samenloop is het dus maar mogelijk om 3× per uur in Weert te stoppen. Niet de mooiste oplossing, maar de andere oplossing was niets combineren/splitsen in Eindhoven maar dan had je daar waarschijnlijk alleen nog maar losse stellen gehad omdat er niet voldoende VIRM is om alles onder Eindhoven met dubbele stellen te rijden zonder dat je elders in het land met kortere treinen moet gaan rijden.Dionysusnu schreef: ↑zo 11 mei 2025, 17:11
Dat vind ik een raar argument, Weert krijgt nu immers ook al 4 ICs. Het is niet dat de bediening onnodig is, maar dat het niet past. Maar nu past het wel (met TSB Geleen). Dan is het raar als NS het alsnog niet doet, omdat er nu opeens geen reizigersvraag zou zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2026
Probleem is alleen dat de 3900 in Eindhoven vrijwel nergens op aansluit en de 6400 enkel goede aansluiting biedt op de 3500 en niet op de 1100. Het zijn niet de 3 IC's per uur, maar vooral het gebrek aan aansluitingen op de 3900, doordat ook al het busvervoer is afgestemd op de 2700/2900.
Ik denk toch dat je moet kijken of je in Limburg niet wat kan schuiven in de dienstregeling. Vroeger reden de Intercities tussen Eindhoven en Sittard toch ook in een strakke kwartiersdienst in plaats van de huidige 20/10-verhouding?
-
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
- Suus
- Berichten: 52108
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2026
Er is van dienstregeling 2013 tot met dienstregeling 2017 een redelijk strakke kwartierdienst gereden onder Eindhoven, daarna is ETMET ingevoerd en is dat verdwenen. Dat is ook logisch, want als je een tienminutendienst naar een kwartierdienst wil ombuigen, moeten treinen ergens lang stilstaan, en de meest voor de hand liggende plaats daarvoor is Eindhoven waar men nu al tegen capaciteitsproblemen aanloopt. Daarnaast kost de trein naar Heerlen vijf minuten verschuiven een extra treinstel, er wordt nu in 8 minuten gekeerd in Heerlen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6953
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Dienstregeling 2026
Onvoldoende VIRM lijkt me sterk in het weekend, zelfs als je de doorgaande series integraal met 2xVIRM laat rijden heb je volgens mij niet meer VIRM nodig dan op een dinsdag ingezet wordt. En als de reizigersaantallen echt dusdanig gegroeid zijn dat dit nodig zou zijn dan zou je verwachten dat men gewoon weer ETMET gaat rijden in het weekend.cassie127 schreef: ↑zo 11 mei 2025, 17:53 Niet de mooiste oplossing, maar de andere oplossing was niets combineren/splitsen in Eindhoven maar dan had je daar waarschijnlijk alleen nog maar losse stellen gehad omdat er niet voldoende VIRM is om alles onder Eindhoven met dubbele stellen te rijden zonder dat je elders in het land met kortere treinen moet gaan rijden.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Dienstregeling 2026
Her materieelonderhoud van voornamelijk VIRM is steeds meer gefocust op de weekenden (en wat meer op woensdagen en vrijdagen). Van de VIRM vloot zijn gemiddeld zo'n 14 stellen dagelijks onttrokken uit de treindienst. Op het moment van schrijven zijn het er 20.
En wetende wat er voor september nog aan materieel uit dienst gaat (NS breed) wordt het alleen maar krapper met de materieelinzet
En wetende wat er voor september nog aan materieel uit dienst gaat (NS breed) wordt het alleen maar krapper met de materieelinzet

Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Dienstregeling 2026
Ik ben nu zo'n 25 jaar frequente treinreiziger en ik kan me maar heel weinig lustrums herinneren waarin er geen tekort was aan materieel bij NS. Alleen begin jaren '10 was het allemaal wel in orde geloof ik.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2026
Wat gaat er dan nog uit dienst? Enkel de drie ICR-stammen toch? Of gaat er nog meer materieel uit dienst?cassie127 schreef: ↑zo 11 mei 2025, 22:03 Her materieelonderhoud van voornamelijk VIRM is steeds meer gefocust op de weekenden (en wat meer op woensdagen en vrijdagen). Van de VIRM vloot zijn gemiddeld zo'n 14 stellen dagelijks onttrokken uit de treindienst. Op het moment van schrijven zijn het er 20.
En wetende wat er voor september nog aan materieel uit dienst gaat (NS breed) wordt het alleen maar krapper met de materieelinzet![]()
-
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Dienstregeling 2026
Volgens mij is er nu 'slechts' een tekort aan (beschikbare) intercitymaterieel. Sprintermaterieel is wel voldoende dacht ik.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 116
- Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14
Re: Dienstregeling 2026
Dacht dat er eind 2004 zelfs een licht overschot was waardoor er ook standaard een VIRM-6 reed tussen Utrecht en Rhenen.
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
-
- Berichten: 8476
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Dienstregeling 2026
Mij staat ook geen structurele inzet van VIRM bij.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 116
- Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14
Re: Dienstregeling 2026

Heb het nog even nagezocht....
Een vriend van me destijds had het ooit eens op het Somda forum geplaatst.
Heb het zelf ook waargenomen: was in de periode september - december 2004.
Voor Utrecht - Rhenen waren destijds 3 treinen nodig, één daarvan reed met VIRM-VI,
Het was -dacht ik- de omloop met de rit die -destijds- om 7:33 uur uit Rhenen vertrok.
-
- Berichten: 8476
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Dienstregeling 2026
In die tijd kwam ik minder vaak in Utrecht, dus het zou goed kunnen.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: Dienstregeling 2026
Ik denk eigenlijk dat dat hele ETMET geneuzel nadelig is voor alles ten zuiden van Limburg. Er is nauwelijks een dienstregeling meer, dingen veranderen dagelijks en uurlijks. Dan wel naar Heerlen, dan niet, dan wel door voorbij Eindhoven, dan niet, en nu soms wel/niet Weert aan doen. Een strakke dienstregeling die voorspelbaar is, is gelangrijk voor de betrouwbaarheid. Niet overal rijdt "binnen no time wel de volgende trein". Ik zou haast durven stellen dat Limburg beter af is met een stabiele halfuursdienst dan deze dronken man's-dienstregeling.Nitein-Repart schreef: ↑zo 11 mei 2025, 18:32Probleem is alleen dat de 3900 in Eindhoven vrijwel nergens op aansluit en de 6400 enkel goede aansluiting biedt op de 3500 en niet op de 1100. Het zijn niet de 3 IC's per uur, maar vooral het gebrek aan aansluitingen op de 3900, doordat ook al het busvervoer is afgestemd op de 2700/2900.
Ik denk toch dat je moet kijken of je in Limburg niet wat kan schuiven in de dienstregeling. Vroeger reden de Intercities tussen Eindhoven en Sittard toch ook in een strakke kwartiersdienst in plaats van de huidige 20/10-verhouding?
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
- Locatie: IJsselstein
Re: Dienstregeling 2026
Het is juist buiten ETMET dat het anders rijdt...
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 864
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10
Re: Dienstregeling 2026
Om nog maar te zwijgen over busdienstregelingen. Heel leuk dat de 3100 nu weer rijdt in het weekend maar op zondag biedt die geen voor mij relevante aansluitingen in Arnhem die de 3000 niet biedt. Sta je uiteindelijk bijna een half uur te wachten op de 7600...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 8476
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten