Pagina 42 van 48

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 12:10
door Dre
En dan komt, n.a.v. hoe men met 15 maart a.s. is omgegaan (als ik het goed begrijp wilden de vakbonden de staking best opschorten op die dag, maar veroorzaakte dat reuring onder de leden), de vraag op of en ik hoeverre de vakbonden nog namens de medewerkers spreken. Blijkbaar moeten de vakbonden ook een pas op de plaats maken als ze ‘terug’ willen. Dus wat gebeurt er als de vakbonden er wel uit denken te komen, maar de medewerkers dat niet doen?

Daarnaast, eerst hield de vakbond nog vol dat zij alleen kon staken als ze de steun en het begrip van de reiziger hadden:
CNV-vakmensen:
Een staking in het openbaar vervoer heeft enorm veel impact. Daarom leggen we je graag uit waarom we dit doen, want zonder steun en begrip van de reizigers zouden we dit niet kunnen.
Over de staking op een verkiezingsdag is veel reuring,er zijn zelfs petities om wel te rijden (al zou een belangenorganisatie die een kort geding aanspant meer zoden aan de dijk zetten, maar soit). Je zou er dus van kunnen spreken dat er verminderd begrip is. Dus welke waarde heeft het beroep op ‘begrip en steun’ van de reiziger dan nog? Hoe is dat überhaupt gemeten? ‘t is nu niet dat ik, als frequente streekvervoerreiziger, mensen in FNV of CNV-hesjes door de bussen en bij haltes heb zien staan om enquêtes af te nemen bij de reizigers om het te vragen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 12:35
door Hainje
Wellicht dat er meer mensen contact opnemen met de vakbonden. Als er op de eerste dag 10 negatieve mails binnen komen en drie weken later 100, dan kun je wel concluderen dat het begrip afneemt.

*Willekeurige getallen

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 13:44
door Suus
Als de vakbonden een deal denken te hebben, wordt dat voorgelegd aan de leden. Stemmen die het weg, dan is er geen deal. Vakbondspolitiek is ook weer niet zo ingewikkeld toch?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 18:11
door VIRM
Dre schreef: zo 12 mar 2023, 12:10 En dan komt, n.a.v. hoe men met 15 maart a.s. is omgegaan (als ik het goed begrijp wilden de vakbonden de staking best opschorten op die dag, maar veroorzaakte dat reuring onder de leden), de vraag op of en ik hoeverre de vakbonden nog namens de medewerkers spreken. Blijkbaar moeten de vakbonden ook een pas op de plaats maken als ze ‘terug’ willen. Dus wat gebeurt er als de vakbonden er wel uit denken te komen, maar de medewerkers dat niet doen?

Daarnaast, eerst hield de vakbond nog vol dat zij alleen kon staken als ze de steun en het begrip van de reiziger hadden:
CNV-vakmensen:
Een staking in het openbaar vervoer heeft enorm veel impact. Daarom leggen we je graag uit waarom we dit doen, want zonder steun en begrip van de reizigers zouden we dit niet kunnen.
Over de staking op een verkiezingsdag is veel reuring,er zijn zelfs petities om wel te rijden (al zou een belangenorganisatie die een kort geding aanspant meer zoden aan de dijk zetten, maar soit). Je zou er dus van kunnen spreken dat er verminderd begrip is. Dus welke waarde heeft het beroep op ‘begrip en steun’ van de reiziger dan nog? Hoe is dat überhaupt gemeten? ‘t is nu niet dat ik, als frequente streekvervoerreiziger, mensen in FNV of CNV-hesjes door de bussen en bij haltes heb zien staan om enquêtes af te nemen bij de reizigers om het te vragen.
En die steun en begrip van de reiziger begint af te nemen, als je berichtgeving in de media mag geloven. Persoonlijk snap ik de eisen: ik gun alle chauffeurs een degelijk salaris en genoeg pauze om uit te rusten. Maar mijn begrip en steun is nu wel verdwenen, omdat de hoeveelheid stakingsdagen gewoon te veel overlast geeft. Ga niet met de werkgevers een dansje draaien over wanneer er al dan niet verder wordt onderhandeld, maar doe het gewoon. Als je dat niet doet, mag de vakbond de opmerkingen over steun van de reizigers in de prullenbak gooien.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 15:50
door Milco
Volgens Keolis rijden er bij hun morgen de hele dag geen bussen, in plaats van een (klein) deel wel zoals bij de voorgaande stakingsdagen…

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 16:01
door Daniel
Dan zullen wel precies de verkeersleiders die bij eerdere stakingen meegedaan hebben tegelijkertijd dienst hebben. Dat lijkt me de enige verklaring dat ze het nu een dag voorafgaand al weten.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 16:18
door VIRM
Volgens dit artikel in het Friesch Dagblad moet Arriva in Friesland de gestaakte DRU's inhalen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 17:26
door Daniel
Inhalen? Hoe moet ik me dat voorstellen? Wordt 2023 in Friesland een paar weken langer? :mrgreen:

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 17:52
door Buba
Er komen in Friesland op een paar lijnen tussen de meivakantie en zomervakantie extra ritten, zoals van lwd naar Holwerd of naar Bolsward. Een klein deel van de ritten die dus in december zijn wegbezuinigd, komen nu terug.


https://lc.nl/friesland/sudwest-fryslan ... 87942.html

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 18:44
door Buzjevur
Daniel schreef: ma 13 mar 2023, 16:01 Dan zullen wel precies de verkeersleiders die bij eerdere stakingen meegedaan hebben tegelijkertijd dienst hebben. Dat lijkt me de enige verklaring dat ze het nu een dag voorafgaand al weten.
Klopt.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 19:50
door marvinkok
Milco schreef: ma 13 mar 2023, 15:50 Volgens Keolis rijden er bij hun morgen de hele dag geen bussen, in plaats van een (klein) deel wel zoals bij de voorgaande stakingsdagen…
Niet alleen geen bussen, maar ook geen treinen. Stakingsbereidheid is ook onder het treinpersoneel erg groot.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 08:29
door John2871

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 09:08
door VIRM
“Maar de werkgevers willen het liefst dat we zes weken stoppen met staken. Dat gaan we niet doen. Dat zou een kortere periode moeten zijn.”
Dat zou dan voor een kortere periode zijn, want je achterban heeft er al een paar stakingsweken op zitten. Rare zin...

Maar goed dat er eindelijk weer wat beweging aan zit te komen.
marvinkok schreef: ma 13 mar 2023, 19:50
Milco schreef: ma 13 mar 2023, 15:50 Volgens Keolis rijden er bij hun morgen de hele dag geen bussen, in plaats van een (klein) deel wel zoals bij de voorgaande stakingsdagen…
Niet alleen geen bussen, maar ook geen treinen. Stakingsbereidheid is ook onder het treinpersoneel erg groot.
Ik ben benieuwd hoe dramatisch de cijfers zijn voor het Kamperlijntje. Gisteren was er ook een poos geen treinverkeer wegens personeelstekort. Vorige week wisselden stakingen en personeelstekorten elkaar ook al af.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 09:43
door sirvinniei
Was dit al aan bod gekomen?
https://www.ovpro.nl/bus/2023/03/13/pro ... n-inhalen/
Buschauffeurs van Arriva hebben tot 5 maart dit jaar 8.500 uren het werk neergelegd. Dat schrijft gedeputeerde Avine Fokkens in een brief aan de Provinciale Staten. De provincie Friesland wil dat de vervoerder de gemiste dienstregelingsuren voor de start van de nieuwe concessieperiode inhaalt.
Ben benieuwd hoe dit ingehaald wordt...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 09:48
door VIRM
Ja, eerder op deze pagina. ;)

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 09:56
door sirvinniei
Ah excuus, ik zie inderdaad dat ik eroverheen gelezen heb.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 10:56
door Lijn 45
marvinkok schreef:
Milco schreef: Volgens Keolis rijden er bij hun morgen de hele dag geen bussen, in plaats van een (klein) deel wel zoals bij de voorgaande stakingsdagen…
Niet alleen geen bussen, maar ook geen treinen. Stakingsbereidheid is ook onder het treinpersoneel erg groot.
Net als bij eerdere stakingen van de verkeersleiding rijden de bussen van onderaannemers wel.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 11:34
door marvinkok
Niet alle onderaannemers...
Pouw bijvoorbeeld wel, Van Kooten bijvoorbeeld niet.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 11:59
door Milco
Heeft dat er mee te maken dat Pouw wellicht een eigen verkeersleiding of volgsysteem heeft?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 12:01
door Buzjevur
Ze hebben geen eigen verkeersleiding. Maar Pouw rijdt min of meer geïsoleerde lijnen (uithof en lijn 10), die kunnen op die lijnen dus een vrijwel volledige dienstregeling rijden.

Van Kooten rijdt 'gewone' diensten, dus dan krijg je op meerdere lijnen een incidentele bus.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 13:11
door Lijn 45
Maar Van Kooten rijdt toch ook geïsoleerd op lijn 272? Of heeft het niet rijden van hun diensten te maken met het feit dat hun bussen bij Syntus Amersfoort gestald staan?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 14:56
door Milco
Na woensdag worden de stakingsacties de komende dagen opgeschort:
https://www.ovpro.nl/staking/2023/03/14 ... pgeschort/

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 15:05
door VIRM
Goed dat de stakingen worden opgeschort en dat de partijen gaan onderhandelen. *O* Maar... wat voor toegevoegde waarde heeft de staking van morgen dan nog?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 15:21
door sirvinniei
Zorgen dat SPers zonder auto niet naar de stembus kunnen komen zodat provincies niet meer investeren in het busvervoer. :X

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 14 mar 2023, 16:07
door Buzjevur
Lijn 45 schreef: di 14 mar 2023, 13:11 Maar Van Kooten rijdt toch ook geïsoleerd op lijn 272? Of heeft het niet rijden van hun diensten te maken met het feit dat hun bussen bij Syntus Amersfoort gestald staan?
Nee, ze hebben meerdere omlopen met allerlei lijnen. Tenminste, zo was het de laatste keer dat ik in Amersfoort was.