Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Klaasje schreef: ↑wo 15 feb 2023, 12:34
En voor de liefhebbers nog een ander document met vanaf pagina 37 van de PDF een wat duidelijker beeld van hoe de Zuiderzeelijn ooit bedacht was inclusief lijnvoeringsvarianten en stoppatronen. Voor de liefhebbers zat aftrappen- en bijplaatsen in Heerenveen in de plannen om Leeuwarden bereikbaar te maken.
Tja, bijzonder bedacht. Gaat niet helemaal lukken als je strak langs de A 6 en A 7, met 250 km/h en ten zuiden van Heerenveen wil aantakken. "Maar op de kaart staat het zo mooi"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ik vind de afgevallen opties tamelijk bizar, dus logisch dat ze niet meer meedoen. De route via de Afsluitdijk lijkt me ook tamelijk onzinnig als ik eerlijk ben vanwege een veel te grote omweg, net als optie 2 die behoorlijk weinig steden ontsluit en bovendien dwars door een bijzonder natuurgebied/landschap loopt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Vind optie 4 anders nog niet zo heel gek als je daarmee Amsterdam - Alkmaar bijvoorbeeld 4-sporig kunt maken. Alleen het IJsselmeer over is natuurlijk wel een dingetje.
Eigenlijk bedien je alleen met de voorkeursoptie Emmeloord en Drachten.
Optie 3 kan wel interessant zijn omdat je Alkmaar, Leeuwarden en Groningen met elkaar verbindt, hoewel er weinig tussengebied is.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op zo 15 okt 2023, 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afsluitdijk is dadelijk helemaal aangepakt en waterkeringsbestendig en dan zou er nog een dijklichaam voor een spoorverbinding bijgeknutselt moeten worden?
De reden dat men geen spoorlijn over de Afsluitdijk heeft aangelegd in de jaren '50 is ook omdat de route geen wezenlijke tijdwinst bood voor de verbinding Amsterdam-Leeuwarden en er onderweg geen grote plaatsen zouden worden bediend.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
1:04 tot Anna Paulowna, 56km nieuw spoor, 25m tot Leeuwarden
39m tot Lelystad, 68km nieuw spoor, 17m tot Leeuwarden
Aannemende een pad met 120km/h (wellicht wat optimistisch afhankelijk van aantal stops) is dat 1:57 via afsluitdijk, 1:30 via Emmeloord. Huidige reistijd is 2:06.
Naar Groningen is 122km nieuw via voorkeursvariant, dus 1:40. Huidige reistijd 2:04. Afsluitdijk 2:32.
De variant afsluitdijk zou meer zijn voor de lokale ontsluiting dan de nationale functie.
Ik hoop dat ze aan hun berekeningen voor de route via de Afsluitdijk even weinig tijd hebben besteed als jij. Wat een verspillende onzin dat ze die route nog in overweging nemen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
gpvos schreef:Ik hoop dat ze aan hun berekeningen voor de route via de Afsluitdijk even weinig tijd hebben besteed als jij. Wat een verspillende onzin dat ze die route nog in overweging nemen.
Verkeer over de Afsluitdijk bestaat, groffe inschatting van mij, ken vele rijders, maak er zelf veel gebruik van, voor 3/4 of meer uit relatie kop Noordholland en Friesland/Groningen (en Duitsers naar Texel). En voor 90 % uit verkeer boven Noordzeekanaal - Friesland. Als je verder naar autocijfers kijkt: intensiteit autoverkeer Afluitdijk A7 ca. 20.000. A7 Joure - Heerenveen- Drachten (route A6 polders) boven de 60.000, Alleen uit die cijfers blijkt al dat optie 1 de beste optie is en praten over de Afsluitdijk zinloos.
Voor de route over de Afsluitdijk zijn er nog een aantal niet uitgewerkte varianten. Wat hier boven me wordt genoemd is via Anna Pauwlona. Dat is echt een plan uit de jaren '20 van de vorige eeuw recyclen. Volgens mij gaan de meeste serieuze voorstellen uit van de route Hoorn-Den Oever-Zurich. Daarna kun je aantakken bij Harlingen op de bestaande spoorlijn en via Leeuwarden en Buitenpost naar Groningen, of een nieuwe spoorlijn via Bolsward, Sneek, Joure, Heerenveen, Drachten; dus langs de A 7.
Wat mij eigenlijk een beter idee lijkt is de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen doortrekken naar Makkum (langs de kust) met een stop bij het wegrestaurant Zurich, waar een goede aansluiting geboden kan worden op een bus naar Alkmaar en/of Hoorn en een bus naar Heerenveen via Bolsward en Sneek.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wat mij eigenlijk een beter idee lijkt is de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen doortrekken naar Makkum (langs de kust) met een stop bij het wegrestaurant Zurich,
Het idee van een verlengde spoorlijn Leeuwarden-Harlingen-Makkum is dan ook niet van mij, van van een gedeputeerde, stond enige jaren geleden in de Leeuwarder Courant. Dat was een reactie op het feit dat de bus Alkmaar-Leeuwarden niet meer via Bolsward rijdt waardoor reizigers extra reistijd hebben gekregen en 's avonds zijn er verbindingen geschrapt.
SuperGhost schreef:Waarom meldde je eerder bij de varianten dan dat de variant over de Afsluitdijk via Alkmaar gaat?
Ja dat is het plan dat nu voorligt inderdaad. Maar ik bedoel meer, de opties voor een spoorlijn over de Afsluitdijk voordat de meest recente ideeën over de Lelylijn werden geopperd.
Met een intercitystop bij het monument?
Momenteel stopt de bus alleen bij Kornwerderzand. Als je een tussenstop op de Afsluitdijk zou willen, ligt Breezanddijk meer voor de hand. Betere faciliteiten en ruimer opgezet. Alleen minder monumentaal
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Het is geen populaire reactie, maar ik denk zelf dat de kans groot is dat het openbaar maken van deze alternatieven al laat zien dat ze zelf eigenlijk niets zien in de Lelylijn. Dit is een beetje de boel masseren en over een half jaartje (c.q. na de verkiezingen) verschijnt het bericht dat geen alternatief voldoet.
De provincies Groningen en Friesland kunnen naar mijn mening het beste inzetten op een regionale enkelbaans spoorlijn Groningen-Heerenveen, met stops in Tijnje, Drachten, Marum en Leek. Misschien geen wild plan, maar wel een manier om het reisproduct te verbeteren en op een veel langere termijn naar een volwaardige verbinding te werken.
Gelijktijdig kunnen de provincies Overijssel en Flevoland inzetten op een spoorlijn Kampen-Emmeloord (duidelijk meer busvervoer dan richting Lelystad) en in een later stadium deze doortrekken naar Heerenveen of aansluiten op Lelystad-Heerenveen. Net zoals een spoorlijn van Stadskanaal-Ter Apel-Emmen. Ook hier worden de producten verbeterd maar zijn de kosten beduidend lager dan meteen een volwaardige IC wensen.
Stapsgewijze uitbouw is de beste mogelijkheid, de meeste reizen zijn regionaal en subsidies kunnen worden verschoven naar de trein in plaats van dat 'Den Haag' alles moet betalen en mag bepalen.
Tevens wil ik opmerken dat met name Groningen en Assen al een behoorlijk snelle treinverbinding hebben, zeker als je deze afzet tegenover bijvoorbeeld Maastricht of Enschede. Dat betekent niet dat ze geen recht van spreken hebben, maar wel dat redelijkerwijs niet zoveel mogelijk is als gewenst. Overigens hebben alle 3 de steden alleen logische tussenstops op de route naar de Randstad. Versnellen klinkt interessant, maar je wilt uiteindelijk zowel in Zwolle als in Leiden goed aansluiten en ook in Amersfoort heb je te maken met andere treinseries. Hierdoor is versnellen helaas erg ingewikkeld.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Staatslijn K schreef: ↑di 17 okt 2023, 21:57
Het is geen populaire reactie, maar ik denk zelf dat de kans groot is dat het openbaar maken van deze alternatieven al laat zien dat ze zelf eigenlijk niets zien in de Lelylijn. Dit is een beetje de boel masseren en over een half jaartje (c.q. na de verkiezingen) verschijnt het bericht dat geen alternatief voldoet.
Waar maak je dat precies uit op? Ik vind het juist ontzettend logisch dat diverse alternatieven worden onderzocht, en dat er wordt gekeken naar de bijbehorende kosten en baten.
De Noordhollandse media (zoals dit artikel in NH Nieuws) waren al enthousiast over een route via de Afsluitdijk, maar waren vergeten te vermelden dat dat toch echt niet de voorkeursvariant is.
De stuurgroep wil drie smaken kunnen voorleggen aan bestuurders en politici, om te vergelijken. Wat kost een kilometer spoor door de Flevopolder - en wat over de Afsluitdijk? Moet er een tunnel onder het Ketelmeer komen - of een brug?
Je kunt het ook anders zien: het onderzoeken van de Afsluitdijk-variant kan ook gunstig uitpakken voor de bekende route-optie. Mocht blijken dat het spoor over de dijk te duur is, vergroot dat de kansen voor de Lelylijn-lobby in de polder, Heerenveen en Drachten.