Acties in het streekvervoer
-
Re: Acties in het streekvervoer
IN dit artikel van de NOS staat dat er nog allerlei gesprekken worden gevoerd over de regeling, en dat het niet is uitgesloten dat hij gewoon blijft bestaan. Dus waarom staken?
Uit onderzoek dat is aangehaald in het topic kort nieuws, bleek dat het OV een onbetrouwbaar imago heeft. Dan helpt dit niet mee...
Uit onderzoek dat is aangehaald in het topic kort nieuws, bleek dat het OV een onbetrouwbaar imago heeft. Dan helpt dit niet mee...
Beul van de blindegeleidelijn
-
Om alvast druk te zetten op de regering lijkt mij.
-
Ik snap best dat vakbonden invloed willen uitoefenen. En voor zware beroepen vind ik het overigens volkomen terecht. Maar hier wordt weer eens de reiziger de dupe.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Genoemde regeling wordt ook misbruikt doordat mensen met 'een kantoorbaan' er gebruik van maken terwijl deze specifiek is voor psychisch en lichamelijk zware beroepen. Waarbij vreemd genoeg de bouw en zorg er geen gebruik van kunnen maken. Dus goed dat de regeling wordt aangepast, of wordt herzien.
Gr BasG
-
Er mag inderdaad best kritisch naar gekeken worden. Je kunt je afvragen of een beroep als deursluitmedewerker wel een zwaar beroep is, zeker als je het vergelijkt met werk in de zorg of in de bouw.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
Don't go there!

-
Als je een staking over (bijna) een maand afkondigt, is dat om een signaal af te geven. Vaak zie je dat als er dan onderhandelingen zijn, de staking opgeschort wordt.
Als je boos bent over een (bijna)-onderhandelingsresultaat, kondig je een staking over een paar dagen tot hooguit een week aan, en laat die ook een paar dagen duren.
Verder kan zo'n eerste stakingsdag ook een peiling van de stakingsbereisheid onder de leden zijn.
Ik heb het idee overigens dat die dit keer best laag zou kunnen zijn. Het is een regeling die sowieso als tijdelijk bedoeld was, dus het is maar voor een klein deel van de chauffeurs van enig belang. De 20ers en 30ers ga je niet meer dan een dag meekrijgen, dan moeten ze te veel loon inleveren.
Ik merk wel dat er ne een (kleine) generatie chauffeurs is van nu 60-63 die het gevoel heeft overal achter het net te vissen: Hebben net de gunstige VUT gemist, ook net van 60-plus- naar 61-plus-regeling, en nu dreigen ze bij de RVU achter het net te vissen. Daar zit veel verschil in, de laatste 3 jaar van je carrière 3 ipv 4 dagen werken tegen vrijwel gelijk loon. Ik verwacht dat dáár de stakingsbereidheid wél heel hoog is.
Als je boos bent over een (bijna)-onderhandelingsresultaat, kondig je een staking over een paar dagen tot hooguit een week aan, en laat die ook een paar dagen duren.
Verder kan zo'n eerste stakingsdag ook een peiling van de stakingsbereisheid onder de leden zijn.
Ik heb het idee overigens dat die dit keer best laag zou kunnen zijn. Het is een regeling die sowieso als tijdelijk bedoeld was, dus het is maar voor een klein deel van de chauffeurs van enig belang. De 20ers en 30ers ga je niet meer dan een dag meekrijgen, dan moeten ze te veel loon inleveren.
Ik merk wel dat er ne een (kleine) generatie chauffeurs is van nu 60-63 die het gevoel heeft overal achter het net te vissen: Hebben net de gunstige VUT gemist, ook net van 60-plus- naar 61-plus-regeling, en nu dreigen ze bij de RVU achter het net te vissen. Daar zit veel verschil in, de laatste 3 jaar van je carrière 3 ipv 4 dagen werken tegen vrijwel gelijk loon. Ik verwacht dat dáár de stakingsbereidheid wél heel hoog is.
-
Zolang het FNV niet luistert naar haar leden (staking in 2018 over de plaspauze), er een Noord Koreaanse "nep" enquête gehouden wordt over agressie in het ov naar aanleiding van de rituitval terwijl de kaderleden van het FNV er alles aan doen dat er meer rituitval is dan nodig, de kaderleden maling hebben aan een "rookvrije" werkplek, en ze chauffeurs niet juridisch willen bijstaan omdat een bepaalde vervoerder te "moeilijk" is kunnen de FNV terroristen roepen wat ze willen maar gaat echt niet iedereen staken...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
-
In een bericht van de NOS werd gesproken over een bedrag 70 miljoen per jaar dat de RVU regeling kost. Als je dat over alle sectoren verdeeld lijkt de animo voor deze regeling niet heel groot?IIVQ schreef: ↑vr 23 aug 2024, 23:43
https://nos.nl/l/2534090

- Suus
- Contacteer:
De RVU-regeling kost niet 70 miljoen, want de RVU-regeling wordt door werkgevers betaald. Er komt 70 miljoen euro minder binnen bij de Belastingdienst, omdat over de gebruikelijke eindheffing van 52% over uitbetaalde vroegpensioenregelingen een vrijstelling geldt voor regelingen die korter dan drie jaar tot de AOW-datum worden gestart en maximaal bruto € 2.182 per maand zijn.
(Eindheffing is een beetje een lastig concept, maar het komt er op neer dan er in de tweede loonaangifte van een jaar over bepaalde uitbetaalde bedragen van het voorafgaande jaar nog een aanslag wordt opgelegd, dat zijn o.a. RVU maar ook WKR)
(Eindheffing is een beetje een lastig concept, maar het komt er op neer dan er in de tweede loonaangifte van een jaar over bepaalde uitbetaalde bedragen van het voorafgaande jaar nog een aanslag wordt opgelegd, dat zijn o.a. RVU maar ook WKR)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Wat Suus zegt klopt exact. Maar wat de overheid doet (en commerciele managers ook altijd doen) is het doen voorkomen dat het geld kost.... nee, het kost geen geld, het levert minder op.
Afgelopen week zijn de onderhandelingen op niets uit gelopen en wordt de actie van 11 september legitiem. Je hebt dan immers nog 1 week voor prinsjesdag, dus kunnen ze nog op de valreep een regeling maken.
Even de vorm van de acties in het kort voor het stads- en streekvervoer:
- Ritten die in de nacht van 10 op 11 september voor 04.00 starten worden uitgereden.
- Ritten die na 04.00 starten worden niet gereden, of dit nu onderdeel is van de nachtdienst van 10 september of de vroege dienst van 11 september, doet er niet toe.
- Chauffeurs MOETEN om 08.00 aanvangen vanaf de halte waar ze normaal in hun dienst horen te zijn (voorbeeld: als een chauffeur om 8.00 met lijn 352 op de halte Wageningse Berg moet beginnen richting Arnhem Velperplein, dan moet hij daar ook op dat moment staan met zijn Solaris Trollino, heel vervelend want je kunt niet eerder keren dan busstation Wageningen). Dit houdt veelal in dat chauffeurs al voor 7.30 onderweg gaan naar de juiste halte.
- De werkgevers staan achter deze actie en faciliteren dus de opkomstruimte inclusief koffie. Tevens wordt er niet gekort op salaris. De werkgevers willen namelijk ook dat de RVU regeling blijft bestaan om het vak van buschauffeur aantrekkelijk te houden.
En om te bepalen of iets een zwaar beroep is moet je kijken naar het ziekteverzuim en de OORZAAK hiervan en in hoeverre mensen gezond de eindstreep halen. Ik doe dit werk nu 30 jaar, en heb altijd gedacht dat het een makkelijk baantje was. Maar naarmate ik langer als chauffeur werkte kwam ik er achter dat het wel steeds zwaarder wordt. Ik kan me het enthousiasme van nieuwe chauffeurs wel indenken, collega's van mijn eigen leeftijd die nog maar een paar jaar chauffeur zijn hebben nog niet de ervaringen opgedaan die je na 30 jaar hebt opgedaan, zij zeggen dat het een luizenbaantje is. Maar op gegeven moment begint van alles mee te spelen waardoor je graag wat minder wilt werken om toch vooral gezond met pensioen te gaan en nog te kunnen genieten van het leven.
Afgelopen week zijn de onderhandelingen op niets uit gelopen en wordt de actie van 11 september legitiem. Je hebt dan immers nog 1 week voor prinsjesdag, dus kunnen ze nog op de valreep een regeling maken.
Even de vorm van de acties in het kort voor het stads- en streekvervoer:
- Ritten die in de nacht van 10 op 11 september voor 04.00 starten worden uitgereden.
- Ritten die na 04.00 starten worden niet gereden, of dit nu onderdeel is van de nachtdienst van 10 september of de vroege dienst van 11 september, doet er niet toe.
- Chauffeurs MOETEN om 08.00 aanvangen vanaf de halte waar ze normaal in hun dienst horen te zijn (voorbeeld: als een chauffeur om 8.00 met lijn 352 op de halte Wageningse Berg moet beginnen richting Arnhem Velperplein, dan moet hij daar ook op dat moment staan met zijn Solaris Trollino, heel vervelend want je kunt niet eerder keren dan busstation Wageningen). Dit houdt veelal in dat chauffeurs al voor 7.30 onderweg gaan naar de juiste halte.
- De werkgevers staan achter deze actie en faciliteren dus de opkomstruimte inclusief koffie. Tevens wordt er niet gekort op salaris. De werkgevers willen namelijk ook dat de RVU regeling blijft bestaan om het vak van buschauffeur aantrekkelijk te houden.
En om te bepalen of iets een zwaar beroep is moet je kijken naar het ziekteverzuim en de OORZAAK hiervan en in hoeverre mensen gezond de eindstreep halen. Ik doe dit werk nu 30 jaar, en heb altijd gedacht dat het een makkelijk baantje was. Maar naarmate ik langer als chauffeur werkte kwam ik er achter dat het wel steeds zwaarder wordt. Ik kan me het enthousiasme van nieuwe chauffeurs wel indenken, collega's van mijn eigen leeftijd die nog maar een paar jaar chauffeur zijn hebben nog niet de ervaringen opgedaan die je na 30 jaar hebt opgedaan, zij zeggen dat het een luizenbaantje is. Maar op gegeven moment begint van alles mee te spelen waardoor je graag wat minder wilt werken om toch vooral gezond met pensioen te gaan en nog te kunnen genieten van het leven.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
Daar denkt de RET anders over, die geven aan dat de eerste ritten voor reizigers tussen 8:30 en 9:00 zullen starten en dat de dienstregeling pas rond 11:00 op orde zal zijn.
-
Het kabinet biedt een opening en nog gaat men staken.
Reizigers jennen.
En in het voorjaar van 2025 begint dat spelletje weer met de CAO.
Reizigers jennen.
En in het voorjaar van 2025 begint dat spelletje weer met de CAO.
-
Overigens is de staking bij de stadsvervoerders op 10 en bij de streekvervoerders en NS op 11 september.
Binnen Connexxion wordt geen staking gebroken, d.w.z. de lijnen die Amsterdam in rijden, venten stad-in alleen uit en stad-uit mag je alleen instappen. (ter verduidelijking: op 10 sept)
Op GVB.nl verwachten ze dat pas tegen het middaguur alles volgens drgl rijdt.
Binnen Connexxion wordt geen staking gebroken, d.w.z. de lijnen die Amsterdam in rijden, venten stad-in alleen uit en stad-uit mag je alleen instappen. (ter verduidelijking: op 10 sept)
Op GVB.nl verwachten ze dat pas tegen het middaguur alles volgens drgl rijdt.
Laatst gewijzigd door IIVQ op za 07 sep 2024, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Okay, dan heb ik dat verkeerd begrepen. In ieder geval voor het streekvervoer is dat ze om 8.00 op de juiste plek staan.
-
Alleen een opening bieden is natuurlijk wel heel vrijblijvend.
Uit de mail van FNV
Actualiteit
In de afgelopen week heb je vast gehoord dat het kabinet een akkoord heeft bereikt over de begroting voor het land en dat daarbij ook ruimte is om te praten over de RVU. Van Hijum heeft van het kabinet een "mandaat" gekregen voor de onderhandelingen met bonden en werkgevers, maar hij wil niet zeggen hoeveel geld het kabinet voor de regeling denkt te kunnen uittrekken. Wij vinden het goed nieuws dat de overheid geld vrijmaakt voor de RVU regeling. Een goede ontwikkeling dat er verkennende gesprekken zijn gepland met de overheid, maar voor nu betekent dat er nog geen concrete afspraken liggen en dat we doorgaan met van de acties van vakbonden in alle sectoren.
- Meltrain
- Donateur
Wat bedoel je met het dikgedrukte deel?

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Dat je bij een bus die stad-in rijdt enkel mag uitstappen en bij een bus die stad-uit rijdt enkel mag instappen, om lokaal vervoer binnen Amsterdam bij Connexxion tegen te gaan als GVB staakt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
Weet iemand hoe dit zit bij de NS?gkw1969 schreef: ↑vr 06 sep 2024, 12:10 Chauffeurs MOETEN om 08.00 aanvangen vanaf de halte waar ze normaal in hun dienst horen te zijn (voorbeeld: als een chauffeur om 8.00 met lijn 352 op de halte Wageningse Berg moet beginnen richting Arnhem Velperplein, dan moet hij daar ook op dat moment staan met zijn Solaris Trollino, heel vervelend want je kunt niet eerder keren dan busstation Wageningen). Dit houdt veelal in dat chauffeurs al voor 7.30 onderweg gaan naar de juiste halte.
Ga voor mijn lijn 331 niet helemaal naar Lent fietsen, en mijn lijn 5 rijdt dus blijkbaar sowieso wel, maar kan ik "gewoon" vertrouwen op de 7624 vanaf Ahz?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
Schiphol spant een kort geding aan en eist een pendeltrein tijdens de staking.
https://nos.nl/l/2536146
-
https://www.haarlemsdagblad.nl/regio/ha ... 12985.html
De gemeente Haarlemmermeer voegt zich als eiser bij het geding. De behandeling is morgen.
De gemeente Haarlemmermeer voegt zich als eiser bij het geding. De behandeling is morgen.
-
Ik kan me hier wel wat bij voorstellen, wellicht had de NS niet op de 11e moeten doen maar op de 12e. Dus 10e stadsvervoer, 11e streekvervoer, 12e treinvervoer (ook de regionale vervoerders). Dan had je de pendeltrein kunnen vervangen door pendelbussen. Bereikbaarheid Schiphol opgelost, bereikbaarheid ook voor JothamDionysusnu schreef: ↑za 07 sep 2024, 14:09 Schiphol spant een kort geding aan en eist een pendeltrein tijdens de staking.

-
Oorspronkelijk was dat ook het plan: 10 september stadsvervoer, 11 september NS en 12 september streekvervoer. Waarom daar weer van afgeweken is, is v.z.i.w. niet gecommuniceerd en is dus niet duidelijk.
-
Bij mijn weten was 11 voor het streekvervoer altijd het plan. Deze werd meer dan een maand gelden al aangekondigd door het FNV, zonder dat CNV was geraadpleegd.