Pagina 423 van 465

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 08:41
door Meltrain
De 2416 stond bij Hoofddorp even stil wegens een brandmelding bij Schiphol, maar de trein kon gelukkig redelijk snel weer verder.
De aankomst te Asdz was met +15 en dankzij de normaal slecht aansluitende metro is mijn vertraging op de eindbestemming slechts 10 minuten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 10:03
door DDietzen
Ik om 9:56: "Wow, de IC uit Hannover is netjes op tijd tegen tienen in Apeldoorn! Wonderen bestaan nog!"

Ik om 9:57: "O nee wacht, de dienstregeling is een uur verschoven, hij is gewoon een klein uur te laat. Zucht"

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 10:13
door Bemined
Z2N schreef: ma 29 jan 2024, 06:40Vier minuten marge (waarbij de machinist dan wel echt flink door heeft gereden) op een stuk van 35 minuten lijkt veel, maar is niet veel anders dan op andere trajecten van die tijd of afstand.
De norm is 7% rijtijdspeling, daarboven worden rijtijden op knooppunten vaak nog naar boven afgerond op hele minuten (hoewel halve minuten wel steeds vaker voor beginnen de komen). Dan is 4 minuten ook ondanks dat het een lang stuk is toch bovengemiddeld veel. Maar het materieel en rijgedrag van de machinist kan ook meespelen, de 500 rijdt met een mix ICM en DDZ dus de rijtijden zullen op de traagste samenstelling gebaseerd zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 11:24
door cassie127
waldo79 schreef: ma 29 jan 2024, 07:27 Aantal weken terug van München naar Düsseldorf gereisd met de ICE. Hoewel wat vertraagd vanwege drukte rond Frankfurt werd er zelfs vertraging ingelopen op de 160+ km naar Keulen- met rijden onder de toegelaten snelheid van 300. Zoveel rek zit er blijkbaar in de dienstregeling.
Ik ben wel eens met +70 uit Düsseldorf vertrokken en met +19 aangekomen op München Hbf.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 12:11
door VIRM
Meltrain schreef: ma 29 jan 2024, 08:41 De 2416 stond bij Hoofddorp even stil wegens een brandmelding bij Schiphol, maar de trein kon gelukkig redelijk snel weer verder.
De aankomst te Asdz was met +15 en dankzij de normaal slecht aansluitende metro is mijn vertraging op de eindbestemming slechts 10 minuten.
Oh, het was sowieso een puinhoop op Schiphol. Mijn 722 vertrok met +1 vanuit Amsterdam Zuid, kwam met +9 aan op Schiphol om daar met +13 te vertrekken. Aankomst in Den Haag was met +11, en de rit waar op werd gekeerd stond al met +6 in de app.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 12:15
door Daniel
cassie127 schreef: ma 29 jan 2024, 11:24 Ik ben wel eens met +70 uit Düsseldorf vertrokken en met +19 aangekomen op München Hbf.
Op zo'n afstand is dat er nog wel uit te rijden natuurlijk. Ik heb wel eens gehad dat m'n ICE met +20 uit Oberhausen vertrok en op tijd in Arnhem was.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 15:28
door IIVQ
Vanwege "een defect in het spoor" tussen Rm en St rijdt 3957 niet tussen Ekz en Asd (of Ass, dat is me niet helemaal duidelijk).
Het zal wel komen door een vertraagde of opgeheven tegentrein, maar het klinkt zo lullig.

Overigens zag ik vanmiddag een ICM te Hn, ook geen alledaagse gebeurtenis tegenwoordig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 16:16
door VIRM
Ik vraag mij dan af of er dan geen leeg materieel beschikbaar was op een rangeerterrein in Utrecht of Amsterdam?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 16:23
door cassie127
Op de A2/ROSA corridor (op werkdagen overdag) worden geen treinen in Utrecht gecombineerd of gestart als er een uitvalt, dat is een vaste werkafspraak tussen ProRail en NS.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 16:28
door en-es
IIVQ schreef: ma 29 jan 2024, 15:28 Vanwege "een defect in het spoor" tussen Rm en St
Tussen Roermond en Soest?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 16:55
door gpvos
cassie127 schreef: ma 29 jan 2024, 16:23de A2/ROSA corridor
Waar staat ROSA voor, in deze context?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 16:58
door Bemined
ROtterdam-Schiphol-Arnhem (de route van de 3200 dus).

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 17:27
door IIVQ
en-es schreef: ma 29 jan 2024, 16:28
IIVQ schreef: ma 29 jan 2024, 15:28 Vanwege "een defect in het spoor" tussen Rm en St
Tussen Roermond en Soest?
Sittard. Telefoonfoutje

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 17:43
door rooddolfijn
Vanmiddag reed de SpinterCity 2857 bij Woerden niet over het doorgaande spoor 4, maar over perronspoor 5. Vervolgens gingen we ten oosten van het station over de overloop van spoor 5 terug naar spoor 4, met 80 km/h. Spoor 4 zag er ook erg roestig uit. Sinds wanner en waarom is deze manoeuvre planmatig voor de doorgaande intercity's?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 17:55
door Bemined
Volgens mij is dat spoor al een paar maanden buiten gebruik vanwege een defect wissel ofzo.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 18:31
door rooddolfijn
:pos:

Het spoor was enorm roestig, wat inderdaad duidt op een lange periode waarin in het spoor niet gebruikt is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 19:53
door Dionysusnu
Om specifieker te zijn: Wissel 1173 wordt alleen rechtsleidend gebruikt sinds ten minste 14 december, en volgens mij al ruim eerder dan dat. O.b.v. GPS van treinposities is het zelfs al sinds 21 oktober, de eerste dag na een week werkzaamheden daar.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 20:12
door Jultar
Tijdens de werkzaamheden is het wissel door een werktrein, zie ook https://www.prorail.nl/nieuws/wachtspor ... r-mogelijk

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 20:40
door Bemined
Komend weekend ligt Woerden - Nieuwerkerk/Ypenburg weer plat vanwege geplande werkzaamheden, misschien kan men dit meepakken? Als men ondertussen reserveonderdelen voor een 1:34,7 wissel gevonden heeft...

Over dit weekend gesproken, je kan haast een aparte spoorkaart maken vanwege de vele aanpassingen in de dienstregeling. Gouda ligt eruit, de westtak in Amsterdam ligt eruit, Nunspeet - Zwolle ligt eruit en op zondag ligt ook de Hemtunnel eruit. Daarnaast minder sporen op Rotterdam - Dordrecht en op zondag ook weer Schipholtunnel. Meest opvallende wijzigingen zijn de 500/600 via Hilversum en Almere, de 3000 op zondag via Haarlem en de Eurostar vermoedelijk via Haarlem (komt in Rotterdam op spoor 7 binnen en daar kan je alleen vanaf de Oude Lijn komen).

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 30 jan 2024, 07:58
door Suus
Waarom is de 5100 in ieder geval tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal opgeheven vanwege een defecte trein op het noordelijk deel van de HSL?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 30 jan 2024, 08:06
door ArrivaBas
Ik zie zo 1-2-3 geen opgeheven treinen op de 5100 meer. Wel is er vanochtend een trein uitgevallen op de 6600 vanwege eveneens een defecte trein, waarvoor vanaf de 6624 een setje SNG opgetrommeld is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 30 jan 2024, 08:45
door Roeland
cassie127 schreef: ma 29 jan 2024, 16:23 Op de A2/ROSA corridor (op werkdagen overdag) worden geen treinen in Utrecht gecombineerd of gestart als er een uitvalt, dat is een vaste werkafspraak tussen ProRail en NS.
Waarom niet? Hierdoor leidt een uitval op een deeltraject toch ook tot forse uitval op het opvolgende traject?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 30 jan 2024, 10:18
door Gamma
Bij verstoringen ten zuiden van Utrecht worden wel degelijk treinen op de A2-corridor in Utrecht opgeheven om vervolgens via het rangeerterrein weer te worden voorgereden om weer in Utrecht te starten richting Amsterdam/Schiphol. Ik denk dat de gebruiker bedoelt dat er niet planmatig wordt gesplitst/gecombineerd bij de ETMET-treinen. Lijkt me ook wel verstandig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 30 jan 2024, 11:01
door Bemined
Kerende treinen is iets anders, dit gaat over een trein vanaf een opstelspoor halen ter vervanging van een uitgevallen trein. Ik vermoed dat de benodigde rangeerbewegingen te veel beslag leggen op de spoorcapaciteit op momenten dat de tienminutentrein rijdt, mede gezien het beperkt aantal sporen wat bereikbaar is vanaf de opstelsporen waardoor je al snel andere treinen moet gaan spoorwijzigen om de rangeerbeweging in te passen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 30 jan 2024, 11:28
door MarkNL
Bemined schreef: ma 29 jan 2024, 20:40 Komend weekend ligt Woerden - Nieuwerkerk/Ypenburg weer plat vanwege geplande werkzaamheden, misschien kan men dit meepakken? Als men ondertussen reserveonderdelen voor een 1:34,7 wissel gevonden heeft...
Gaat gerepareerd worden aldus ProRail: https://www.prorail.nl/nieuws/geen-trei ... 4-februari