Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
- Suus
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat van die ruime planning geloof ik toch echt niet hoor, is namelijk in recente jaren wel vaker misgegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- nvdw
- Donateur
Weersomstandigheden, onverwachte vondsten in de bodem, meer werk dan aanvankelijk begroot, noem maar op.
En ook al wordt er met ‘uitloop’ of ‘reservedagen’ gerekend: dat gaat uiteraard nooit met marges van 300 procent. Kan ook niet want werkzaamheden aan bijvoorbeeld het spoor of het rijkswegennet zit aan tijdsloten vast om de hinder te spreiden.
En ook al wordt er met ‘uitloop’ of ‘reservedagen’ gerekend: dat gaat uiteraard nooit met marges van 300 procent. Kan ook niet want werkzaamheden aan bijvoorbeeld het spoor of het rijkswegennet zit aan tijdsloten vast om de hinder te spreiden.
Feed the childrens
-
ProRail meld dat het om vertraging gaat bij de beveiligingswerkzaamheden.
-
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... httrein-in
NS (of meer het ministerie) heeft geen trek meer in nachttreinen naar Flevoland te rijden vanwege de aanvraag van Arriva bij de ACM om hetzelfde te doen onder open toegang. Arriva hoopte wel dat Almere en Lelystad even mee konden gaan betalen (met het al gereserveerde geld voor een nachttrein van NS), maar dat mag niet, aangezien de open toegang in principe op eigen kosten van Arriva dient te gebeuren. Alleen lijkt het erop (volgens dit artikel) dat Arriva dat stukje even gemist heeft
NS (of meer het ministerie) heeft geen trek meer in nachttreinen naar Flevoland te rijden vanwege de aanvraag van Arriva bij de ACM om hetzelfde te doen onder open toegang. Arriva hoopte wel dat Almere en Lelystad even mee konden gaan betalen (met het al gereserveerde geld voor een nachttrein van NS), maar dat mag niet, aangezien de open toegang in principe op eigen kosten van Arriva dient te gebeuren. Alleen lijkt het erop (volgens dit artikel) dat Arriva dat stukje even gemist heeft

Grt. Stefan
-
Klopt het artikel wel? Ze praten immers ook over "het spoor van NS" terwijl het spoor toch echt niet van NS is.
F.k.a. Bollenstad
-
Ja. Het is een nieuwsificatie van deze raadsbrief: https://documentwijzer.raadvanalmere.nl ... 382055%2F1
Ik snap alleen niet waarom NS zich nu terugtrekt - die zijn namelijk niet afhankelijk van Arriva. Wat maakt het ze uit dat die ook rijden? Ze krijgen toch subsidie voor ds kosten.
Ik snap alleen niet waarom NS zich nu terugtrekt - die zijn namelijk niet afhankelijk van Arriva. Wat maakt het ze uit dat die ook rijden? Ze krijgen toch subsidie voor ds kosten.
-
Lees het dan eens goed, het is wetgeving.
- Meltrain
- Donateur
Wanneer wordt de NS Reisplanner bijgewerkt?
Ik ga morgen vanaf Delft naar Utrecht, maar krijg bijna alleen maar "Dit reisadvies vervalt". Ik krijg geen adviezen met vervangende bussen.
Ik wil best wel met de HTM reizen, maar daar is mijn Weekend Vrij niet geldig. Kan ik die reiskosten later terugvragen?
Ik ga morgen vanaf Delft naar Utrecht, maar krijg bijna alleen maar "Dit reisadvies vervalt". Ik krijg geen adviezen met vervangende bussen.
Ik wil best wel met de HTM reizen, maar daar is mijn Weekend Vrij niet geldig. Kan ik die reiskosten later terugvragen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Als het goed is, komt er ieder halfuur een verbinding uit de reisplanner met tram 19 en de IC Den Haag HS - Ypenburg - Gouda - Utrecht, die extra stopt in Ypenburg. Ik zie dat in ieder geval wel.
Als je op saldo, op rekening of met de bankpas reist, maakt het niet uit, want je betaalt minder bij NS en meer bij HTM, maar netto valt dat wel tegen elkaar weg. Als je een abonnement hebt, zou ik geld terugvragen voor de vertraging, waarmee je meer terugkrijgt dan het ritje bij de HTM kost.
Als je op saldo, op rekening of met de bankpas reist, maakt het niet uit, want je betaalt minder bij NS en meer bij HTM, maar netto valt dat wel tegen elkaar weg. Als je een abonnement hebt, zou ik geld terugvragen voor de vertraging, waarmee je meer terugkrijgt dan het ritje bij de HTM kost.
-
-
Tot nu toe is de berichtgeving dat er géén bussen worden ingezet.Meltrain schreef: ↑vr 26 jul 2024, 11:19 Wanneer wordt de NS Reisplanner bijgewerkt?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Meltrain
- Donateur
Ik lees het volgende:
Hoe moeten reizigers vanuit Delft dan naar Rotterdam?
Maar waarom zouden er geen bussen ingezet worden?Door uitloop van werkzaamheden: tussen Den Haag Centraal en Delft rijden er geen treinen en tussen Delft en Schiedam Centrum rijden er bussen.
Hoe moeten reizigers vanuit Delft dan naar Rotterdam?
Dat is inderdaad het enige advies dat ik krijg.
Maar in dit geval check ik niet in Delft in bij NS, dus kan ik niet aantonen dat ik meer dan een half uur vertraging heb.Als je op saldo, op rekening of met de bankpas reist, maakt het niet uit, want je betaalt minder bij NS en meer bij HTM, maar netto valt dat wel tegen elkaar weg. Als je een abonnement hebt, zou ik geld terugvragen voor de vertraging, waarmee je meer terugkrijgt dan het ritje bij de HTM kost.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Suus
- Contacteer:
Werkzaamheden tussen Schiedam Centrum en Den Haag HS lopen inmiddels uit tot de nacht van 30 op 31 juli, dus pas woensdagochtend weer treinverkeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Meltrain
- Donateur

Heeft de aannemer de planning niet veel te krap gemaakt?
NS geeft overigens aan dat ik mijn reiskosten van de HTM niet bij hen kan declareren, terwijl ze zelf falen qua inzetten van vervangende bussen.
Dat is toch de omgekeerde wereld?!

Worden er maandag en dinsdag wel bussen ingezet?
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 26 jul 2024, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als je in Delft even incheckt en meteen weer uitcheckt bij NS, betaal je 0 euro. Vervolgens stap je op de tram naar Ypenburg. Daar ga je met de trein naar Utrecht. De GTBV-claim kun je vervolgens neerleggen voor Dt-Ut. Je krijgt daarmee meer geld terug dan je ritje bij HTM kost. Als je dit niet wil, kun je met de NS-bus van Dt naar Sdm (staan al wel op het kaartje op de website, nog niet in de planner), dan verder met de trein. Kost je niets binnen je abonnement, maar je hebt wel nog meer vertraging. Ik zou kiezen voor die tram.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Feitelijk kan NS hier ook weinig aan doen; ProRail voert immers de werkzaamheden uit die helaas uitlopen. NS had van tevoren niet kunnen weten dat er nu langer bussen nodig zijn en zal dus flink wat moeten regelen als dat nog lukt...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
- Meltrain
- Donateur
Dat is inderdaad wel een optie.sneltram schreef: ↑vr 26 jul 2024, 13:25 Als je in Delft even incheckt en meteen weer uitcheckt bij NS, betaal je 0 euro. Vervolgens stap je op de tram naar Ypenburg. Daar ga je met de trein naar Utrecht. De GTBV-claim kun je vervolgens neerleggen voor Dt-Ut. Je krijgt daarmee meer geld terug dan je ritje bij HTM kost. Als je dit niet wil, kun je met de NS-bus van Dt naar Sdm (staan al wel op het kaartje op de website, nog niet in de planner), dan verder met de trein. Kost je niets binnen je abonnement, maar je hebt wel nog meer vertraging. Ik zou kiezen voor die tram.
Bedankt.

Nee, maar men mag dan wel wat coulanter zijn met vergoedingen.
-
Maar definitieve plannen en communicatie worden nog uitgewerkt (men is nog met overleggen bezig). Dus meer informatie over bussen, gtbv etc volgen nog in de loop van vandaag.cassie127 schreef: ↑vr 26 jul 2024, 12:26Tot nu toe is de berichtgeving dat er géén bussen worden ingezet.Meltrain schreef: ↑vr 26 jul 2024, 11:19 Wanneer wordt de NS Reisplanner bijgewerkt?
Laatst gewijzigd door cassie127 op vr 26 jul 2024, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
- Mikos
- Contacteer:
Vind ik een nogal boude uitspraak. Er is een planning gemaakt voor de werkzaamheden en door omstandigheden kan die planning niet aangehouden worden. Er zit een bepaalde buffer in dergelijke planningen om eventuele tegenslagen (deels) op te kunnen vangen. Maar als er verschillende tegenslagen zijn, houdt die buffer ook een keer op.
Bij tegenslagen kun je denken aan weersomstandigheden waardoor bepaalde werkzaamheden stil komen te liggen of uitgesteld moeten worden, maar ook aan lokale verrassingen zoals leidingen en kabels die anders lopen dan gedacht, onderdelen die meer versleten blijken dan verwacht en daardoor ook vervangen moeten worden, bommen uit een van de wereldoorlogen die ontdekt worden en eerst ontmanteld moeten worden en ook Corona speelt op dit moment weer op; personeel dat ziek is en niet kan komen werken is niet 1, 2, 3 vervangbaar door de personeelstekorten die er op bepaalde vlakken nog altijd spelen. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat het vakantieperiode is en ook niet iedereen inzetbaar is.
Er zijn heel veel factoren die een rol kunnen spelen. Dat maakt het niet meteen 'prutsers bij ProRail'. ProRail voert sowieso weinig uit bij werkzaamheden, daarvoor zijn er verschillende (onder-)aannemers. Wat ook niet per definitie 'prutsers' genoemd kunnen worden.
Voor wat betreft het gebrek aan businzet verwijs ik graag naar mijn bierviltberekening. De situatie was daar iets anders, maar kwam op hetzelfde neer: Op het laatste moment moesten er ineens bussen geregeld worden. Dat was destijds in november, we zitten nu midden in de zomervakantie, waarbij bussen zeer minimaal beschikbaar zijn vanwege de vele (internationale) busreizen die gaande zijn. Succes met even een paar honderd bussen te regelen voor de komende dagen!
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
-
Nieuwe prognose uitloop van de werkzaamheden: woensdag 31 juli 04:00 uur
- Meltrain
- Donateur
Er zit zeker een deel frustratie in mijn uitspraken, omdat het na twee weken nóg langer duurt. Op die twee weken had ik me volledig voorbereid, maar nu komt alles onverwachts en daar kan ik minder goed mee omgaan (ook omdat ik al bepaalde afspraken gemaakt heb).
Toch denk ik wel dat de planning te krap is. Op het weer heb je geen invloed, maar vrijwel alle andere zaken zouden van tevoren uitgezocht kunnen zijn.
Personeelstekort is helaas ook niet te voorkomen, maar op zich had met een ruimere planning daar wel rekening mee gehouden kunnen worden. Overigens lees ik dat ook maar als enige reden.
Misschien zou meer openheid van zaken ook meer begrip kweken.
Toch denk ik wel dat de planning te krap is. Op het weer heb je geen invloed, maar vrijwel alle andere zaken zouden van tevoren uitgezocht kunnen zijn.
Personeelstekort is helaas ook niet te voorkomen, maar op zich had met een ruimere planning daar wel rekening mee gehouden kunnen worden. Overigens lees ik dat ook maar als enige reden.
Misschien zou meer openheid van zaken ook meer begrip kweken.
-
Bij alle werkzaamheden twee dagen extra inplannen levert denk ik nog meer gezeik op, zeker als die gewenste openheid gegeven wordt en er dus letterlijk gezegd wordt dat er geen treinen rijden als voorzorgsmaatregelen mocht de monteur de dag ervoor ziek zijn.
- AppleMoose
Zoals al eerder gezegd: er wordt gewerkt met buffers om tegenslagen op te vangen, maar dat gaat 'slechts' om enkele uren (afhankelijk van de soort werkzaamheden). Je kunt geen hele dagen aan buffers inbouwen*. Is meestal niet nodig en maakt het werk alleen maar onnodig duurder.
En waarom moet je precies tot achter de komma weten waardoor de werkzaamheden uitlopen? Dat is voor de doorsneereiziger totaal niet relevant. Die moet weten wat de alternatieven en de eventuele vergoedingen zijn en wanneer de treinen weer wel rijden.
*Bemined was me net voor
En waarom moet je precies tot achter de komma weten waardoor de werkzaamheden uitlopen? Dat is voor de doorsneereiziger totaal niet relevant. Die moet weten wat de alternatieven en de eventuele vergoedingen zijn en wanneer de treinen weer wel rijden.
*Bemined was me net voor
Laatst gewijzigd door AppleMoose op vr 26 jul 2024, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
En blandning av sött och salt.
-
Dat valt heel erg tegen. Van kabels en leidingen weten veel partijen niet hoe ze precies lopen, juist doordat er in het verleden wat laconiek mee om is gegaan. Kon een kabel niet gelegd worden zoals op de tekening, dan werd deze anders gelegd zodat het wel ging (zonder dat door te geven zodat de tekening aangepast kon worden). Zo weet menig netwerkbeheerder niet altijd hoe diep hun kabels precies liggen. En ook zijdelings wordt vaak een marge tot wel een halve meter aangehouden (in sommige gebieden zelfs nog meer).
Soortgelijke problemen gelden ook voor WO2-bommen. We hebben wel vrij duidelijke kaarten van gebieden waar in het verleden veel gedropt is (want dat hielden zowel de geallieerden als de Duitsers goed bij), maar de exacte locatie van die krengen heeft niemand. En iemand langs het spoor sturen met een metaaldetector lost dat niet op, want die metaaldetector slaat al aan op de spoorstaven (nog los van het feit dat daarvoor het treinverkeer ook stilgelegd of vertraagd moet worden).
Verhoogd ziekteverzuim t.o.v. verwachting kan zelfs met een iets ruimere planning (wat hoogstwaarschijnlijk ook gedaan is) nog altijd roet in het eten gooien.
- Meltrain
- Donateur
Grotendeels mee eens, maar over de alternatieven en de eventuele vergoedingen wordt ook niet tot slecht gecommuniceerd.AppleMoose schreef: ↑vr 26 jul 2024, 14:01 En waarom moet je precies tot achter de komma weten waardoor de werkzaamheden uitlopen? Dat is voor de doorsneereiziger totaal niet relevant. Die moet weten wat de alternatieven en de eventuele vergoedingen zijn en wanneer de treinen weer wel rijden.
Sowieso zou NS in dit geval wel wat coulanter mogen zijn met vergoedingen als ze zelf geen vervangend vervoer (kunnen) aanbieden. De rekening daarvoor kunnen ze dan wel weer doorsturen naar ProRail die het weer verhaalt op Strukton.